KTM 390 Duke

Ik heb nu voor een groot deel alle reacties van jullie gelezen omdat ik misschien ook wel een duke 390 wil kopen maar ik heb wel een vraag. Modeljaar 2013 had nog wel enige kinderziektes, wat mij vooral zorgen baarde was het uitvallen van de motor. Kreeg de indruk dat vanaf 2014 dit minder vaak voor kwam, ook had iemand gemeld dat hij allemaal rommel in zijn olie had, dit bleken delen van een sensor te zijn. Vanaf 2017 is het model vernieuwd, is dit model dan ook beter. Ik zit nu te puzzelen welk modeljaar nu het beste is, of maakt het niet zo veel uit.
Dan zou ik het 2016 model nemen, is goed te vinden 2e hands.
 
Die troep in de olie zat trouwens in ons 2017 model, dus.........
De kinderziektes zijn wel uit de oudere modellen denk ik.
Het zit 'm vooral in wat je je veroorloven kan en welke je mooier vindt, pré of post 2017. Succes.
Bedankt voor je antwoord, ik zit nu inderdaad te dubben over pré of post 2017
 
't Was weer goed te doen vandaag.
Een beetje aan de frisse kant, maar zeker lekker met het zonnetje erbij en de verwarmde handschoenen op de warmhoudstand.
Ik heb er lang op gewacht, maar heb vandaag de 390 maar weer eens uit de schuur getrokken en 'm even lekker buiten laten spelen.
Het was exact een maand geleden dat ie gereden had vóór de afgelopen pekelperiode, dus dan is het extra leuk weer eens op het dingetje te gaan zitten.
Met mij dacht een flink aantal andere motorrijders er ook zo over.
Het was niet beredruk op de dijken, maar ik was ook zeker niet de enige die zijn motor even over de dijk aan het sturen was.
In 240 km heb ik nota bene drie andere mini Dukes gezien. 1 in <2016 en twee in 2017> uitvoering.

De 'langeduurtest' voor de oile loopt nog door. Sinds de overstap naar 5W50 is ie niet 1 keer meer afgeslagen! *O*
De originele olie met SAE 15 viscositeit bij 0 graden is door wat meer weerstand in het blok bij wat lagere temperaturen gewoon de oorzaak geweest van het af en toe afslaan. Uiteraard icm de de Euro4 norm, maar dan nog.
Ik ben benieuw wanneer ze 'm af-fabriek op dunnere olie gaan afleveren in de wat koelere landen, of wanneer de dealers dat erin gaan doen bij Duke rijders met afslagproblemen ...
Het is nog beter voor de levensduur van je blok ook!

IMG-6767.JPG
 
Hey Roger,

De ktm is nog niet verkocht, heeft ook geen haast eerlijk gezegd en staat ook niet meer op marktplaats. Wel heb ik vandaag een mooie yamaha fz8 gekocht! Met een R pakket erop!
Waneer ik mijn A examen gehaald heb ga ik de ktm serieus verkopen. Ondertussen heb ik echt 0.0 las van de uitval verschijnselen die jullie hebben... heb er wel een uit 2016...
A0B0EE10-4987-4865-BD49-916E47478175.jpeg
 
Ben gisteren even gaan proefritten op een model van 2015 en op een model uit 2018. De nieuwe versie zit duidelijk beter dan de oude versie. Het stuur en de voetsteunen en de uitsparingen in de tank voor de knieën zitten op de juiste plek. Binnenkort eens een proefrit maken en als dat goed bevalt kunnen de onderhandelingen beginnen.
 
Super. Gefeliciteerd met deze aankoop. Je zult er geen spijt van krijgen!
Wel even een paar fotootjes plaatse hè. :Y
 
Mooi veertje stinkdoos!
Je pakt de randjes van de bandjes ook lekker mee zie ik. :t
 
Hoewel de standaard gemonteerde Metzeler Sportec m5 eigenlijk prima zijn ga ik binnenkort voor een setje Power RS (acher in 140/70). Denk dat die nog beter gaan bevallen :)
 
wat je nu op de foto hebt is de M5 toch?
Ik heb mijn vakantiefoto's even doorgespit. Daarin stond ook een achterbandje na een stukje gummen.
Dat bandje ligt inmiddels op de sloop, maar kwam toch ook een heel eind, maar jij drukt 'm net effe wat platter. :}
Zo zag de mijn e eruit (M5) , wel met een passagier, dus plat genoeg wat mij betreft.
IMG_5568.JPG

Ik heb nu Metzeler M7 en Heidenau K66M&S voor in de wat koelere maanden.
Beide in de originele maatvoering.
Erg lekker ook.
Waarom ga je smaller?
Minder beweging in de banden?

Ik zie dat je ook een decat pijp hebt. Klinkt lekker hè? ;)
 
Laatst bewerkt:
Smaller omdat ie dan nog lichter zal sturen, en waarschijnlijk iets groter contactvlak. Kan ik m helemaal tot op de rand afraggen:)
De pijp geeft wel een lekker geluid, zeker icm het opengewerkte luchtfilterdeksel. Binnenkort ook nog een k&n filter erin. Van het AFR klopt weinig meer, maar dat wordt door de Rapid Bike (easy) gecorrigeerd.
 
Dan staat de band inderdaad wat vlakker en kom je echt tot het randje ;)
AFR??? Rapid Bike???
 
Aaah, een soort power commander.
Misschien moet ik zoeiets toch maar eens overwegen.
Het geruk onderin is eigenlijk het enige dat me tegenvalt aan de Duke dat me zoals ie standaard wordt afgeleverd (en aan heel veel andere Euro4 motoren).
Wat kost zo'n dingetje in de NL winkel (niet online shoppie shoppie dus)?
 
Hallo allemaal. Binnen 1.5 maand ga ik lessen volgen en praktijkexamen doen voor het rijbewijs A2. Ik wil dan ook graag een A2 motor gaan aanschaffen, mijn oog is dan ook gevallen op een Duke 390. Ik woon in limburg. Welke dealers worden aangeraden in deze buurt? Hebben mensen hier goede/slechte ervaringen met bepaalde dealers? Ben erg benieuwd.
Alvast bedankt!
 
Stinkdoos schreef:
"De pijp geeft wel een lekker geluid, zeker icm het opengewerkte luchtfilterdeksel. Binnenkort ook nog een k&n filter erin. Van het AFR klopt weinig meer,

Stinkdoos,

dat is interessant. Hoé heb je het luchtfilterdeksel opengewerkt? Zou je er een foto van willen posten? Hoe zorg je er nu voor dat er geen stof/zooi etcetera rechtstreeks je inlaatspruitstuk in gaat?
Ik heb dezelfde linkpijp als jij met een Akra einddemper (klinkt behoorlijk 'volwassen') en wil het luchtfilterhuis ook open maken, vooral voor de inlaatbrom.

En het gaat natuurlijk over de afstelling, maar waar staat AFR voor?
 
AFR wist ik ook niet, maar staat op de site van de powercommander waarop hij doelde. Air Fuel Ratio. Luchtfilter ben ik ook wel benieuwd naar.
 
Aha, dank je Stinkdoos.
Zouden de gaten eventueel ook helemaal dicht kunnen?
En doet dat High Flow deksel wat ik zou willen, nl een lekkere inlaatbrom laten horen?
 
@Stinkdoos, hoe bepaal je waar de stelknoppen (potmeters) in de Rapid Bike Easy moeten staan?
Aansluiten is alléén in het circuit van de lambda sensor?
't Ziet er mij wat 'simpeler uit dan een PowerCommander.
Is ie ook aanzienlijk goedkper?
De PC kost ruim 400 Euro.
 
Laatst bewerkt:
Het open deksel zorgt voor een mooi inlaatgeluid, juist omdat deze "open" is. Om vuil e.d. buiten te houden zijn de gaten standaard voorzien van schuimrubber. Als je deze zou afdekken heb je weer een gesloten deksel...
Deze setup i.c.m. een ander luchtfilter (heb zelf een k&n) klinkt het helemaal super. Mijn fiets is voorzien van een Leovince voorpijp/ cat-vervanger en Akra demper met db killer. De "Installatie" van een Rapid Bike Easy (€150), enkel lambda, laat het geheel m.n. tot zo'n 6000 tpm veel mooier lopen. Het gebruik van de koppeling, in de eerste twee versnellingen, is sterk positief verminderd. Het aansluiten stelt niet veel voor en is zo gebeurd. De module heb ik onder de rechter tank kap gemonteerd en heb de standaard aanbevolen setting aangehouden. Binnenkort zal ik eens experimenteren met verschillende instellingen. Verwacht geen surplus aan extra vermogen, louter een soepeler draaiende fiets. Voor extra vermogen zijn andere piggyback oplossingen beschikbaar, deze zijn echter aanzienlijk duurder in aanschaf.
Voor nu ben ik helemaal happy met de setup...
Alhoewel, een setje hyperpro veren (voor) zou het helemaal afmaken :)
 
1391388

O Ja, PilotPower RS banden bevallen ook prima (achter 140/70, voor 110/70). Stuurt super licht.
Binnenkort weer een VRO in Lelystad, gaat leuk worden met deze plakbanden.
 
Het ziet er super uit en de beschrijving klinkt ook helemaal OK.
Gave achterremschijf ook. PowerPart?
Ik denk dat ik toch ook maar voor die RapidBike ga. Meer topvermogen is voor mij niet noodzakelijk. Het houdt niet over, maar ik vind het leuk zat zo. Vering en demping kunnen altijd beter, maar het is standaard helamaal zo verkeerd niet. Vooral niet voor iemand die alleen maar oude Jappen gewend is.
ik ben standaard al heel tevreden over de 390. Alleen het gejengel bij langzaam constant rijden blijft irritant, dus een RapidBike ga ik maar doen dan.
Momenteel staat die van mij op Metzeler M7. Geen RSsen waarschijnlijk , maar wel lekkerder dan de standaard M5, die ook al Ok is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan