KTM Duke 690 IV topic drei

Misschien een beetje off-topic, maar ik wilde gewoon even met jullie delen hoe ontzettend blij ik met deze machine ben (die een paar pagina's terug nog onder de kerstboom stond):

1397889


Voor een beginnend motorrijder zoals ik een heel toegankelijke maar speelse machine met een enorm groeipotentieel voor mij als berijder. Inmiddels is de DB-killer eruit (schroefje viel er uiteraard in ;)) en is het geluid met de SC-Projects pijp precies goed. Met elke bocht wordt m'n techniek beter en met elke kilometer de grijns op m'n gezicht breder :]

Dan toch nog even een iets meer on-topic vraag: heeft er hier iemand een RAM Mount met X-grip op z'n Duke 690 gemonteerd? Ben even benieuwd wat de optimale klemtype, armlengte en positie voor deze telefoonhouder zijn (een foto'tje van je setup is altijd welkom!)
 
Wat mij betreft zeker niet off-topic. Je post bevat een foto van een gave fiets en een gevoel dat ik kan beamen. Ook ik ben na elke rit blij dat ik de stap heb genomen richting deze fantastische machine.
Je vraag over RAM mount kan ik niet beantwoorden, maar zit er wel aan te denken om ook te halen...
 
Ik heb een Tomtom en deze zit op één van de stuurbouten. Stuurbout er uit, en nieuwe met ronde bol er in. Vrij simpel
Dank voor je reactie. Stuurbout klinkt goed.

De M8 versie is dat dan neem ik aan (RAM-B-367U)? Welke lengte van de arm heb je erop? Small, medium of large?
 
Weet niet meer of het M8 was. Link was alleen een voorbeeld.
Ik heb de klem van Tomtom gebruikt die er bij geleverd was.
 
Weet niet meer of het M8 was. Link was alleen een voorbeeld.
Ik heb de klem van Tomtom gebruikt die er bij geleverd was.
Net even eentje losgedraaid en nagemeten: stuurbouten zijn inderdaad M8. De vorige eigenaar heeft vermoedelijk dezelfde oplossing gebruikt, want alleen linksboven was inbus ipv. torx :). Nu weer even vastdraaien mét een drupje loctite ;)

Dank voor de tip! Deze zijn namelijk ook nog iets goedkoper dan de u-klemmen of kraaienpoot-klemmen. Ik denk dan dat een korte klem voldoende moet zijn, omdat je dan met het aansluitpunt op de stuurbout al redelijk dicht op het midden zit.
 
Heeft iemand van jullie zelf wel eens een PowerCommander 5 op een motor aangesloten?
Ik probeer het op de 390 duke, maar kom er niet helemaal uit.
Als hier ervaringsdeskundigen actief zijn leg ik mijn vraag graag voor.

EDIT: ik heb het antwoord inmiddels al van de verkoper van de PowerCommander, dus niet meer nodig ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Raymond ben 30 en woon in het rustige emmeloord.
Sinds afgelopen donderdag ben ik in het bezit van een duke 690R.
Het is de vervanger van een yamaha mt-07 die ik afgelopen week verkocht heb.
Qua rijden niet met elkaar te vergelijken dus ben nog wat voorzichtig nu 😂

Plaatje bij het praatje, het is misschien als vloeken in een kerk maar dit was mijn mt07
61CA9D6C-4AA5-420F-808C-A228E4B90F9C.jpeg


En dit is de vervanger
F88A1A19-085D-4E09-9A2C-E4871DA4C0EF.jpeg
 
Beide prachtige fietsen @Raymond_mt, dus wat mij betreft geen vloeken in de kerk. De MT07 is toevallig mijn lesmotor geweest :), dus heb zelf ook ervaring met beide.

Vanwaar de overstap als ik vragen mag? En hoe ervaar jij de verschillen?

PS. Emmeloord is sindsdien iets minder rustig dus ;)
 
Beide prachtige fietsen @Raymond_mt, dus wat mij betreft geen vloeken in de kerk. De MT07 is toevallig mijn lesmotor geweest :), dus heb zelf ook ervaring met beide.

Vanwaar de overstap als ik vragen mag? En hoe ervaar jij de verschillen?

PS. Emmeloord is sindsdien iets minder rustig dus ;)

Mijn broertje kocht ook ineens een mt07 en heeft een rood met zwarte uitvoering en liet dezelfde updates eraan doen als ik had gedaan. Breder stuur korte kentekenhouder led verlichting rondom enz enz. De lol was er voor mij dus wel af.

Qua rijden ja het begint met de zithouding, insturen van een bocht, met de mt durfde ik in het begin al meer te gooien en smijten dat moet nog even komen met de 690. Het is allemaal net even anders.
 
Vraag om advies over bandenspanning:
over een kleine 2 weken ga ik een weekendje rijden en sturen in Duitsland, regio Sauerland. De banden op mijn 690 Duke zijn Metzeler Sporttec M7 RR. Ik weeg zelf rond de 90 KG en ik neem achterop een Kriega Drybag met een beetje bagage (toilettas, schoenen, setje kleding en een kettingslot) mee. Wat zouden jullie als bandenspanning adviseren (en waarom)?
 
Vraag om advies over bandenspanning:
over een kleine 2 weken ga ik een weekendje rijden en sturen in Duitsland, regio Sauerland. De banden op mijn 690 Duke zijn Metzeler Sporttec M7 RR. Ik weeg zelf rond de 90 KG en ik neem achterop een Kriega Drybag met een beetje bagage (toilettas, schoenen, setje kleding en een kettingslot) mee. Wat zouden jullie als bandenspanning adviseren (en waarom)?
met 2.4 voor en 2.8 achter zit je wel goed is mijn mening, de een zit er wat onder, de ander wat boven, ieder z'n keuze.. Zachtere banden is tot op een zekere hoogte meer grip maar ook meer slijtage, hardere banden vice versa.
Sauerland is leuk sturen, have fun!
 
met 2.4 voor en 2.8 achter zit je wel goed is mijn mening, de een zit er wat onder, de ander wat boven, ieder z'n keuze.. Zachtere banden is tot op een zekere hoogte meer grip maar ook meer slijtage, hardere banden vice versa.
Sauerland is leuk sturen, have fun!
Thanks. Toch frappant dat het meerendeel van de adviezen een bandenspanning aanraadt, die een stuk hoger is dan de aanbevolen 2.0/2.0 uit het boekje van KTM.
 
Persoonlijk zou ik lekker de handleiding waardes aanhouden. Misschien voor het snelweg deel iets hoger. 2.2 voor & 2.4 achter max.
 
Persoonlijk zou ik lekker de handleiding waardes aanhouden. Misschien voor het snelweg deel iets hoger. 2.2 voor & 2.4 achter max.
Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Ik rijd momenteel dezelfde banden op een motor die weliswaar een klein beetje lichter is, en ik ben dat zelf ook.
Te hard is voor deze bandjes niet beter, en ook niet nodig. Ze zijn van zichzelf best stevig.
 
Hier mijn Duke. Weet nog niet of ik de taartschep ga vervangen door iets mooiers, risico is dan wel dat ik onder de blubber thuis kom.

Het schakelen naar z’n 1 gaat moeizaam vanuit stilstand (vaak 2 x proberen alvorens resultaat). Is dit een bekend iets bij de Duke? Indien niet, dan zal ik de olie zsm laten vervangen door de voorgeschreven soort, kan me voorstellen dat het blok daar gevoelig voor is.



A5E2FB42-A8A2-47E7-9F07-FF6298F0A021.jpeg
 
Persoonlijk zeg ik taartschep eraf!
Vervelend schakelen kan inderdaad aan de olie liggen.
Castrol volsyntheet schijnt het probleem vaak op te lossen, maar mogelijk dat het met Motorex die is voorgeschreven ook beter.
Zeker als je geen idee hebt wat er nu inzit zsm verversen (en heel goed leeg talen lopen en filters vervangen/reinigen) mogelijk zit er nu zelfs halfsytheet in.
Moet er 10W50 in de 690? In dat geval kun je 5W50 overwegen. Is altijd beter. De smering is bij een lagere temperatuur al eerder bereikt, al hebben KTM's nooit echt het probleem van 'niet warm worden' ;)
Je hebt een prachtige Duke !!
Veel plezier ermee. :t

Je kunt voor het schakelen ook de koppeling wat anders afstellen, of op zijn minst even kijken of het iets uitmaakt. Misschien komt ie niet genoeg vrij (teveel speling) of juist teveel.
Mijn SV heeft een beetje hetzelfde. Rijdend geen enkel probleem, maar stilstaand regelmatig helemaal niet te schakelen naar de 1 of neutraal, of hij schiet door naar de volgende versnelling. Als ik de koppeling zo afstel dat ie nèt vrijkomt bij ingetrokken handle gaat het beter. Wel een heel kort punt waarop ie het goed doet, dus in kleine stapjes verstellen en proberen (kwartslagen van de stelmoer).
Dit komt bij de SV vaker voor, en velen lossen het op door Castrol volsyntheet.
Ook een te laag olieniveau heeft negatieve invloed, en bij sommigen ook de ouderdom van de olie.
 
Laatst bewerkt:
Hier mijn Duke. Weet nog niet of ik de taartschep ga vervangen door iets mooiers, risico is dan wel dat ik onder de blubber thuis kom.

Het schakelen naar z’n 1 gaat moeizaam vanuit stilstand (vaak 2 x proberen alvorens resultaat). Is dit een bekend iets bij de Duke? Indien niet, dan zal ik de olie zsm laten vervangen door de voorgeschreven soort, kan me voorstellen dat het blok daar gevoelig voor is.
Taartschep eraf +1.
Wat mij betreft is de mooiste tail tidy die voor de Duke te krijgen is, die van Evotech Performance. Ergens in dit topic staat een foto van mijn Duke met die achterkant.
Ik heb ook nog een tail tidy van Highsider liggen als je interesse zou hebben. Heeft er maar een klein half jaar op gezeten en toen heb ik alsnog die ven Evotech gehaald en gemonteerd.
 
Weet iemand wat de dop-/steek-/ringsleutelmaat is van de bout van de steekas van het achterwiel? 32 of 33? Ik wil de ketting stellen maar mijn doppenset stopt bij 27 😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan