KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Herkenbaar,waarschijnlijk ketting spanner nokkenas.ff een mechanische dr in.
 
wat hij zei ^

ook af en toe bij stationair draaien een rare klak of ratel die ook weer verdwijnt.

Ik heb er Rally Raid spanner in nu. Blok heerlijk stil!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond ondervonden dat ooit een keer het boutje van de EVO 2 luchtfilter-beugel in het gaskleppenhuis is gevallen en daarbij nooit heb gerealiseerd dat ik een bout miste bij het bevestigen van mijn luchtfilter na het vervangen van m'n tuimelaar.

De schade is écht écht écht zo te overzien, zuigerwand is dik in orde, alleen een kleine beschadiging op m'n zuiger waar de klep in moet vallen, maar dat valt weg te poetsen. Verder zou een nieuwe klep geen overbodige luxe zijn en waarschijnlijk de klepzitting laten frezen.
 
Laatst bewerkt:
Balen man maar gelukkig dat het meevalt dan idd. Ga je hem zelf uitbouwen en repareren? Dan zullen de kosten ook wel meevallen verwacht ik.
 
Alles is al los. Ik breng morgen die kop even weg en dan laat ik er even iemand naar kijken. Kijken wat hij zegt... Hopelijk alleen die klepzitting laten frezen/slijpen en dan gooi ik er een nieuwe klep en eventueel ander benodigd spul in en dan gas d'r op (:
 
Het ging dus om de inlaatklep. Net even ergens geweest en getest op luchtdichtheid dmv vacuüm en wat blijkt... de inlaatklep is volledig afgesloten en luchtdicht :')

Wel zegt hij dat de uitlaatklep niet volledig vaccuüm trekt... die lijkt op het oog gewoon goed, maar ik zal hier nog even verder naar kijken als ik tijd heb. Beetje omgekeerde wereld zo
 
Laatst bewerkt:
Gelijk zo'n lichtgewicht accu kopen.

B&S accu's in Sliedrecht, bij jou om de hoek.

Goeie tip :) . als ik ff tijd heb rij ik er langs.

ik denk dat ik er ook gelijk maar een nieuwe bougie in steek. baat het niet schaad het niet. het is er maar 1 :P

gr, Look.
 
Heeft iemand van hier zijn originele vering compleet versteld inclusief de sag/veervoorspanning van de achterveer versteld? Binnenkort ga ik een dagje toeren op het circuit en dan zou de vering een heel stuk strakker mogen. De ringen om de veervoorspanning de verstellen staan bij mij nu in het midden van het schroefdraad. Ik vraag mij af hoever ik ze naar beneden zou moeten draaien. Ik weeg met compleet pak aan denk ik wel 100 kilo.
 
Alles is al los. Ik breng morgen die kop even weg en dan laat ik er even iemand naar kijken. Kijken wat hij zegt... Hopelijk alleen die klepzitting laten frezen/slijpen en dan gooi ik er een nieuwe klep en eventueel ander benodigd spul in en dan gas d'r op (:

tijd voor een donorblok ?

nu heb ik er toevallig nog 1 liggen 2014 smc-r
 
Doneren mag ;)

Maar zoals ik zei, er is vrijwel geen schade. Vandaag de kop weggebracht en de klepzitting wordt even mooi bijgewerkt op de nieuwe klep. Daarnaast worden de gelijk de klepseals vervangen en de overige kleppen schoongemaakt. Ik kan voorlopig weer even door.
 
Heeft iemand van hier zijn originele vering compleet versteld inclusief de sag/veervoorspanning van de achterveer versteld? Binnenkort ga ik een dagje toeren op het circuit en dan zou de vering een heel stuk strakker mogen. De ringen om de veervoorspanning de verstellen staan bij mij nu in het midden van het schroefdraad. Ik vraag mij af hoever ik ze naar beneden zou moeten draaien. Ik weeg met compleet pak aan denk ik wel 100 kilo.

Best wel een klusje, veer moet er onderuit. Je komt er echt niet bij anders.

Blijft een beetje pielen natuurlijk. Als je sag een beetje afwijkt zou ik hooguit 2 centimeter draaien. Moet mijne ook nog wat strakker zetten bedenk ik me net, had geen zin meer dat ding er WEER onderuit te halen. :X
 
Best wel een klusje, veer moet er onderuit. Je komt er echt niet bij anders.

Blijft een beetje pielen natuurlijk. Als je sag een beetje afwijkt zou ik hooguit 2 centimeter draaien. Moet mijne ook nog wat strakker zetten bedenk ik me net, had geen zin meer dat ding er WEER onderuit te halen. :X

Ja dat had ik al onderzocht dat de gehele schokdemper er onder weg moet haha, op zich wel te doen. Ik ben er onlangs al mee bezig geweest en heb het boekje er maar eens bij gepakt om te zien of er maten in zouden staan van de statische en dynamische veerweg. Dit stond niet bij het kopje shock absorber maar achterin bij technical data.

de statische veerweg (verschil tussen motor los van de grond op middenbok en motor op de grond zonder belading) moet volgens het boekje 20/25 mm zijn. Bij mij is dit nu 10 mm.

de dynamische veerweg (verschil tussen motor los van de grond op middenbok en motor op de grond met jezelf er boven op in uitrusting met je voeten op de stepjes) moet volgens het boekje 70/80 mm zijn. Bij mij is dit nu 72 mm.

voor de rest heb ik nu alles (voorvork en de achterschokdemper) op sportief in gesteld volgens het boekje met die klikjes en omwentelingen tellen.

Ik heb dit allemaal ook al een keer bij mijn ktm 450 smr gedaan en die heb ik nu iets strakker staan dan dat in de richtlijnen van het boekje staat.
Dit is mij goed bevallen dus ik denk dat ik de ringen toch nog iets naar beneden draai voor meer veervoorspanning zodat hij toch nog iets minder door veert bij het er op gaan zitten en in de bochten.
dit zorgt er ook weer voor dat je niet zo snel met de punt van je laarzen over het asfalt schraapt waar ik nogal eens last van had ook al zat ik met mun tenen op de stepjes haha _O- . En ja ik weet dat knee down houding geen supermoto stijl is maar dit werkt wel beter in lange snelle bochten :P . In de hele korte bochten op het circuit zet ik mun poot er wel naast. 9 juli ga ik met racecracks op Mettet rijden, ik ben benieuwd 8-)
 
Vraagje hier.
Ik ben weer toe aan een nieuw setje banden voor de smc en de conti attack sm banden bevallen mij prima. Voorheen bracht ik de wielen altijd weg en ging ik ze ophalen wanneer het nieuwe rubber erom zat, maar nu gaf de bandenboer aan dat een vers setje 4 weken levertijd heeft bij continental. Hij stelt voor dat ik ze online bestel en ze bij hem laat monteren. Nu zie ik echter dat er ook een conti attack sm evo band is, en vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft. Ik zie online niet veel meer als "vernieuwde compound"
 
Ja dat had ik al onderzocht dat de gehele schokdemper er onder weg moet haha, op zich wel te doen. Ik ben er onlangs al mee bezig geweest en heb het boekje er maar eens bij gepakt om te zien of er maten in zouden staan van de statische en dynamische veerweg. Dit stond niet bij het kopje shock absorber maar achterin bij technical data.

de statische veerweg (verschil tussen motor los van de grond op middenbok en motor op de grond zonder belading) moet volgens het boekje 20/25 mm zijn. Bij mij is dit nu 10 mm.

de dynamische veerweg (verschil tussen motor los van de grond op middenbok en motor op de grond met jezelf er boven op in uitrusting met je voeten op de stepjes) moet volgens het boekje 70/80 mm zijn. Bij mij is dit nu 72 mm.

voor de rest heb ik nu alles (voorvork en de achterschokdemper) op sportief in gesteld volgens het boekje met die klikjes en omwentelingen tellen.

Ik heb dit allemaal ook al een keer bij mijn ktm 450 smr gedaan en die heb ik nu iets strakker staan dan dat in de richtlijnen van het boekje staat.
Dit is mij goed bevallen dus ik denk dat ik de ringen toch nog iets naar beneden draai voor meer veervoorspanning zodat hij toch nog iets minder door veert bij het er op gaan zitten en in de bochten.
dit zorgt er ook weer voor dat je niet zo snel met de punt van je laarzen over het asfalt schraapt waar ik nogal eens last van had ook al zat ik met mun tenen op de stepjes haha _O- . En ja ik weet dat knee down houding geen supermoto stijl is maar dit werkt wel beter in lange snelle bochten :P . In de hele korte bochten op het circuit zet ik mun poot er wel naast. 9 juli ga ik met racecracks op Mettet rijden, ik ben benieuwd 8-)

Als je static sag nu 10mm is dan is de voorspanning eigenlijk al te hoog volgens het boekje. (staat standaard te hoog).

Als je dynamische sag 72mm is dan is dat volgens het boekje goed, maar als je de voorspanning opschroeft dan is je static nagenoeg 0mm en dynamisch waarschijnlijk <70mm. Volgens mij heb je een zwaardere achterveer nodig.

Heb me laten vertellen dat de standaard achterveer voor 85kg is berekend.

Desalniettemin zal het vast wel goedkomen, lekker scheuren! :]
 
ja klopt officieel zou er dan een zwaardere veer in moeten, maar ik spring er niet mee dus en zo afgesteld is het al een hele verbetering tegenover hoe het eerst was. Gaat zeker goed komen haha :t ik zal nog wel een foto plaatsen
 
mmmm, ik zag vanavond om 20:00 een 690smc op de grond liggen die gecrasht was met een Audi. Dit was op de Amsteldijk (020) ter hoogte van de waverstraat. Politie was erbij en ambulance kwam eraan gescheurd. Een bekende?
 
Iemand die toevallig een adresje weet waar ze de cilinderpakking op voorraad hebben zonder deze eerst bij KTM te bestellen? (Voor een SMC-R 2012)

Betreft artikelnummer 75030035000 / CYLINDER BASE GASKET

Of als iemand 'm nog thuis in verpakking heeft liggen, neem ik die graag over. O-)

Het is die metalen pakking, maar ik zie het niet echt zitten om €15,- te besparen om deze vervolgens opnieuw te gebruiken :9


laat maar
 
Laatst bewerkt:
Is het mogelijk zelf de remvloeistof te verversen en systeem te ontluchten met SMC-R met ABS?

Ik heb soms een wat sompige remhendel en vermoedt dat er lucht in het systeem zit. En vloeistof is sinds 2015 nooit vervangen.

ik weet niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat. Zit volgens mij geen ontlochtingsnippel op de pomp en meen iets gelezen te hebben dat ze elektronisch alle solenoids open moeten zetten?

Hoop niet dat het de hoofdprijs kost als ik ervoor naar de erkende KTM-er moet..
 
Is het mogelijk zelf de remvloeistof te verversen en systeem te ontluchten met SMC-R met ABS?

Ik heb soms een wat sompige remhendel en vermoedt dat er lucht in het systeem zit. En vloeistof is sinds 2015 nooit vervangen.

ik weet niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat. Zit volgens mij geen ontlochtingsnippel op de pomp en meen iets gelezen te hebben dat ze elektronisch alle solenoids open moeten zetten?

Hoop niet dat het de hoofdprijs kost als ik ervoor naar de erkende KTM-er moet..
Er komt zomaar geen lucht in je systeem.....

Wat ik zou doen; reservoir op het stuur open, rem-cups in je remklauw terug drukken, met een injectie-spuit oid de vloeistof uit je reservoir wegzuigen.

Verse vloeistof erin, rem-cups naar buiten pompen, weer terug drukken, enz enz
Net zo lang herhalen totdat de vloeistof schoon terug komt.

Voor de achterkant geldt hetzelfde.

Doe dit rustig aan, zorg dat je geen lucht of schuim in je systeem pompt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan