KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Je hebt geen andere ketting nodig..
Lees alleen maar positieve verhalen..
motor pakt nog beter op vooral in se hogere versnellingen en kunt sneller in de 6 rijden..
Trekt hem strakker de bocht uit.. 😉

met een Tuono is het echt een wereld van verschil, met 16 voor is die heel bokkig onderin (onder de 4000 toeren) met de 15 tands veel soepeler, achter zit daar standaard al 40 op.
wellicht is achter van 38>40 beter voor je ketting als voor te veranderen (klinkt logisch)
ik moet het nog gaan meemaken met de GT maar op een Aprilia was het een goede aanpassing.

qua stelruimte kun je beter een grotere achter nemen, met een kleinere vóór moet je het achterwiel al gelijk een stukje naar achter zetten ;)
 
Met kleiner voor vreet ook de ketting sneller in de achterbrug in. Beter groter achter.

Eens ingereden is er bij de GT absoluut geen nood aan een kleinere verhouding.. Tenzij je graag ook in 5e overaller of overalst op je achterwiel rondhost.
Of eigenlijk liever in 3e vertrekt. Hoewel, ook dat gaat vlot met de standaard verhouding.
 
Wat ik van de Amerikaanse fora begrijp, is dat de eindoverbrenging vooral verkort wordt met het oog op gebruik bij lage snelheden (lees: bebouwde kom). Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen: zoals Hubertje zegt, er zijn nadelen en zodra het ding een beetje ingereden is is-ie op zich soepel genoeg. Persoonlijk vindt ik de overbrenging sowieso al vrij kort. Dat laatste vind ik vooral hinderlijk bij het passeren van overig verkeer in de Alpen, waarbij je vaak net een keer teveel moet opschakelen (terwijl het ding al in de tractiecontrole aan het hikken is) omdat ik dan net een beetje snelheidsbereik tekort komt t.o.v. 4- en 6-cilinders die ik gewend ben.
 
Met kleiner voor vreet ook de ketting sneller in de achterbrug in. Beter groter achter.

Eens ingereden is er bij de GT absoluut geen nood aan een kleinere verhouding.. Tenzij je graag ook in 5e overaller of overalst op je achterwiel rondhost.
Of eigenlijk liever in 3e vertrekt. Hoewel, ook dat gaat vlot met de standaard verhouding.

Dat zou mooi zijn, ik heb zelf geen ervaring met een ingereden gt, heb alleen een kleine 3.000km door de Alpen gereden met een huurfiets, maar die stond toen ik m huurde pas op 4.500km.
 
Ik kan het ook bevestigen. Ik heb er nu 7000km's op zitten sinds een half jaar. Hij rijdt een stuk soepeler. Tevens merkte ik een vermogenstoename na de 1000km beurt, welke pas op 2000km's is uitgevoerd vanwege de drukte. Of het zit tussen de oren.
 
Ik wil mijn tomtom gaan plaatsen op mijn SDGT welk mount gebruiken jullie..? De orginele van ktm (boven de teller) of zijn er mensen die de BikePenR gebruiken? (onder de teller)
 
mn huidige motor (Tuono) zit op 15/40, bij aflevering nieuw zat er 16 onder en kreeg je 15 erbij. daardoor pakt de motor veel lekkerder op bij lagere toeren (logisch ook) en topsnelheid gebruikt je toch niet/zelden.

Je hebt geen andere ketting nodig..
Lees alleen maar positieve verhalen..
motor pakt nog beter op vooral in se hogere versnellingen en kunt sneller in de 6 rijden..
Trekt hem strakker de bocht uit.. 😉

Waarom zou je sneller in 6 moeten rijden? Als de 6 zorgt voor te weinig toeren rijd je in zijn 5.

Strakker de bocht uit: daar heb je dat pookje voor bij je rechtervoet, in de juiste versnelling trekt hij hem strak de bocht uit.

Het heeft enkel voordeel als je de verhouding net verkeerd uit vindt komen. Bijvoorbeeld als je vaak het gevoel hebt terug te moeten naar zijn 1e in haarspeldbochten, dan kan een grotere vertanding net dat comfort geven doordat je in zijn 2e kan blijven. Om die reden heb ik dat bij vorige motoren ook al toegepast. Maar bij de Superduke is daar helemaal geen aanleiding toe. Hij is eerder te kort gegeared.
 
Ik wil mijn tomtom gaan plaatsen op mijn SDGT welk mount gebruiken jullie..? De orginele van ktm (boven de teller) of zijn er mensen die de BikePenR gebruiken? (onder de teller)

De originele.

Hoe dieper je moet kijken hoe minder je erop zal (willen) kijken. Komt bij dat ik graag een kleine tanktas gebruik, dat gaat niet lekker samen met een verstopte GPS
 
Ook boven de tellers is perfect
Had hem eerst op mijn stuur maar dit kijkt zoveel makkelijker en het is net of het zo hoort ziet er veel beter uit
 
Geen last van trillingen of dat de tomtom tegen het voorscherm aangaat?
Voeding onder de teller vandaan neem ik aan.
Klopt het dat ik de ACC2 moet hebben en dan is rood/zwart de plus (+) en bruin de min (-).
6.3 mm stekkertjes eraan en gaan met die banaan.
Hoeft geen extra zekering tussen toch? Dacht dat de ACC2 al 10Amh was.
Alvast bedankt
 
Geen last van trillingen of dat de tomtom tegen het voorscherm aangaat?
Voeding onder de teller vandaan neem ik aan.
Klopt het dat ik de ACC2 moet hebben en dan is rood/zwart de plus (+) en bruin de min (-).
6.3 mm stekkertjes eraan en gaan met die banaan.
Hoeft geen extra zekering tussen toch? Dacht dat de ACC2 al 10Amh was.
Alvast bedankt
Ik heb een slijtplekje op mijn ruitje zitten, dus door het klapperen van dat schermpje op hoge snelheid raakt-ie soms de navi-houder (Garmin in mijn geval), maar dat hangt ook af van hoek waaronder je de navi zet. Voor de voeding idd de ACC2 (schakelt via contact) onder het instrumentenpaneeltje, bruin is idd aarde. Extra zekering hoeft niet, kan ook geen kwaad.
 
Ik heb een slijtplekje op mijn ruitje zitten, dus door het klapperen van dat schermpje op hoge snelheid raakt-ie soms de navi-houder (Garmin in mijn geval), maar dat hangt ook af van hoek waaronder je de navi zet. Voor de voeding idd de ACC2 (schakelt via contact) onder het instrumentenpaneeltje, bruin is idd aarde. Extra zekering hoeft niet, kan ook geen kwaad.

Ik heb ook de originele, tevreden mee.

PS.

Wisten jullie dat je de originele houder in hoogte/hoek kan verstellen.

De hele houder naar links of rechts verschuiven tegen de veerdruk in (ligt eraan hoe om hij gemonteerd zit) en dan omhoog/omlaag verdraaien.

Ik kwam daar later pas achter omdat ik hem zelf niet gemonteerd had maar de dealer....
 
Geen last van trillingen of dat de tomtom tegen het voorscherm aangaat?
Voeding onder de teller vandaan neem ik aan.
Klopt het dat ik de ACC2 moet hebben en dan is rood/zwart de plus (+) en bruin de min (-).
6.3 mm stekkertjes eraan en gaan met die banaan.
Hoeft geen extra zekering tussen toch? Dacht dat de ACC2 al 10Amh was.
Alvast bedankt
Je kunt toch ook gewoon de sigarettenaanstekeraansluiting gebruiken?
 
Als je zo'n KTM touratech ibracket wil installeren voor je smartphone, dan ben je inclusief de GPS houder meer dan 200 Euro kwijt -O-

Iemand een beter idee?
 
Geen last van trillingen of dat de tomtom tegen het voorscherm aangaat?
Voeding onder de teller vandaan neem ik aan.
Klopt het dat ik de ACC2 moet hebben en dan is rood/zwart de plus (+) en bruin de min (-).
6.3 mm stekkertjes eraan en gaan met die banaan.
Hoeft geen extra zekering tussen toch? Dacht dat de ACC2 al 10Amh was.
Alvast bedankt

Klopt ACC1 en ACC2 liggen al klaar onder de teller, de een is continu spanning en de ander geschakeld over het contact, ik heb de geschakelde draden genomen om oxidatie van de GPS contacten tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan