ktm 790 duke

Deze gezien op de beurs. Test gezeten volgend jaar test rit en dan kijken we wel.
 

Bijlagen

  • IMG_20181007_130847.jpg
    IMG_20181007_130847.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 68
Afgelopen vrijdag voor het eerst met de Duke 790 een CRT track day gehad op het TT-circuit Assen. Ik heb me echt geweldig vermaakt op de Duke, wat een super stuurmachientje is dat.

Hiervoor had ik een Triumph Daytona 675R 2013 voor op het circuit, die bekend staat als een van de best sturende supersports. Eentje waarvan je zou zeggen dat je er toch hard mee in de rondte kunt op een circuit. Toch had ik nog veel meer lol op de Duke 790, en reed ik er - in standaard setting - bijna dezelfde rondetijden mee als eerder dit jaar op de Daytona.

Er zijn me een paar zaken opgevallen (misschien moet ik zeggen: meegevallen). Ook al op basis van de reviews en de ervaringen van andere Duke eigenaren had ik wat bedenkingen over zowel vering voor en achter als de remmerij. De demping is niet instelbaar en de voorvork zou niet soepel aanspreken. Daarnaast zou de voorrem (geen Brembo) remkracht missen, wat vooral opviel tijdens de Alpenmaster vergelijkingstest bij de remproeven bergaf met duopassagier.

Maar dan mijn eigen praktijktest op het circuit. Met mijn gewicht (67 kg) bleek de vering perfect, ik voelde geen enkele behoefte om iets af te stellen, om de demping te finetunen. Het rijwielgedeelte bleef in vrijwel alle situaties heel stabiel en strak, en ik voelde nooit onrust of pompen van de achterkant (wat ik wel kende van de Superduke 1290R, met toch volledig instelbare WP vering voor en achter). De Bridgestone S21 banden gaven continu veel vertrouwen, veel grip, en vooral ook heel veel scherpte en stuurprecisie, bij 140+ in de Ramshoek 10 cm naar links? Geen probleem.

En de remmen? Het duurde even voor ik er erg in had hoeveel remkracht ze eigenlijk hebben, en ik remde dus steeds veel te vroeg. Soms moest ik aan het eind van de Veenslang (210 +) gewoon weer gas bijgeven om voldoende bochtensnelheid te krijgen in de chicane. Op den duur wist ik het juiste rempunt steeds beter te pakken (zo ongeveer bij het 100m-bord). Dan heb je de rem echt wel nodig, en die deed het dan ook altijd naar behoren.

Voor mij voorlopig dus geen aanpassingen op het gebied van vering of remmen. De winst is voor mij vooral te behalen in een nog hogere bochtensnelheid, zodat je met meer vaart de lange rechte stukken opkomt. Mijn rondetijden zijn nog niet spectaculair, zo rond de 2.10, 2.11. Maar voor een eerste keer doe ik het ermee, en ik zit zoals gezegd al bijna op de snelste tijden die ik dit voorjaar met de Daytona reed (2.06, 2.08 achter de instructeur aan, en de laatste keer twee sessies vrij rijden niet sneller dan 2,12), en dat is toch een machine met volledig instelbare Öhlins voor en achter, en zo’n 25 pk meer vermogen). Het zou me niets verbazen dat op den duur 2.06 me met de Duke ook wel gaat lukken, en misschien nog wel wat sneller als ik er wat meer aan gewend ben. Voor nu ben ik dus zeer tevreden over deze fiets, en beleef ik er vooral ontzettend veel plezier aan. Nadeel van zo’n strak sturende machine: ik ben al wel weer aan nieuwe knee sliders toe. 🙂

6C65F912-5E71-49DC-9718-053A8F661BA4.jpeg
C64BF8DB-CEE4-48F7-A671-D50D78FC32D7.jpeg
373A92D6-0A2E-4AA5-945A-1DA7CBBCCCFD.jpeg
 
Iemand hier toevallig interesse in de 'factory graphics kit decals' (stickerset)?
Hij ligt hier nu al een tijdje, doodzonde
(net zoals de My Ride unit overigens die is nog te koop! :+). En denk dat ik hem toch niet ga gebruiken uiteindelijk (ben gewend geraakt aan de motor zoals hij nu is ;) ). Dus doe me een PM bij interesse! Tip: aanbrengen met water(spray) met een drupje afwasmiddel erin.
Verkocht! :)

En nu ik schrijf over aanbrengen met water en afwasmiddel bedenkt ik me:
Ik heb nog een cockpit-/screenprotector liggen (deze, van Speedo Angels), 1x antiglare. Ikzelf ben fan van die dingen, kan niet tegen krassen in de display. 5 euro en dan stuur ik hem naar je op!

Nou, weer genoeg het topic gespammed :o. En nu.. nu is het tijd om even een rondje te knallen op de 790! :]

edit, rondje was weer heerlijk. Het begint langzaamaan wel wat fris te worden 's avonds! :P
 
Laatst bewerkt:
edit, rondje was weer heerlijk. Het begint langzaamaan wel wat fris te worden 's avonds! :P

Ik heb er al handvatverwarming op laten zetten, dat vind ik nu ook overdag al nodig, zoals gistermiddag bij 12, 13 graden.

Vind het trouwens wel jammer dat het niet geïntegreerd zit in het systeem, zoals bij de Adventures. Daar kun je de handvatverwarming gewoon aanzetten en regelen via het menu en het dashboard. De Duke 790 moet het jammergenoeg doen met een afzonderlijk bedieningspaneeltje dat op het stuur zit gemonteerd. Beetje achterhaald. De 1190’s hadden dat vijf jaar geleden al beter voor elkaar, en ook bij mijn superduke 1290 uit 2014 zat het gewoon in het systeem.
 
Even een kort vraagje:

Kan ik de motor in zo'n carwash box wassen? Ik woon in een rijtjeshuis en de motor kan ik thuis niet wassen.
Is dat schadelijk?
Moet het alleen zonder zeep of mag het ook met?
Waarmee kan ik de motor behandelen tegen roest?

enz.

Ik heb nog nooit een nieuwe moderne motor gehad. Mijn oude NTV kon ik alles mee doen maar ik weet niet of dat hiermee ook zo is.

Thanks!
 
Even een kort vraagje:

Kan ik de motor in zo'n carwash box wassen? Ik woon in een rijtjeshuis en de motor kan ik thuis niet wassen.
Is dat schadelijk?
Moet het alleen zonder zeep of mag het ook met?
Waarmee kan ik de motor behandelen tegen roest?

enz.

Ik heb nog nooit een nieuwe moderne motor gehad. Mijn oude NTV kon ik alles mee doen maar ik weet niet of dat hiermee ook zo is.

Thanks!
Ik spuit 'm bijna altijd af in een wasbox, eerst met warm water met zeep, en als laatste stap van dat gedemineraliseerd water zodat je geen kalkvlekken krijgt. De spuitlans niet te dicht erop, dan kan t allemaal niet zo'n kwaad. Daarna doe ik 'm thuis met de compressor droog blazen en met een doek nog even nadrogen waar nodig. dan heb je 90% van t vuil eraf. Als je geen compressor hebt dan kun je ook een stuk gaan rijden dan is ie ook wel droog na een tijdje. De velgen met een doekje met wd40 of diesel en hij is weer als nieuw. Belangrijk dus wel dat je 'm droogt na t wassen, anders zal eea gauw gaan oxideren/roesten. Vergeet ook niet de ketting elke ~500km te smeren, bij regenachtig weer wat eerder.
Roest krijgt bij mij geen kans, ding staat altijd in showroomstaat in de garage ;-).
 
Roest krijgt bij mij geen kans, ding staat altijd in showroomstaat in de garage ;-).

Daarvoor heeft die van mij helaas een verkeerd baasje gevonden. Die van mij is elke dag op de weg en staat altijd buiten (onder een hoes).
Bedankt voor de tips.

Heb iemand ook nog een tip voor anti corrosie middelen voor als ze straks weer met zout gaan gooien?

Frans
 
's Winters rijd ik al jaren een SV650 van het eerste type. De SV is een erg betrouwbare motor waar afgezien van de OEM spanningsregelaar bij goed onderhoud en gebruik van de motor eigenlijk nooit iets aan kapot gaat. De SV is een bewuste keuze voor mijn pekelfiets geweest.
Ik heb 'm met 26 dkm op de teller gekocht er zelf inmiddels zonder noemenswaardige problemen zo'n 80 dkm op gereden.
Ik heb bewust gekozen voor een motor met carburateurs en het minimum aan elektronica, omdat nattigheid, pekel en electronica niet hand in hand gaan.
Afgezien van het feit dat ik een 790 Duke veel te mooi vind voor in de pekel ben ik heel benieuwd naar hoe zo'n 'rijdende computer' de winter doorkomt. Ik vind het dapper!! Mijn SV heb ik wel geprepareerd voor de winter, maar de handelingen zijn vrij universeel, dus ook op een 790 Duke toepasbaar. Sommige dingen zijn jaarlijks terugkerend, andere eenmalig, dus hier komt mijn suggestie voor de doorrrijders.

Als eerste de motor NIET schoonmaken met een hogedrukspuit in de wasstraat. Gewoon ouderwets met een emmer sop en de tuinslang.
Met hoge druk heb je kans water te krijgen op plaatsen waar het normaal niet kan komen, en het ook heel lang duurt voor het daar weer weg is. Hierdoor kans op corrosie wat natuurlijk weer funest is voor stekkerverbindingen. Daarnaast heb je met een hogedrukspuit kans het vet uit je lagers te spuiten. Zeker als er dan water in de lagers komen is dit niet goed voor de levensduur van de lagers.

Als wintergebruik echt het doel is de motor tectyleren waar nodig.
igv. Mijn SV is dit de binnenzijde van het stalen achterframe (stalen buizen) en de onderkant van de stalen tank geweest.
Gewoon Tectyl Amber, en druipers lekker laten zitten, het zit toch niet in zicht. Puur de functie!

Stekkerverbindingen, bobine, bougiekabels en -doppen en aansluitingen naar andere elektrische componenten inspuiten met DampStart. Dit spul is eigenlijk bedoeld om het ontstekingssysteem af te sluiten van water, maar deze functie is ook heel handig voor de overmaat aan stekkerverbindingen in de Duke. Zolang het stekkerblokje niet uit elkaar gaat blijft de laag die je erover spuit gesloten, dus het hoeft in principe maar eenmalig. Als de verbinding ooit open moet even opnieuw doen na het weer in elkaar zetten. Water en pekel komen niet in het stekkerblokje dus corrosie van die contacten zal aanzienlijk worden verminderd.

De remzuigers en de rubberen seals in de remtangen invetten met een laagje ATE rempasta om pekel weg te houden van dat gedeelte en de boel een beetje gangbaar te houden. Ik doe dit elk jaar voor de winter 'preventief' want reviseren van een vastgevreten remklauw is veel meer werk, dus als het te voorkomen of uit te stellen is .... Dit spul vormt een film waardoor pekel niet bij het rubber seal komt en de buitenkant van de remzuiger niet roest. Het kan ook met Vaseline (maar dat is niet hittebestendig en icm een rem heeft het niet mijn voorkeur), of met kopervet. Mijn ervaring met kopervet is echter dat het stug wordt en hierdoor van de seal wordt afgestroopt waardoor er alsnog pekelwater tot de zuiger/seal kan doordringen. ATE vet blijft en lekker flezibele film en blijft langer afsluiten.

Blanke delen, bouten, moeren, kroonplaten, clipons, banjobouten, blokbouten, schetsplaten etc spuit ik altijd voor de winter in met Vaseline spray, waardoor pekel niet invreet in die metalen. 's Winters de motor NIET wassen of poetsen, maar alleen rijden!
Al het vuil plakt aan de Vaseline, eraan, dus na de winter is het een grote vieze zwarte zooi, maar bij het jaarlijkse poetsbeurtje in de lente poets je alle bagger er moeiteloos af en komt het er allemaal best netjes onderuit.

Deze dingen zijn vrij universeel, dus moeten voor een Duke ook werken.
Het stalen KTM-frame zal wel een uitdaging worden. Ik denk dat inspuiten met blanke Tectyl op'moeilijke, kwestbare plaatsen zoals bij bouten,montagepunten etc de beste oplossing zal zijn.

Er is nog niet gepekeld, maar de Vaseline-behandeling gaat binnenkort gebeuren bij mijn SV.
Nogmaals, ik vind het dapper een Duke voor winterdoeleinden te gebruiken.
Mijn mini-Dukeje gaat in de pekel de weg niet zien.

Succes met het prepareren van de winterfiets, en ik ben benieuwd naar hoe de 790 (mn de elektronica) de winter doorkomt.
Ik lees/zie het wel hier. :Y
 
Laatst bewerkt:
Is al een vrij oud bericht ondertussen, en is ook de voornaamste bron van de R geruchten.
Vind het ook apart dat iedereen roept over een akra als standaard op de r versie terwijl er op die foto gewoon een standaarduitlaat te zien is.

Vraag me af of er ook echt een R versie gaat komen. Vanuit KTM zelf is er tot nu toe bijzonder weinig dat er op wijst.
Als je hun Instagram bekijkt zou je denken dat we dit jaar wel de 790 adventure te zien krijgen op de eicma.
Maar er is nog niks gemeld over een duke R....
 
Is al een vrij oud bericht ondertussen, en is ook de voornaamste bron van de R geruchten.
Vind het ook apart dat iedereen roept over een akra als standaard op de r versie terwijl er op die foto gewoon een standaarduitlaat te zien is.
Vraag me af of er ook echt een R versie gaat komen. Vanuit KTM zelf is er tot nu toe bijzonder weinig dat er op wijst.
Als je hun Instagram bekijkt zou je denken dat we dit jaar wel de 790 adventure te zien krijgen op de eicma.
Maar er is nog niks gemeld over een duke R....

Klopt, bericht is al een paar maanden oud. Niet goed op gelet 8)7. Maar bij Das Motorrad (zitten iets dichter op de bron?) laten ze de zelfde beelden zien, maar zij voorspellen wel dat de R-versie wel eens op de Eima gepresenteerd zou kunnen worden: KTM 790 Duke R Erlkönig 2019
“Darüber hinaus könnten die R-Version der KTM 790 Duke noch das ein oder andere Carbonanbauteil schmücken. Der Edelstahlauspuff scheint unangetastet zu bleiben. Einen Akrapovic-Dämpfer bietet KTM vermutlich früher oder später über seine Power-Parts an.
Premiere dürfte die KTM 790 auf der EICMA im Herbst feiern. Beim Preis dürfte die R wohl bei rund 11.000 Euro liegen.

Eerst de Eima maar even afwachten dus. Ik hoef trouwens voorlopig geen R. Ben met de standaard trim behoorlijk tevreden (maar die oranje wielen zou ik ook wel willen! :9~).
 
Ik zou het wel gaaf vinden als er een r versie komt, zou een mooie vervanger voor m'n 990 zijn in de toekomst.
 
Ik vind de standaard 790 zoals ie nu is al geweldig. Doet eigenlijk alles wat ik wil. Remmen zouden wat agressiever mogen maar da's wellicht op te lossen met een andere set blokken. Komt volgend jaar wel. Heeel misschien ga ik wel voor de Wings+Coober ECU.
Die R...ach setje Brembo's is zeker leuk, maar mijn 790 blijft nog wel effe. Ik verwacht eerlijk gezegd geen R op de komende EICMA. KTM richt alle aandacht op de 790 AdventureR, ook een vreselijk gave fiets en die introductie zou de R volledig overschaduwen. Denk dat R later komt.
 
Ik vind de standaard 790 zoals ie nu is al geweldig. Doet eigenlijk alles wat ik wil. Remmen zouden wat agressiever mogen maar da's wellicht op te lossen met een andere set blokken. Komt volgend jaar wel. Heeel misschien ga ik wel voor de Wings+Coober ECU.
Die R...ach setje Brembo's is zeker leuk, maar mijn 790 blijft nog wel effe. Ik verwacht eerlijk gezegd geen R op de komende EICMA. KTM richt alle aandacht op de 790 AdventureR, ook een vreselijk gave fiets en die introductie zou de R volledig overschaduwen. Denk dat R later komt.

Heb jij nu een 1290 en een 790? goed bezig, maar wanneer ga je nou op welke rijden? :+
 
Ik vind de standaard 790 zoals ie nu is al geweldig. Doet eigenlijk alles wat ik wil. Remmen zouden wat agressiever mogen maar da's wellicht op te lossen met een andere set blokken. Komt volgend jaar wel. Heeel misschien ga ik wel voor de Wings+Coober ECU..

Helemaal mee eens, Ik overweeg precies dezelfde aanpassingen. En heel misschien op den duur toch een setje andere veren in de voorvork of compleet instelbare cartridges. Op het circuit vond ik de vering eigenlijk heel prima, maar op de weg (net de Duke nog even uitgelaten op wat binnenweggetjes in Drenthe en Groningen) wil ie van voren toch af en toe wel wat stuiteren als de weg niet echt mooi vlak is.
 
Afgelopen vrijdag voor het eerst met de Duke 790 een CRT track day gehad op het TT-circuit Assen. Ik heb me echt geweldig vermaakt op de Duke, wat een super stuurmachientje is dat.

Hiervoor had ik een Triumph Daytona 675R 2013 voor op het circuit, die bekend staat als een van de best sturende supersports. Eentje waarvan je zou zeggen dat je er toch hard mee in de rondte kunt op een circuit. Toch had ik nog veel meer lol op de Duke 790, en reed ik er - in standaard setting - bijna dezelfde rondetijden mee als eerder dit jaar op de Daytona.

Er zijn me een paar zaken opgevallen (misschien moet ik zeggen: meegevallen). Ook al op basis van de reviews en de ervaringen van andere Duke eigenaren had ik wat bedenkingen over zowel vering voor en achter als de remmerij. De demping is niet instelbaar en de voorvork zou niet soepel aanspreken. Daarnaast zou de voorrem (geen Brembo) remkracht missen, wat vooral opviel tijdens de Alpenmaster vergelijkingstest bij de remproeven bergaf met duopassagier.

Maar dan mijn eigen praktijktest op het circuit. Met mijn gewicht (67 kg) bleek de vering perfect, ik voelde geen enkele behoefte om iets af te stellen, om de demping te finetunen. Het rijwielgedeelte bleef in vrijwel alle situaties heel stabiel en strak, en ik voelde nooit onrust of pompen van de achterkant (wat ik wel kende van de Superduke 1290R, met toch volledig instelbare WP vering voor en achter). De Bridgestone S21 banden gaven continu veel vertrouwen, veel grip, en vooral ook heel veel scherpte en stuurprecisie, bij 140+ in de Ramshoek 10 cm naar links? Geen probleem.

En de remmen? Het duurde even voor ik er erg in had hoeveel remkracht ze eigenlijk hebben, en ik remde dus steeds veel te vroeg. Soms moest ik aan het eind van de Veenslang (210 +) gewoon weer gas bijgeven om voldoende bochtensnelheid te krijgen in de chicane. Op den duur wist ik het juiste rempunt steeds beter te pakken (zo ongeveer bij het 100m-bord). Dan heb je de rem echt wel nodig, en die deed het dan ook altijd naar behoren.

Voor mij voorlopig dus geen aanpassingen op het gebied van vering of remmen. De winst is voor mij vooral te behalen in een nog hogere bochtensnelheid, zodat je met meer vaart de lange rechte stukken opkomt. Mijn rondetijden zijn nog niet spectaculair, zo rond de 2.10, 2.11. Maar voor een eerste keer doe ik het ermee, en ik zit zoals gezegd al bijna op de snelste tijden die ik dit voorjaar met de Daytona reed (2.06, 2.08 achter de instructeur aan, en de laatste keer twee sessies vrij rijden niet sneller dan 2,12), en dat is toch een machine met volledig instelbare Öhlins voor en achter, en zo’n 25 pk meer vermogen). Het zou me niets verbazen dat op den duur 2.06 me met de Duke ook wel gaat lukken, en misschien nog wel wat sneller als ik er wat meer aan gewend ben. Voor nu ben ik dus zeer tevreden over deze fiets, en beleef ik er vooral ontzettend veel plezier aan. Nadeel van zo’n strak sturende machine: ik ben al wel weer aan nieuwe knee sliders toe. 🙂

Bekijk bijlage 1334261Bekijk bijlage 1334262Bekijk bijlage 1334264
Beetje laat (maar ik ontvang mijn 790 danook pas in januari...😒) maar wat een prachtige foto’s, de snelheid spat er van af; natuurlijk ook door de bijpassende overall Jabba, ik ben ook al naar zo,n kleurencombinatie aan het rondkijken.
 
waarom de coober ecu kun je de 790 niet zoals de smt herprogrameren
Ik vrees dat dat niet mogelijk is.;Er zijn al meerdere mensen intensief mee bezig om de afstelling aan te passen, vooral waar het gaat om het elimineren van de aan-uitreactie in de sportmodus. Lees bv de posts van Highscore op het Duits-Oostenrijkse ktm-forum (als je Duits kunt lezen): Highscore´s Duke 790 - ktmforum.eu. Hij is met zijn bedrijfje in Wenen bezig met een eigen oplossing, waarvan iedereen de resultaten in spanning afwacht.

De Coober set lijkt niet alleen de gasaaname in de sportmodus aanzienlijk te versoepelen, je wint er ook nog aardig wat vermogen en koppel mee, met name in het middengebied. Bij 6000 rpm zou je 7,8 pk aan vermogen en 9,27 NM aan koppel moeten winnen. Daarnaast zou je ook iets aan topvermogen winnen,, maar dat is niet veel meer dan enkele pk’s.
Zie de vermogen- en koppelkrommes hieronder, de eerste van de Coober-ecu alleen, daaronder van de combi Coober & Wings slip-on. Ik heb hierover jammergenoeg nog geen praktjkervaringen van Duke-rijders kunnen vinden.
E1940904-C4D8-41FB-A67A-105625A0D3C7.jpeg
C95BBF5C-9B4A-4064-92FD-2BD502E6A2E6.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan