KTM deel 7 en we modderen maar voort..

Status
Niet open voor verdere reacties.
zitten die ook in een 500 exc blok? Heb even contact gehad met de vorige eigenaar van de mijne en het blok is nog nooit open geweest vanaf nieuw. Nu staat er zon 110 uur puur alleen aan enduro ritten op dus opzich kan het nog wel even. Maar er zit toch wel groot onderhoud aan te komen ;)

Het kleine tandwiel wel(nr3)...de grote kan ik niet vinden op de foto.

127813810.gif


2013 > 500 EXC (EU) > LUBRICATING SYSTEM
3 78038001017 OIL PUMP GEAR 17 T 1
4 0458030080 CYLIND.SCREW M3X8 ISO 14580 SS 4
5 75030003050 STOP SHEET MEMBRANE 07 1
7 75030003051 MEMBRANE 07 1
8 81205027003 MEMBRAN CRANKCASE 1
9 81205027004 TAB WASHER MEMBRAN CSC 1
10 78138102000 OIL PUMP SHAFT SP-DP 1
11 0402041580 NEEDLE ROLLER NRB 4X15,8 G2 2
12 61238111000 ROTOR-SET CPL. 22MM 1
13 0770440020 O-RING 44,00X2,00 VITON 1
14 78038004000 OIL PUMP COVER SUCTION PUMP 1
16 0025060166S HH COLLAR SCREW M6X16 ISA 30 2
17 58038022000 CU-SEAL RING DIN7603-12X18X1,5 1
18 58030021000 OILDRAIN PLUG W.MAG. M 12X1,5 1
20 0799060000 TAB WASHER DIN6799-RS 6,0 1
21 58038007755 STOP DISK 8,1 X 15 X 0,5 1
22 78138001029 IDLER GEAR 1 29Z 1
24 78138003000 OIL PUMP COVER 1
25 59038011012 OILPUMP ROTOR 12MM G-95R/003 1
26 0770012021 O-RING 12X2 VITON GREEN 1
27 0402251180 NEEDLE ROLLER DIN5402 2,5X11,8 1
28 0402040980 NEEDLE ROL.DIN5402 NRB 4X9,8 1
29 0770020170 O-RING 17,17X1,78 GLO 1
30 78138015001 OIL SCREEN CPL. 1
31 59038017000 PLUG M20X1,5 WS=13 1
32 0770170200 O-RING 17,00X2,00 1
33 07701250151 O-RING 12,5X1,5 VITON V75 2
34 59038016100 OIL SCREEN 1
36 77038005044 OIL FILTER WITH GASKET 06 1
37 07700390261 O-RING 39,34X2,62 1
38 75038041200 OILFILTER CAP 1
39 0770125015 O-RING 12,5X1,5 NBR 1
40 0025050166 HH COLLAR SCREW M5X16 TX30 5
41 0401090003 BALL DIN5401-9 1
42 58038023300 PRESSURE SPRING L=25MM D=1MM 1
43 58038022000 CU-SEAL RING DIN7603-12X18X1,5 1
44 0908120153 PLUG DIN0908-M12X1,5 1
45 78040028000 BUSHING PIN 1
46 0988172405 SHIM WASHER DIN0988-17X24X0,5 1
47 0471170010 CIRCLIP DIN0471-17X1 1
48 0912060208 AH SCREW DIN0912-M 6X20 SS 1
99 78938015010 OILFILTER SERVICEKIT SX-F 13 0
*New Part For Model Year*
 
Laatst bewerkt:
zitten die ook in een 500 exc blok? Heb even contact gehad met de vorige eigenaar van de mijne en het blok is nog nooit open geweest vanaf nieuw. Nu staat er zon 110 uur puur alleen aan enduro ritten op dus opzich kan het nog wel even. Maar er zit toch wel groot onderhoud aan te komen ;)

Nee, jij hebt ook gewoon die plastic bende.
 
Nee, jij hebt ook gewoon die plastic bende.

Ja dat bedoelde ik dus ;)

Maar eens ff in de gaten houden dus... hoeft opzich geen ramp te zijn. Alle kawa KX'en hebben ook een waterpomp aandrijving van kunststof en dat gaat ook bijna niet kapot
 
''Problem with the plastic gears is if you run low on oil at one time the oil pumps start to seize up and then the large gear is stripped out where it meets the clutch basket. Once it strips out your engine will run without any oil pumping until the crank, piston, and cylinder is destroyed. With these gears you will at least get signs and notice your engine slowing before it is completely destroyed.''

dus gewoon zorgen voor voldoende olie in het blok... maar daar maak ik me geen zorgen over.
 
Dus ze hebben ze opzettelijk van kunstof gemaakt, zodat je slijtage aan je oliepomp etc vroegtijdig kan opmerken?

Of lees ik het verkeerd?
 
neuh?

Denk dat het probleem is dat je oliepomp droog loopt, en vanzelf een keer te zwaar begint te lopen... je koppelings huis drijft dat plastic tandwiel aan en die druk wel door... maar omdat dat plastic niets kan hebben sloop je zo dus alles... zoiets
 
''Problem with the plastic gears is if you run low on oil at one time the oil pumps start to seize up and then the large gear is stripped out where it meets the clutch basket. Once it strips out your engine will run without any oil pumping until the crank, piston, and cylinder is destroyed. With these gears you will at least get signs and notice your engine slowing before it is completely destroyed.''

dus gewoon zorgen voor voldoende olie in het blok... maar daar maak ik me geen zorgen over.


Dat is niet het verhaal wat ik geloof.
Ik ben het meer eens met het verhaal van Gassen dat er teveel speling zit/komt op het tandwiel en dat hij dan aanloopt.
 
kortom, voorkomen dat je oliepomp niet droog loopt, of in ieder geval voldoende smering heeft.
 
Maar buiten dat, gewoon een waardeloze constructie... waarom dat niet gewoon van hetzelfde soort staal kan zijn? Beetje vreemd van die Oostenrijkers.... maar goed, dat doen ze wel vaker :+ (gare frame, zwakke subframes, verstopte injectors, te kleine olie kanalen, gare koppelings huizen, loslopende achterassen etc etc) :P

Maar t blijft een mooi merk
 
kortom, voorkomen dat je oliepomp niet droog loopt, of in ieder geval voldoende smering heeft.

Dat sowieso.
Maar de mijne heeft nog nooit een tekort aan olie gehad....bij mij iig. *D
Ik hou dat aardig bij.
 

Haha, die opmerkingen zijn hier toch veel minder leuk omdat 'opa" niet mee leest hier. :P

BTW, die oude Honda CR meuk heeft ook een plastic waterpomptandwiel. Die heb ik nog nooit stuk gezien maar tis natuurlijk wel een 2t. Met genoeg olie zal zo'n tandwiel dus in ieder geval makkelijk 25 jaar mee kunnen. :9
 
''Problem with the plastic gears is if you run low on oil at one time the oil pumps start to seize up and then the large gear is stripped out where it meets the clutch basket. Once it strips out your engine will run without any oil pumping until the crank, piston, and cylinder is destroyed. With these gears you will at least get signs and notice your engine slowing before it is completely destroyed.''

dus gewoon zorgen voor voldoende olie in het blok... maar daar maak ik me geen zorgen over.
B#llsh!t: tandwielen zitten in de versnellingsbak van een motorblok met een gescheiden smeersysteem. En bij die types is de ellende begonnen.
 
Maar buiten dat, gewoon een waardeloze constructie... waarom dat niet gewoon van hetzelfde soort staal kan zijn? Beetje vreemd van die Oostenrijkers.... maar goed, dat doen ze wel vaker :+ (gare frame, zwakke subframes, verstopte injectors, te kleine olie kanalen, gare koppelings huizen, loslopende achterassen etc etc) :P

Maar t blijft een mooi merk
Ehhh.... gewichtsbesparing?? :?

Tegenwoordig moet alles van kunststof, maar in heel veel gevallen (zoals hier) blijft kunststof gewoon inferieur aan metaal. Misschien niet direkt, maar naarmate het verouderd wel.
 
Productie zal ook wel makkelijker zijn? :)

Gaan er van hier nog mensen naar de supermotarddemo in Gorinchem met het truckerskerstfestival? Of ervaring mee? :)
 
Ehhh.... gewichtsbesparing?? :?

Tegenwoordig moet alles van kunststof, maar in heel veel gevallen (zoals hier) blijft kunststof gewoon inferieur aan metaal. Misschien niet direkt, maar naarmate het verouderd wel.

dat gewichtsbesparing geloof ik niet...helemaal niet op dat punt. Zal wss eerder met de kosten te maken hebben.
 
Heeft er iemand een 20mm vooras voor mij liggen?
Of weet iemand of een 525 en 530 vooras t zelfde zijn?

Want ik moet een voorwiel pasmaken die een 20mm as heeft voor mn 530...
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet weten, maar google zegt;

Johnf3 s info is spot on- to put an early 20mm axle hub into 26mm forks you will need the 20mm hubbed wheel, a 20mm axle (and nut) and P.NO. SXS 03 540 400 spacer set.

You cannot put a 26mm axle tharogh the 20mm hub- even with a planned bearing swap because AFAIK there are no commercially avail 37mm od X 26mm id bearings available- which would require custom spacers, or 37x30mm bearings because the 26mm axle/bearing combo actually uses a 30mm id bearing with the knock in spacers offering the reduction in dia for the 26mm axle..


Heb je wel het spacer setje?
 
Iemand ervaring met v-force 4 membramen? Schijnbaar moeten deze minder last van gescheurde plaatjes hebben...?

Heb een ktm 144 met een v-force 3.
Voor de 3e keer heb ik gescheurde mebraamplaatjes. De hoeken op de buitenste plaatjes afgebrokkeld.
 
Ik had ook vforce3 en de plaatjes binnen een paar uur goed stuk.
Geen garantie, want dat kan niet op een product wat zo slecht is.
Hoewel de firma masurtini of hoe heet het nog geen nee heeft gegeven.

Vforce4 heeft een eindstop voor de kleppen, waardoor ze niet tegen het carter slaan, waardoor ze dus stukgaan.
Ik praat wel over een 300exc nu.
Heb zelf ook wel een voorkeur voor boyesen, maar vforce4 zou dus ook goed moeten zijn.

Alleen de onderste plaatjes stuk ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan