Koelvloeistof vervangen

MTFDarkEagle

MF veteraan
Donateur
9 okt 2013
7.056
2.421
Almelo
Hi allen,

Even een (technisch) vraagje.

Voor komend seizoen komt er op mijn Kawasaki een nieuwe radiateur.
Als ik deze vervang wil ik gelijk het koelvloeistof (antivries) vervangen voor demiwater + mocool toevoeging.

Hoe kan ik het "oude" koelvloeistof het beste/efficiëntste eruit spoelen? Gewoon tuinslang in de radiateur drukken en gaan tot er water uitkomt? :?

Bvd :)
 
Euh, dat kan ook maar wordt dan wel 1 grote natte bende.
Ik weet niet precies hoe dat bij Kawa zit, maar onderstand werkt voor een CBR600rr.

Onderaan je systeem (onderkant radiatorslang) zit een boutje die je kunt losdraaien.
Radiatordop lossen voor betere ontluchting en het meeste loopt er dan wel uit.
Je kunt dan water aan de bovenkant bijvullen en door laten spoelen, zodat er helemaal geen KVS meer in zit.

Maar als je de radiateur vervangt, dan zit er toch geen KVS meer in je systeem?
Alleen een kwestie van vullen.
 
Euh, dat kan ook maar wordt dan wel 1 grote natte bende.
Ik weet niet precies hoe dat bij Kawa zit, maar onderstand werkt voor een CBR600rr.

Onderaan je systeem (onderkant radiatorslang) zit een boutje die je kunt losdraaien.
Radiatordop lossen voor betere ontluchting en het meeste loopt er dan wel uit.
Je kunt dan water aan de bovenkant bijvullen en door laten spoelen, zodat er helemaal geen KVS meer in zit.

Ja, bij de kawa ook... Zo bedoelde ik het ook :+
Aftapboutje eraf en dan de tuinslang in de radiateur om door te spoelen.. Is dit een goeie taktiek? Of moet ik ander spul hiervoor gebruiken? Moet ik al demiwater gebruiken voor het spoelen? Of maakt dat niet uit?

Maar als je de radiateur vervangt, dan zit er toch geen KVS meer in je systeem?
Alleen een kwestie van vullen.
De KVS zit dan toch nog in het blok? Dat moet ook vervangen worden.
 
Aftapboutje hoef je niet helemaal los te halen, ook al is de KVS er dan sneller uit...................paar slagen los draaien is voldoende om te drainen.

En doorspoelen met tapwater is prima, zolang je maar afvult met demi-water.
 
Denk ik nu te makkelijk dat ik gewoon zeg tap af zoals beschreven en vullen met demi water? Dus niet de moeite te nemen om echt te gaan spoelen?
A. Dit water is vervuild en dus allemaal chemisch afval.
B. Dit is vrij weinig en verwaarloosbaar.
 
Ik heb afgelopen seizoen ook gereden met demi-water. Onlangs afgetapt en goeiendag, daar komt me gewoon roestbruin water uit!
Nu rijd ik geen competitie dus ik doe voortaan maar 50/50 (echte KVS en demi-water).
Indien per ongeluk toch competitie dan dat goedje eens halen, mocool heet het dus (note to self: goed onthouden deze keer...)
 
Denk ik nu te makkelijk dat ik gewoon zeg tap af zoals beschreven en vullen met demi water? Dus niet de moeite te nemen om echt te gaan spoelen?
A. Dit water is vervuild en dus allemaal chemisch afval.
B. Dit is vrij weinig en verwaarloosbaar.
Dat is ook deel van mijn vraag...? Is het goed genoeg als ik gewoon aftap en opnieuw afvul, of zou het misschien toch de moeite waard zijn om een keer door te spoelen?
De tijd heb ik ervoor, naar chemisch afval moet ik sowieso, dus het gaat er mij om of het technisch voordelig(er) zou zijn om te spoelen of niet.
 
Dat is ook deel van mijn vraag...? Is het goed genoeg als ik gewoon aftap en opnieuw afvul, of zou het misschien toch de moeite waard zijn om een keer door te spoelen?
De tijd heb ik ervoor, naar chemisch afval moet ik sowieso, dus het gaat er mij om of het technisch voordelig(er) zou zijn om te spoelen of niet.

Technisch kan je beter met kvs rijden, je waterpomp word dan toch beter gesmeerd. En als de kvs die eruit komt schoon is heeft spoelen ook geen zin. Om te spoelen heb je straks ineens heel veel liters extra om mee te slepen.

Ik rij met demi water omdat het moet maar gewoon goed leegmaken is in mijn ogen voldoende.
 
Technisch kan je beter met kvs rijden, je waterpomp word dan toch beter gesmeerd. En als de kvs die eruit komt schoon is heeft spoelen ook geen zin. Om te spoelen heb je straks ineens heel veel liters extra om mee te slepen.

Ik rij met demi water omdat het moet maar gewoon goed leegmaken is in mijn ogen voldoende.
Check, thanks :)
Helder. Ga ik 't gewoon aftappen, nieuwe radiateur eronder gooien en afvullen met demiwater + mocool.
Je zegt demi water, bedoel je dan echt alleen demiwater? Geen mocool (of vergelijkbaar) toevoeging of zo? Dat spul is (ten slotte) bedoeld voor race doeleinden?
 
Ja wel Mocool, dat is stukje vervanging voor de smerng die je normaal van de kvs hebt maar ook niet teveel.

Zo rij ik, wellicht dat ik me verkijk op wat er achter blijft maar dat zal nog wel gemeld worden dan ;)
 
Check! :)
Helder. Wist niet dat de kvs ook voor smering van de pomp zorgt..
Hoe is te ontdekken/zien/merken/... dat een waterpomp aan zijn einde is?
 
Check! :)
Helder. Wist niet dat de kvs ook voor smering van de pomp zorgt..
Hoe is te ontdekken/zien/merken/... dat een waterpomp aan zijn einde is?

Nou ja, smering van de pomp is misschien niet helemaal de juiste omschrijving maar zoiets.
Ik ben zelf amateur sleutelaar dus bij olie/bougies/koppeling hou ik op ;)

Over de staat van de waterpomp durf ik niet zoveel te zeggen.
Temperatuur die niet goed is, lekkage/kvs verlies en geluid zijn 3 voor de hand liggende signalen iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan