KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Duo zou ik niet doen, daar is het subframe en de motor niet voor gemaakt. Zuiger; afhankelijk van het onderhoud. Ik heb er nu 270 uur op staan met de eerste zuiger en heb een lektest van 6%. Olie is de motor iets gaan gebruiken als ik continue aan het gas hang. Olie verversen en filters is een "must" om deze met korte intervallen te vervangen/ verversen. Het blijft een competitiemotor. Btw ik heb de "slechtste" Exc450r ooit gemaakt; het 2008 model. Bij mij is het probleemloos, tot nu toe.

Wat jij zoekt is een WR250R maar dan in een 450 uitvoering😎
Je voelt me goed aan :Y
Ik ben bang dat een WR250R onderin de toeren niet sterk genoeg is. Ik houd er rekening mee dat ik wel eens in de verkeerde versnelling ga zitten.
270 uur lijkt me best netjes. Ik lees ook wel eens 40 of 80 uur. Of is dat specifiek voor 2-takt?
Hoe voer je een lek-test uit en bij welke waarde moet je de zuiger toch maar eens gaan vervangen?
 
Heb net het Instagram account gevonden van iemand uit Nieuw zeeland die een EXC 500 uitspeeld totdat die opgeeft - braaping_kiwi. Heeft m nog verder over de wereld gestuurd dan Adam Riemann met zijn Moto Nomad team (films zijn aanraders, maar vooral de eerste).

Enige onderhoud in zijn >1200 uur en 90.000km zijn 50 oliewissels, paar keerringen, lagers enz - maar 1x zijn cilinderkop in geweest :o
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een nieuw grijs KTM stuur liggen. Is van 690 SMC en nooit gebruikt omdat er bij aanschaf motor direct een oranje stuur op kwam.
Iemand interesse?

full
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, ik ben op zoek naar een off-road motor om af en toe op een cross baan te rijden, misschien eens een OTR, zo nu en dan een zandpad. Misschien zelfs een off-road vakantie. Ik wil hem ook meenemen op een aanhangertje op vakantie. Ik wil er graag wat bagage op mee kunnen nemen en korte stukjes met een passagier.
Ik zit te denken aan een Suzuki DR-Z400, maar een KTM EXC450F zou misschien ook kunnen.

Heeft een EXC450F een subframe tot achteraan zodat er af en toe een passsgier of bagage achterop kan?
Hoe verhoudt een EXC450F zich verder tot een DR-Z400?
Heeft een EXC450F “gewone” onderhoudsintervallen of moet hij elke 10 uur nieuwe olie en elke 40 uur een nieuwe zuiger? Ik hoef niks te winnen en heb liever wat ruimere onderhoudsintervallen.

Al vast dank voor jullie tips / adviezen.

Op de site van KTM kan je documenten downloaden van betreffende modellen en dus ook de onderhoudsintervallen opzoeken. Volgens het boekje zou mijn EXC 500 uit 2012 elke 112 uur alle lagers in het blok nieuw moeten en zou er volgens mij elke 40 uur een nieuwe zuiger in moeten. Heb overlegd met de lokale crossshop, en zolang hij geen overmatig olieverbruik heeft rijd ik lekker met de huidige zuiger door. Rijd de motor puur voor hobby, doe wel elke keer netjes de oliewissel met Motorex olie en na elke rit een verse filter. Tot nu toe loopt hij nog als een zonnetje :) En mocht hij vastlopen dan is inmiddels een nieuwe zuiger en honen goedkoper O-)
 
full


Eerste zuiger na 280 uren /11000 kms waarvan 85% Offroad (volgens de handleiding moest deze er na 80uur als uit).
Laatste 2 jaar meer harde paden dan echt Offroad gereden. Meer samen met de vrouw gereden,dan gaat het wat rustiger.

Het is dat er geen goede zuigerveren meer voor te koop zijn (2008) anders was deze er gewoon weer terug erin gegaan. Hoonsporen zijn nog steeds zichtbaar in de cilinder.
Alles ziet er nog prima uit. Verbruikte alleen wat olie (te zien aan de bovenkant).
Kleppen lekken niet, lektest was nog steeds 5%.
Small-end en pen, niks aan te zien voelen.
Bigend voelt speling vrij aan lager lopen allemaal soepel.

Alleen de distributieketting was aan vervanging toe (meer op gevoel), ik had nog 1mm op de spanner over. Zet er dan ook meteen een nieuw spanblad in omdat die ook veranderd is in 2009.

Het was dat de ketting vervangen moest worden en dacht dan wil ik de zuiger ook meteen zien, anders had ik de zaak dicht gelaten. Als ik wist wat ik nu weet had alleen de ketting vervangen hoeven te worden.
Maar, dan kan ik er nu weer een paar jaar tegen ;)
 
Ik ben gestopt en heb 17 filters liggen die vers geolied zijn (door crossfilters.nl schoongemaakt, gecontroleerd enz).

Helft ervan zijn overfilters, de rest normale. Model 2014 maar past vrijwel ieder model ktm of husq.

bij interesse PM svp :)
 
Na een tweetal jaar geen KTM gereden te hebben, ga ik nu toch weer wat kopen. Nu heb ik de types sinds 2008 niet zo gevolgd dus vroeg ik me af of er modellen en modeljaren zijn die je beter kunt vermijden (zoals de 2008 destijds). Ik zit eigenlijk gewoon weer te denken aan een 500 EXC maar een 300 tweetakt spreekt me ook aan.

En zijn de KTM's tegenwoordig vanuitg de fabriek al vol vermogen of staat er nog steeds 12kw op het kenteken en moet er eerst nog wat aangepast worden om hem op vol vermogen te krijgen. Lijkt mij niet met injectie...
 
Inderdaad 2008 en 09 4T vermijden of je moet zeker weten dat ze de olie pomp tandwiel upgrade hebben.

De 2t tm 2016 bijna ongewijzigd en bullitproof. De 2017 en recenter is compleet nieuw blok met balans as. Stuk minder trillingen dus. En ook dit blok is gewoon echt goed.

Vanav 18 is er injectie toegevoegd. De eerste lichting van 18 heeft problemen met lekkende olie tandjes, dat is opgelost in de latere series.
 
Naast me 530 heb ik nu ook een SXF250 '16 gekocht. Rijdt best oke. Wel even wennen want ik kom van een CRF. Die stuurt duidelijk strakker. Maar ik heb nu injectie en Elektrische start. Beide zeker een verbetering tov de Honda.
 
Ik rijdt een 640 adventure uit 2002.
Kan niemand me vertellen of ik de uitlaat demper zo kan vervangen? Er zit een katalysator? Tussen..
 
Kijk aan, nergens naar gekeken als eerste motor (??? toch). Top motor, zelf heb ik ook een 300 tpi van 19. Nog geen moment spijt gehad.

Is dit degene die van andre motors ofzo afkomt?
 
Weet iemand waar de aansluitingen zitten voor de claxon van een EXC500 uit 2015?
Ik heb de draadjes gevolgd (rood en bruin(wit)), maar kom er niet echt uit. Het lijkt alsof die naar het midden van de motor gaan. Hoor het graag als iemand een makkelijkere manier weet om deze aan te sluiten!

Kabelschema gaf niet heel veel info.. P15 is de claxon, S22 is de schakelaar op het stuur.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2018-10-16 at 22.32.36.png
    Screen Shot 2018-10-16 at 22.32.36.png
    28 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Kijk aan, nergens naar gekeken als eerste motor (??? toch). Top motor, zelf heb ik ook een 300 tpi van 19. Nog geen moment spijt gehad.

Is dit degene die van andre motors ofzo afkomt?

Ja klopt ja. Ik was bezig met een 2017 300 bij Andre en toen kreeg hij deze binnen voor net ietsjes meer en toen was de keuze snel gemaakt :)

Ik heb veel op het internet gekeken naar een beetje technisch enduro rijden en wat geschikte fietsen zijn.. vroeger zelf altijd gsxr750 gereden maar poh, wat is dit anders zeg 8)7:]
 
Thanks! Ook zeer blij mee *D waar kan je rond Nunspeet/Elspeet rijden dan? Zoek me een gek maar kom in Putten uit voor wat openbare zandwegen :? Kan ik die routes ergens online vinden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan