KTM EXC250F olieaftapplug

DT125

MF veteraan
21 okt 2006
1.358
72
De zonen van mijn collega zijn na vele uren vakkenvullen de trotse eigenaar van een KTM EXC250F uit 2007 geworden. In hun ijver de 250 in optimale conditie te krijgen hebben ze de olieaftapplug te vast aangedraaid en is de schroefdraad dol. Dit is probleem 1.
Probleem 1 is waarschijnlijk oplosbaar met een Helicoil. Er is echter nog een probleem, de bout wil er niet uit en blijft gewoon ronddraaien.
Probleem 3 is het beschikbare budget om de KTM te repareren. De KTM staat bij een dealer en de reparatiekosten zijn aanzienlijk.
Omdat ik de KTM niet in detail ken, heb ik wat Google-onderzoek gedaan en gezien dat de plug in een vertikale wand zit op een, met een boormachine, onbereikbare plek.
Verder vond ik in de archieven van Motor-forum berichten over het plaatsen van Helicoils, waarbij spanen in het motorcompartiment vermeden werden. Deze berichten zijn van 2010 en ook de betreffende auteur heeft sindsdien geen berichten meer geplaatst.

Daarom de volgende vragen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de reparatie van schroefdraad al dan niet van een KTM? Hoe krijgen we de bout eruit zonder
afdichtingsvlakken te beschadigen? Hoe worden spanen ed. vermeden en/of afgevoerd tijdens de bewerkingen van de Helicoil?
Kan de helicoil geplaatst worden zonder het blok uit het frame te lichten, of moet zelfs het hele blok uit elkaar?
 
Gaat het om bout nummer 3? Zoja dan zou ik persoonlijk het blok er zelf uitsleutelen. Dit kan een hobbyist gemakkelijk zelf en hoeft de garage hier geen uren aan te besteden (scheelt kosten en leer je ook gelijk wat van) . Hoe het blok eruit gehaald kan worden is terug te vinden in het wphb/manual (google is je vriend).
Knipsel.JPG

Zodra het blok eruit is kan je d.m.v. griptang en hard trekken in combinatie met draaien, misschien de bout eruit krijgen? Daarna kan je ervoor kiezen zelf, of door de garage een helicol te plaatsen. Wanneer je dit zelf gaat doen kan je b.v. door middel van een tissues in het blok (door het gat van de olie aftapbout) zo veel mogelijk de spanen tot een minimum te beperken. Na het boren deze tissues natuurlijk wel even met een tang er terug uit trekken.
 
Heb het blok nog niet gezien, maar volgens mij gaat het inderdaad om bout 3.
 
beste

toevallig heb ik exact het zelfde gehad met mijn KTM,bij het eruit draaien `van de stop kwam er een boel schroefdraad mee.
Dit heb ik opgelost door er M13 ipv M12 in te tappen.
Ik moest de M13 stop wel aanpassen maar dat had ik wel iemand voor met een draaibank.
Ik zit in de auto branch er daar zijn reparaties setjes voor met M13/M15 en M17 puggen

Alleen het eruit halen van de stop heb ik geen problemen mee gehad

mvg
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je gedaan om spanen in het motorblok te voorkomen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan