Kouwe banden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.588
113.046
Rèswèk
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half uur verder????
Omdat ik het een lulverhaal vond en omdat hij zijn gespiegelde zonnebril niet af wou zetten ben ik verder de discussie niet aangegaan en dacht dat ik op MF, wel betere respons zou krijgen. Mij leek ook dat als er wrijving in het karkas is er ook slijtage in de band plaats moet vinden, alwaar mee ik dus onder andere zijn verhaal als lulkoek kon bestempelen.

De uiteindelijke vraag is dus: Moeten gewone wegbanden wel warm zijn en wat heb ik aan die banden als ik 100 KM door de kouwe regen rij en dan ineens oog in oog met een knijpende bocht sta????
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Weer zo'n banden ding...

Tijdje terug stapte mijn 1000 op dit ding:

Google Maps

een halve meter uit, terwijl ik toch heel rustig dee...

Kwam terug uit Waardenburg ofzoiets, dus alleen maar A2, rechtuit door de regen, met een sukkeldrafje. Mijns inziens ontwikkel je dan geen enkele graad warmte in je banden.
Dus bij Goedhard op die feestdag de stoute schoenen aangetrokken en de meneer van Dunlop die daar stond aan de mouw getrokken met de vraag wat er goed moet gaan in de situatie waarin ik zat om grip te krijgen.
Zijn verhaal was het volgende:
"Niets" en hij voegde er aan toe dat enkele keren remmen en gasgeven het karkas voldoende vervormde om daar warmte in te ontwikkelen om voldoende grip te verkrijgen. Ook voor een half...
Mijn continental road attack 3 banden waren heel snel ingereden en ik heb er alleen nog maar een oeps moment mee gehad toen het minder dan 3°C en vochtig was.
Zaterdag heeft mijn collega in ongeveer 30km een nieuwe angel gt 2 achterband ingereden, dit kon misschien sneller maar hier voldoe hij zich comfortabel bij.
 
Ik kan 'm even updaten... Er zijn twee dingen gebeurd. Tussendoor ben ik met mijn zoon zijn FZR600R, waar pas fonkelnieuwe banden op lagen, naar Hyperpro gereden om daat nieuwe vering te laten monteren. Voorvork is ingeregeld met de juiste dikte olie en nieuwe veren, achter een complete schokker. Onderweg naar huis in de stromende regen alle putdeksels, witte strepen en zebra's genomen die ik maar kon vinden. Die fiets geeft geen krimp.
Banden zijn op advies van René geloof ik bij Motorbanden Quick Service in Bleiswijk gemonteerd en over Hyperpro Alphen hoef je sowieso geen twijfel te hebben...
Wat dat aangaat valt er dus heel wat in wegligging te halen...
Zelf heb ik een overjarige band die ik hier op M.-F. scoorde achter op de 1000 gezet en een nieuwe voor. Als droogweerrijder merk ik zo'n waanzinnige verbetering. De achterband is ondanks zijn leeftijd en de vorige eignaar hem niet durfde monteren een plakband en staat goed in verhouding met de voorband die natuurlijk een generatie jonger en dus beter is. De snelheid in bochten waar slip waarneembaar wordt door vermogen in combinatie met snelheid ligt naar mijn inschatting 1,5 keer hoger dan op de bakelieten karrewielen die er onder zaten en is zeer goed onder controle te houden.
Eerdaags een vrije dag nemen om in Purmerend met oogkleppen op door een vertrouwde specialist die voor mij nieuw is een set op één van mijn eigen 600's laten monteren, alvorens die ook op Hyperpro te laten zetten :P
Oh, en of er een laag op zit of niet, ik had de eerste paar bochten met die nieuwe voorband ernstige problemen... dat blijft dus oppassen, eat ze ook zeggen
 
Laatst bewerkt:
Doe mij maar een Conti Sport Attack.

Mja. En die hebben mij ooit een gebroken elleboog en vinger opgeleverd, omdat ze geen ene reet grip hebben als ze nog koud zijn. Echt niks. Ik reed 30km/u aan het einde van mijn straatje (net opgestapt), remde, voelde de voorkant glijden, liet mijn rem los, maar hij gleed gewoon door, kreeg geen grip meer terug. En *kletter*, daar lag ik dus. Ik was zo verbaasd dat ik nog gekeken heb of er misschien water of olie lag. Maar helemaal niks. Straat was kurkdroog en schoon.

Michelin Pilot Roads zijn superbanden voor op de weg, voor woon-werk verkeer.

En voor die Conti's reed ik met Bridgestone BT020 banden. Ook nooit gezeik mee. Die hebben ook al aardig wat grip, zelfs wanneer ze nog koud zijn.
 
Pilot Road II is mijn winterband.Bizar grip op natte dagen. Wil niks anders.Alleen Pirelli op circuitdagen :)

Precies. Maar op het circuit is het toch allemaal anders. Daar rij je toch het eerste rondje niet voluit, en het tweede rondje vaak ook niet. Maar als je bij het derde rondje bent, moet je toch wel echt flink toeristisch aan het rijden zijn wanneer je band (eender welk merk, Conti inclusief ;)) nog niet warm is. :)

Voor op de weg wil ik bij het koud wegrijden gewoon meteen grip hebben. Op de weg haal ik echt niet de gemiddelde snelheid van 170 km/u die ik op het circuit wel haal (laagste snelheid: 70, hoogste: 270 ;)). Eerder gemiddeld 80 ofzo (laagste 30, hoogste 130), met woon-werk verkeer.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan