A
Anoniempje118
Guest
De Vmax staat alweer een tijdje binnen en in het kader van nieuwe dingen leren, probeer ik zo nu en dan eens wat te sleutelen. Twee jaar geleden vond ik dat nog "eng", maar inmiddels krijg ik steeds meer vertrouwen. Zo veel vertrouwen, dat ik het aangedurfd heb om de klepspeling van mijn motor te meten en eventueel te stellen.
Degenen die de Vmax kennen, weten dat je de kleppendeksels er niet zomaar af krijgt als het blok nog in het frame zit. Moest dus eerst de halve fiets slopen om ergens bij te kunnen. In mijn geval was ik er nog wat drukker mee vanwege de aftermarket dingen die ik moest verwijderen. Maar goed, het is gelukt:
Vervolgens de klepspeling opgemeten en er een schemaatje van gemaakt:
Sommige toleranties zijn te krap, andere te los. Voordat ik rigoreus aan de slag ga met het verwijderen van de shims, ga ik eerst even rustig ademhalen. Ik heb een plan van aanpak nodig.
Wat denk ik zelf?
1: Beslissen welke shims er uit moeten. Dit vind ik lastig bij degenen waarbij de tolerantie te hoog is. Is dit een gevalletje "out of spec = out of spec", of kan ik een marge aanhouden vanwege het feit dat de klepspeling toch nog krapper wordt?
2: De shims die er uit gaan noteren in het schema, zodat ik weet waar ze vandaan komen en er mee kan rekenen.
Degenen die de Vmax kennen, weten dat je de kleppendeksels er niet zomaar af krijgt als het blok nog in het frame zit. Moest dus eerst de halve fiets slopen om ergens bij te kunnen. In mijn geval was ik er nog wat drukker mee vanwege de aftermarket dingen die ik moest verwijderen. Maar goed, het is gelukt:
Vervolgens de klepspeling opgemeten en er een schemaatje van gemaakt:
Sommige toleranties zijn te krap, andere te los. Voordat ik rigoreus aan de slag ga met het verwijderen van de shims, ga ik eerst even rustig ademhalen. Ik heb een plan van aanpak nodig.
Wat denk ik zelf?
1: Beslissen welke shims er uit moeten. Dit vind ik lastig bij degenen waarbij de tolerantie te hoog is. Is dit een gevalletje "out of spec = out of spec", of kan ik een marge aanhouden vanwege het feit dat de klepspeling toch nog krapper wordt?
2: De shims die er uit gaan noteren in het schema, zodat ik weet waar ze vandaan komen en er mee kan rekenen.