kruis toerental/belasting

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
3.080
339
Binnenkort heb ik een alpen tripje op het program en tijdgebrek dwingt mij de heenweg volledig autobaan te doen.
Nou ben ik van plan de strompel mee te nemen (praktischer etc) en had recent een discussie met een gast bij TT motoren over kruissnelheden.
Ik pleeg als het verkeer het toelaat in D zo rond de 180 met het ding te rijden wat neerkomt op iets van 7500 toeren (rode streep bij 9000 meen ik)
Hij heeft nog wat over dan maar wordt wel belast...
Bij TT motoren adviseerde men mij niet veel sneller als 150/160 te rijden ivm belasting...


Note;
het ding heeft nu 3000km gelopen...ik heb hem lomp ingereden zoals ik altijd doe (wel netjes warmdraaien)
ik had me voorgenomen er minimaal onderhoud aan te plegen en te kijken of je daarmee wegkomt.
bij 1000 km heeft ie olie en filter en een visuele inspectie gehad van ondergetekende.
olieverbruik 0 (nu op halfsyntheet)

note2;

ik weet van de zin en onzin van snelheden tov reistijd etc,
het gaat me puur om meningen over belasting tov max toerental.....
bij deze komt mijn gewoonlijk tempo aardig in de buurt van wat ie haalt namelijk....
 
~
Binnenkort heb ik een alpen tripje op het program en tijdgebrek dwingt mij de heenweg volledig autobaan te doen.
Nou ben ik van plan de strompel mee te nemen (praktischer etc) en had recent een discussie met een gast bij TT motoren over kruissnelheden.
Ik pleeg als het verkeer het toelaat in D zo rond de 180 met het ding te rijden wat neerkomt op iets van 7500 toeren (rode streep bij 9000 meen ik)
Hij heeft nog wat over dan maar wordt wel belast...
Bij TT motoren adviseerde men mij niet veel sneller als 150/160 te rijden ivm belasting...


Note;
het ding heeft nu 3000km gelopen...ik heb hem lomp ingereden zoals ik altijd doe (wel netjes warmdraaien)
ik had me voorgenomen er minimaal onderhoud aan te plegen en te kijken of je daarmee wegkomt.
bij 1000 km heeft ie olie en filter en een visuele inspectie gehad van ondergetekende.
olieverbruik 0 (nu op halfsyntheet)

note2;

ik weet van de zin en onzin van snelheden tov reistijd etc,
het gaat me puur om meningen over belasting tov max toerental.....
bij deze komt mijn gewoonlijk tempo aardig in de buurt van wat ie haalt namelijk....[/quot



WTF is een strompel :?
 
Laatst bewerkt:
weet je zeker dat je bij een 1000 niet nog 1 of 2 versnellingen over hebt als je 7500rpm draait bij 180 kmh en 9000 rpm je rode gebied is...zou betekenen dat je top 210 is?????
 
D is van Duitsland denk ik.

Het is heel hip om alles maar af te korten en bijnamen te gebruiken, maar voor mensen die er niet bekend mee zijn wordt het op sommige punten een onduidelijk/ moeilijk verhaal...
 
Binnenkort heb ik een alpen tripje op het program en tijdgebrek dwingt mij de heenweg volledig autobaan te doen.
Nou ben ik van plan de strompel mee te nemen (praktischer etc) en had recent een discussie met een gast bij TT motoren over kruissnelheden.
Ik pleeg als het verkeer het toelaat in D zo rond de 180 met het ding te rijden wat neerkomt op iets van 7500 toeren (rode streep bij 9000 meen ik)
Hij heeft nog wat over dan maar wordt wel belast...
Bij TT motoren adviseerde men mij niet veel sneller als 150/160 te rijden ivm belasting...


Note;
het ding heeft nu 3000km gelopen...ik heb hem lomp ingereden zoals ik altijd doe (wel netjes warmdraaien)
ik had me voorgenomen er minimaal onderhoud aan te plegen en te kijken of je daarmee wegkomt.
bij 1000 km heeft ie olie en filter en een visuele inspectie gehad van ondergetekende.
olieverbruik 0 (nu op halfsyntheet)

note2;

ik weet van de zin en onzin van snelheden tov reistijd etc,
het gaat me puur om meningen over belasting tov max toerental.....
bij deze komt mijn gewoonlijk tempo aardig in de buurt van wat ie haalt namelijk....

Het verkeerde tijdstip of moment van planning oid`s , wel lekker relaxt zo .. O-)
 
Geen probleem, 1 a 2 uurtjes volgas, als je dat zelf al volhoudt, kan prima. De motor heeft voldoende windkoeling dan. Bergen rijden met lage toeren in een hoge versnelling is veel zwaarder voor een motor qua belasting.
 
Het lijkt erop dat TS in de experimenteermodus zit: nieuwe motor kopen, voornemen om er met minimaal onderhoud zo lomp mogelijk mee te rijden, en kijken of-ie ermee weg komt. Nou, ik zeg: probeer het uit..

Mijn verwachting is dat een bijkans nieuwe VStrom een ritje richting Alpen op topsnelheid (zie noot 2) best zal overleven, maar dat er versnelde slijtage zal zijn die op langere termijn aan het licht komt. Of TS de motor dan nog heeft weet ik niet. Daarnaast zal het brandstofverbruik torenhoog zijn, dus je staat vaker te tanken, waardoor het reisje per saldo juist meer tijd kost. Tevens zal de achterband plat zijn afgesleten tegen de tijd dat de bestemming in zicht komt, wat toch wat minder lekker stuurt. Persoonlijk vind ik hard rechtuit raggen helemaal niet leuk, dus zou niet weten waarom ik het zo zou doen. Maar dat is mijn mening. Daarbij is TS bekend met de nadelen en die boeien kennelijk niet. Uitproberen dus.

PS: Afhankelijk van de precieze Alpen waar TS wil gaan sturen geldt trouwens dat je er best binnendoor, via betrekkelijk leuke stuurweggetjes, heen kunt rijden, en dat dat helemaal niet zoveel extra tijd hoeft te kosten t.o.v. snelweggetje raggen.
 
Gewoon in de startpost full pull ‘bad ownership’ verkondigen (minimaal onderhoud, lomp inrijden?) en dan hier vragen of de fiets een tijdje nabij topsnelheid kan rijden? _O-



Helaas voor ons is zo’n modern ding veel te goed om daar allemaal heel veel onder te lijden. Maar de vierkante banden zijn wel irritant.
 
Het lijkt erop dat TS in de experimenteermodus zit: nieuwe motor kopen, voornemen om er met minimaal onderhoud zo lomp mogelijk mee te rijden, en kijken of-ie ermee weg komt. Nou, ik zeg: probeer het uit..

Mijn verwachting is dat een bijkans nieuwe VStrom een ritje richting Alpen op topsnelheid (zie noot 2) best zal overleven, maar dat er versnelde slijtage zal zijn die op langere termijn aan het licht komt. Of TS de motor dan nog heeft weet ik niet. Daarnaast zal het brandstofverbruik torenhoog zijn, dus je staat vaker te tanken, waardoor het reisje per saldo juist meer tijd kost. Tevens zal de achterband plat zijn afgesleten tegen de tijd dat de bestemming in zicht komt, wat toch wat minder lekker stuurt. Persoonlijk vind ik hard rechtuit raggen helemaal niet leuk, dus zou niet weten waarom ik het zo zou doen. Maar dat is mijn mening. Daarbij is TS bekend met de nadelen en die boeien kennelijk niet. Uitproberen dus.

PS: Afhankelijk van de precieze Alpen waar TS wil gaan sturen geldt trouwens dat je er best binnendoor, via betrekkelijk leuke stuurweggetjes, heen kunt rijden, en dat dat helemaal niet zoveel extra tijd hoeft te kosten t.o.v. snelweggetje raggen.

Als je geen tijd hebt blijf dan toch thuis, er is zo toch inderdaad geen kloten aan . O-)
 
Laatst bewerkt:
weet je zeker dat je bij een 1000 niet nog 1 of 2 versnellingen over hebt als je 7500rpm draait bij 180 kmh en 9000 rpm je rode gebied is...zou betekenen dat je top 210 is?????

Klopt. Top is 207 km/h.


@TS: De motor kan het waarschijnlijk prima aan, maar vraag je af of je het wilt. De motor kan het waarschijnlijk prima aan, maar het is heel vermoeiend rijden, dus dan heb je ook de vraag over de veiligheid.
Maar het klinkt natuurlijk wel super stoer als je met 180 naar de alpen bent gereden op een motor waar je zo min mogelijk onderhoud aan doet.

Kun je trouwens nog het kenteken posten? Dan weet ik welke ik over een paar jaar niet moet kopen.
 
Klopt. Top is 207 km/h.


@TS: De motor kan het waarschijnlijk prima aan, maar vraag je af of je het wilt. De motor kan het waarschijnlijk prima aan, maar het is heel vermoeiend rijden, dus dan heb je ook de vraag over de veiligheid.
Maar het klinkt natuurlijk wel super stoer als je met 180 naar de alpen bent gereden op een motor waar je zo min mogelijk onderhoud aan doet.

Kun je trouwens nog het kenteken posten? Dan weet ik welke ik over een paar jaar niet moet kopen.

Wil jij geen stoere motorfiets dan? :+

Überhaupt snap ik het idee niet zo goed van een nieuwe motorfiets kopen en dan vervolgens te bezuinigen op onderhoud. Koop dan een tweedehandsje, geef deze 1 keer een goede controle en ga het dan proberen. Scheelt je duizenden euro's en het resultaat is hetzelfde (alleen wellicht eerder bereikt).

Verder ontopic:
De motorfiets zal niet uit elkaar vallen, maar hij wordt er ook niet beter van. Als je het al kan volhouden zolang op die snelheid te rijden kan je het dus theoretisch gezien doen.. Wel een mooie kruissnelheid voor mocht je dan toch vallen, doet het in ieder geval geen pijn. |(
 
Een nieuwe motor hoeft al niet veel onderhoud te hebben.
Voor mijn Ducati staat elke 15.000 km (of jaarlijks) olie en elke 30.000 "Desmo".
Als je de contactsleutel omdraait zie je hoeveel km je nog te rijden hebt voor de volgende beurt.
 
Wordt bij die hoge snelheden sowieso ongeveer elk uur stoppen. Iets met hoog brandstofverbruik en dan tank leeg.

En op grote stukken van de autobahn die kant op geld snelheid beperkingen van 130km/u

Maar denk dat de strom best wel autobahn fest is met zo'n 7,500 tr/m continu
 
Laatst bewerkt:
motorisch moet het geen probleem zijn. waar je wel last mee kan krijgen is de stabiliteit. zeker als je hem vol pakt met bagage in grote koffers die lekker ver achterop hangen op een kofferframe dat niet super stevig is. en dat is ook waar dat advies vandaan komt. veel koffers en rekken hebben zelfs af fabriek een beperking op 130 km/u omdat ze de stabiliteit nogal kunnen beïnvloeden. nu zitter er op die 130 van de fabriek wel marges maar geen 50 km/u marges. maar ja dat merk je snel genoeg alleen moet je dan hopen dat je niet net in een situatie zit dat die instabiliteit heel slecht uitkomt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan