Korte levensduur ketting

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
4.936
2.505
Hallo iedereen,

Zomaar uit nieuwsgierigheid.. Wat is nou eigenlijk de levensduur die je mag verwachten van een OEM ketting? (Dus de ketting die met de motorfiets geleverd wordt).

Ik heb begin vorig jaar een 2017 model NC750X gekocht (2e hands) en hier staat nu 10500km op. De ketting is bij de kleine beurt (8000km) nog eens netjes nagekeken/gespannen door de lokale motorgarage. Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat de ketting praktisch "Op" is. Je kan de ketting van het achtertandwiel trekken en er zit zeer veel speling op. De garage is het met me eens dat de ketting versleten is en vervangen dient te worden.
Ondertussen is er een DID ketting besteld en deze wordt eerdaags gemonteerd.

Nu is mijn vraag, wat is de levensduur die je mag verwachten van een dergelijke ketting?, Ik ben geen snelheidsduivel en trek geen "zogezegde" wheelies bij elk stoplicht.
Ik smeer de ketting elke +-300km met S100, en als het regent wat vaker.

De NC750X is nou ook niet echt een snelheidsmonster met 150pk op het achterwiel, de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is een schuin achterwiel.. maar hier is geen spraken van.

De tandwielen zien er nog praktisch "Nieuw" uit..
 
spuitbus is ruk heb er vele verbruikt de kettingen gingen uiteindelijk allemaal stuk op de O dan wel X ring die zooi plakt zo er dat de ringen er aan plakken en slijtage er erger maakt .
Advies gebruik vet dit houd de rubbers soepel en zorgt zo dat de afdichting en het vet erachter blijft zitten.
sinds dien geen roest meer zichtbaar ( dat zie je als de ketting vet verdwenen is achter de ring) en de kettingen gaan veel langer mee.
 
Sta er zelf ook versteld van.. Zit al te kijken naar een kettingsmeersysteem voor de nieuwe ketting.

@ orangektm, welk vet gebruik jij en hoe breng je het aan? Gewoon een kwast op de warme ketting na een rit?

Onderhoudshistorie:
Bij 1825km kleine beurt,
Bij 4644km afleverbeurt door dealer waar ik hem gekocht heb, sindsdien in mijn eigen bezit.
Heeft bij 8500km nog een kleine beurt gehad bij lokale dealer.
 
aangezien 2de hands gekocht weet je dus niks over het ketting onderhoud van de vorige eigenaar. en onderhoud van de ketting is erg belangrijk voor de levensduur. en een ketting die al grotendeels versleten is door gebrek aan onderhoud ga je niet meer redden met plotseling wel onderhoud uitvoeren bij de volgende eigenaar.
 
Wat kan dat is dat ze kettingen hebben verwisseld. Een oude bij jou erop en jouw goede op de eigen motor.

Als je voldoende smeert en geen gekke dingen doet dan zou een ketting toch zeker 30 dkm mee moeten kunnen gaan :?
Wat voor merk en type ketting is het? Mss wel bagger-ketting van het goedkoopste type.

Het is bijv. in de auto-industrie bekend dat fabrikant voor onderdelen iedere cent eruit perst.

Ooit bij een rubberfabiek gewerkt. Kregen we ook wel aanvragen van de auto-industrie.
Op moment van aanvraag wist de fabrikant al bijna op 0,1 ct wat een rubber onderdeel zou moeten kosten.
Met die prijs in het achterhoofd gaan ze prijsaanvragen doen bij verschillende rubber-fabrikanten.
Als je een prijs afgeeft die significant onder berekening is, dan ben je de gelukkige. (of juist niet)
Je zal begrijpen dat voor dit soort klanten de offertes altijd nog extra worden getoetst. Vaak gaat het al snel over 1000-den stuks.
Was de order verworven, dan kwamen collega's al vragen om alles nog maar eens zeer goed na te rekenen of je niet alsnog in het schip was gegaan.
Nee, ik was toen beginnend constructeur. Dus ik heb dat niet zelf hoeven doen. Maar ik heb toen bij collaga's wel eens straaltjes zweet zien lopen!
 
Je kan het vet gewoon met kwast op de ketting smeren ik gebruik het vet van Forte maar ander merkt kan ook.
De ketting loopt veel soepeler en je ziet bij de O ringen niet die ontzettende plak zooi vast kleven .
Ja ik weet dat mensen wat anders zeggen en dat het prima bevalt , het feit blijft dat je kettingen langer mee gaat met VET.
Ik heb nu een vol automatisch ketting smeer systeem met gps over ideaal gesproken en ketting stellen hoeft bijna niet meer.
 
Je kan het vet gewoon met kwast op de ketting smeren ik gebruik het vet van Forte maar ander merkt kan ook.
De ketting loopt veel soepeler en je ziet bij de O ringen niet die ontzettende plak zooi vast kleven .
Ja ik weet dat mensen wat anders zeggen en dat het prima bevalt , het feit blijft dat je kettingen langer mee gaat met VET.
Ik heb nu een vol automatisch ketting smeer systeem met gps over ideaal gesproken en ketting stellen hoeft bijna niet meer.
In de jaren '80 heb ik ook een tijdje kettingvet uit een pot gebruikt. De ketting ging ongeveer even lang mee als met spuitbussenvet, het smeren was alleen wat bewerkelijker.
 
Vind het raar...tandwielen als nieuw en je ketting is op. Mijn ervaring is dat beiden tegelijk op zijn..mn voortandwiel is er erger aan toe.

Ik zou overwegen om alles te vervangen zodat je vers kunt beginnen. En waarschijnlijk rijdt je motor ook fijner met een nieuwe set ipv half vervangen.
 
Je schrijft dat je een DID ketting besteld hebt. Zelf heb ik het nog niet mogen ervaren omdat mijn ketting nog niet op is, maar uit een ander topic heb ik begrepen dat er tussen DID kettingen ook nog verschil zit in kwaliteit / levensduur, en dat de goedkoopste DID ketting dus niet altijd de beste keuze zal zijn.
 
Hallo iedereen,

Zomaar uit nieuwsgierigheid.. Wat is nou eigenlijk de levensduur die je mag verwachten van een OEM ketting? (Dus de ketting die met de motorfiets geleverd wordt).

Ik heb begin vorig jaar een 2017 model NC750X gekocht (2e hands) en hier staat nu 10500km op. De ketting is bij de kleine beurt (8000km) nog eens netjes nagekeken/gespannen door de lokale motorgarage. Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat de ketting praktisch "Op" is. Je kan de ketting van het achtertandwiel trekken en er zit zeer veel speling op. De garage is het met me eens dat de ketting versleten is en vervangen dient te worden.
Ondertussen is er een DID ketting besteld en deze wordt eerdaags gemonteerd.

Nu is mijn vraag, wat is de levensduur die je mag verwachten van een dergelijke ketting?, Ik ben geen snelheidsduivel en trek geen "zogezegde" wheelies bij elk stoplicht.
Ik smeer de ketting elke +-300km met S100, en als het regent wat vaker.

De NC750X is nou ook niet echt een snelheidsmonster met 150pk op het achterwiel, de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is een schuin achterwiel.. maar hier is geen spraken van.

De tandwielen zien er nog praktisch "Nieuw" uit..

Je hebt het toch over een Honda NC750X ?
En die heeft 150PK? :N

Vervangen die zooi een een kettingsmeersysteem erop, is het gezeik en gesmeer gelijk verleden tijd.
Welk systeem je moet nemen hangt van jouw eigen budget, wensen, bijgeloof en waanideeen af.


https://bikez.com/motorcycles/honda_nc750x_2017.php
50PK lijkt waarschijnlijker.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Loki
Je hebt het toch over een Honda NC750X ?
En die heeft 150PK? :N

Hij bedoelde ook juist dat ie geen 150pk had, je moet 'm even als onderstaand lezen denk ik ;)

De NC750X is nou ook niet echt een snelheidsmonster-met-150pk-op-het-achterwiel, de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is een schuin achterwiel.. maar hier is geen spraken van.
 
Doe je zelf dan het plezier van zo’n kettingsmeerdert. Handig, echt waar.

Ja idd, ben al aan het kijken naar verschillende types.

De Cobra nemo lijkt me een mooie optie, in combinatie met gewone transmissieolie zou die het goed moeten doen.

Heb ook ooit iets gelezen over dat kettingzaag olie goed zou werken omdat het wat kleveriger is.. maar dan kleeft natuurlijk zand/vuil ook weer makkelijker.
 
Ja idd, ben al aan het kijken naar verschillende types.

De Cobra nemo lijkt me een mooie optie, in combinatie met gewone transmissieolie zou die het goed moeten doen.

Heb ook ooit iets gelezen over dat kettingzaag olie goed zou werken omdat het wat kleveriger is.. maar dan kleeft natuurlijk zand/vuil ook weer makkelijker.
Ik gebruik nu zelf twee jaar kettingzaagolie en bij mij kleeft daar niks aan. Er blijft genoeg aan de ketting zitten om te smeren en vuiligheid vliegt er van af.
 
Tja, op mijn zx6r met sportieve rijstijl heeft mijn vorige ketting het 40K uitgehouden. Heb er nu een DiD opliggen welke al 45K meegaat. Wanneer de rollen gaan blinken even invetten met de spuitbus - niet continu nat dus. Bij elke beurt maak ik de ketting schoon met een droge doek...
Vervangen van de tandwielen is 2 op 1. 2 voortandwieltjes op 1 achtertandwiel (met ketting).
 
aangezien 2de hands gekocht weet je dus niks over het ketting onderhoud van de vorige eigenaar. en onderhoud van de ketting is erg belangrijk voor de levensduur. en een ketting die al grotendeels versleten is door gebrek aan onderhoud ga je niet meer redden met plotseling wel onderhoud uitvoeren bij de volgende eigenaar.
dit dus
 
Ja idd, ben al aan het kijken naar verschillende types.

De Cobra nemo lijkt me een mooie optie, in combinatie met gewone transmissieolie zou die het goed moeten doen.

Heb ook ooit iets gelezen over dat kettingzaag olie goed zou werken omdat het wat kleveriger is.. maar dan kleeft natuurlijk zand/vuil ook weer makkelijker.

Ik gebruik de cobrra Nemo met osco olie.
Bevalt erg goed.
Transmissie olie stinkt.
 
Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat de ketting praktisch "Op" is. Je kan de ketting van het achtertandwiel trekken en er zit zeer veel speling op. De garage is het met me eens dat de ketting versleten is en vervangen dient te worden.
Lees ik dit goed?
Bedoel je dat je de speling tussen ketting en kettingwiel hebt bekeken met een te slap gespannen ketting? Dan kan je er altijd tussendoor kijken, zelfs bij een vrijwel nieuwe ketting. Eerst de ketting op de juiste spanning zetten, en dan op het strakste punt afstellen, en nogmaals kijken of je tussen ketting en kettingwiel door kan kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan