Knipperlichten/gevarenlicht.

KawasexyZ

Rookie
Lid geworden
1 okt 2024
Berichten
5
Waarderingsscore
2
Hallo allemaal,

Ik heb pas geleden nieuwe knipperlichten geplaatst (Sequential knipperlichten) zonder weerstand ertussen. Toen had ik het probleem dat de knipperlichten niet volledig gingen branden dus ze stopte halve wege. Na dat probleem heb ik er weerstandjes tussen geplaats en dat verhielp het probleem knipperlichten werken gewoon stilstaand en rijdend dus ze worden nu gewoon volledig afgemaakt. Alleen mijn gevarenlichten geven een probleem, die werken wel als ik stil sta. Maar als ik ga rijden vallen ze uit. Ook als ik al rijdend ze aanzet springen ze heel kort aan en vallen ze direct weer uit. Daarna kan ik mijn knipperlichten ook voor minimaal 10 seconden niet gebruiken, na 10 seconden werken mijn knipperlichten weer. Ik las iets op internet dat ze dan te veel spanning krijgen? Is dit te verhelpen op 1 of andere manier, want gevarenlichten in file rijden in natuurlijk wel veiliger!
 
Je knipperlichten zullen in een file waarin iedere weggebruiker ook zijn lampen aan heeft in het niets verdwijnen of je moet hele bijzondere hebben. Helemaal in het landshap van verlichting dat zo fel is als een supernova.


Bij de schakeling zoals die van een gevarenlicht komen links en rechts paralel geschakeld over elkaar heen en daardoor word de weerstand gehalveerd, de belasting word wel groter.
En dat is waar het relais op reageert, een grotere belasting veroorzaakt een andere knipperfrequentie en tel je daarbij het spanningsverschil op tussen alleen de accu of de spanning wanneer de motor draait.
Helemaal fun word het zodra je een spanning terug krijgt over de massa, dan is het feest en dien je een diodebrug in het circuit op te nemen in de aansluiting naar de massa.
Het enige wat werkelijk helpt is om te kijken of de aangesloten knipperlichten hun loop afmaken als je ze rechtstreeks op de twaalf volt zet. En ik ben er bijna zeker van dat dat zo is gezien de bovenstaande symptomen. Dan kun je maar beter heel dat relais overbruggen en de spanning rechtstreeks vanaf de schakelaar aansluiten op de knipperlichten.
 
Laatst bewerkt:
Heb je in je dashboard één of twee controlelampjes voor de knipperlichten? Als je er maar één hebt, haal die er dan eens uit en kijk wat er dan gebeurt?
En ik stel voor dat we de discussie over de zin of onzin over gevarenknipperlichten in de file in dit topic voeren:
 
Laatst bewerkt:
Behalve als het relevant blijkt te zijn.
Is niet relevant voor het wel of niet werken van de alarmlichten en hoort dus niet thuis in een techniek topic

@KawasexyZ deden de alarmlichten het voor de aanpassing wel goed? Hoeveel weerstand hebben de lampjes nu in totaal en wat was het origineel? Persoonlijk denk ik dat er wat teveel weerstand in zit waardoor je relais overbelast wordt
 
Is niet relevant voor het wel of niet werken van de alarmlichten en hoort dus niet thuis in een techniek topic
Bepaal jij niet
@KawasexyZ deden de alarmlichten het voor de aanpassing wel goed? Hoeveel weerstand hebben de lampjes nu in totaal en wat was het origineel? Persoonlijk denk ik dat er wat teveel weerstand in zit waardoor je relais overbelast wordt
Serieus? Jij denkt persoonlijk dat leds en de gebruikte weerstandjes teveel weerstand hebben en dat daardoor het relais overbelast wordt?
Bij de schakeling zoals die van een gevarenlicht komen links en rechts paralel geschakeld over elkaar heen en daardoor word de weerstand gehalveerd, de belasting word wel groter.
En dat is waar het relais op reageert, een grotere belasting veroorzaakt een andere knipperfrequentie en tel je daarbij het spanningsverschil op tussen alleen de accu of de spanning wanneer de motor draait.
Helemaal fun word het zodra je een spanning terug krijgt over de massa, dan is het feest en dien je een diodebrug in het circuit op te nemen in de aansluiting naar de massa.
Het enige wat werkelijk helpt is om te kijken of de aangesloten knipperlichten hun loop afmaken als je ze rechtstreeks op de twaalf volt zet. En ik ben er bijna zeker van dat dat zo is gezien de bovenstaande symptomen. Dan kun je maar beter heel dat relais overbruggen en de spanning rechtstreeks vanaf de schakelaar aansluiten op de knipperlichten.



En nochtans is het voeren van gevarenlicht ongeoorloofd.
 
@Willem bedankt je voor je reactie. Toen ik mijn originele knipperlichten ging vervangen voor de gene die ik nu heb met Sequential effect. Had ik alleen rechts achter aan gesloten zonder weerstand ertussen de andere 3 waren nog de originele knipperlichten toen had ik het probleem dat hij de loop niet volledig afmaakte en dus halverwege stopte, ik neem aan dat dat zo blijft als ik ze alle 4 aan sluit zonder weerstand ertussen? En jij zegt dus dat het niet te veel spanning kan zijn die door de dynamo word gegeven? Ik vind het zo raar dat het stilstaand wel werkt maar rijdend niet.

@Triker Arie je bedoeld als ik ze aanzet of ik dan voor links af en rechts af en apart lichtje heb? In dat geval heb ik er 1 (een pijl die allebeide kanten opwijst). Moet ik dat lampje daar uithalen wat maakt het verschil als ik dat doe? Neem aan dat dat alleen een reminder is dat je knipperlicht(en) aanstaande toch?

@Razadull ja de originele knipperlichten deden het perfect! Deze die ik nu heb ook met links af of rechts af, en stilstaand werken mijn gevarenlichten wel alleen al rijdend vallen ze gewoon uit. Eerlijk gezegt geen idee hoeveel weerstand er tussen zit. En denk dat de knipperlichten zelf gewoon 12volt zijn? Ik heb ze op amazone besteld eerst zonder de weerstandjes toen heb ik 1 knipperlicht getest (rechtsachter) en die maakte de loop niet volledig af. Gelijk op amazone gekeken en daar stand bij mijn bestelde knipperlichten een veel mee bestelde product bij (de weerstandjes) dus heb ik die ook besteld. Paar dagen later er tussen geplaats alleen bij rechts achter en dat verhielp het probleem toen meteen alles aan gesloten.
 
Het nadeel met die squential lampjes (ledjes) is dat die een bepaalde minimale tijd spanning moeten hebben om te kunnen "lopen".
Je knipper relais schakelt aan en uit, de tijd tussen aan en uit wordt bepaald door de belasting, maar die varieert door het "lopen" van de LED (loopt op!) Zodoende loopt het spaak.

Mijn advies zou zijn om eens te proberen om je knipper relais eruit te halen en gewoon door te verbinden. Zodoende knippert het niet meer, maar daar hebben de sequential lampjes geen last van. Die maken gewoon hun "loopje" af.
 
bedankt je voor je reactie. Toen ik mijn originele knipperlichten ging vervangen voor de gene die ik nu heb met Sequential effect. Had ik alleen rechts achter aan gesloten zonder weerstand ertussen de andere 3 waren nog de originele knipperlichten toen had ik het probleem dat hij de loop niet volledig afmaakte en dus halverwege stopte, ik neem aan dat dat zo blijft als ik ze alle 4 aan sluit zonder weerstand ertussen? En jij zegt dus dat het niet te veel spanning kan zijn die door de dynamo word gegeven? Ik vind het zo raar dat het stilstaand wel werkt maar rijdend niet.
Ik zeg juist het tegenovergestelde, op een draaiende motor meet je juist een hogere spanning.
Wanneer je het lampje direct op een accu aansluit zal het lampje aan zijn run beginnen en er mee ophouden zodra er geen spanning meer aangesloten is.
Als dat zo is, even terzijde al het weerstand gebabbel, komt deze run niet overeen met de knipperfrequentie van je relais en is het het makkelijkst om deze uit het circuit te halen en op een juiste manier te overbruggen.

Dus test even of je lampje zijn sequence start en afmaakt en weer opnieuw begint bij het aansluiten rechtstreeks op de accu. En voor het gemak ook even bij een ingeschakelde motor.

Succes.
 
Audi knipperlichten=relais weghalen en doorverbinden.
Dat met die weerstanden kan ik niet begrijpen, dat is een knutseloplossing voor gewone led knippers.
Als je een enkel indicatielampje op je dashboard hebt gaan alarm lichten lastig worden.
 
@mario-welder had jij het zelfde probleem dan? Of heb jij de relais gelijk vervangen met het plaatsen van de knipperlichten? Zoja welke relais heb je en welke motorfiets?
Ik heb n oldtimer en heb er ledknippers opgezet. Tis gewoon een instelbare met 3 aansluitingen geheel nieuwe bekabeling
 

Bijlagen

  • IMG_1453.webp
    IMG_1453.webp
    210,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1485.webp
    IMG_1485.webp
    22,3 KB · Weergaven: 0
Of... zet de originele knipperlichten terug die veel beter opvallen dan die "modieuze" sequentiële meuk.

Als je van baan wisselt wil je dat mensen dat zien. Niet dat ze denken "wat een schattige knipperlichtjessss OOH KUT" boem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan