KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Ps: dat milieu Euro4 geneuzel, wie heeft daar ook last van?
Op lagere snelheid/lage toeren lijkt het wel alsof ‘ie gesmoord wordt. Zelfde met wegrijden bij het stoplicht.

Nu is het installeren van een PC V wel een heel drastische (en dure) ingreep.
Kan de ecu niet aangepast worden?
Of bijv een cat vervanger monteren?

Iemand tips of ervaring daarmee?
 
Ik mis mijn ktm 520 exc racing in het lijstje.
Het "winter"motor seizoen is weer begonnen, dus mijn xv1900 in het vet, onder zijl en mijn crosser weer uit de schuur gehaald.
Ik wil ff zeggen dat de onderhouds intervallen reuzen mee vallen. Ik hou het niet op olie verversen en kleppen controleren bij 15 uur of 100 liter te hebben getankt volgens het boekje. Ik rij nu al vanaf de herfst en denk dat ik pas onderhoud hoef te plegen in het voorjaar. Ik rij natuurlijk niet off-raod, maar knal alleen over de grachten van Amsterdam.
Ik ben zeer tevreden over deze competitie cross motor voor woon-werk verkeer. Competitie motoren zien er mooi slank en modern uit vergeleken met een enduro van bijv. 2001.

Voor diegenen die ook door rijden, veel plezier.

gr.
René

 
Ik mis mijn ktm 520 exc racing in het lijstje.
Het "winter"motor seizoen is weer begonnen, dus mijn xv1900 in het vet, onder zijl en mijn crosser weer uit de schuur gehaald.
Ik wil ff zeggen dat de onderhouds intervallen reuzen mee vallen. Ik hou het niet op olie verversen en kleppen controleren bij 15 uur of 100 liter te hebben getankt volgens het boekje. Ik rij nu al vanaf de herfst en denk dat ik pas onderhoud hoef te plegen in het voorjaar. Ik rij natuurlijk niet off-raod, maar knal alleen over de grachten van Amsterdam.
Ik ben zeer tevreden over deze competitie cross motor voor woon-werk verkeer. Competitie motoren zien er mooi slank en modern uit vergeleken met een enduro van bijv. 2001.

Voor diegenen die ook door rijden, veel plezier.

gr.
René


In welk lijstje mag ik vragen?

EXC is de enduro naam van KTM denk hierbij aan de 450 250, etc. de 520 is net zoals de 620 het minst gevoelig voor onderhoud, opdat dit het grootste blok is met het minste stress.
De exc en de adventure motoren zijn 2 totaal verschillende voertuigen bedoelt voor 2 totaal verschillende doeleindes. Dat kan je al zien aan de onderhoudsintervallen, laat staan het gewicht en het comfort
 
Je zou de 28ste nog een otr rit kunnen rijden. Zo n 520 wil maar een ding en dat is omhoog is mijn ervaring. Ik heb er een leuke 400 drz E naast om af te raggen
 
Ps: dat milieu Euro4 geneuzel, wie heeft daar ook last van?
Op lagere snelheid/lage toeren lijkt het wel alsof ‘ie gesmoord wordt. Zelfde met wegrijden bij het stoplicht.

Nu is het installeren van een PC V wel een heel drastische (en dure) ingreep.
Kan de ecu niet aangepast worden?
Of bijv een cat vervanger monteren?

Iemand tips of ervaring daarmee?

De KTM heeft 2 loops in zijn ecu zitten een gesloten en een open.
Bij de gesloten loop zit je onder de 5500 toeren of onder 20% gas. Als je in de gesloten loop zit rijdt je motor armer, dit is te merken aan het bokkerige gedrag onderin en het inhouden van de motor.
De fuel dongles geven een valse waarde door; wat er voor zorgt je AFR (de air fuel ratio) naar boven wordt geschroefd en je motor niet arm loopt. Dit zal ervoor zorgen dat je motor veel soepeler optrekt van onderuit en dat je ook een minder warme motor moet krijgen.

Zoals ik in een vorige post had geschreven zou dit het probleem moeten zijn. Vandaar dat ik behalve het hele luchtfilter geneuzel ook deze fuel dongles ga toepassen
 
Oke dankjewel ik ga het na vragen bij de dealer waar ik hem gekocht heb, Marokko is nog wel een droom om een keer door heen te gaan:).
Bedankt.
Je moet het zeker doen, Offroad rijden is uberhaupt al super voor je motor ervaring en rijgevoel. Enige tip zoek wel een georganiseerde tocht, niet alleen omdat het helpt als je nog geen ervaring hebt; maar Marokko is niet het leukste land om in verdwaald te raken spreek ik uit ervaring.

Enige tip voor je motor is wel een echte skidplate nemen.

Ik dacht trouwens dat ik jong was met 24 jaar, maar jij spant al helemaal de kroon. Eerst de "oude lullen motor" 1200gs:+ en nu een 1190 adventure*D
 
Skidplate staat op het moment ook bovenaan op het lijstje, enkele suggesties. had zelf deze gevonden DEZE. Word bevestigt aan het frame en niet aan het motorblok. of is die van outback motortek dan beter? outback motortek
Ik zie bij die eerste toch zeker dat ie aan één van de boutjes van het carterdeksel vast zit. Het middel is daarmee erger dan de kwaal, lijkt me.
 
Skidplate staat op het moment ook bovenaan op het lijstje, enkele suggesties. had zelf deze gevonden DEZE. Word bevestigt aan het frame en niet aan het motorblok. of is die van outback motortek dan beter? outback motortek
Ik heb zelf de KTM eigen skidplate, puur omdat deze er bij mij al onder zat. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad en heb hem toch al vaak genoeg over keien en boomstammen gegooid. Uiteindelijk gaat de voorkeur altijd uit naar een die aan het frame vast zit, maar je kan het natuurlijk zo extreem maken zoals je zelf wilt
 
Ik zie bij die eerste toch zeker dat ie aan één van de boutjes van het carterdeksel vast zit. Het middel is daarmee erger dan de kwaal, lijkt me.

Oke want als ik kijk bij mijn motor dan zit er wel een oranje frame punt samen met het motorblok. Maar dan ga ik binnenkort de outback Motortek skidplate bestellen (ik post wel een foto als die binnen is en er op zit).
 
In 2019 ga ik de overstap maken naar de 1290 sd gt.
Ik heb veel plezier gehad aan de adventures. Zowel de 1190 als de 1290.
Maar voor de komende tijd maar ff eens wat anders.

Blijf deze topic volgen, want blijft een KTM en een 1290 blok.
 
In 2019 ga ik de overstap maken naar de 1290 sd gt.
Ik heb veel plezier gehad aan de adventures. Zowel de 1190 als de 1290.
Maar voor de komende tijd maar ff eens wat anders.

Blijf deze topic volgen, want blijft een KTM en een 1290 blok.

Het echte beest dus. Ben toch benieuwd wat is je overweging geweest om een superduke te nemen?
 
Puur gevoel. En na 4 jaar wil je ook weleens wat anders proberen.
Van vrouw wisselen is duurder, van daar een ander type motor. Ik blijf wel bij hetzelfde geslacht. (KTM)
 
ktm-1290-super-adventure-ruit-valbeugel-handvatten.440780
valbeugel.jpg

iemand enig idee wat dit zijn?
 
ah! thanks.
ik hoopte dat het kleine kapjes zouden zijn die de zijkant van je blok beschermen, zou leuk staan op mijn SD.
Maar dat gaat niet passen dus.
 
Vraag: kan ik zonder problemen de accu uitbouwen? En belangrijker, zonder verlies van gegevens de accu er weer in zetten?
 
Volgens mijn dealer niet, volgens de ervaringen in het sd gt topic wel. De accu dus.
 
Vandaag de 1290 SAS naar Muldersmotoren gebracht. Nog een maandje en dan mag ik mijn GT ophalen.

Is er iemand die een SAS zoekt. Dit is eentje die met de juiste pp is aangekleed.
 

Bijlagen

  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    564,6 KB · Weergaven: 46
Terug
Bovenaan Onderaan