knak doet de bout.. en nu?

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
12.168
8.828
Eindhoven
net bij inspectie van mijn koppeling een van de bouten van het deksel kapot gedraaid, het goede koppel 10nm en toch kapot |( . er zit nog twee cm in het blok hoe krijg ik die eruit?
alvast bedankt, Thijs
 
net bij inspectie van mijn koppeling een van de bouten van het deksel kapot gedraaid, het goede koppel 10nm en toch kapot |( . er zit nog twee cm in het blok hoe krijg ik die eruit?
alvast bedankt, Thijs
ik las een hier tijdje terug een goeie tip. Ik weet alleen niet of het bij jouw van toepassing is :?
Je zou met een ijzerzaagje een sluifje kunnen zagen en met een schroevendraaiertje de rest eruit draaien
 
net bij inspectie van mijn koppeling een van de bouten van het deksel kapot gedraaid, het goede koppel 10nm en toch kapot |( . er zit nog twee cm in het blok hoe krijg ik die eruit?
alvast bedankt, Thijs


Met een extractor

Eerst voorzichtig een gat in de afgebroken bout boren en dan met een Extractor (linkse tap) eruit draaien.

succes

full
 
Extractors kunnen ook afbreken, dan zit je mat een hardstalen ding in je blok.
Hardstalen dingen zijn nooit lekker om ergens in te krijgen :)
Ik las er altijd een veel grotere moer op, door de hitte en de grip lukt het meestal wel.
In het ergste geval breekt de moer weer af, en kun je altijd nog uitboren en helicoilen.
 
Bij mij brak een keer een bout af bij de koppelingsplaten. Deze heb ik met een kleine metaalboor wat ingeboord en toen de boormachine de andere kant op laten draaien. Toen kwam het restant van de bout eruit. Of helemaal uitboren en even een nieuwe draad tappen.
 
foto gaat niet lukken want ik heb m gewoon verder in elkaar gezet en getest (mooi weer lekker rustig op de weg dus ik kon het niet laten zweten doet ie net als het baasje toch al). het probleem is dat er hoogstwaarschijlijk niks uitsteekt dus er valt weinig aan te lassen/ draaien dus dat zal dan wel boren worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan