Kornfed's garage

Vandaag een proefritje gemaakt om te kijken of alles ook een beetje heel blijft.
Motor loopt voor geen meter met een open luchtfilter maar dat was te verwachten. Inmiddels het originele er op gefrot en nu loopt ie een stuk mooier.
Had wel wat meer power verwacht trouwens.
Kilometerteller doet ook maar wat behalve de goede snelheid aangeven. Een magneetje er af gehaald en eens kijken of het dan beter is. Toerenteller krijg ik niet aan de gang, misschien maar eens proberen met een draad om de bougiekabel wikkelen.
Lamp voor is al kapot getrild, zit zo'n raar chinees hal geen lampje in. Inmiddels er een normale H4 lamp ingebouwd met wat kleine aanpassingen en de koplamp boven vastgezet zodat die op zijn plek blijft en ook nog te verstellen is.
Kortom weer lekker bezig geweest.
iCUgMcVl.jpg

iiAN9anl.jpg

W4xWwEFl.jpg
 
Lange tijd stil geweest hier maar niet in de garage.
De Virago is al een heel eind af.
AEVASqAl.jpg

b4Y2wsMl.jpg

eWqhExTl.jpg

oeps, te haastig geweest met de blanke lak dus opnieuw gedaan.
I5AM0Xbl.jpg

jWMn0zSl.jpg

HcO3aFQl.jpg

TTr3I5jl.jpg

Zadel en tankplaat zijn bekleed door HawkGT die weer topwerk heeft geleverd.

Ook nog lang bezig geweest met een elektrisch probleem met de Helix waardoor deze niet meer vonkte. Uiteindelijk van alles vervangen waaronder de dynamo en nu rijdt ie weer. Moet nog wel op zoek naar een originele CDI want dat goedkope Chinese spul is het net niet.

En de naaf van het achterwiel van de XL600LM vervangen.
Deze was totaal versleten waardoor het wiellager speling had, eerst geprobeerd het lager vast te lijmen en met latoenkoper maar dat zijn lapmiddelen die niet werken. Uiteindelijk van iemand een goede naaf gekocht en de velg omgespaakt. Lastige tijdrovende klus maar zo de moeite waard. Ook nog nieuwe rubbers voor de tandwielhouder geplaatst zodat er geen speling meer op het tandwiel zit.
Daarna meegereden met de tweede MF allroadrit was erg leuk.
C87YkNXl.jpg

Oo0i3Sol.jpg

PTxABCgl.jpg


En de winter moet nog beginnen!
Maar de Virago heeft nog wel wat klussen zoals een ander luchtfilter en misschien dat ik het blok zwart ga maken. Andere uitlaten zou ook mooi zijn maar ik wil de kosten een beetje laag houden.
 
Heel gaaf gedaan die virago!

Rijdt dat nou nog een beetje met die brede tank? Zadel en tankplaat zien er idd heel gelikt uit. Denk ook dat een zwart blok met een paar chromen elementen nog mooier zou staan ja.
 
Rijden gaat prima. Ik raak de tank wel met mijn benen maar het is niet hinderlijk.
Wat meer zwart zal hem goed doen dus nog genoeg te doen.
 
Vandaag een beter plekje gemaakt voor de spanningsregelaar:
Aq49vQ4l.jpg

Die had ik onder het zadel geplaatst en vastgezet op de plastic accubak.
Daardoor is die kapot gegaan. Ding wordt vrij warm en heeft koeling nodig maar belangrijker nog is dat die ook aarde moet maken.
Je moet het maar weten.
Nu dus ingebouwd in een aluminium kastje waar het doorheen kan waaien en de warmte beter afgevoerd wordt door het vergrote oppervlak. Natuurlijk ok nog een extra aardedraad bijgetrokken.
 
Ook nog een korte rit gemaakt. In het begin loopt de achterste cilinder niet mee. Als ik de dop los trek begint de cilinder mee te lopen. Heb de doppen al een keer omgewisseld maar dat hielp niet. Als de motor warm is blijft de cilinder wel gewoon meelopen.
Binnenkort maar weer eens uitzoeken.
 
Lang stil geweest hier maar niet stil gezeten.
De xv en de xl600 zijn verkocht en ik wilde eens iets totaals anders. Hetis een oost duitse Simson Schwalbe geworden die inmiddels ook al af is. Alles gereviseerd en veel vernieuwd. Al veeel leuke kilometers mee gereden, op een brommer heb je toch meer oog voor de omgeving en je komt op olaatsen inde buurt waar ik zelden of nooit geweest ben.

Nu staat er een xr250 in de garage die gerepareerd moet worden en een dr650 die helemaal dood is.
 

Bijlagen

  • 3141501F-3737-432B-B698-BC8898867D8E.jpeg
    3141501F-3737-432B-B698-BC8898867D8E.jpeg
    812,7 KB · Weergaven: 26
  • 408F0D2F-AA8F-42A4-88C4-885798C18BF3.jpeg
    408F0D2F-AA8F-42A4-88C4-885798C18BF3.jpeg
    490,5 KB · Weergaven: 26
  • 743E9FE2-4009-4224-96B7-AF4CB0184617.jpeg
    743E9FE2-4009-4224-96B7-AF4CB0184617.jpeg
    527,8 KB · Weergaven: 24
  • 641F6481-789C-4715-8C8E-3B34189E6184.jpeg
    641F6481-789C-4715-8C8E-3B34189E6184.jpeg
    461,3 KB · Weergaven: 27
  • BB891738-0AA3-43F3-9CDE-D6E97792EE7C.jpeg
    BB891738-0AA3-43F3-9CDE-D6E97792EE7C.jpeg
    428,6 KB · Weergaven: 24
  • 7B28571D-CE51-40A1-A7DB-ACAFCDB98928.jpeg
    7B28571D-CE51-40A1-A7DB-ACAFCDB98928.jpeg
    278 KB · Weergaven: 23
  • A771A0C3-8E1E-442F-91FE-7D88E7A8095D.jpeg
    A771A0C3-8E1E-442F-91FE-7D88E7A8095D.jpeg
    435,4 KB · Weergaven: 22
  • 296628D7-89D5-4553-891C-D16B84544FDA.jpeg
    296628D7-89D5-4553-891C-D16B84544FDA.jpeg
    442,3 KB · Weergaven: 26
  • 19D6EA34-4A29-4C71-8175-78AC781ED6FA.jpeg
    19D6EA34-4A29-4C71-8175-78AC781ED6FA.jpeg
    498,8 KB · Weergaven: 24
  • B4E846B5-56AF-4BBB-83A4-17DA24622214.jpeg
    B4E846B5-56AF-4BBB-83A4-17DA24622214.jpeg
    302,6 KB · Weergaven: 26
En af
 

Bijlagen

  • 9493CAB4-5F9E-4505-8C42-289BA4F2D7CA.jpeg
    9493CAB4-5F9E-4505-8C42-289BA4F2D7CA.jpeg
    1 MB · Weergaven: 27
  • A503DBB8-C611-43B7-A597-D50C2B454A8C.jpeg
    A503DBB8-C611-43B7-A597-D50C2B454A8C.jpeg
    613,9 KB · Weergaven: 29
De xr250 krijgt o.a. een nieuwe distributieketting en nieuwe kleppen.
Wat zijn het toch fijne blokjes om aan te werken.
 

Bijlagen

  • A7EF690F-B422-4088-9EEE-FBCBCB25E174.jpeg
    A7EF690F-B422-4088-9EEE-FBCBCB25E174.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 20
  • CE805774-C9F2-44A1-8580-729D6FD097A6.jpeg
    CE805774-C9F2-44A1-8580-729D6FD097A6.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 20
Oja de dr650 van een vriend hield er plotseling mee op. Waarschijnlijk een kleinigheidje totdat ik de bougies eruit draaide.
Die is dus flink naar de klote.
 

Bijlagen

  • DF97874D-7F55-4DF3-AD7C-9AC29AAD64F1.jpeg
    DF97874D-7F55-4DF3-AD7C-9AC29AAD64F1.jpeg
    944,2 KB · Weergaven: 57
  • 95862497-EA6B-4C90-AD62-356E5E4A6B68.jpeg
    95862497-EA6B-4C90-AD62-356E5E4A6B68.jpeg
    246,3 KB · Weergaven: 57
Ik wil de klepzittingen van de xr slijpen en heb hiervoor duro 2 en 4.
Het zijn nieuwe potjes.
Ik vind de pasta erg droog waardoor deze ook niet op de klep en klepzitting blijft zitten.
Mag deze wat verdund worden met water zodat het bruikbaar is?
 
Oja de dr650 van een vriend hield er plotseling mee op. Waarschijnlijk een kleinigheidje totdat ik de bougies eruit draaide.
Die is dus flink naar de klote.
Zo te zien ging er al wat extra olie of benzine door de cilinder. Stuk klep er los in of een heel slcht big end?
 
ik denk te weinig olie in de kop waardoor de zaak is vastgelopen maar zeker weet ik het pas als het blok uit elkaar gaat.
 
Goeiedagschotel :O Distributieketting versprongen?? Die duro klepslijppasta is inderdaad erg droog, ik bevochtig het vaak ook een beetje dan plakt het beter.
 
Ik denk dat de kop te weinig olie heeft gehad. Het niveau stond ook onder het minimum.
Nu dus op zoek naar een kop plus cilinder of een compleet donorblok.
De motor is te mooi om zomaar op te geven.
 
Dikke eenpitter die met weinig olie gedraaid heeft en een zuiger/kop die er zo uit zien...
  • Gare kop
  • Gare zuiger
  • Dubieuze cilinder (krassen)
  • Twijfelachtig big end (radiale en axiale speling checken)
  • Oliepomp heeft de nodige zooi voor zijn kiezen gehad?
Ik zou een begroting maken van reparatie en dan kijken wat een goed gebruikt blok kost
 
De motor is geen revisie waard dus ga ik op zoek naar een donorblok.
Lukt dat niet dan gaat de rest in onderdelen weg.

Vandaag wel een heerlijke testrit gemaakt met de XR250. Als je het starten door hebt loopt ie na een keer of vijf kicken.
Ik had niet verwacht dat het nog zo’n pittig ding zou zijn en het weegt geen drol.
Dus dikke pret mee gehad vandaag maar hij zal terug moeten naar zijn baasje.
19510037-58AB-4BA6-AA5E-DFBFC9481B25.jpeg
CDCF4AFB-3D28-4F4D-B578-B5576C41E455.jpeg
 
Inmiddels een goed tweedehands blok gevonden voor de DR650 en het zit er alweer in.
Loopt weer als een nieuwe.
IMG_1281.JPG
 
Pff, das lang geleden. In de tussentijd weer veel motoren gehad en weer van de hand gedaan. Meestal projecten maar soms ook gewoon iets dat al naar mijn zin is. Ben er dan wel snel op uitgekeken omdat er niets aan te doen valt🙂
sinds corona weer heel actief bezig met motoren die wat hulp nodig hebben.
Een erg mooi FJ1100, was eigenlijk al af met veel leuke details zoals de xjr uitlaten. Het enige dat ik heb gedaan is een remupdate en hoger stuur.
tijdje lekker mee gereden en toen kwam er een echt project in zicht.….
170F1466-7555-427D-841B-292EB473006F.jpeg
B2107D51-79CE-4135-AE84-A96FC142815B.jpeg
3345EE84-5F0A-42DF-B6DD-81220128225B.jpeg
FBE451F0-E86B-4DE9-B12D-3113625AEB96.jpeg
74A72814-8F2B-471D-8467-CCF60B8FC366.jpeg
C2AE4593-9468-4F99-B50B-0F279B277BF3.jpeg
5A4DF967-D473-4F3F-916F-C650C3CF7138.jpeg
 
Een Yamaha bt 1100 Bulldog.
deze werd op mf aangeboden en had 7 jaar ongebruikt in de tuin ergens in Amsterdam gestaan!
opgehaald en aan de bak. Vorkpoten waren onherstelbaar verroest. De benzinetank was doorgeroest. Alles was flink aangetast door 7 jaar weer en wind. Remklauwen zaten muurvast dus die moesten er af anders kon de motor niet rollen.
64F17434-ABE4-4F45-91B5-B368FEFE149B.jpeg
B72F892E-23F7-4CC2-A355-23653A4EE1C2.jpeg
75283595-8725-4A4B-8850-9957A8789048.jpeg
2E370217-26CA-4D94-A24A-9974BB5FF2F8.jpeg
557999A2-6788-4C49-A098-19446E63DDC6.jpeg
70197F12-757F-4CAE-9395-49FDFC4EFEA7.jpeg
C4F3CF9D-71F2-45BC-8A8D-843F9C18320B.jpeg
8D05D9B3-BFFC-43D5-AEA8-DE7471317157.jpeg
 

Bijlagen

  • 6EE9C737-9018-4C62-87B4-A72F9E2B9312.jpeg
    6EE9C737-9018-4C62-87B4-A72F9E2B9312.jpeg
    159,5 KB · Weergaven: 9
Afijn, cosmetisch de motor weer top in orde gemaakt. Andere remklauwen, staalflex remleidingen er op, nieuwe binnenpoten gekocht op ebay in Polen.
De carburateurs stonden droog en waren eigenlijk als nieuw van binnen.
Ik heb de sproeierbezetting aangepast. In de gasschuiven zitten ook nog plastic ringen die er voor zorgen dat je gasschuif maximaal 80% open gaan, die moeten er natuurlijk ook uit. Dan het luchtfilter aanpassen zodat er wat meer lucht in kan. Daardoor komt er een kleine 10 pk vermogen bij.
mijn buurman heeft mijn tank gelast, niet ideaal maar wel dicht. Door het droogstaan zat er geen oude benzine in gelukkig en weinig roest. Eruit gehaald met citroenzuur en daarna fosforzuur waardoor de tank roestvrij is.
3A6620B2-DFCC-4EEA-B4F3-059C23CCA0D9.jpeg
784173F8-E104-49BB-A09E-903D3313FBD4.jpeg
43A1C5F2-2FF1-45E7-823E-6C32086A246B.jpeg
16921D1D-9118-4337-8106-09CD2FFBF5C8.jpeg
D3ED2837-9574-4DC5-83F2-6143BC42A21F.jpeg
C2EA38E0-ACED-4D20-A739-44DA4381FED3.jpeg
149399C5-4952-41DC-8BE3-71AFD45E10BB.jpeg
 
Inmiddels weer een jaar verder en er heerlijke ritten mee gereden.
ondertussen blijf ik de motor meer naar mijn zin maken. Comfortzadel, nieuwe set Roads Italia uitlaten, risers van een nieuwer type Bulldog en bij toeval voor weinig geld een deukvrije tank gevonden. Deze heb ik onlangs nog zelf gespoten in de originele kleur.
De Bulldog staat er tip top bij en is weer klaar voor een nieuw seizoen.
96DF621B-0072-4A78-BEAC-CDD19F871C7C.jpeg
5E223F6F-DC8B-4A37-A17A-71C81AAD1982.jpeg
A8E713BD-2BE5-4ABA-A2C3-71894490A48A.jpeg
D0D1B812-9033-47DB-B55A-4C3F8D7B2634.jpeg
3077CBF7-3B21-4463-BBE5-B609254CF22C.jpeg
95BE8E6B-D9A9-4CEE-BD26-6083C23F7E26.jpeg
3E5F7D5A-1978-4E7D-995F-22E0F7C91D64.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan