KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Hier gewoon een doorrijder hoor 8-)
(meer nood dan deugd)

Voor de geïnteresseerden: met dit koude klote weer doet ie gewoon 1:22,5 *O*
Okee heb rustig gereden maar toch!

Is dat op een 1290 of de 1090?
Rij zelf ook door nu in de winter maar die getallen haal ik absoluut niet. (1290s)
Zit zelf meer op de 1 op 17 / 1 op 18.
Maar rijd dan ook pittig door en veel file rijden in een lage versnelling met hoog toerental.

Bij een echt enthousiaste rit zelfs 1 op 15 haha.
 
Ik moest eerst eens even googlen naar wat het allemaal inhoud :-)
Ben benieuwd naar het eind resultaat en dan niet van de ledlampen (ha ha ha) zo n fuel-dongles en de Velocity stack omzijlen die de ecu of wat houd het eigenlijk in mijn engels is so bad 😇 en een vertaalde versie kon ik nier vinden voor ik naar mijn werk moest...

De KTM heeft 2 loops in zijn ecu zitten een gesloten en een open.
Bij de gesloten loop zit je onder de 5500 toeren of onder 20% gas. Als je in de gesloten loop zit rijdt je motor armer, dit is te merken aan het bokkerige gedrag onderin en het inhouden van de motor.
De fuel dongles geven een valse waarde door; wat er voor zorgt je AFR (de air fuel ratio) naar boven wordt geschroefd en je motor niet arm loopt. Dit zal ervoor zorgen dat je motor veel soepeler optrekt van onderuit en dat je ook een minder warme motor moet krijgen.

De sas kit is eigenlijk een luchttoever naar je uitlaat die er voor zorgt dat je katalysator wat sneller opwarmt, alleen doordat ik een andere luchtfilter systeem neem, en het feit dat er bij mij nog een powercommander op komt gaat dit elkaar tegenwerken.

Het luchtfilter systeem neem ik, omdat ik nu de touratech variant gebruik, alleen met de touratech variant gooi je een pk of 10 tot het raam uit. Aangezien ik er nogal veel mee offroad rij en van plan ben om volgen jaar naar Noorwegen te gaan en naar Marokko wil ik een zo goed mogelijk luchtfilter systeem.
De originele luchtfilter doos heeft de habit om lucht direct je gaskleppen in te zuigen. Wat als je op straat rijdt niet zo heel erg veel uitmaakt, maar ga je door het stof en modder banjeren natuurlijk erg veel.

Al met al zou ik hiermee een boel vermogen terugwinnen, maar nog belangrijker de driveability en betrouwbaarheid gaat een stuk omhoog.
Het vebruik zal ook toenemen, maar ik kom toch al niet boven de 1op 20 uit met zuinig rijden. En als ik een zuinige motor wilde had ik geen 150pk 1190 gekozen
 
Maar ga je dan tijdens jou rit wisselen tussen beide dongels of is het een kwestie van beide inpluggen en gaan...
Je bedoelt de offroad dongels van KTM? die gebruik ik persoonlijk niet, vind het niet nodig en heb er geen problemen mee dat ik voordat ik begin mijn abs uit moet zetten, vergeet ik het tenminste nooit als ik er naar mijn werk mee rijd.
De fuel dongles zijn een vervanging voor de O2 sensoren die op je uitlaat zitten. Dus ipv dat je een waarde krijgt van die O2 sensor plug ik een stekker in die een vaste waarde geeft, en kap ik de O2 sensoren in de uitlaat af
 
Je bedoelt de offroad dongels van KTM? die gebruik ik persoonlijk niet, vind het niet nodig en heb er geen problemen mee dat ik voordat ik begin mijn abs uit moet zetten, vergeet ik het tenminste nooit als ik er naar mijn werk mee rijd.
De fuel dongles zijn een vervanging voor de O2 sensoren die op je uitlaat zitten. Dus ipv dat je een waarde krijgt van die O2 sensor plug ik een stekker in die een vaste waarde geeft, en kap ik de O2 sensoren in de uitlaat af

Je kan toch ook een autotune koppelen aan een powercommander ter vervanging van de o2 sensors? Dan heb je het voordeel dat deze waarden alsnog gemeten worden ipv een statische waarde.
 
Je kan toch ook een autotune koppelen aan een powercommander ter vervanging van de o2 sensors? Dan heb je het voordeel dat deze waarden alsnog gemeten worden ipv een statische waarde.
Autotune ben ik sowieso geen fan van. Als je een powercommander koopt kan je net zo goed naar een dyno gaan en het door iemand laten doen die het 3x zo goed kan dan een autotune.
Powercommander komt nog, maar de fuel dongles kosten mij ongeveer 60 euro dus is het, het proberen wel waard. Totdat ik tijd en zin heb om langs de dyno te gaan
 
Autotune ben ik sowieso geen fan van. Als je een powercommander koopt kan je net zo goed naar een dyno gaan en het door iemand laten doen die het 3x zo goed kan dan een autotune.
Powercommander komt nog, maar de fuel dongles kosten mij ongeveer 60 euro dus is het, het proberen wel waard. Totdat ik tijd en zin heb om langs de dyno te gaan

De sas removal ben ik nog over aan het twijfelen, dit aangezien het, ook het ploffen weghaalt uit de uitlaat, maar de luchtfilter heeft geen aansluiting voor de sas, dus dat wordt nog even uitvogelen
 
Ik heb vorige week een nieuwe helm gekocht, de alom geprezen Shoei NXR in perfect bij KTM matchende kleuren...

Alleen zit deze mij niet prettig.
Voordat ik hm terug breng (ja dat mag, lang leve de service van een fysieke motorzaak).. heeft hier iemand er interesse in?

Maatje M. Voor €375
 

Bijlagen

  • 6F63A4E9-F47D-4CE7-81A7-CD49BDA3A6D4.jpeg
    6F63A4E9-F47D-4CE7-81A7-CD49BDA3A6D4.jpeg
    258,6 KB · Weergaven: 17
Ik heb vorige week een nieuwe helm gekocht, de alom geprezen Shoei NXR in perfect bij KTM matchende kleuren...

Alleen zit deze mij niet prettig.
Voordat ik hm terug breng (ja dat mag, lang leve de service van een fysieke motorzaak).. heeft hier iemand er interesse in?

Maatje M. Voor €375

Ze hebben tegenwoordig ook een oranje versie van de SHOEI Neotec 2. Erg fijne helm.
 
systeemhelm tja was ook nooit mijn ding maar de shoe neotec wel die zit echt goed.
En zit hij na een tijd niet helemaal goed meer dan kan je deze ook nog laten aanpassen.
Dus op de KTM met de shoei ach past ook goed bij mijn racepak .
 
Ik heb deze HJC Rpha st (de bovenste, grijs-wit-rood), en die bevalt me erg goed, zij het dat ie qua kleur niet mooi bij mijn KTM’s past. Heb nu de oranje Rpha 70 op het oog, volgens ingewijden en HJC zelf de opvolger van de ST. Heb hem even opgehad in de winkel en hij heeft toch weer een iets andere pasvorm, waarbij de wangstukken te hard op mijn wangen drukken. Niet fijn. De verkoper verzekerde mij dat het nog wat uitzet, en dat er bovendien dunnere wangstukken te verkrijgen zijn. Eerst maar even uitzoeken voor ik tot aanschaf overga.
AB5856D3-BCB5-40BF-B46E-71867E249D49.jpeg

E5708728-1BCD-4E6E-B479-C2629CA2A251.jpeg
 
Tiptoptip voor aanstaande tiptopkofferrijders;

Ik kwam erachter dat je bij de SW Motech Trax Adv koffer niet de +- €130 kostende KTM topkofferdrager hoeft te bestellen.

TRAX ADV topcase system for 1050/1090/1190 Adv. - SW-MOTECH

Geldt alleen voor 1050 en 1090 rijders. Naar ik meen hebben de 1190 en 1290 standaard al de drager.

Alsnog een hoop geld hoor, ruim €500.
Maar goedkoper (en naar mijn mening fraaier) dan de Touratech/KTM oplossing.
 
Tiptoptip voor aanstaande tiptopkofferrijders;

Ik kwam erachter dat je bij de SW Motech Trax Adv koffer niet de +- €130 kostende KTM topkofferdrager hoeft te bestellen.

TRAX ADV topcase system for 1050/1090/1190 Adv. - SW-MOTECH

Geldt alleen voor 1050 en 1090 rijders. Naar ik meen hebben de 1190 en 1290 standaard al de drager.

Alsnog een hoop geld hoor, ruim €500.
Maar goedkoper (en naar mijn mening fraaier) dan de Touratech/KTM oplossing.

Ben er helemaal gek op. Zodra ik wat centen over heb gaat de touratech koffer in de verkoop en wordt deze besteld voor op mn 1290s
 
Weet iemand hier of de bevestigingspunten/afstanden van de Traxkoffer hetzelfde zijn als die van de Givi?
Past dus een Trax-topkoffer of een Giviplaat en omgekeerd?

Thanks.
 
Weet iemand hier of de bevestigingspunten/afstanden van de Traxkoffer hetzelfde zijn als die van de Givi?
Past dus een Trax-topkoffer of een Giviplaat en omgekeerd?

Thanks.

Zijn als het goed is verschillend. Fabrikanten zouden zichzelf in hun eigen vingers snijden als ze hun dragers universeel zouden maken.
En dit sw-motech plaat ziet er sowieso een stuk strakker uit imo
 
Hallo, al een tijdje aan het meelezen maar sinds oktober in het bezit van dit beest (1190R) uit 2016 :):):). Ben 23 jaar oud en kom uit de buurt van Hoorn in Noord Holland. Hiervoor een R1200GS gehad maar na een proefritje op de KTM meteen verkocht:].

Alleen even een vraagje heeft het 2016 model ook last van de lucht filter problemen?
 

Bijlagen

  • ktm 1190.jpg
    ktm 1190.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 30
Hallo, al een tijdje aan het meelezen maar sinds oktober in het bezit van dit beest (1190R) uit 2016 :):):). Ben 23 jaar oud en kom uit de buurt van Hoorn in Noord Holland. Hiervoor een R1200GS gehad maar na een proefritje op de KTM meteen verkocht:].

Alleen even een vraagje heeft het 2016 model ook last van de lucht filter problemen?

Hallo Riviman!
Gefeliciteerd met je aanwinst!!

Zover mij verteld is, is het probleem "opgelost" vanaf het 2015 model.
Dit hebben ze opgelost door er een unifilter tussen te plaatsen.
1545332201847.png
Zie deze foto. Als je het zeker wilt weten moet je het bij de dealer navragen.
Echter zal het filter het gewoon goed doen, zolang je niet zoals ik er dwars door marokko of andere stoffige, zanderige gebieden gaat rijden.
 
Hallo Riviman!
Gefeliciteerd met je aanwinst!!

Zover mij verteld is, is het probleem "opgelost" vanaf het 2015 model.
Dit hebben ze opgelost door er een unifilter tussen te plaatsen.

Zie deze foto. Als je het zeker wilt weten moet je het bij de dealer navragen.
Echter zal het filter het gewoon goed doen, zolang je niet zoals ik er dwars door marokko of andere stoffige, zanderige gebieden gaat rijden.

Oke dankjewel ik ga het na vragen bij de dealer waar ik hem gekocht heb, Marokko is nog wel een droom om een keer door heen te gaan:).
Bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan