KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Heb 3 setjes Pirelli’s opgereden op de 1290 SAS, prima band maar het vreemde slijten op de voorband heeft me doen besluiten om over te stappen op de Conti RA3. Die liggen er nu net op en voelen heel goed, maar ja verse banden rijden altijd fijner dan de oude.

Sta trouwens altijd verbaasd van die lui die amper 5000 km met een band doen, zeker toer - enof allroadbanden gaan bij mij toch altijd minstens 8k km’s mee. Eerder meer dan minder. Of ik moet een lange trip maken, dan wil ik weleens eerder wisselen.
 
Verwacht dat mijn Metzelers ongeveer 10 k
mee gaan.
Voor mijn trip naar de Pyreneeën vervangen.
En zitten nu na 4500 km op ongeveer 50 %.
Vind het wel een fijne band.
Dat banden wat vierkant worden zal ook wel te maken hebben met het lompe koppel.:9
 
Ik heb sinds vorig weekend een KTM 1190 Adventure uit 2013! Met 34k op de teller.
Hiervoor een BMW R1200GS gereden, maar wilde wat meer pit en dat is meer dan gelukt! :D

Ik heb een Bos Desert Fox Carbon steel demper besteld, het lijkt me ideaal om het geluid dmv een bout te kunnen afstellen!

Verder mis ik nog handgrepen voor de passagier kwam ik pas later achter, heeft iemand die nog toevallig liggen?

Wel heel erg wennen na een GS, maar vind het wel een hele toffe/fijne motor ;)


IMG_20190701_181447_HDR.jpg
 
Daar wil ik net vanaf. Is geen -slechte- band, maar een Michelin Road 5 Trail geeft veel meer vertrouwen. Ik merk ook op dat ik veel vierkant gereden tourance next banden zie. Ze slijten blijkbaar niet zo mooi.
Ik heb dat juist met Michelin. In natte omstandigheden keurig, maar bij droog weer veel te neutraal en geen feedback. Niet bij de road 3, 4 en Anakee. Ieder heeft zo z'n eigen voorkeur. Het slijten van de Metzeler valt bij mij erg mee in ieder geval. Mooi rond nog!
 
Heel praktisch gezien :

Zelf nu een hd wideglide en een nieuwe xmax 300.
Deze ktm vindt ik ook geweldig.
De hd is zwaai je been erover.
De xmax tussen buddy door

Maar... Hoe ga je nu op een normale manier erop zitten met de topkoffer .
Ging even proefritten met vriendin achterop, maar dat was een gevecht .
Bijna een vertoning
Hebben jullie dat ook?
Of moeten we turnvaardig zijn?

En voor mij lastig te vinden de echte verschillen tussen de 2017 2018 en 2019 specs van de 1290 adventure S .

Behalve wat prijsverschil nieuw soms marginaal soms wat meer.
 
Topkoffer zou niet in de weg moeten zitten, dus als je eerst zelf gaat zitten en dan je meisje er op helpt is je probleem over :)
 
leuk hè banden :+

De laatste jaren veel conti gereden, road attack en sport attack en die bevallen echt goed.Maar op de GSA heb ik 3 setjes scorpion trail 2's versleten en die zijn ook echt goed, zowel nat als droog. Voorband slijt ietsje harder dan achter maar gaat redelijk gelijk op, na 12k waren ze op op de BMW, ik vermoed dat de ktm er iets minder zuinig mee om zal springen :+

topkoffer zit mijn vrouwtje ook niet in de weg, maar wellicht dat de opstap techniek aangepast moet worden
 
Ik heb de orginele topkoffer de 48 liter, kunnen toch mooi 2 helmen in en je kan er rugkussens bij krijgen die ik dan ook heb.
Ik rijd altijd met 2 personen heb geen klachten de passagier ook niet ze zit heerlijk en kan er goed opkomen.
Ze stapt met links op de step en dan met je rechter over het zadel makkie.
 
vind de originele koffer ook mooi, vraag me alleen af hoe ver deze naar voren zit. Heb nu een givi met een universele plaat die best ver naar achteren zit, tot tevredenheid van de directie achterop :+

heb nu een R ruitje gemonteerd. Minder turbulentie maar voor de koudere maanden zal ik wel op zoek gaan naar iets met een betere windbescherming.
 
Wie heeft er voor de aanschaf van zijn KTM een Harley gereden/in bezit gehad en wat was je beleving na overstap op de KTM? Of andersom .
 
Je snapt dat dit een schot voor open doel is hè :+
Tja idd. Maar goed zou leuk zijn als iemand zijn ervaring deelt.
Heb nu een HD en een xmax en zit te bedenken om over te gaan op 1 fiets.

Gebruik de xmax voor ww en de hd voor ritjes .
Is mijn 4e HD met diverse uitstapjes naar van alles zowel Japans als Europees.

Maar een KTM v twin lijkt mij steeds interessanter .......
 
Tja idd. Maar goed zou leuk zijn als iemand zijn ervaring deelt.
Heb nu een HD en een xmax en zit te bedenken om over te gaan op 1 fiets.

Gebruik de xmax voor ww en de hd voor ritjes .
Is mijn 4e HD met diverse uitstapjes naar van alles zowel Japans als Europees.

Maar een KTM v twin lijkt mij steeds interessanter .......

Ik ben bang dat je weinig tot geen ervaringsdeskundigen gaat vinden..

Ik dénk alleen dat als je van een, met alle respect “hakke hakke puf puf kom ik er vandaag niet dan morgen wel Harley” overstapt naar een Ready to Race KTM dat het een ehm cultuurschok zal zijn.

Wil je graag een hoogpoter?

Dan misschien een Honda Africa Twin DCT?
Een parel van een blok, heerlijk soepel, beetje lui zelfs en gekoppeld aan een automaat. Wat je gewend bent van de Xmax.
 
heb wel eens cruiser gereden (wel japans) maar ja, dat vergelijkt lastig. Alleen de zithouding zal al compleet anders zijn. Ik zou zeggen, doe een flinke proefrit of nog beter huur er eentje voor een dag en maak flink wat kilometers.
 
DCT heb ik op gereden .
Vind het net niet . (Is een mening)
Zou het beste van 2 werelden kunnen zijn.
Maar een ritje van 50 min. zegt natuurlijk niet heel veel.
 
waar ik nog steeds aan moet wennen is dat ik niet vanaf stationair gas kan geven de ktm is een bok tot 3000 tpm.
Jammer dat ze het niet lukt dat toerental omlaag te krijgen
 
Vrij lang Harley gereden.
Wat mij opviel waren de remmen. Werkende remmen bestaan dus echt. En dat een draai aan de gashendel ook echt wat opleverde.
Zwaai discipline heb ik een klein beetje aangepast. Zwaaide wel eens terug naar een HD, nu zwaai ik echt nooit meer.
Kut motorrijders
 
Hi!

Na 5/6 jaar een ktm 690 smc-r te hebben gereden ben ik eigenlijk op zoek naar een iets meer tour motor. Nou ben ik aan het twijfelen tussen een 1090 R of een 1190 R (1290 is helaas te duur).

Nu ben ik de volgende 2 adventures tegen gekomen:

Motoren

KTM 1190R Adventure # 2014 # 10.500KM # + 3 Koffers en Navi. - Dekker Motor Parts Hapert

De 1090 is in dit geval maar 1 jaar oud en de KM stand is ook heel laag, maar zitten verder geen opties bij. Deze motor wordt wel door een goed uitziende dealer geleverd(geen ervaring mee)

De 1190 bevat eigenlijk alle opties die ik zou willen en de KM is ook nihil voor een adventure. Deze motor is wel geïmporteerd uit België wat in principe niks slechts hoeft te betekenen, maar heb toch liever een motor die vanuit nederland is geleverd.

Overigens is buiten het verschil in vermogen tussen de 1090 en de 1190, mij niet niet echt bekent wat er nou anders is.

Wat is jullie mening?

Groeten,

Peter
 
proefrijden is mijn mening wat doet een mening van een ander toe aan jou plezier.
Wil je basic 1090 R met wel instelbare vering of de snufjes.bij een 1190

Proefrijden zegt alles.......
 
waar ik nog steeds aan moet wennen is dat ik niet vanaf stationair gas kan geven de ktm is een bok tot 3000 tpm.
Jammer dat ze het niet lukt dat toerental omlaag te krijgen

Ik heb ergens gelezen dat het afblokken can de O2 sensoren hierbij kan helpen. Klopt dit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan