KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Dan gaat elke zitplaats pijn doen na verloop van tijd. Billen zijn nu eenmaal spieren, ongetraind houden ze het kort vol. O-) :+
 
Laatst bewerkt:
hier lekker aan het spelen in de haute Languedoc met de 1190, weinig gewenning nodig, ding stuurt super, ook met passagier, Gisteren ook een stukje gravelwegen gereden, zelfs met dikke keien weinig problemen, veel meer vertrouwen dan met de GS!

sDDu6CM.jpg
 
Laatst bewerkt:
hier lekker aan het spelen in de haute Languedoc met de 1190, weinig gewenning nodig, ding stuurt super, ook met passagier, Gisteren ook een stukje gravelwegen gereden, zelfs met dikke keien weinig problemen, veel meer vertrouwen dan met de GS!

sDDu6CM.jpg

Dat zijn de positieve verhalen! Zo voelde ik mij ook toen ik op mijn 1190 stapte. Had ook maar 10 minuten nodig om te weten dat dit hem was

Toch is er een grote kans dat die van mij vanaf het einde van het jaar te koop staat
 
Bij het poetsen vandaag een minder leuke ontdekking gedaan. Een hoekje van de "Adventure" sticker kwam tijdens het drogen los.
Motor is maar een week oud en dit was de eerste wasbeurt. Ik heb geen speciale wasproducten oid gebruikt, enkel een sopje met dreft.
Zijn er nog KTM eigenaars die dit meegemaakt hebben? Toch jammer voor een Adventure bike.
Vrijdag moet ik terug naar de dealer voor de 1k beurt, daar ga ik toch wat uitleg vragen.

Je kan beter een autoshampoo gebruiken.
afwasmiddel bevat zouten en ontvet.
Daarmee verwijder je dus ook eventuele aangebrachte wax lagen.
 
Nou morgen krijgt m’n oranje liefde een nieuwe tellerunit, in de huidige zit vocht ☔💧

Tevens brand het lampje van de motormanagment nadat ik h’m heb laten omvallen... :X
Even uit laten lezen de boel.

En last but not least; als er tijd voor was gaat ie op de Dynojet, gewoon omdat het kan })
Eens zien of er echt 125 paarden uitkomen.
 
Gisteren ineens mijn achterrem kwijt helemaal niets meer schrok me rot oké wel een beetje boender door de bergen en het was flink warm maar dit is de eerste keer dat mijn remmen kookte.
In meer dan 30 jaar


Iemand anders dat als gehad op de 1090?
 
Ik had het laatst ook met de 1190.
Had de rem veel gebruikt, berg af met bagage en passagier .
Na een hele verzameling haarspeld bochten.
In de Pyreneeën:9
Vloeistof is ook al meer dan 2 jaar oud.
Tijd voor verversen.
Is wel ff schrikken, schijf was ook gloeien heet.
 
Ik heb nog nooit in die omstandigheden van die ritten gemaakt dus dat nog niet meegemaakt. Merk wel dat mijn voorrem beetje sponzig is, eerste keer grijpt ie wat later aan, gelijk daarna wel gelijk. Ik rij niet zoveel kilometers en hij staat altijd binnen, verder is het reservoir goed gevuld. Kan het dat er toch lucht bij is gekomen in 2 jaar tijd?
 
In de Franse Alpen gehad op het kleinere werk. Ineens het idee dat ik naast de rem trapte, maar bleek het spul ook te warm. Compleet weg.
Voor nog nooit problemen gehad.
 
Met oudere motoren heb ik dat in de bergen wel gehad. Maar met de SAS nog nooit, terwijl ik er nu 30K km op heb zitten waarvan de meeste km’s in de bergen zijn gemaakt. Met stevig rij- en stuurwerk. En oude remolie.... kom op zeg, hoeveel werk is dat nou helemaal om dat ff te verversen. Kost ook niet heel veel. En dat je schijven heet worden....ja duhhu.... gek hè.... dat is heel normaal. Als ze niet heet zijn na een rit dat is pas gek.
 
Oh ja heb toevallig vorige week 3e setje blokjes achter erop gezet, dus de achterrem wordt door mij flink gebruikt. Slijten ook best hard vind ik, maar voor iets meer dan 3 tientjes zitten er weer verse onder.
 
Ik heb nog nooit in die omstandigheden van die ritten gemaakt dus dat nog niet meegemaakt. Merk wel dat mijn voorrem beetje sponzig is, eerste keer grijpt ie wat later aan, gelijk daarna wel gelijk. Ik rij niet zoveel kilometers en hij staat altijd binnen, verder is het reservoir goed gevuld. Kan het dat er toch lucht bij is gekomen in 2 jaar tijd?
Remvloeistof trekt vocht aan.
Dit kan bij intensief gebruik gaan koken.
Hierdoor ontstaan gas/luchtbelletjes.
Lucht kan je samenpersen, daardoor verlies je remdruk.
Na afkoeling komt de remdruk wel weer terug, maar verversen is dan wel verstandig.
Vaak is nieuwe remvloeistof licht van kleur en wordt donker van kleur door veroudering.( Er zijn uitzonderingen)
 
Remvloeistof trekt vocht aan.
Dit kan bij intensief gebruik gaan koken.
Hierdoor ontstaan gas/luchtbelletjes.
Lucht kan je samenpersen, daardoor verlies je remdruk.
Na afkoeling komt de remdruk wel weer terug, maar verversen is dan wel verstandig.
Vaak is nieuwe remvloeistof licht van kleur en wordt donker van kleur door veroudering.( Er zijn uitzonderingen)
Bij mij is het ook bij koude motor waarmee nog geen meter is geremd. Het is geen temperatuureffect, daarom denk ik niet aan vocht. Overigens als je het hebt over water dan denk ik dat er dampbelletjes ontstaan en geen gas/luchtbelletjes. En ik heb dit verschijnsel nog nooit met eerdere motoren gehad.

Ik heb nu de remhendel een dagje met een tyrap vastgezet. Eens kijken of dat helpt.
 
Laatst bewerkt:
Oude remvloeistof pardon 7000 km maar motor is nieuw.
En er hebben er meer last van lees ik.
Met de BMW. R1150RT jaren lang zelfde rijstijl nooit geen last en die remschijf was ook blauw. Dus KTM kwaal mm dat valt tegen.
 
KTM......hmmm Het zijn toch Brembo remmen? Persoonlijk nooit last van gehad in de bergen. Maar het kan inderdaad bij alle motoren gebeuren. Ze;fs met auto's.
 
Bij kokende remmen spelen er meer factoren.
Nieuwe Dot 4 remvloeistof kookt bij 230 graden en oude al bij ongeveer 155
Nieuwe Dot 5.1 remvloeistof kookt bij 270 graden en oude bij 190 (maar moet ook vaker ververst worden)

Ook kan het zijn dat er een door de hitte gassen vrijkomen tussen de remschijf en de remblokken . Hierdoor kan dan ook fading ontstaan. De remmen hoeven dus niet altijd te koken voor dit effect.
Gesinterde remblokken geven hun warmte beter af aan de remklauw dan organische remblokken. Dus kan de remolie nog sneller gaan koken.

De oude organische remblokken hadden zelfs asbest op de isolatie van het remblokje te verbeteren.

Dus met een combinatie van verse Dot 5.1 en organische remblokken heb je minder snel kokende remmen.

Koeling van de rem is erg belangrijk. De rem kan alleen goed koelen als je de rem los laat. Rem dus liever even korter en harder dan lang slepend.
Laat ook de rem los als je stil staat. Met echte hete remmen kan als je de rem stilstaand inhoud zelfs de remschijf krom worden daar deze dan niet goed gelijkmatig koelt.

Met veel slepend remmen kunnen ook je remblokken gaan verglazen waardoor deze helemaal niet goed meer remmen.

Door in de bergen wat meer de voor rem of motor rem te gebruiken kun je de achterrem ontzien.
 
wat ik heb begrepen is dat vooral het achterste remsysteem behoorlijk warm wordt door de uitlaatbocht. Combineer dat met warm weer en flink remmen en dan kan je ze wel eens overbelasten. Wat dan ook niet zal helpen is het gecombineerde remsysteem, waardoor dan ook aan de voorkant de effecten worden gevoeld.

Dat gezegd hebbende heb ik ook wat stukjes lekker kunnen vegen in de alpen met passagier en heb geen fading meegemaakt.
 
wat ik heb begrepen is dat vooral het achterste remsysteem behoorlijk warm wordt door de uitlaatbocht. Combineer dat met warm weer en flink remmen en dan kan je ze wel eens overbelasten. Wat dan ook niet zal helpen is het gecombineerde remsysteem, waardoor dan ook aan de voorkant de effecten worden gevoeld.

Dat gezegd hebbende heb ik ook wat stukjes lekker kunnen vegen in de alpen met passagier en heb geen fading meegemaakt.

In de sportmodus staat het gecombineerde remmen uit. Alleen bij street en rain is dat het geval
 
Terug
Bovenaan Onderaan