Kop zonder lagerkappen is schroot?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.708
978
Almere
Ik heb hier een zestal koppen liggen, echter allemaal zonder (matchende) lagerkappen.

Zijn deze dan per definitie goed voor de schroot i.v.m. de lijnboring? Ja dat zou opnieuw uitgevoerd kunnen worden maar zo inzetten is geen optie lijkt mij.

Alvast bedankt :)
 
Ben ik ook benieuwd naar. Mij lijkt het dat je lagerkappen uit moet kunnen wisselen omdat ze ook los verkrijgbaar zijn. Zitten in die lagers geen schalen?
 
Ik denk dat de lagerschakel-as combi veel meer van belang is.

De houders kun je, net als lagerschalen, los kopen. En met de juiste maat lagerschaal maak je de boel weer passend.
 
Als de nokkenassen in het alu van de kop gelagerd zijn en de boringen idd gelijnboord zijn, te zien aan of de boring door loopt naar de buitenkant, dan horen de lagerkappen en kop bij elkaar. Mogen zelfs onderling niet van positie gewisseld worden.
Maar met plastigauge en nokkenassen en genoeg lagerkappen kun je een heel eind komen om er weer wat van te maken.
 
Als het allemaal gemonteerd toevallig lekker soepel met de hand ronddraait dan ben je al een heel eind.
Ik zou er zelf geen fan van zijn maar er zijn vast wel bedrijfjes/sloperijen die het zo doen.
Piet van Ekeren in Apeldoorn deed het met nokkenassen en bij elkaar gezochte slepers.
Mag niet, kan niet maar waarschijnlijk draaide het gewoon nog een tig aantal jaren.
 
Ben ik ook benieuwd naar. Mij lijkt het dat je lagerkappen uit moet kunnen wisselen omdat ze ook los verkrijgbaar zijn. Zitten in die lagers geen schalen?
Ik denk dat de lagerschakel-as combi veel meer van belang is.

De houders kun je, net als lagerschalen, los kopen. En met de juiste maat lagerschaal maak je de boel weer passend.

Ik kan zo geen modellen bedenken waarbij je lagerkappen los kan kopen. Fietsen waarbij de lagering van de nokkenassen zich in het geheel in een los component bevind lt uitgezonderd natuurlijk. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen fietsen zijn waarbij dat wel kan, maar in mijn ervaring is het vrij zeldzaam. Het is vrijwel hetzelfde als een carterhelft los kunnen kopen.

De enige fietsen waarbij je een lagerkap wel los kan kopen zijn naar mijn weten enkel constructies waarbij de lagering in een los onderdeel zit t.o.v. de cilinderkop.
 
Ik kan zo geen modellen bedenken waarbij je lagerkappen los kan kopen. Fietsen waarbij de lagering van de nokkenassen zich in het geheel in een los component bevind lt uitgezonderd natuurlijk. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen fietsen zijn waarbij dat wel kan, maar in mijn ervaring is het vrij zeldzaam. Het is vrijwel hetzelfde als een carterhelft los kunnen kopen.

De enige fietsen waarbij je een lagerkap wel los kan kopen zijn naar mijn weten enkel constructies waarbij de lagering in een los onderdeel zit t.o.v. de cilinderkop.
:^

Nu wel. Ik heb een paar keer die koppen voorbij zien komen en na nader onderzoek horen die kappen idd bij de kop
 
Dat is net als zuigers in een andere cilinder, dat maakt niet uit. De lagerkappen kunnen op dezelfde diameter geboord zijn maar als de kap net een tiende millimeter verplaatst is ten opzichte van de andere verschuift het halve boorgat dus als je gaat wisselen. Dan heb je een klemmer. Hetzelfde als de boor iets hoger of lager door de kop gegaan is.
Koppen worden soms bij verschillende leveranciers gemaakt. Wel binnen toleranties maar ook met variabelen. Het enige dat je zeker weet is dat de diameter van de lagering van een unieke kop op lijn de diameter van alle nokkenassen matcht.
 
Ik kreeg vreemd genoeg geen notificaties.
De koppen hebben geen lagerschalen.

Dan is het trial and error als ik het zo lees.
Zijn koppen van een dl, tl en sv 1000.
Ik breng ze naar de oud ijzer boer op 2 na waar ik wel een match heb (mocht er in het meest extreme geval ooit een scheurtje ontstaan)

Ik was in de veronderstelling dat het niet kon zonder matchende kappen dus was al begonnen met het demonteren van de kleppen, want die kan ik eventueel wel uitwisselen naar mijn beperkte kennis op dit vlak. Correct?
 
Laatst bewerkt:
Kleppen geven niet om hun positie. Je kan alleen de pech hebben dat je een dunne klepsteel in een ruime geleider steekt met oliegebruik als gevolg. Meten is weten. En even inslijpen om het aanlegvlak te controleren.
 
Top, dan haal ik die er inderdaad uit als reserveonderdeel (heb er nu in totaal een stuk of 36 dus daar moet wel een match te vinden zijn haha).
Voor mij de eerste keer dat ik kleppen demonteer dus altijd een goede les.
 
De cupjes hebben er nooit bij gezeten, anders had ik ze zelf kunnen gebruiken op mijn dl1000 :)

Had het idee om zelf een blok te bouwen als oefening maar de missende onderdelen zijn zo duur dat het niet gaat lukken. Had het graag een ander huis gegeven maar ook 0 interesse op de tweedehands markt. Omdat het zo gigantisch veel ruimte in beslag neemt zie ik geen andere optie dan de grote restanten naar de ijzerboer te brengen.
 
Inmiddels is het weg. Heb jiet gevraagd naar missende onderdelen, waren krukas, drijfstangen, zuigers, ongeveer alle bouten en pakkingen. Alleen die laatste hadden al zo'n grote prijs dat ik er van af gezien heb.

Nog 1 vraagje, als het in dit topic "niet loopt" dan start ik een ander topic, maar voor nu lijkt me dat overbodig.

Hoe bepaal je welke kleppen nog bruikbaar zijn? Uiteraard de stam meten, maar bij sommige kleppen lijkt het alsof het metaal aan de onderkant (gedeelte in de cilinder) het metaal afbladderd.

Beetje rare omschrijving maar kan anders wel even een fototje maken.

Wil de 40 kleppen die ik heb gedemonteerd en ieder apart als setje in een zipbag heb gedaan, weet ook niet in hoeverre het bij elkaar zou horen maar volgens mij kan je de hoedjes, veren en klemmetjes gewoon onderling uitwisselen.
 
Laatst bewerkt:
Nee ik wil dus meten en de juiste bewaren, enkele misschien verkopen als ik zeker weet dat ze goed zijn) en een enkeling bewaar ik :)

Ik lees ook hier weer tegenstrijdige verhalen, de 1 doet het met scotchbrite en de ander zegt dat je de passing dan verpest. Nu haal je geen mm's weg met dat proces maar je hebt wel te maken met een pasvorm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan