KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Niet alleen onafgeveerd, ook roterend. Niet erg als je alleen maar door wilt, maar met remmen en optrekken toch een ''factor''.

En ach de meerprijs. Meen dat er op een complete kettingset €30 tussen zit. Niet echt schokkend op het onderhoud van een KTM.
 
Nouja puur op zichzelf is aluminium al een stuk harder dan staal. Alleen omdat staal een veel hogere buiggrens/treksterkte heeft denkt men dat het harder is. Een ketting van aluminium zal dan ook niet werken gezien dat vooral aankomt op de treksterkte.
 
Nouja puur op zichzelf is aluminium al een stuk harder dan staal. Alleen omdat staal een veel hogere buiggrens/treksterkte heeft denkt men dat het harder is. Een ketting van aluminium zal dan ook niet werken gezien dat vooral aankomt op de treksterkte.
Dat is domweg niet waar, aluminium is zachter dan staal, uitgaande van geen rare behandelingen ;)
 
Op een bepaald ogenblik wordt het lastig/duur om een 950/990 Adv nog lichter te maken. Natuurlijk is lichter beter, maar de vraag is of je dan met een 990Adv moet beginnen? Kan je beter een 950SE kopen en die geschikt maken om te reizen. Anders gewoon accepteren en lekker met de 990 gaan reizen.
 
Sterker nog, als licht zijn een belangrijke eigenschap voor je is moet je niet met een overbodige cilinder beginnen. Als je het vermogen wilt moet je ook accepteren dat er extra gewicht bij komt kijken, en met wat deze motoren moeten kunnen (elke gram extra moet ook weer onder alle omstandigheden opgevangen kunnen worden door de ophanging) werkt dat door en moet alles net wat zwaarder worden uitgevoerd. Ik heb met mijn 950 in het terrein nooit ondervonden dat hij veel te zwaar was, hij was véél beter te beheersen dan de Tiger 800XC van een vriend van me. Natuurlijk, vederlicht was het allemaal ook weer niet, maar zolang het niet extreem technisch werd ging het uitstekend.
 
Misschien in de basis niet de perfecte motor, maar op dat moment met dat budget (heb hem aardig geschikt kunnen kopen) was/leek het de beste keuze.
Ik pak in Nederland en omstreken ook een boel grote wegen en na de 1 cilinder ervaring met m'n vorige motor (de Funduro 650) wilde ik perse een 2 cilinder.

Is de moeite (en op zekere hoogte het geld) de gewichtsbesparingen waard, waarschijnlijk niet, maar het blijft ook een beetje hobby :9

Klein update'tje:
Givi Montageplaat gemaakt. Weegt nu zonder dat ik allerhande gleuven, uitsparingen etc geboord/geslepen heb (wat nog wel gaat gebeuren) met 427 gram op de gram exact 1kg minder dan de originele plaat en 1,2 kg minder dan de Givi originele lompe plaat.
Sterkte twijfel ik niet over. Ik kan er gewoon op staan en met volle kracht aan een koffer lopen roppen geeft weinig drama.
En toch een heeeel stuk goedkoper dan een originele Givi plaat.

04595577-ef78-493c-ad61-5f9c79aab0cb.jpg
 
Ziet er best netjes uit :t

Ben er ook helemaal voor om dingen zelf te fabriceren, mijn koffer kan er alleen überhaupt niet af (pelicase) :+
 
Ik overweeg om een windscherm op mijn KTM 950sm te monteren. Ik heb die van de 990sm al eens gemonteerd maar deze gaf ontzettend veel turbulentie rond mijn helm. Nu kwam ik op internet een hoger windscherm tegen die gebaseerd is op het scherm van Puig als ik hem zo zie.

Heeft iemand ervaring met dit specifieke scherm? Loster - windscherm KTM950sm

szyba-motocyklowa-ktm-950-supermoto.jpg
 
Groter helpt niet altijd hoor, Er ontstaat een vacuüm achter je scherm, die veroorzaakt een bak turbulentie, soms is het beter om ook lucht te 'lekken' aan de onderzijde van je scherm, of beter nog, een extra lip er aan te zetten. Daar zou je ook eens mee kunnen experimenteren, beetje dit idee (google plaatje):
Riding_Is_Believing_b49c0b5d-d179-41d7-b789-4595f2a041dc_large.jpg
 
Ik heb een Puig scherm op mijn SMR. Voor mij ok (~1.80 m)...
Die lijkt echter best op die van de 990, dus ik zou verwachten dat die vergelijkbaar zou zijn. Maar ja, aerodynamica is niet voor niks een vak apart.
 
Groter helpt niet altijd hoor, Er ontstaat een vacuüm achter je scherm, die veroorzaakt een bak turbulentie, soms is het beter om ook lucht te 'lekken' aan de onderzijde van je scherm, of beter nog, een extra lip er aan te zetten. Daar zou je ook eens mee kunnen experimenteren, beetje dit idee (google plaatje):
Riding_Is_Believing_b49c0b5d-d179-41d7-b789-4595f2a041dc_large.jpg
Volgens deze theorie heb ik een tijdje met dit concept rondgereden:

190234764-L.jpg



Deed geen reet :+
 
Dat hoge scherm moet wel behoorlijk stevig zijn wil 'ie niet omvouwen, lijkt me...

Ik heb het idee dat de afbeelding niet helemaal correct is als ik de maatschets bekijk die ik zojuist ontvangen heb .
Ik zal vanavond eens meten hoe ver deze dan uitsteekt. Hoe ver steekt jouw scherm boven de bovenkant van de lamp uit?

y4m6qDLmigjSw7fBxni1agYuRqCJtW8JZmz-6Zj0YxwIvT0Ze9yN8TBa8ZBCE_u0DvdGyfJHw5MZQWCOH3W4RFIx6GD5zK5MNll96TEjG-XOS10EBrwNBo17eJDIpyFhXvkTXZgXEivb_cpa7ZzRcIzDbnbnaqfTNBQymRG8ehSr6cSrsk9OnkHg_FyzOSGxp04Txvn3ceeBZPcBJzR_IArZg
 
Laatst bewerkt:
Zo mannen ik ga jullie verlaten , heb mijn 2012 SMT ingeruild op een Yamaha MT10 , misschien dat ik er spijt van ga krijgen maar dat gaan we meemaken ! Op naar 2019 :]:)
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Zo mannen ik ga jullie verlaten , heb mijn 2012 SMT ingeruild op een Yamaha MT10 , misschien dat ik er spijt van ga krijgen maar dat gaan we meemaken ! Op naar 2019 :]:)

Hoe kun je dat nou doen? Zo'n suffe 4 cilinder:P. Had dan een MT-01 gekozen.
 
Omdat deze originele KTM parts in de weg liggen en men fiets al meer dan een jaar weg is zet ik deze parts maar even in dit topic . Bij interesse zend je maar pm . Gaat om een tuneboy kabel/ denk carter bescherming en gps houder . Graag alles in een keer weg ,want wil er nu toch eens vanaf.

7atnyzjvtxww.jpg
 
Hoe kun je dat nou doen? Zo'n suffe 4 cilinder:P. Had dan een MT-01 gekozen.
Wat vond je leuk aan deze motor?

De crossplane krukas en de tuning op koppel lijkt me wel aardig maar ik vind het geen mooie motor. De Universal Japanese Motorcycle is weer terug...
 
Terug
Bovenaan Onderaan