KTM 390 Duke

Dank je Stinkdoos, voor een uitvoerig antwoord.
Wij hebben dezelfde LeoVince CATvervanger met Akrademper + PowerTronic. De motor loopt daar veel mooier en sterker op, een echte aanrader.
Nu nog een open deksel monteren voor een lekker inlaatgeluid.

Toch blijf ik nog met een vraag zitten, je zegt: "Deze setup i.c.m. ..... een k&n klinkt ..... helemaal super".
Als je een open deksel monteert, gaat de lucht toch rechtstreeks de inlaat in? Dus 'om het filter heen'.
Hoe kan een ander filter dan een verschil maken?

En: houdt het schuimrubber in de openingen genoeg vuil/stof tegen?
 
Stinkdoos,
heb jij achteraf een belasting/invoer-verrassing gehad over de bestelling?
maw, wat was uiteindelijk de prijs in euro's die je voor het deksel heb moeten betalen?
 
@Stinkdoos, nog even over die RapidBike.
Je koopt de module en sluit 'm aan. En dan? Zit er een handleiding bij die aangeeft op welke stand je de draaiknoppen van de potmetertjes moet instellen voor de standaard setup met een decat pijp en originele einddemper? Hoe weet je of de settings in de module goed staan en niet tot motorschade leiden door bijvoorbeeld een te arm mengsel? Kun je dat mengsel (de Air to Fuel ratio waarover je het eerder had) op enige wijze zelf controleren, of geeft de module op enige wijze aan dat je goed zit?
Ik zoek nog even verder, maar heb er niet veel in detail over kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
NB!
Zo zagen de olie en -filters er uit bij de recente verversing: pikzwart en volgelopen met harige prut.
Een Raadsel.
De dealer heeft navraag gedaan bij KTM: is veroorzaakt door de versnellingsensor die ergens aanloopt.
KTM weet er dus van en je vraagt je af waarom dit niet via een terugroepactie gemeld is.
We waren er op tijd bij, je kunt je voorstellen wat er was gebeurd als de boel verstopt zou zijn geraakt.........

De nieuwste series hebben een oplossing voor dit gebrek, de 2017 modellen zoals die van ons dus niet.
Houd daarom je olie en je -filters in de gaten, als die pikzwart en vervuild zijn: maak er melding van.
Beter nog vraag je dealer hoe het met de sensor in jouw motor staat.
Wordt vervangen onder garantie.
Moet binnenkort ook naar dealer voor onderhoud, zal met dealer hierover hebben. De mijne is ook van 2017.
 
@Stinkdoos , heb je er een duidelijke afstelinstructie bijgekregen?
@Stinkdoos, nog even over die RapidBike.
Je koopt de module en sluit 'm aan. En dan? Zit er een handleiding bij die aangeeft op welke stand je de stelknoppen moet zetten voor de standaard setup met een decat pijp en originele einddemper? Hoe weet je of de settings in de module goed staan en niet tot motorschade leiden door bijvoorbeeld een te arm mengsel? Kun je dat mengsel (de Air to Fuel ratio waarover je het eerder had) op enige wijze zelf controleren, of geeft de module op enige wijze aan dat je goed zit?
Ik kan hier helemaal niéts over vinden. Alvast dank voor jouw ervaringen hierin.
 
Stinkdoos,
je plaatste een post over een open luchtfilterdeksel en over de Rapid Bike, maar als daar vragen over komen blijft een antwoord uit.
Daarom:
Ik blijf nog met een vraag zitten, je zegt: "Deze setup i.c.m. ..... een k&n klinkt ..... helemaal super".
Als je een open deksel monteert, gaat de lucht toch rechtstreeks de inlaat in? Dus 'om het filter heen'.
- Hoe kan een ander filter dan een verschil maken?
- En: houdt het schuimrubber in de openingen genoeg vuil/stof tegen?
- Heb jij achteraf een belasting/invoer-verrassing gehad over de bestelling?
maw, wat was uiteindelijk de prijs in euro's die je voor het deksel heb moeten betalen?
 
Nou JackSparrow, ik ben benieuwd.
IMG_7657.JPG
 
Wie weet wat dit is? Het zit in de luchtslang die tussen het koolstoffilter van de tankontluchting zit en injector/inlaatspruitstuk. Is het een sensor die de inlaattemperatuur meet????
IMG_7661.JPG


Wat een shitmotor als het op sleutelen aankomt. Vooral de eerste keer dat je dingen moet verwijderen en eigenlijk nog niet weet hoe het allemaal vast zit.
Alle aan de tank 'opgehangen' onderdelen zijn ook niet echt handig, maar 't komt goed.
Als iemand weet wat het onderdeel op de foto is hoor ik het graag. Het zit op een metalen beugeltje geschoven dat rechts onder de tank aan de binnenkant van de rechter framebuis zit aangebout met zo ongeveer het enige RVS inbus boutje dat aan de 390 is te ontdekken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Niemand?! :?
De PCV module doet tot nu toe nog niet wat ik ervan gehoopt had.,
Het deellastrukken is absoluut niet minder geworden, dus zeker niet verdwenen zoals de beschrijving van de PC doet vermoeden.
Jammer. Ik ga er nog wat mee spelen, maar had gehoopt dat ondankt dat de bovenste helft van de brandstofcorrectietabel alleen nullen bevat wel op gehoopt dat de module het 'euro-4 geruk' zou hebben verminderd, zoals beloofd in de beschrijving van de PpowerCommander.
@JackSparrow, is bij jouw 390 is dat geruk onderin wel verdwenen sinds het plaatsen van de PowerCommander?
Is er bij jou tabel iets anders dan '0' in de bovenste helft dan de fuel table?

Ik ga eens kijken of de AutoTune module voor de PCV ook gebruikt kan worden icm de 390 Duke.
Daarmee is het vinden van de optimale waarden voor de fuel table (op basis van een zelf in te geven AFR (air fuel ratio ;) ) eenvoudig, en kun je ook nooit motorschade krijgen door rijden met een te arm mengsel.
 
Laatst bewerkt:
Het begint een beetje een one mans show te worden hier in dit topic :')
Vandaag met de PowerCommander (vanaf nu (PCV) en mijn laptop op pad geweest. Een ritje gemaakt naar mijn favoriete KTM dealer op de Veluwe en onderweg de mapping in de PCV een keer aangepast. Ik voelde me mat de laptop op de tank net een monteur in het MotoGP circus, afgezien van het feit dat ik mijn zoon ipv een schaars geklede dame met parapluutje bij me had om de boel uit de zon te houden. ;)
Zoals eerder gemeld heeft mijn Duke een stock luchtfilter, een LeoVince decat pijp en de originele einddemper voor de ademhaling van de motor.
In feite helemaal origineel op de katvervanger na. De map waarmee ik begonnen was is die van het complete stock in en uitlaatsysteem voor de 390 Duke .
In deze map zijn tov de stock CDI al wat verschillen waarneembaar. Niet onderin. De afwijking is met name bij volgas (100% throttle) en bij toerentallen boven de 9 krpm ook al bij wat lagen gasklepposities. Aangezien mijn Duke met de mijn huidige in en uitlaatconfig al best fatsoenlijk rijdt met de originele CDI ben ik daarmee begonnen. Dat zou al een verbeteringen moeten opleveren aangezien er niet allemaal nullen in de fuel table staan.
Ik moet zeggen dat het niet beter reed dan met de originele miet aangepaste CDI. Je voelde je wel dat ie niet in één streep door het hele toerengebied trok.
Echt alsof ie ergens te weinig (of teveel) brandstof kreeg, en het rukken was ook niet minder dan voorheen.
Vervolgens heb ik een map geflashed van een 390 met stock luchtfilter en een compleet open uitlaatsysteem (decat en open einddemper). Aangezien de kat en tussendemperkoekblik veel weerstand in de luchtdoorstroming geven . leek mij dit ook nog een aardige om te proberen. Wat ik echter niet aandurfde is de negatieve waarden (minder dan de standaard hoeveelheid ingespoten brandstof bij die gasklepstand en toerental) in de fuel table te laten staan. Elke cel die een waarde lager dan 1 bevatte in die tabel heb ik vervangen door een 1. 1 is nu mijn laagste waarde voor elke positie van de throttle en bij elk toerental. Hiermee staat mijn injectie nergens armer dan de standaard inspuiting van de standaard CDI. Als ie rijker stond in de mapping tabel staat ie dat nu nog, als ie armer stond staat die dat niet meer. Elke 0 (of lager) is dus aangepast aangepast naar een 1, dus in feite staat mijn injectie nu overal minstens 1 procent rijker dan origineel, en soms nog rijker. Het rijdt goed. Er zijn geen echt voelbare dips bij volgas dooraccelereren tot de rode streep en het rukken onderin is wat minder geworden, als is het nog niet helemaal weg.
Het mengsel is theoretisch aan de rijke kant, dus mijn brandstofverruik zal allicht iets hoger zijn dan de 1:25 die ik voorheen haalde (ik ga over een paar tanks bepalen wat het met deze mapping is), maar als de motor er beter door rijdt interesseert me dat eigenlijk niet. Ik wil in elk geval voorkomen dat mijn kleppen te heet worden door rijden met een te arm mengsel. Benzine is momenteel niet echt goedkoop , maar motorschade is nog altijd véééééél duurder.

Ik ga nog steeds kijken of de AutoTune module die aangesloten kan worden op de PCV verenigbaar is met de 390. Hij lojkt niet te koop voor deze motor, maar dat kan 'm simpelweg liggen in het feit dat er geen aansluiting beschikbaar is op de veoorbocht van het uitlaatsysteem , en ook geen flens om de O2 sensor in te plaatsen beschikbaar is. .. . .. .
Met die Auto Tune moet op basis van de vooraf ingegeven waarde voor de AFR een optimale waarde voor elke cel in de Fuel table te bepalen zijn .
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet beter op een testbank afstellen? Bij mijn vorige motor laten doen en die liep beter erna. Top vermogen steeg iets, maar daar was het niet om te doen.
 
Dat kan zeker, en dat ga ik waarschijnlijk ook laten doen als ik niets anders kan vinden dat werkt. Ik ben doe het zelver die het liefst nog met carburateur rondrijdt, dus dit PC-gedoe is al heel veel overgave aan de digitale wereld voor mij :)
Een run op een testbank kost zo'n 100 Euro en in eenmalig. Als je ooit om een reden iets verandert moet je feitelijk weer opnieuw à 100 Euri.
Als je voor 100 Euro of iets meer een AutoTune kunt kopen kun je het zovaak zelf optimaliseren als je wilt.
Ik ga nog even onderzoeken wat de reden is dat de AutoTune module niet leverbaar is (of lijkt) voor de 390 Duke.
Het zal mij niets verbazen dat het alleen het niet verkrijgbaar zijn van de las-flens voor in de uitlaat voor het plaatsen van de O2 sensor is.
 
Hallo RogerSV,
ik "promoot" nu al ruim een jaar de PowerTronic op dit forum en dus niet de PC.
Onze 390 heeft een CATvervanger, LeoVince linkpijp (met een kleine voordemper) en een open Akra einddemper en loopt echt geweldig:
geen geruckel, heel alerte gasreactie, hard acceleren, veel lineaire power en een heel, uh, volwassen Sound!
Je houdt niet van computergedoe, ik ook niet en gelukkig is de PowerTronic letterlijk plug and play.
Indien nodig ondersteunt PowerTronic via whatsapp.
Als je wilt kun je heel veel doen met de laptop, maar wij zijn met de prestatie en karakteristiek zoals die nu is dik tevreden.
Brandstofgebruik is niet noemenswaardig veranderd.
De 390 was al een erg goed ding, maar na deze modificaties is-ie echt volwassen geworden.
Nu nog een keer de quick shifter monteren..............

Mijn antwoord heb je, succes met de afstelling! Nu Stinkdoos nog...........
 
Ja dat klopt , sorry, even vergist. Ik heb helemaal geen leverancier van die PowerTronic kunnen vinden in NL, en de PCV had ik gewoon in NL voor een nette prijs.
Ik heb met de huidige setup in de PCV nu 150 km gereden, en het bransdstofverbruik is 1:26. Niet wezenlijk anders dan met de originele CDI, terwijl het mengsel nu overal minstens 1%, maar bij sommige toerentallen/gasklepstanden tot 9% (of zo) rijker staat. Gemiddels niet véél rijker, maar zeker nergens armer in elk geval.
Eén tank en 153 km voor een verbruiksmeting is natuurlijk niet heel betrouwbaar, maar als het heel anders dan voorheen zou zijn zou ik het wel hebben gemerkt. Heel veel anders zal het in elk geval niet zijn.
De vermogensafgifte is nu inderdaad wat lineairder dan met de originele cdi en uitlaat en de originele cdi en dekat pijp en de garespons is wat vlotter.Volwassen klinken doet die van mij zeker ook, maar dat deed ie ook al met de originele CDI en de dekat pijp.
De rukken zijn wat minder dan zonder PC, maar niet weg.
Het ligt er ook aan hoe je de Duke gebruikt. Als er niemand voor me zit en ik kan doen wat ik wil merk ik er ook niets van , alleen als je langzamer moet dan je wilt merk je het wel.

En nu inderdaad nog wachten op @Stinkdoos ;)
 
Vorig jaar heb ik al eens proefgereden op een KTM 390 DUKE. Helaas toen niets geworden, maar was bij terugkomst wel knetter enthousiast. Wat een gave machine zeg! :) Echter miste ik wat vermogen omdat ik een twee-cilinder gewend ben, echter was ik zó onder de indruk van de wendbaarheid en het gewicht van de kleine bochten machine als ik gespaard heb. :t

Vorige week even bij de dealer langs geweest, prijs gemaakt en ik moet nog even aan de prijs wennen en op mij laten inwerken en research doen wat voor gave machine als het is. Geen proefrit gedaan want kwam er gewoon in mijn kleding binnen wandelen, als ik zeg. Jaa, moet ik maar hebben, dán maak ik een proefrit in mijn volledige motoroutfit en daarna hak ik de knoop door. Overhaaste beslissingen maken kan altijd nog, het is immers geen koekje wat je koopt.

Inmiddels heb ik bijna het hele topic doorgelezen en al veel wijzer geworden, echter heb ik nog een aantal vragen.

Nou ben ik niet de kleinste met een lengte van 1.90 meter.
Gaat dat goed passen? Ook voor meerdere uren achter elkaar? Heb natuurlijk wel even op de brommer gezeten, maar tsjaaa. dat is zo relatief. :')

Werkt de MY RIDE navigation app op de DUKE model 2018? Of moet je daarvoor model 2019 hebben?
 
Ik kan alleen jouw eerste vraag beantwoorden. My ride heb ik niet. De 390 zit als een ruime motor. Mede door het vrij hoge stuur en ook veel ruimte voor de benen door voetsteunen die best laag en relatief ver naar voren zitten. Ik ben 1.86, en heb totaal geen beperkingen op de 390. Op de snelweg ga ik vask tegen de duo seat aanzitten om wat beter tegen de wind in te hangen, maar lekker secundair rijdend nog nieteens. Voor duogebruik of veel en lang snelweg is het niet de meest geschikte motor, maar daar is ie ook niet voor ontworpen. Niet heel veel vermogen inderdaad, maar de snelheidsbeleving is hoger dan het vermogen doet vermoeden. Levendig blokje dat goed trekt. Succes met het nemen van jouw beslissing.
 
Superfijn dat ze op zo'n klein motortje toch een zee aan bergruimte voor oa het meenemen van crashdelen hebben weten te creëren ;)
IMG_8083.JPG
 
Vorig jaar heb ik al eens proefgereden op een KTM 390 DUKE. Helaas toen niets geworden, maar was bij terugkomst wel knetter enthousiast. Wat een gave machine zeg! :) Echter miste ik wat vermogen omdat ik een twee-cilinder gewend ben, echter was ik zó onder de indruk van de wendbaarheid en het gewicht van de kleine bochten machine als ik gespaard heb. :t

Vorige week even bij de dealer langs geweest, prijs gemaakt en ik moet nog even aan de prijs wennen en op mij laten inwerken en research doen wat voor gave machine als het is. Geen proefrit gedaan want kwam er gewoon in mijn kleding binnen wandelen, als ik zeg. Jaa, moet ik maar hebben, dán maak ik een proefrit in mijn volledige motoroutfit en daarna hak ik de knoop door. Overhaaste beslissingen maken kan altijd nog, het is immers geen koekje wat je koopt.

Inmiddels heb ik bijna het hele topic doorgelezen en al veel wijzer geworden, echter heb ik nog een aantal vragen.

Nou ben ik niet de kleinste met een lengte van 1.90 meter.
Gaat dat goed passen? Ook voor meerdere uren achter elkaar? Heb natuurlijk wel even op de brommer gezeten, maar tsjaaa. dat is zo relatief. :')

Werkt de MY RIDE navigation app op de DUKE model 2018? Of moet je daarvoor model 2019 hebben?
Ik had een 390 van 2018 en de MY RIDE app is alleen bluetooth en gsm dus helaas geen navi :( :) :)
 
Het is een beetje rustig hier. Hebben we de Dukes allemaal nog in de winterstalling staan? Die van mij is inmiddels weer voorzien van bagagerek, originele tussendemper, kat en duffe reflectoren voor een weekendje bergen en bochtentraining in Luxemburg, volgend weekend. Gezien de motoren van de andere deelnemers zal ik flink mijn best moeten doen met de rechter hand om de boel bergopwaarts bij te houden. In de bochten en bergaf zou ik de kolossen zeker bij moeten kunnen blijven.
IMG_8178.PNG
 
;)
Warmte kunnen ze prima tegen. Tijdgebrek van de baasjes niet. :(
Maar binnenkort vakantie, dus dan komt het zeker goed. Gaan jullie ver de Dukes? Volgestouwd met kampeeruitrusting of naar hotel, motoren mee op motortrailer etc? Veel plezier in elk geval alvast. :t
 
Laatst bewerkt:
In de vakantie een nieuwe stalling voor de dukes bouwen. We zitten ook nog met een puber pup van 1,5 jaar. Dus geen motor vakantie maar dag ritjes.

Motortrailer is nog een toekomst wens.

Ene weet niet hoe het weer bij jou was, maar hier rond de 40 graden de laatste dagen en dan ga ik niet vrijwillig in een dooie koe op de dukes rond rijden.

Oja, mei 2020 heb ik een eifel ritje staan. Dan bagage rol mee en paar dagen hotel daar.
 
wij zijn net terug van 2 weken / 3000km schotland, wat een top omgeving! mijn meisje op de duke (is van haar) en ik op mn eigen bike.
enige wat we nu aan gaan passen is de achterveer, werd toch wel pijnlijk duidelijk dat de OEM achterschokdemper niet de beste is. daar gaat nu een R6 demper voor in de plaats komen
 
Dat is ook een mooi vooruitzicht. Op de motor ga ik altijd in de dode koe, ongeacht hoe heet het al is.

De OEM veer is niet zo slecht voor sologebruik, maar ook ik merk dat de rek er al vrij snel uit is bij duogebruik en zeker met ook de baggage erbij.

Van welke R6 (bouwjaren) past de veer/schokdemper in de 390? En is dat dan voor het 390 >2017 model?
Moeten er nog aanpassing gedaan worden voor die swap?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan