koel systeem triumph daytona 675 2006 werkt niet

DirkWinters

Rookie
29 jun 2018
21
0
Hardenberg
hallo

bij mijn laatste rit kwam ik er achter dat de koeling van mijn daytona niet goed werkt.

het probleem is dat de ventilator niet aanslaat. de ventilator zelf werkt nog.
maar nu wil ik weten waar het probleem zitten kan.
en hoe ik dit door meten kan?
heb ondertussen het termostaat gevonden en las dat daar nog wel eens een probleem in zit.

maar hoe kom ik hier achter?

alvast bedankt
 
nee koelwater stroomde uit de radiateur. wat is je vermoeden?😃

heb de relais uit de houder gehaald bij het testen. maar dat kan ik nog wel eens proberen. zo ja wat kan er dan zijn?

Das ff puzzelen. Zoals ik het begrijp:

Sensor geeft signaal aan ECU. ECU schakelt het relais. Het relais schakelt de fan aan.

Temp meter doet het op het dash; dus sensor lijkt te werken. Fan doet het zeg je. Dus of het relais wordt niet aangestuurd (bedrading/gecorrodeerde stekkers) of is kapot.
 
Dus niet per definitie een probleem met de fan of de aansturing daarvan.

Is het systeem vol en ontlucht? Lekvrij? Komt het op druk? Wat is de daadwerkelijke koelwatertemperatuur als het gaat koken?



exacte temperatuur weet ik niet. geeft een daytona niet aan. maar staat normaal op 5 streepjes nu op 6.

en er zat voldoende koelvloeistof in en ook niet pas vervangen ofzo dus lucht in de leidingen lijkt me gek.

en ja is lekvrij en alles. onder het rijden lekt ie niet en blijft ie ook op temperatuur. en lekt dus niet. dus lijkt me niet dat er dan druk op komt.
 
Das ff puzzelen. Zoals ik het begrijp:

Sensor geeft signaal aan ECU. ECU schakelt het relais. Het relais schakelt de fan aan.

Temp meter doet het op het dash; dus sensor lijkt te werken. Fan doet het zeg je. Dus of het relais wordt niet aangestuurd (bedrading/gecorrodeerde stekkers) of is kapot.

of de ECU stuurt geen signaal door. bedrading lijkt allemaal in orde. kan geen beschadiging of roest vinden
 
nee koelwater stroomde uit de radiateur. wat is je vermoeden?😃

heb de relais uit de houder gehaald bij het testen. maar dat kan ik nog wel eens proberen. zo ja wat kan er dan zijn?
Radiateur? Ok,uit de dop opening??

De daytona's uit die jaren hebben het euvel dat de radiateur dop,wel eens, vervuilt.
Waarschijnlijk door gietzand van het gieten.
Nu wil de radiator zitting en/of het rubber van de radiator vervuild waardoor het koelsysteem bij een te lage druk koelvloeistof doorlaat.(systeem mag op lichte overdruk staan)
Dit uit zich meestal dat het catch tankje over begint te lopen.
Goed schoonmaken van de dop en zitting (met scotshbride) verhelpen dit euvel.

Dus dit controleren en schoonmaken kan wel eens lonen :)
 
Laatst bewerkt:
Radiateur? Ok,uit de dop opening??

De daytona's uit die jaren hebben het euvel dat de radiateur dop,wel eens, vervuilt.
Waarschijnlijk door gietzand van het gieten.
Nu wil de radiator zitting en/of het rubber van de radiator vervuild waardoor het koelsysteem bij een te lage druk koelvloeistof doorlaat.(systeem mag op lichte overdruk staan)
Dit uit zich meestal dat het catch tankje over begint te lopen.
Goed schoonmaken van de dop en zitting (met scotshbride) verhelpen dit euvel.

Dus dit controleren en schoonmaken kan wel eens lonen :)
oke klinkt logisch. maar wat verklaard de hogere temperatuur dan?
 
oke dat is appart. dus je zegt geen storing of wat dan ook maar gewoon een slechte dop.
dat zou beschamend zijn xD

Dat weet ik niet,maar dat zou kunnen.(is tevens de simpelste en goedkoopste oplossing.
Ik zou zeggen,maak de zaak goed schoon, start hem morgen eens en laat hem 15 minuten lopen.
op een gegeven moment moet de fan inkomen :Y
Zo niet dan ligt het euvel toch elders

P.s. de aanslag zit op het rubber van de dop en de zitting van de radiator.
Dit is meestal de lcht bruine/creme kleur
 
Laatst bewerkt:
oke klinkt logisch. maar wat verklaard de hogere temperatuur dan?

Niet, je denkt verkeerd om namelijk. Je gaat er voor het gemak van uit dat het kookpunt van de vloeistof nooit veranderd, maar dat doet het dus wel. Normaal slaat je fan ergens tussen 105 en 110 ºC aan. Als het koelsysteem niet op druk komt (door een dop die zijn werkt niet doet, of lucht in het systeem), dan kookt de vloeistof gewoon bij 100-102ºC. Dan kan de fan het prima doen, maar die komt niet in actie omdat je de temperatuur niet eens haalt.

Komt het systeem wel op druk, dan ligt het kookpunt >120ºC.
 
Laatst bewerkt:
Niet, je denkt verkeerd om namelijk. Je gaat er voor het gemak van uit dat het kookpunt van de vloeistof nooit veranderd, maar dat doet het dus wel. Normaal slaat je fan ergens tussen 105 en 110 ºC aan. Als het koelsysteem niet op druk komt (door een dop die zijn werkt niet doet, of lucht in het systeem), dan kookt de vloeistof gewoon bij 100-102ºC. Dan kan de fan het prima doen, maar die komt niet in actie omdat je de temperatuur niet eens haalt.

Komt het systeem wel op druk, dan ligt het kookpunt >120ºC.
bedankt. weer wat geleerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan