Koppelingskabel Honda Sabre

pvdz

MF'er
13 mei 2006
121
1
Haarlem
Mijn motor was nauwelijks in zijn 1sre versnelling stil te houden voor een stoplicht bijv. Verderop ging het terugschakelen alsmaar moeizamer.
En nu is weg rijden niet meer mogelijk, slaat gelijk af en de druk van de koppelingshendel is verdwenen...
Een kapotte koppelingskabel?
 
Volgens mij heeft jouw Sabre een hydraulisch bediende koppeling.
Dus geen kabel maar vloeistof bediend.
Ik denk dat de keerring van de cilinder bij het motorblok lek is, of bij de koppelingshandel.

Zit er een oliereservoir op het stuur bij de koppelingshandel?
 
Volgens mij heeft jouw Sabre een hydraulisch bediende koppeling.
Dus geen kabel maar vloeistof bediend.
Ik denk dat de keerring van de cilinder bij het motorblok lek is, of bij de koppelingshandel.

Zit er een oliereservoir op het stuur bij de koppelingshandel?
Ja inderdaad, lijkt wel leeg te zijn...... is dat (eenvoudig) te repareren?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt leeg of is die echt leeg?
En als die leeg is heb je ergens een lek, die vloeistof kan er niet zomaar uit verdwijnen.
En dan kom je uit bij wat Boevie zei:

Volgens mij heeft jouw Sabre een hydraulisch bediende koppeling.
Dus geen kabel maar vloeistof bediend.
Ik denk dat de keerring van de cilinder bij het motorblok lek is, of bij de koppelingshandel.

Zit er een oliereservoir op het stuur bij de koppelingshandel?
 
Is inderdaad leeg, ik kon ermee van Weesp naar Haarlem rijden, waar ik die motor gekocht heb v d week. Ik kan mij niet voorstellen dat als ik hem vul dat de motor dan weer zonder meer berijdbaar wordt voor naar een motorzaak te rijden?
 
Drukcilinder op het blok wil nog wel eens lekken, precies zoals Boevie zegt. Als dat zo is zie je wel de sporen van de remvloeistof onder de drukcilinder. Uit elkaar halen, schoon maken en eventueel revisiesetje erin. Is geen rocket science.

@pvdz Als je het reservoir vult zal de koppeling het weer doen. Als er tenminste geen lucht in de leiding zit (de banjo op de pomp is berucht), dan moet ie eerst ontlucht worden. Welke uitvoering van de Sabre heb je?
 
Ik ben wel opgelucht dat het een 'kleinigheidje' is. Niet zo fraai van een motorzaak om zo een motor de deur uit te doen. Of de lekkage ontstaat tijdens dat korte ritje,.... (?)
 
Tja, moeilijk te zeggen of de motorzaak er wat aan kan doen.
Ik had een Magna die een jaartje of 3 jonger was dan de Sabre.
In de garage geparkeerd tijdens de winterstop en 2 maanden later lag de inhoud van het reservoir op de vloer.
 
Waarschijnlijk is het dus de keerring nr 9 van de slave cilinder die met 3 boutjes aan de linkerkant aan het motorblok zit.

Honda VF1100S SABRE 1985 (F) USA CALIFORNIA REAR COVER / WATER PUMP - buy REAR COVER / WATER PUMP spares online

Nr 14 hoort hier eigenlijk niet bij want dat is een motorolie keerring die in het motorblok zelf zit. En is de afdichting van de koppelingsstift die dwars door het motorblok heengaat en aan de rechterkant de koppelingsplaten bediend.

En ik meen mij te herinneren dat er aan de onderkant van de slave cilinder een sleufje zit, terwijl er ook een pakking zit tussen de slave en het motorblok.
Sleufje is ervoor dat bij lekkage van de keerring van de slave de vloeistof gelijk wegloopt. Dot 3, 4 enz is nogal agressief en zou anders de oliekeerring opvreten waar de koppelingsstift doorheen gaat. (Deze keerring is alleen van binnenuit het motorblok te vervangen)
Dus geen geknoei ofzo met vloeibare pakking...!
 
Laatst bewerkt:
Wonderlijk dat bij het ritje v a n aankoop naar huis al alle vloeistof weg is. Lijkt mij wel een gevalletje waar motorzaak iets in zou mogen betekenen om op te lossen.
 
Misschien toch een complexe klus? (Maandag ga/ kan ik pas remvloeistof halen bij ‘mijn’ nieuwe motorzaak in mijn nieuwe woonplaats)

Nee hoor, die keering kan niet de oorzaak zijn van je lekkage en wellicht van buitenaf te vervangen met wat parkers eruit te trekken?

Zou de boel ff loshalen en kijken waar die gelekt heeft, kans seal vd slave lijkt me groot. Boel daar is vaak bizar smerig dus goed schoonmaken :)
 
Nee hoor, die keering kan niet de oorzaak zijn van je lekkage en wellicht van buitenaf te vervangen met wat parkers eruit te trekken?

Zou de boel ff loshalen en kijken waar die gelekt heeft, kans seal vd slave lijkt me groot. Boel daar is vaak bizar smerig dus goed schoonmaken :)
Als de motor langere tijd stil heeft gestaan bij de verkoper KAN het zijn dat deze pas is gaan lekken bij je eerste rit.
Zoals Ivan al aangeeft is het in deze koppelingscilinder vaak een vieze boel (wordt lang niet zo vaak naar gekeken/schoongemaakt als bij de remzuigers)
Heel vaak is het een kwestie van demonteren en de cilinder goed schoonmaken, vaak zit hier een (dikke?) laag bruine aanslag in, terwijl je blank aluminium moet zien. Da's een kwestie van goed poetsen, evt met schuurpapier 400, NIET GROVER!!
Daarna weer monteren en "ff" vullen/ontluchten. dit kan een rotzak zijn om te ontluchten.
 
Misschien toch een complexe klus? (Maandag ga/ kan ik pas remvloeistof hakken opbij ‘mijn’ nieuwe motorzaak in mijn nieuwe woonplaats)

Neuu.

Ik wil alleen zeggen dat dit oliekeerringetje nr14 eigenlijk in het verkeerde exploded view staat.
Die zou eigenlijk bij het carterdeel van het motorblok moeten staan. Schept verwarring bij een leek.
Ik weet niet precies wat er in een revisiesetje zit. Waarschijnlijk sowiso keerring nr9, een zuigertje, veertje en de pakking.
 
Nee hoor, die keering kan niet de oorzaak zijn van je lekkage en wellicht van buitenaf te vervangen met wat parkers eruit te trekken?

Zou de boel ff loshalen en kijken waar die gelekt heeft, kans seal vd slave lijkt me groot. Boel daar is vaak bizar smerig dus goed schoonmaken :)

Als de uitvoering hetzelfde is als zijn familie de Magna, ligt het iets complexer.
Je moet het randje waar de keerring tegenaan ligt wegdremelen, Parker in de keerring en het ding eruit trekken en de nieuwe erin zetten met Loctite.

Maar we dwalen al aardig af, iets met slapende honden wakker maken. Misschien had ik dit beter niet kunnen noemen maar het is wel belangrijk dat dat sleufje in het cilinderhuis niet volgekliederd word met vloeibare pakking.
 
Laatst bewerkt:
Een systeem voor koppelingsbediening, is niet ingewikkeld. Ook niet indien hydraulisch.

Het is vrij afgebakend, met niet al e veel elementen.

De Sabre heeft hydraulische koppeling.

Op het stuur zit een reservoir, bovenop de pomp. Daar aan een leiding, die gaat naar de slave cilinder. Dat is het cilindertje dat onder druk naar buiten komt, en zo tegen de daadwerkelijke koppeling drukt tbv ontkoppelen.

Lekken kan dus maar op een beperkt aantal plekken:
het reservoir
de pomp
de leiding of aansluitingen daarvan
de slave cilinder

Bijna alles is goed te zien zonder veel moeite. Alleen voor die laatste zal waarschijnlijk mechanisch het deel van het blok afgenomen moeten worden.

Hieronder een afbeelding van de slave cilinder:
honda-vf1100s-sabre-1984-e-usa-california-rear-coverwater-pump_bighu0180e3e09_b2a4.gif

ongeveer alles in nr 5

het cilindertje is nr 7, de ring die de remvloeistof binnen zou moeten houden is nr 9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan