Kleppen stellen

Raymond-1979

Die hard MF'er
24 mrt 2004
494
40
Assen
Is het raadzaam om elke 15dkm de kleppen te laten stellen of kan het ook bij bijv 30 dkm

Gaat om een ktm superduke 990 van 2009
 
Ik ben niet bekend met het type motorfiets, maar in het algemeen is controleren veel minder werk dan stellen. Bij sommige motoren verloopt de speling ook nauwelijks na de eerste keer stellen. Het hangt wel van de rijstijl af.
 
Volg, ben ook benieuwd wil hem dit weekend wegbrengen om dit te laten checken.
Kun je het bijv ook aan de motor horen en kan je dit ook zelf -makkelijk- checken?


Nee je kan niet horen of de klepspeling goed is, en ja als je een vakbekwaam monteur bent die weet waar hij mee bezig is dan is het geen enkel probleem om het zelf te doen, ben je onbekend met de techniek dan is afblijven de beste optie.
 
Ik ga binnenkort de klepspeling van mijn Vmax checken en eventueel stellen. Ben geen monteur, heb het nog nooit gedaan. Ik moet echter wel ergens beginnen, anders leer ik nooit sleutelen.

Wat ik wel heb:

Het juiste gereedschap, een handboek en MF.
 
  • Leuk
Waarderingen: msg
Owner's manual, van de ktm sd 990 geeft aan om de 15.000 km of om de 2 jaar, wat het eerste komt. En ja dat is raadzaam om dat aan te houden een fabrikant stelt niet voor niks zo'n schema op.
Dit vind ik een goeie,of om de 2 jaar? :?alsof je klepspeling verloopt na bijvoorbeeld 2 jaar van stilstaan,zeker te lang feierabend gevierd
die dat verzonnen heeft_O-Je heb zeker bij het olie verversen gekeken;)
 
Rond de 500 euro gok ik. Als ik zo op internet rond suf zijn ze bij een ktm superduke er 4 uur mee bezig

Tja het zijn 2 verschillende kleppendeksels die open moeten en misschien moet je radiateur ook los/aan de kant. Maar die vraag kun je beter in het KTM superduke topic vragen. En het hangt er ook vanaf of je klepspeling nog goed is, zoniet moeten ook de nokkenassen eruit nog meer werk dus.

KTM SuperDuke 990 Deel 14
 
Het is raadzaam om de klepspeling te laten controleren om het aantal kms conform handboekje. Meestal is controle goedkoper dan stellen omdat veel motoren hiervoor stelplaatjes/shims gebruiken. Bij oudere boxer BMWs gebeurt dit dmv een stelschoef en dan kost het vrijwel geen extra tijd. Bij een VFR vtec is het extra complex en kost het veel meer tijd.

Als je technisch handig bent, goed gereedschap gebruikt, bent secuur, geduldig en de tijd neemt is kleppen stellen prima zelf te doen. Doe je het verkeerd dan wordt het kostbaar grapje.

Ik vind het geen klusje om als eerste mee te beginnen als je wilt leren sleutelen.
 
Klepspeling controleren (en mss als nodig corrigeren) is bij mijn brommerd wel enige uurtjes werk.......................

Onlangs heb ik de kleppendekselpakking moeten vervangen vanwege zweten. Vooral bij extreme hitte werd het blok flink vies. Dunnere olie?
Deze keer met extra nauwkeurigheid pakking gemonteerd, om niet straks nog eens alles los te moeten maken.
Schermkappen eraf, tank eraf en ook de carbs eraf (omdat je anders niet bij de stekker van de fan kan komen), koelwater aftappen en radiateur verwijderen.
He-he, kleppendeksel eraf! Als je al zo ver bent, dan is klepspeling checken niet veel werk meer.
(kennis van mij met BMW is dat in een paar tellen zo gedaan)

Van alle kleppen (bij mij 20x) heb ik de waarden van de shims bij de laatste klepafstelling genoteerd. Ik weet wat er nu in zit en wat dan de mogelijke vervanging moet gaan worden. Klep-shims te vervangen, na bekende acties van nokkenassen verwijderen, stoterbussen eruit, shims aanpassen.
Daarna alles omgekeerd weer te monteren.

Al met al niet een klus die je graag iedere week wil doen ...........................'(
 
Dikte van de shims noteren na het stellen? Ga ik dan te kort door de bocht als ik denk dat dit niet zoveel zin heeft omdat je shims ook slijten? Niet dat ik heel veel ervaring heb, maar bij mijn Duc meet ik op wat er uit komt en reken dan uit wat ik nodig heb...
 
De zijde waar de maat op staat moet je iig niet boven leggen maar naar beneden, de geharde kant ligt dan boven.
Ik controleer ze ook altijd met een micrometer maar nog nooit een afwijkingen gemeten, en ik heb er van zeker 40jaar oud(cb900).
Ze liggen zowiezo constant in de olie als ze gemonteerd zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan