KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

hoe gaat dat eigenlijk bij KTM, staan de eventuele updates ook bij de Safety check site vermeld ?
of zie je hier alleen de recalls ?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Hannahmax vertelde mij dat ik een brief/ mail had moeten ontvangen betreffende die update. Hebben jullie dat? Ik ben volgens mij helemaal niet bekend bij KTM.

Molenaar heeft bij mij in ieder geval al bevestigd dat de 2017 KTM niet de downshifter krijgt helaas. Kan er wel mee leven.
 
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Hannahmax vertelde mij dat ik een brief/ mail had moeten ontvangen betreffende die update. Hebben jullie dat? Ik ben volgens mij helemaal niet bekend bij KTM.

Molenaar heeft bij mij in ieder geval al bevestigd dat de 2017 KTM niet de downshifter krijgt helaas. Kan er wel mee leven.

Een brief voor een software update? Die heb ik ook niet gehad en ik mij zouden ze toch moeten kennen op het hoofdkantoor. Lijkt me sterk dat ze daar ook een brief voor sturen of anderszins een bericht voor plaatsen, dan worden dealers denk ik gek van alle aanvragen... Normaal doen ze dat toch met de eerstvolgende beurt?

Trouwens die downshifter mis ik ook niet, heb een paar keer op een motor gereden die dat had maar dat vind ik niet fijn werken.
 
Een brief voor een software update? Die heb ik ook niet gehad en ik mij zouden ze toch moeten kennen op het hoofdkantoor. Lijkt me sterk dat ze daar ook een brief voor sturen of anderszins een bericht voor plaatsen, dan worden dealers denk ik gek van alle aanvragen... Normaal doen ze dat toch met de eerstvolgende beurt?

Trouwens die downshifter mis ik ook niet, heb een paar keer op een motor gereden die dat had maar dat vind ik niet fijn werken.


De blipper die op de SAS zit werkt wel echt perfect. Daar heb ik 1,5 jaar meegereden en dan ga je zoiets wel missen. Maar idd, het is mee te leven.
 
Iets totaal anders dan software updates.. na 25000 km beginnen de sloten van de koffers wat te haperen. De topkoffer kreeg ik vannacht bij terugkomst op de luchthaven bijna niet open. Was even bang dat ik in gewone kleren naar huis mocht..

Iemand dat nog meegemaakt?
 
Iets totaal anders dan software updates.. na 25000 km beginnen de sloten van de koffers wat te haperen. De topkoffer kreeg ik vannacht bij terugkomst op de luchthaven bijna niet open. Was even bang dat ik in gewone kleren naar huis mocht..

Iemand dat nog meegemaakt?

Ik heb hier meestal geen problemen mee, maar zo nu en dan doet ie wel moeilijk idd. Vooral het indrukken zodat ie open klikt. Het lijkt met erger te worden met kou.
 
Een brief voor een software update? Die heb ik ook niet gehad en ik mij zouden ze toch moeten kennen op het hoofdkantoor. Lijkt me sterk dat ze daar ook een brief voor sturen of anderszins een bericht voor plaatsen, dan worden dealers denk ik gek van alle aanvragen... Normaal doen ze dat toch met de eerstvolgende beurt?

Trouwens die downshifter mis ik ook niet, heb een paar keer op een motor gereden die dat had maar dat vind ik niet fijn werken.

Nee ik bedoelde voor een terugroep actie. Voor deze update blijkt een terugroep actie te zijn. Of de monteur bij hannahmax was een beetje in de war.
 
Vandaag gaan test rijden met de nieuwe R 1250 GS van een vriend, ik moet zeggen, ding rijd heel goed, stuurt goed , vermogen komt goed in,
ergonomie en zitcomfort allemaal dik in orde en ik begrijp heel goed dat zo een GS aan de top van zijn doelgroep staat, nl allroud-toerder.
Maar het is geen sport-toerder, daar staat onze Duke toch vast op eenzame hoogte. En alhoewel ik genoten had van het ritje met de zijdezacht-lopende
GS, kwam mijn grijns pas terug toen ik op mijn eigen koppige SDGT kroop en wegreed.
 
Afgelopen jaar in de Dolomieten was ik af en toe ook verbaasd hoe belachelijk hard een maat van me op zijn GS over bergweggetjes kon blaffen. Dat zijn dan wel de smalle weggetjes met matig wegdek. Als je de vering van de GT dan wat zachter zet, dan lukt het met de GT ook en merk je waarom die GS dat ook kan. Echter op breed en strak asfalt legt de GS het uiteraard volledig af.
 
Vandaag gaan test rijden met de nieuwe R 1250 GS van een vriend, ik moet zeggen, ding rijd heel goed, stuurt goed , vermogen komt goed in,
ergonomie en zitcomfort allemaal dik in orde en ik begrijp heel goed dat zo een GS aan de top van zijn doelgroep staat, nl allroud-toerder.
Maar het is geen sport-toerder, daar staat onze Duke toch vast op eenzame hoogte. En alhoewel ik genoten had van het ritje met de zijdezacht-lopende
GS, kwam mijn grijns pas terug toen ik op mijn eigen koppige SDGT kroop en wegreed.

Afgelopen zomer met mijn maat gewisseld. Hij op de GT, ik op zijn GS. Een GS rijdt gewoon echt heel goed en stuurt geweldig. Ik verbaasde me erover hoe goed ik bij hem kon aanhaken op de GS, gezien het feit dat hij ook echt heel goed kan rijden.
 
En nog wat anders: de GT heeft geen wheelie control. Wat gebeurt er als je vol gas geeft bij een beginnende wheelie? Hoe groot is de kans dat je achterover slaat?
Ik kan je garanderen dat als je even op je achterwiel rijdt, hij wel degelijk ingrijpt. Ding trapt dan je achterrem dicht. Zonder de hoge tank lig je dan over het stuur, nu krijg je gewoon een stevige boks in je ribben van de tank.
Hij heeft ook wel de power om bij lomp vol gas of een klein bultje heel snel omhoog te komen, maar dan draai ik idd instinctief direct het gas dicht.
 
Als je dan dwaasweg open houdt, gebeurt er allicht hetzelfde als met iedere andere motor.
 
Ik kan je garanderen dat als je even op je achterwiel rijdt, hij wel degelijk ingrijpt. Ding trapt dan je achterrem dicht. Zonder de hoge tank lig je dan over het stuur, nu krijg je gewoon een stevige boks in je ribben van de tank.
Hij heeft ook wel de power om bij lomp vol gas of een klein bultje heel snel omhoog te komen, maar dan draai ik idd instinctief direct het gas dicht.
Ik heb vaak eerder het idee dat de TC ingrijpt, automatisch ingrijpende achterrem heb ik nog niet eerder van gehoord?
 
Ik kan je garanderen dat als je even op je achterwiel rijdt, hij wel degelijk ingrijpt. Ding trapt dan je achterrem dicht. Zonder de hoge tank lig je dan over het stuur, nu krijg je gewoon een stevige boks in je ribben van de tank.
Hij heeft ook wel de power om bij lomp vol gas of een klein bultje heel snel omhoog te komen, maar dan draai ik idd instinctief direct het gas dicht.
Heb inderdaad meegemaakt dat het ding bijna rechtstandig omhoog gericht stond nadat ik - half gas accelererend - m.b.v. quickshifter naar 3 schakelde terwijl het voorwiel op dat moment kennelijk een door een boomwortel omhoog gedrukt stukje asfalt raakte. Toen had ik overigens niet de indruk dat de TC (ontsteking, niet achterrem, is volgens mij geen aansturing voor) er snel genoeg bij was om het voorwiel weer naar de grond te brengen. Maar in de regel merk je idd dat de motor vrij snel ingrijpt.
Verder valt mij op dat de manier waarop je gas geeft heel veel verschil maakt voor wat de veiligheidssystemen toelaten: als je gedoseerd gas geeft (bijvoorbeeld bocht uit) dan kun je moeiteloos het voorwiel liften én onder acceleratie van de grond houden terwijl als je heel onbehouwen gas geeft de TC onmiddellijk ingrijpt.

Hoedanook, gaaf ding die SDGT, nog steeds. Dat vind nu ook mijn vriendin ... Ze rijdt zelf normaliter HD en zou vandaag de Triumph even laten rennen, maar omdat die Triumph niet wilde starten (accu dood) heb ik haar de SDGT maar laten uitproberen. Resultaat: grijns van oor tot oor. Ben bang dat ik het ding binnenkort vaker kwijt ben _O-
 
Laatst bewerkt:
Op filmpjes wordt de GT langere tijd op het achterwiel gereden, gewoon tijdens tests. Blijkbaar is het vrij eenvoudig als je weet hoe.
Bovenstaande ervaringen herken ik wel, als je met beleid gas geeft lift je makkelijk het voorwiel. Doe je het lomper, grijpt de TC in. Omdat ik weleens wat langer het voorwiel hoog wil houden, vroeg ik me af hoe. Ook ik draai instinctief het gas dicht als de motor het voorwiel wat verder lift dan een paar decimeter. Het risico op een crash weerhoudt me dan toch.
 
Op filmpjes wordt de GT langere tijd op het achterwiel gereden, gewoon tijdens tests. Blijkbaar is het vrij eenvoudig als je weet hoe.
Bovenstaande ervaringen herken ik wel, als je met beleid gas geeft lift je makkelijk het voorwiel. Doe je het lomper, grijpt de TC in. Omdat ik weleens wat langer het voorwiel hoog wil houden, vroeg ik me af hoe. Ook ik draai instinctief het gas dicht als de motor het voorwiel wat verder lift dan een paar decimeter. Het risico op een crash weerhoudt me dan toch.
Oefenen, oefenen en oefenen ... met gedoseerd gas geven kom je een heel eind, doe je het te lomp dan denkt de computer dat het weleens gevaarlijk kan worden en grijpt in. Dat was bij de S1000RR niet anders, alleen kon je daarbij alle rij-assistentie uitzetten. Dat kan bij de SDGT volgens mij niet, althans, ik heb de indruk dat als je MTC uitzet het ding in een soort slaapstand toch actief mee blijft doen.

Maar goed, in standje Sport grijpt TC sowieso later in, dus mss helpt dat. Alternatief kun je ook een dongle kopen (Track Pack?) en het hele spulletje (veiligheidssystemen) uit zetten. Of je accepteert gewoon dat er 2 wielen op zo'n ding zitten, en dat het voorwiel ook af en toe de grond raakt ;):+
 
Laatst bewerkt:
En nog wat anders: de GT heeft geen wheelie control. Wat gebeurt er als je vol gas geeft bij een beginnende wheelie? Hoe groot is de kans dat je achterover slaat?
Het verschil zit in de drive by wire die anders reageert dan wanneer je een gaskabel hebt.

De GT heeft wel een wheeliecontrol. Alleen kan je hem niet niet specifiek uitzetten. Dat kan met de TRACK pack of je moet MTC uitzetten.

In SPORT mode met MTC aan dan kan je bij wijze vol gas optrekken op het achterwiel en dan houdt hij je voorwiel een cm of 30 in de lucht waarbij de boordcomputer zelf het gas aan het doseren is. Been there done that.
Tenzij iemand het voor elkaar heeft gekregen om hem in sport verticaal te krijgen.:+

Met MTC uit dan trek je in zijn 3 met 90 km/h op de snelweg ook een wheelie
 
Het verschil zit in de drive by wire die anders reageert dan wanneer je een gaskabel hebt.

De GT heeft wel een wheeliecontrol. Alleen kan je hem niet niet specifiek uitzetten. Dat kan met de TRACK pack of je moet MTC uitzetten.

In SPORT mode met MTC aan dan kan je bij wijze vol gas optrekken op het achterwiel en dan houdt hij je voorwiel een cm of 30 in de lucht waarbij de boordcomputer zelf het gas aan het doseren is. Been there done that.
Tenzij iemand het voor elkaar heeft gekregen om hem in sport verticaal te krijgen.:+

Met MTC uit dan trek je in zijn 3 met 90 km/h op de snelweg ook een wheelie
Ik rijd vrijwel altijd in Sport met MTC aan en het komt zelden voor dat ik 'm niet verticaal krijg (de motor dus :+ ). Ik doe dat bijna altijd in z'n 3 gewoon op het gas, want in z'n 2 grijpt ie eerder in (ik vermoed de TC).

Gas gewoon open houden met het voorwiel in de lucht en de computer z'n ding laten doen heb ik nog niet meegemaakt. Waarschijnlijk omdat ik zelf probeer niet achterover te klappen door zelf het gas te doseren :P

Wel merk ik dat ie 'm af en toe wat abrupt neerzet, alsof je gas ineens geknepen wordt wanneer je het voorwiel in de lucht hebt.
 
Ik ben ook inmiddels toe aan een nieuwe achterband. Zit nog net 1mm tot de slijtnok. Geschat heb ik 9000km's met de achterband gedaan dan.
Dat deed ik vroeger met een sportbandje op een supersport :+

Als het weer wat warmer is moet ik hem weer wassen en poetsen. Er zit nu een dikke laag S100 anti corrisiespul op. Dat spul moest ik eerder gaan gebruiken eigenlijk. Werkt best goed.

Ben ook nog steeds op zoek naar een betaalbare einddemper. Ik zag dat Mivv ook einddempers maakt voor de 1290 GT. Had ooit de Mivv GP op mn 1e R6 2004 en dat klonk wel lekker. Misschien dat ik die ga overwegen.
 
Iemand interesse?
Gaat anders binnenkort op marktplaats.
Schadevrij, jullie snappen verder wel wat het is. ;)
€ 20,- incl verzenden (nl)
20190217_143534.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan