KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Of losse SM puur voor circuit. Zit je ook niet te kutten met het feit dat je eigenlijk op slicks wil rijden en op je bek gaan is een stuk goedkoper.
Ook over nagedacht maar wil er sowieso een met kenteken aangezien ik op de weg rijden echt niet op wil geven i.v.m. vakanties in het buitenland etc.
Rijd 6000-8000 per jaar dus om elk jaar een zuigertje te vervangen en om het jaar te reviseren zie ik niet zo zitten haha.
Vandaar de keuze om voor een 690 te sparen.
 
Nice haha!

Kijk daar kan ik wat mee! ik weet dat ze van 63 naar 68pk gegaan zijn, zijn er qua specs nog meer dingen veranderd?
andere vering bijvoorbeeld of is dat allemaal hetzelfde?
volgend seizoen ergens in Augustus de XT te koop zetten en het seizoen vroeg afsluiten, dan kan ik in de winter van 2019 gaan kijken naar een 2012+ SMC-R met niet al teveel km..

Weet dat ze erg sterk zijn maar volgens mij zie je er weinig met 50/60k op de teller?

er zijn niet veel smc-r's met 50/60k inderdaad. Ik weet niet wat de duke's doen met dit zelfde blok. Ik verwacht dat je daar hogere km standen zult aantreffen omdat zo'n motor gewoon anders wordt bereden. Dan nog is 50/60K zeldzaam gok ik.
Mijn smc-r staat op ruim 25.000km. onderhoud bestaat uit oliewissels (5000KM) en benodigde filters/bougies (volgens het boekje) en ik heb bij de 22k de nokkenaskettingspanner vervangen voor een RallyRaid exemplaar. Toen ook de kleppen gechecked. Speling nog keurig in binnen toleranties. Misschien komend seizoen preventief tuimelaars vervangen omdat die in de praktijk gebleken nog als eens de geest geven op de oudere modellen. Ze kosten de wereld ook niet.
ik vind het echt een heerlijk machientje om op te rijden en aan te sleutelen indien nodig.
 
Hebben jullie wp stickers op de voorvork? Zo ja welke en eventueel een bestellingslink erbij? Er zijn er zo veel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
 
Ik heb eens naar de laagspanning van de smc gekeken. Die vond ik niet echt hoog. Bij mij is die ongeveer 13,45 volt. Volgens mij moet die tussen de 13,50 en 14 volt zijn. Nu ben ik benieuwd wat bij jullie de laagspanning ongeveer is. Als er mensen zijn die dat weten hoor ik het graag.

Grtzz. Look
Vandaag gemeten;

Heeft twee weken stil gestaan, voor het starten 12,4 volt
Na het starten; 14,7 volt, paar keer gas geven; 14,8 Volt.
Groot licht aan, 2 X led Verstraler, handvat verwarming op de hoogste stand; 14,8 Volt stationair draaien. Bij gas geven blijft de spanning constant 14,8 Volt.

NB ik heb alleen maar LED verlichting en een lichtgewicht sport accu (lithium heet dat geloof ik)
- Gemeten met een gekalibreerde Fluke meter.
 
Vandaag gemeten;

Heeft twee weken stil gestaan, voor het starten 12,4 volt
Na het starten; 14,7 volt, paar keer gas geven; 14,8 Volt.
Groot licht aan, 2 X led Verstraler, handvat verwarming op de hoogste stand; 14,8 Volt stationair draaien. Bij gas geven blijft de spanning constant 14,8 Volt.

NB ik heb alleen maar LED verlichting en een lichtgewicht sport accu (lithium heet dat geloof ik)
- Gemeten met een gekalibreerde Fluke meter.

Aha, da’s niet verkeerd. Dat zijn goede waarden. Met m’n nieuwe accu zit ik wel hoger, maar kom niet aan de 14,8 volt. Zal van de week als ik tijd heb nog eens meten.
En wat je al aangeeft met een betere meter. Nu heb ik een simpel oud multiemetertje gebruikt. Dat kan natuurlijk ook schelen.

Thans voor het meten.

Grtzz. Look.
 
14,2 Volt zou ideaal zijn voor een Lood-zuur accu.
Zo'n lichtgewicht accu vindt een hogere spanning wel lekker.
De bobine vindt een hogere spanning ook geen probleem, naarmate de voedings spanning toeneemt, loopt de vonk-spanning enorm op.
Dus alleen maar een betere vonk!
M'n verlichting is alleen maar LED, dus die kunnen er ook wel tegen.
 
iemand nog een nette smc-r te koop van minimaal bj 2012 en max 12000km voor +-6500 euro? liefst met akra en 1ste eigenaar
 
@Tomva ik heb nog een origineel zadel liggen stuur maar even pm als je nog op zoek bent!

En zaterdag mn vering laten checken door Hyperpro en geadviseerd mn rear shock opnieuw in te stellen op de juiste hoogte/spanning. Iemand hier ervaring mee? Hij zei dat het zelf wel kon dat je alleen ff de tijd moest nemen om de rear shock eronderuit te halen. Ik hoor het graag!
 
@Tomva ik heb nog een origineel zadel liggen stuur maar even pm als je nog op zoek bent!

En zaterdag mn vering laten checken door Hyperpro en geadviseerd mn rear shock opnieuw in te stellen op de juiste hoogte/spanning. Iemand hier ervaring mee? Hij zei dat het zelf wel kon dat je alleen ff de tijd moest nemen om de rear shock eronderuit te halen. Ik hoor het graag!
Staat gewoon in het boekje wat er bij de motor zit...… Sag instellen....
Er staat een code op de veer, lengte en je lichaams gewicht.

Ben je zwaarder/lichter is het beter om er een aangepaste veer op te monteren.

Demping naar wens in-stellen. Daar kan ik je niet mee helpen, dat is smaak en skills...……...
Ik weet wel dat je motor er heel veel van opknapt, als alles een beetje klopt.
Raar dat ze je bij Hyperpro niet gelijk geholpen hebben.

Veer eronderuit; je hebt een speciaal Torx-sleuteltje/doppie nodig...…….
 
@Tomva ik heb nog een origineel zadel liggen stuur maar even pm als je nog op zoek bent!

En zaterdag mn vering laten checken door Hyperpro en geadviseerd mn rear shock opnieuw in te stellen op de juiste hoogte/spanning. Iemand hier ervaring mee? Hij zei dat het zelf wel kon dat je alleen ff de tijd moest nemen om de rear shock eronderuit te halen. Ik hoor het graag!

Vering juist zetten op gewicht is echt een aanrader. Dan de voorspanning correct voor de sag. Ik heb uiteindelijk de zwaardere veer uit de KTM catalogus genomen. Precies goed ivm mijn gewicht, anders moet je al snel naar special order (was mij verteld) en ook stukken duurder.

Na alles in de basis goed afsteld te hebben kun je met de demping etc spelen. Mijne staat op Sport stand volgens het boekje. Ik heb er een veel stabielere motor voor terug gekregen. Stuk koersvaster in de lange bochten.
 
die smc-r uit 2017 op Mp.nl met 30.xxx km.... is dit wat??? welk onderhoud moet de motor hebben gehad? koprevisie? zuiger vervangen? mooi ding , jong maar veel gelopen.... graag jullie mening
 
die smc-r uit 2017 op Mp.nl met 30.xxx km.... is dit wat??? welk onderhoud moet de motor hebben gehad? koprevisie? zuiger vervangen? mooi ding , jong maar veel gelopen.... graag jullie mening

Ziet er op de foto's erg netjes uit!! volledig origineel op de kentekenplaathouder en de uitlaat na. Zelfs de oerlelijke reflectoren op de voorvork zitten er nog op haha. Deze zou best van iemand geweest kunnen zijn die er woon/werk verkeer mee reed of er graag mee op vakantie ging. Gewoon gaan kijken en even navragen of de onderhoudshistorie aanwezig is. Koprevisie en zuiger enz. is nog niet nodig. Als het goed is rijd je hem zo probleemloos naar de 50.000 km.
 
@Tomva ik heb nog een origineel zadel liggen stuur maar even pm als je nog op zoek bent!

En zaterdag mn vering laten checken door Hyperpro en geadviseerd mn rear shock opnieuw in te stellen op de juiste hoogte/spanning. Iemand hier ervaring mee? Hij zei dat het zelf wel kon dat je alleen ff de tijd moest nemen om de rear shock eronderuit te halen. Ik hoor het graag!

idd even in het boekje kijken, daar staat alles netjes in uitgelegd. ik heb de veer-voorspanning ook strakker gezet, die 2 schijven op de achter schokbreker heb ik 1 cm naar beneden gedraaid. en alle klikjes van de voor en achtervering ook op sportief gezet volgens het boekje. voor sportief op de weg rijden rijd dit super vind ik!

de sag (zie youtube) is wel afhankelijk van je gewicht enz.
 
Hoe lang gaan bij jullie de koppelingsplaten mee? Bij 8800 km beginnen ze al door te slippen!

Dat vermoeden had ik bij 11000 ofzo. Van iemand hier de tip gekregen dat het zou kunnen zijn dat er druk op mijn koppelingsreservoir stond. Bij het losdraaien van het dekseltje kwam er idd lucht uit. Daarna geen slippende koppeling meer. Ik zit nu rond de 14k met de originele platen.
 
ik zit op 25.000 met originele platen. denk dat het soort gebruik en idd lucht of teveel vloeistof in het systeem de boosdoener is als dat bij 10k al 'op' is.
 
Dag heren,
Ik rijd sins een jaar met een smc 690r 2017 dus dacht dat me aanmelden op dit forum zeker geen kwaat kon 😁
Doe meestal ook alles zelf aan de moto dus hier valt zeker wat te leren 😉 ik rij al een 5tal jaren met de ktm maar heb eigelijk altijd 2takt gereden dus die 4takt is nog wat nieuw....
Heb de sm nieuw aangekocht en zit ondertussen aan een 5000km, tips aan onderhoud mogen zkr gegeven worden 🧐 vragen mogen ook gesteld worden 👌😁alvast bedankt
 
Dag heren,
Ik rijd sins een jaar met een smc 690r 2017 dus dacht dat me aanmelden op dit forum zeker geen kwaat kon 😁
Doe meestal ook alles zelf aan de moto dus hier valt zeker wat te leren 😉 ik rij al een 5tal jaren met de ktm maar heb eigelijk altijd 2takt gereden dus die 4takt is nog wat nieuw....
Heb de sm nieuw aangekocht en zit ondertussen aan een 5000km, tips aan onderhoud mogen zkr gegeven worden 🧐 vragen mogen ook gesteld worden 👌😁alvast bedankt


Welk is uw olieverbruik??
 
Weet iemand een leuk setje remschijf + remblokken wat heel fatsoenlijk werkt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan