Koppeling slaat door , schurend geluid. Honda Deauville 700

Jan 1952

MF'er
12 jul 2014
136
30
Sint Oedenrode
Ik heb mijn koppelingsplaten - frictie en stalen - plus drukveren vervangen nadat mijn koppeling slipte bij zo,n 4000 tpm.
Na deze vervanging slipt de koppeling vanaf stilstand wanneer ik een beetje te vlot optrek en maakt een schurend geluid, als ik gewoon rustig optrek is er niets aan de hand.
Wanneer de koppeling helemaal uit is slipt de koppeling niet , met geen mogelijkheid.
Ik heb daarna mijn koppelingskorf netjes bijgewerkt , de inslagen waren niet echt heel diep maar ik heb deze netjes bijgevijld en gepolijst met korrel 1200. Ook de center clutch waar de stalen platen in grijpen netjes vlak gepolijst.
Ik kom op dit forum wel berichten tegen van motorrijders die precies hetzelfde probleem hadden -vooral ook met het geluid - maar ik kan weinig oplossingen vinden , een paar keer kwam ik tegen dat het probleem na 1000 tot 2000 km over was.
Daarom hoop ik op deze manier wat meer reacties te krijgen want ik rijd nu niet met veel plezier .
Ik vind het vooral vreemd dat ik dat geluid er eerst niet was. Km. stand is 66000.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn koppelingsplaten - frictie en stalen - plus drukveren vervangen nadat mijn koppeling slipte bij zo,n 4000 tpm.
Hoe zagen de platen er uit en heb je de vrije lengte van de veren gemeten? Hoe heb je de diagnose gesteld dat het de koppeling was?
Na deze vervanging slipt de koppeling vanaf stilstand wanneer ik een beetje te vlot optrek en maakt een schurend geluid, als ik gewoon rustig optrek is er niets aan de hand.
Wanneer de koppeling helemaal uit is slipt de koppeling niet , met geen mogelijkheid.
Dus de koppeling slipt niet als je de hendel loslaat? Prima toch?
Ik heb daarna mijn koppelingskorf netjes bijgewerkt , de inslagen waren niet echt heel diep maar ik heb deze netjes bijgevijld en gepolijst met korrel 1200. Ook de center clutch waar de stalen platen in grijpen netjes vlak gepolijst.
ik heb dit ooit bij een brik gedaan waarbij de koppeling slecht vrij kwam. Er was flink wat inslagschade op de korf. Na het wegvijlen was het een tijd beter. Nadeel is dat de tabs aan de platen daarna nog iets mee ruimte krijgen om een slag te maken en het inslaan nog sneller gebeurt.

Ik kom op dit forum wel berichten tegen van motorrijders die precies hetzelfde probleem hadden -vooral ook met het geluid - maar ik kan weinig oplossingen vinden , een paar keer kwam ik tegen dat het probleem na 1000 tot 2000 km over was.
Daarom hoop ik op deze manier wat meer reacties te krijgen want ik rijd nu niet met veel plezier .
Ik vind het vooral vreemd dat ik dat geluid er eerst niet was. Km. stand is 66000.

Eens met Kawa. Als het geluid pas ontstaat na de reparatie, dan is de kans erg groot dat het daar aan ligt.
 
Je mag je handen dichtknijpen dat er nog mensen (professionals!) zoals bananeman serieus reageren, de meesten zijn inmiddels weggepest door stumpertjes die het met 5 minuten steeksleutel-ervaring allemaal wel beter weten dan mensen met jarenlange praktijkervaring.
Dus een beetje respect lijkt me wel op zijn plek en ik denk dat je er heel blij mee zou mogen zijn als hij jouw motorfiets zou repareren.

Luister, ik knijp graag in mijn handen als het inderdaad zo is dat professionals helpen!! Ik waardeer dat ontzettend, maar alleen maar zeggen dat er 'iets' niet goed is gegaan, daar schiet niemand iets mee op.


tja, dat jij dat waanzinnig vind, moet jij weten.
als een koppeling na reparatie nog slechter is dan voor de reparatie, dan moet er toch een lampje gaan branden.
het inslaan van de alu korf geeft symptomen van een niet goed vrijkomende koppeling en geen slippende koppeling.
ik blijf erbij dat het bewerken van de koppeling niet nodig was.
en heb je originele of imitatie platen gebruikt?
is de volgorde van de platen wel goed?
zijn de eerste en laatste plaat misschien verschillend tov de tussenliggende platen?
moet de laatste plaat niet een slagje verdraaid worden.
is de totale dikte van het platenpakket wel goed.

zo beter?

Op deze manier heb je de TS zeer waardevolle informatie gegeven, dat is geweldig!!
 
Ben wel heel erg benieuwd wat er aan de hand is met deze motor.
Deze motorblokken staan toch bekend als onverwoestbaar.
Hopelijk laat TS ook nog wat foto's zien van het opengemaakte blok.
:t
 
Gisteren het blok open gehad en door de monteur laten controleren . Met de damper is niets mis evenals de rest in de versnellingsbak , tandwielen , lagers , schakelvorken etc.
Jammer van het vele werk maar nu kan ik dat gedeelte ook zeker uitsluiten. Nu toch maar een nieuw koppelingshuis besteld, dat is eigenlijk niet echt slecht en de slijtage is ver beneden de limits.
Maar ik kan niets anders bedenken , we hebben steeds gedacht dat het de koppeling wel moest zijn maar na vervanging van de frictieplaten en stalen platen en drukveren zou het goed moeten zijn .
Nu wachten op de pakkingen en het koppelingshuis en dan kan het blok weer dicht.
 
Dit blok heeft toch een verticaal deelbaar carter.
Dan heb je dus ook cilinders en zuigers moeten demonteren.
Ik vind dit eigenlijk kei zonde om een blok wat goed is helemaal te demonteren voor niks.
Kans dat je straks een oliezuiper krijgt, denk ik.
 
goed om te zien dat je een werkende motor als einddoel voor ogen hebt, en weet dat gedane moeite daarvoor snel vergeten is :Y

soms lekt of verbruikt een motorblok wat als het gesplitst is geweest.
gewoon een yamaha sticker op de tank plakken ;)

respect voor Jan dat hij dit in eigen beheer allemaal doet maar ook een motorzaak heeft om hem bij te staan.

Ben heel benieuwd naar de afloopt :)
 
ik verbaas me ernstig in dit topic.

een probleem aan de koppeling en dan dat hele ding uit elkaar halen?

en nog meer versleutelen waarschijnlijk. Te bizar!
 
Ik kom op dit forum wel berichten tegen van motorrijders die precies hetzelfde probleem hadden -vooral ook met het geluid - maar ik kan weinig oplossingen vinden , een paar keer kwam ik tegen dat het probleem na 1000 tot 2000 km over was.


Daarom hoop ik op deze manier wat meer reacties te krijgen want ik rijd nu niet met veel plezier .
Ik vind het vooral vreemd dat ik dat geluid er eerst niet was. Km. stand is 66000.

+/- 1500 km rijden was misschien wel de makkelijkste oplossing geweest..
 
+/- 1500 km rijden was misschien wel de makkelijkste oplossing geweest..
full
 
Daarom heb ik dus mijn verhaal op dit forum gezet om meerdere meningen te horen.
Ik had inderdaad nog wat langer door kunnen rijden maar kon dit niet opbrengen , ik heb vroeger motor gereden en had nooit zo'n probleem. Ik heb ook wel 1000 km gereden met de nieuwe koppelingsplaten en geen enkele verbetering gemerkt.
Ik hoor wel van een bepaald type motor die na de winterstop weer gaan rijden die ook zo'n "droge koppeling geluid" hebben maar dat dit vrij snel over gaat wanneer er weer genoeg olie tussen de platen zit.
Omdat ik ook dacht het geluid van links te horen moest ik wel dat gedeelte van de aandrijving controleren en kan dat nu 100% uitsluiten . Maar wanneer iemand nog een idee heeft kan ik daar nu nog naar kijken omdat alles open ligt , ik hoop deze week in ieder geval de pakkingen binnen te hebben en kan de boel weer rustig gemonteerd worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan