Kriega rugtas - welke met grootste hoofdvak-inhoud?

YaroonG

Die hard MF'er
Lid geworden
20 jul 2022
Waarderingsscore
454
Gegroet,

Zoals TT doet vermoeden sta ik op het punt een Kriega rugtas aan te schaffen, maar wil alvorens ik op het knopje 'kopen' ga drukken toch kijken of ik de juiste keuze maak en hoop dan graag iemand hier te treffen met de specifieke kennis over de tas die ik op het oog heb.

Dat is dus op het moment de Kriega max 28.

Ik zoek een rugtas met de grootste inhoud van de 'main compartment'. Je hebt namelijk ook Kriega 30 en hoger, maar ik heb het idee dat die 30 liter (en hoger) verdeeld is in alle andere vakken/waterdichte vakken, en dat zoek ik niet. Ik wil alles wat ik van plan ben mee te nemen (boodschappen voornamelijk) in dat ene grote vak. Het lijkt er op dat die Max 28 het grootste vak heeft, met natuurlijk wel wat kleinere vakken voor docs en ander spul, maar in ieder geval een heel stuk minder dan de rest waar de liters aan besteed worden. Verdere functies/opties zoals volledig waterdicht wel/niet zijn niet van belang. Gaat mij alleen maar om zoveel mogelijk in dat ene grote vak kwijt te kunnen.

Kan iemand dit bevestigen/heeft er advies over? Mogelijk dat ik van de week even wat winkels op ga zoeken om het zelf te ontdekken, wat natuurlijk heelmaal de oplossing zou zijn, maar als iemand hier mij nu al kan voorzien van een antwoord heb ik die tas binnen 2 dagen binnen en scheelt mij dat ook een uur van mijn (reis)tijd.

bij voorbaat dank :)

Waarom dan zo'n dure rugtas? Als volume jouw wens is (en waterdichtheid geen eis), is dan een grotere rugtas a la het leger(dumpstore) niet iets?
weet niet hoe de 30 ltr precies is opgebouwd, wss heb je gelijk qua volumes. de R30 heeft idd 2 voorvakken die redelijk qua formaat zijn..
Bij de mijne ging ik juíst voor waterdichtheid, dus hier een tevreden gebruiker van een R30. Ik vervoer er een laptop en kleding (broek. trui en werkschoenen) in, voor woon/werk pendelen in voorjaar/zomer/najaar en ben er tevreden over. (al heb ik hem nu een maandje of 2)..

Je zou ook nog kunnen kijken voor een Kriega R35, is niet meer in de huidige collectie, maar wel een aantal liters groter en (geloof ik) maar 1 vak. Vast nog wel te krijgen hier en daar, maar ook niet waterdicht, dus in mijn geval heb ik dat nooit overwogen..

En qua prijs, hier de tip op MF wel eens gehad om op Vinted te kijken, komen ze soms voor verassende prijzen voorbij. Nog een andere tip, deze tassen zijn er ook geweest met een "triumph" branding (als in een accessoire te bestellen bij Triumph dealer, maar feitelijk Kriega tassen) en die worden ook soms op vinted voor kleine prijzen aangeboden.. ;)

Laatst bewerkt:
Kriega is mij door een aantal doorgewinterde riders met klem aangeraden, schijnt enorm fijn te zijn om te dragen vanwege de wijze waarop de tas op je schouders rust, locking-mechanisme en de enorm hoge kwaliteit waardoor de tas levenslang meegaat, ect,.. 10 jaar garantie is nogal wat.

Ik heb nu een Samsonite op mn rug hangen die iets te klein is en bij zwaar spul moet ik bekennen dat dat niet echt al te lekker rijden is waardoor ik mn oren beetje naar Kriega advies laat hangen. Wat je verder schrijft ga ik in overweging nemen. :)

@YaroonG Ik heb de Kriega max 28 nu bijna 2 jaar en ben er bijzonder blij mee. :t Ik heb mijn R20 ervoor 'ingeruild' omdat ik een grotere tas wilde, maar naast 1 groot vak toch ook wat kleine vakken wilde om klein spul geordend mee te kunnen nemen.

Er zijn inderdaad goedkopere alternatieven. Ik heb wat rugtassen geprobeerd, maar toen ik weer een Kriega pakte was ik direct om._O- Zoals je zelf al zegt gehoord te hebben zit een Kriega gewoon erg prettig.

Levenslang is nogal wat, zelfs een op reis in de UK/Isle of Man gekochte rugtas van het meest simpele materiaal, heeft het bij mij ruim 2 jr volgehouden. Bijna dagelijks gebruikt, dus daarom hecht ik daar niet zoveel waarde (meer) aan.

Is idd wel een fijne sluiting van Kriega, al ben ik groter (langer, dikker) dan de gem. nederlander. Ik merk wél dat ik daardoor de rugtas vrij "hoog" op de rug draag (iets met dikkere buik en dergelijke 8-)) , en als ik dan een supersport (als in mijn fireblade) meeneem naar mijn werk, ik door de sportieve zit voorover toch enigszins last heb van de Kriega. Met name het handvat aan bovenzijde komt dan tegen de achterzijde van mijn helm aan, wat een raar effect heeft als ik mijn hoofd draai..
Die klachten heb ik dan weer niet als ik mijn hoogpoot (triumph tiger 1050) meeneem, dus het maakt bij mij wél uit wat de zithouding is

En Kriega is idd wel een mooie tas, redelijk stijve protectie tussen tas en rug van de drager, goede sluiting en goede afwerking..

Weliswaar geen rugtas, maar ik heb destijds gekozen voor een US-20 van Kriega ipv een rugtas. Met schouderband goed te gebruiken als schoudertas bij lichte spullen, maar ook als zadeltas voor zwaardere spullen of langere ritten.

Levenslang is nogal wat, zelfs een op reis in de UK/Isle of Man gekochte rugtas van het meest simpele materiaal, heeft het bij mij ruim 2 jr volgehouden. Bijna dagelijks gebruikt, dus daarom hecht ik daar niet zoveel waarde (meer) aan.

Is idd wel een fijne sluiting van Kriega, al ben ik groter (langer, dikker) dan de gem. nederlander. Ik merk wél dat ik daardoor de rugtas vrij "hoog" op de rug draag (iets met dikkere buik en dergelijke 8-)) , en als ik dan een supersport (als in mijn fireblade) meeneem naar mijn werk, ik door de sportieve zit voorover toch enigszins last heb van de Kriega. Met name het handvat aan bovenzijde komt dan tegen de achterzijde van mijn helm aan, wat een raar effect heeft als ik mijn hoofd draai..
Die klachten heb ik dan weer niet als ik mijn hoogpoot (triumph tiger 1050) meeneem, dus het maakt bij mij wél uit wat de zithouding is

En Kriega is idd wel een mooie tas, redelijk stijve protectie tussen tas en rug van de drager, goede sluiting en goede afwerking..

De 35 zou mn eerste keuze zijn gezien ik volume wil hebben, ik haak alleen af als ik die sluiting van voren zie, dat is namelijk een heel vlak ipv quadlock systeem.

Ik zit op een sport/tour dus redelijk rechtop en kan wat makkelijker extra gewicht hebben. Als ik dan een goed-zittend iets heb hangen is mi dat wel wat centjes waard, en al die Kriega's (28/30/35) zijn nu rond 220 eur ipv tegen de 300, dus wil de knoop gaan doorhakken

@YaroonG Ik heb de Kriega max 28 nu bijna 2 jaar en ben er bijzonder blij mee. :t Ik heb mijn R20 ervoor 'ingeruild' omdat ik een grotere tas wilde, maar naast 1 groot vak toch ook wat kleine vakken wilde om klein spul geordend mee te kunnen nemen.

Er zijn inderdaad goedkopere alternatieven. Ik heb wat rugtassen geprobeerd, maar toen ik weer een Kriega pakte was ik direct om._O- Zoals je zelf al zegt gehoord te hebben zit een Kriega gewoon erg prettig.

Ben heel erg benieuwd of de 30/35 al dat volume in zn main-sectie heeft, of dat het verdeeld is waardoor de 28 uiteindelijk de grootste main heeft. Maar is lastig uit te zoeken tenzij ik Kriega ga mailen of alle tassen zelf uitprobeer...

Laatst bewerkt:
Waarom dan zo'n dure rugtas? Als volume jouw wens is (en waterdichtheid geen eis), is dan een grotere rugtas a la het leger(dumpstore) niet iets?

Dat maakt het geen geschikte rugzak voor op de motor. Je wil iets wat je schouders ontlast, maar het belangrijkste: een harde achterkant ter bescherming van je rug.

De enige Kriega die ik heb versleten kwam doordat het ambulancepersoneel de schouderbanden door moesten snijden ... Mn pak ook overigens :/

Als het vooral om volume gaat, zou ik je aanraden ns bij Ortlieb (heet tegenwoordig Touratech) kijken. Bijv de koerierstassen. Ook n gepolsterd rugpand, absoluut waterdicht, 1 heel groot vak, goede schouderbanden, heel duurzaam materiaal. En in allerlei opvallende kleuren.
Voor gebruik op n adventure/offroad zou ik ook kiezen voor Kriega. Door de quadlock beweegt de rugzak veel minder tov jouw lichaam.

Heb nog kriega R15
En hydro 3ltr.
Ze zijn schandalig gestegen de laatste tijd.
De R15 verkoop ik nog eens met winst8-)
Volgens mij was er eerder ook nog R35?
Maar wat wil je met zo.n knoepert op je rug ik vindt het niet fijn rijden met rugzak.
Het trekt aan je nekspieren.
Neem steeds vaker flessen water mee op de motor.
Dan maar een keer vaker stoppen als het 30gr plus is.

Is een sporttas (o.i.d.) die je achterop bindt geen idee? Bijvoorbeeld zoiets: Duffle RC

Paar ROK-straps erbij en het zit in no-time vast. Dat lijkt me een stuk lekkerder rijden dan een rugzak.

Heeft Kriega ook niet een set dat je van de 40 ltr rack pack een rugzak kan maken?

Heeft Kriega ook niet een set dat je van de 40 ltr rack pack een rugzak kan maken?
Maar tja das nie stoer.
Om je broodtrommel en bert&ernie drinkbeker in mee te nemen naar kantoor.
Dan past een flitsende kriega van €300 beter.

Heb zelf een R20 en die heeft dus 1 groot waterdicht vak en 2 kleinere vakken die niet waterdicht zijn.
Quadlock systeem is echt heerlijk. Wat je zo kunnen doen is even bij Revit kijken. Die hebben een samenwerking met Kriega voor een aantal rugzakken.
Misschien dat daar nog wat in zit.

Na alle adviezen hier en het internet uitgekamt te hebben denk ik dat ik maar voor de max 28 ga,... goede recenties/goede sluiting/duurzaam/kwaliteit/etc, dit alles geeft mij genoeg hoop dat ik met deze Kriega een goede keuze maak. Dank aan allen voor het meedenken 👍

Terug
Bovenaan Onderaan