Koppaking , niet Voetpakking, flexhoon , pistonring , ZOT 17

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Klassieker GS750.
In 2017 , klepgeleiders vervangen. kop gevlakt, en toch lekt deze (koppakking).
Ik vermoed verouderder pakking./ Slechte kwaliteit.

Nu wil ik een Athema pakking koppen....
Maar omdat ZOT eens schreef: "Cilinder(s) eraf bij een oude motor is altijd minimaal flexhoon en verse zuigerveren."
in
https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/422850/Olieverbruik-hoe-en-wat-GS750-1.html

ZIt ik eraan te denken om de cilinder zo vast te klemmen, en alleen de kop er vanaf en daar een nieuwe te plaatsen. ( dus kan ik de voetpakking laten zitten...? )

Hoe erg is de lekkage,: telkens 2 plekken van 15 cm doorsnede van olie (geen plasje) onder m'n fiets . En na 65 km 80° ,rookt het ding in de garage, olie damp.
 
Athena zijn niet al te beste pakkingen.

En idd, cilinders er af = nieuwe zuigerveren, incl hoontje (tenzij nicasil).
Ik zou dan ook meteen voetpakking meepakken.
 
Hoe wil je de cilinders zo vast zetten als de kop eraf gaat?
Breek de koelribben er niet af :X

Uit je andere Posts begrijp ik dat je compressie goed is?

Zodra je de kop eraf trekt bestaat er reeele kans dat daarna je voetpakking gaat lekken. En als je die moet vervangen gaat de cilinderbank eraf waarna je vervolgens de cilinders moet hohnen en nieuwe zuigerveren moet monteren.

Been there, done that.

Probeer een andere pakking te vinden dan athena O-)
 
Ik heb meer dan 10 jaar geleden een Athena pakking gemonteerd op m'n bol en zit nog alles perfect hoor, in jou geval zou ik idd de vlakheid van kop en cil.blok goed controleren.
En als je alles netjes met Athena pakking erop zet en nog eens natrekken moet dit goed komen.
..
 
Als ik het goed begrijp wil je het extra werk en de extra kosten van flexhoon en de nieuwe zuigerveren voorkomen. Zoals ik het begrijp bedoeld Zot niet dat dat perse moet maar dat als je de boel toch los heb je dit gelijk even mee kan nemen omdat het dan altijd wel hoog nodig is en voorkomt dat je dit het volgende jaar als nog moet gaan doen en je dus weer het zelfde werk moet gaan doen en weer nieuwe pakkingen moet gaan installeren.

Ik denk dat het gekloot wordt om de voetpakking niet te hoeven vervangen en wellicht alsnog faalt. Een pakking en zuigerveren kosten het geld niet en kan je zonder apparatuur zelf doen. Als je perse die hoonkosten wil besparen (check eerst even hoeveel dat kost) doe dan alleen dat.

O, het is een eitje om het zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Klassieker GS750.
In 2017 , klepgeleiders vervangen. kop gevlakt, en toch lekt deze (koppakking).
Ik vermoed verouderder pakking./ Slechte kwaliteit.

Nu wil ik een Athema pakking koppen....
Maar omdat ZOT eens schreef: "Cilinder(s) eraf bij een oude motor is altijd minimaal flexhoon en verse zuigerveren."
in
https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/422850/Olieverbruik-hoe-en-wat-GS750-1.html

ZIt ik eraan te denken om de cilinder zo vast te klemmen, en alleen de kop er vanaf en daar een nieuwe te plaatsen. ( dus kan ik de voetpakking laten zitten...? )

Hoe erg is de lekkage,: telkens 2 plekken van 15 cm doorsnede van olie (geen plasje) onder m'n fiets . En na 65 km 80° ,rookt het ding in de garage, olie damp.


Wat voor koppakking heb je er tussen? De originele zijn namelijk erg goed.
 
Waarom moet je de cilinders honen als je de cilinders er af haalt?

dat zie ik ook niet helemaal..... :?

zolang je zuiger+veren in hetzelfde gat terug stopt gaat dat echt wel goed hoor.
het is niet zo dat doordat de voorspanning ff van de veren geweest is er opeens geen compressie meer is of een enorme toename van olie verbruik...

mocht de cilinders verglaasd zijn dan is het wel een goed idee icm nieuwe veren maar dat weet ts nog niet.
maar in dat geval zou ik eerst de boel opmeten en de staat van de boringen bekijken voordat ik er domweg een hoon doorheen trok en nog meer weghaalde...
je kunt je blindstaren op een mooi hoon patroontje maar als de hele zooi versleten is heb je nog niks.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een eventuele stootrand.
Ik herrinner het mij nog goed:
Tijdens mijn stage op een zeeschip werd een zuiger vervangen (periodiek onderhoud).
De 2e werktuigkundige ging in de cilinder staan (boring 67cm, slag 1,70 m) en inspecteerde die met een speermaat: een soort grote binnenmicrometer. Na het meten bewerkte hij de stootrand met een wetsteen.
 
Kunnen ze je GS750 motorblok topics samenvoegen? Dan is in ieder geval nog een beetje te begrijpen wat er wel en niet aan gebeurd is.

GS750 dingetje: de oudere blokken willen vaak gaan lekken bij de cilinderkop aan de voorzijde bij de tunnel van de distributieketting. Latere blokken hebben daar een extra boutje zitten.
 
Die stootrand zit er altijd, hoe klein ook.

ik heb een fris geboord cilinderblok hier van me z1000.....
ik heb net ff voor je gekeken maar geen stootrand.... :N ...das niet goed dus maar ff overdoen zeker :? _O- _O-

die "stootrand" is de oorspronkelijke maat van de boring....
het feit dat hij voelbaar is is omdat het deel eronder (tot waar de zuiger komt) uitgesleten is....
 
Als ik het goed begrijp zijn de meningen verdeeld ,
Kan iemand dan aanwijzen waarom de noodzaak (of juist niet) bestaat voor het vervangen vd zuigerveren.

Ook een flexhoon, blijkt nodig te zijn, maar je haalt wel weer materiaal weg zodat er een grotere cilinder-zuiger speling veroorzaakt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan