Kleppen stellen Yamaha Thundercat

Flurpsel

Die hard MF'er
15 nov 2008
814
41
Rotterdam
Hallo allemaal,

De kleppendekselpakking van mijn Thundercat lekte en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor het vervangen hiervan eerst de klepspeling op te meten.
Ik heb een paar vraagjes over de waardes die ik heb gemeten. Let op, hij komt uit 1996 en heeft om en nabij de 140k gelopen. Ik heb hem gekocht met 40k op de teller en kan je vertellen dat de kleppen sindsdien in elk geval nog nooit zijn gesteld.

Volgens het WPH is de 'recommended clearance' tussen 0,11-0,20mm.
Ik heb 4 kleppen gemeten die tussen de 0,25-0,29mm zitten (voelermaatje van 0,25 pastte wel en 0,30 niet).
Om de shims te vervangen moet de nokkenas eruit. Niet het einde van de wereld maar ik zit er ook niet echt op te wachten. Het is een pekelfietsje en hij moet binnenkort wel weer de weg op. Scheelt dat alle kleppen met deze afwijking op dezelfde nokkenas zitten dus er hoeft er maar 1 uit. Maar mijn vraag is, is het nodig om deze afwijking aan te pakken? Als ik zo kijk naar onderstaande tabel is de afwijking vrij marginaal, ook met het oog op hoeveel km's hij al heeft gelopen. Hij start en loopt verder oke, compressie is ook goed laatste keer dat ik het heb opgemeten en ik hoor geen tikkende geluiden.
IMG_20231005_154243.jpg


Andere vraag die ik heb is meer uit interesse, het viel me op dat de waardes van de kleppen aan de uitlaat zijde slechter zijn dan aan de inlaatzijde. Is dat gebruikelijk? Zo ja, is daar een reden voor?
 
Inlaat 11-20 uitlaat 21-30.

Als je dan toch al je kleppendeksel los hebt, haal je kettingspanner los, nokkenas er uit.
je hebt al 70% van het werk gedaan, doe het dan gelijk goed.

Enige waar ik even mee zit is dat klepspeling normaal minder word, niet meer.
Dus als je 25-29 op de inlaat hebt gaat er ergens misschien wat fout.
 
Uitlaatkleppen worden heter dus sneller speling? 8-)

Hoe zeker ben je van de meetresultaten of kan er een ervaren mechanieker meekijken?
 
Ze zijn uit specificatie dus stellen, simpel.
Tierapje om nokkenasketting en nokkenastandwiel als je het loshaalt als je bang bent je timing kwijt te raken, zo moelijk is het allemaal niet.
 
Inlaat 11-20 uitlaat 21-30.

Als je dan toch al je kleppendeksel los hebt, haal je kettingspanner los, nokkenas er uit.
je hebt al 70% van het werk gedaan, doe het dan gelijk goed.

Enige waar ik even mee zit is dat klepspeling normaal minder word, niet meer.
Dus als je 25-29 op de inlaat hebt gaat er ergens misschien wat fout.
Kan allebei de kanten op gaan hoor, hangt er maar net vanaf wat het zwakste onderdeel bij dat deel van de kleppentrein is.
Laatste motor waar ik de kleppen van stelde waren er drie te krap en 5 te ruim van de 16.
 
En dat was inderdaad het geval.
lezen zonder aannames is best moeilijk, tot je de mafste dingen meemaakt als:

klant belt. Mijn motor is afgeslagen en hij doet het niet meer.
ik vraag: hoe staat de noodknop. Die rode knop rechts op je stuur?
klant: die staat goed!
ik: weet je het zeker?
klant: ja echt!
ik half uur rijden naar klant op de snelweg, zet de noodschakelaar goed en start de motor.
klant: hoe kan dat nou!


en het was geen blondje en geen vrouw!
 
Let op, hij komt uit 1996 en heeft om en nabij de 140k gelopen. Ik heb hem gekocht met 40k op de teller en kan je vertellen dat de kleppen sindsdien in elk geval nog nooit zijn gesteld
Echt een Yamaha, 140.000 km en nog hoeven de kleppen niet gesteld te worden :]

Ik heb een FZR gehad die ik ook een aantal keer heb gecontroleerd, maar nooit hoefde te stellen
 
Klepspeling van deze blokken wordt echt altijd alleen maar kleiner. Ik ben regelmatig uitlaatkleppen met 0.00 tegengekomen. Inlaatkleppen gaan wel langer goed
 
lezen zonder aannames is best moeilijk, tot je de mafste dingen meemaakt als:

klant belt. Mijn motor is afgeslagen en hij doet het niet meer.
ik vraag: hoe staat de noodknop. Die rode knop rechts op je stuur?
klant: die staat goed!
ik: weet je het zeker?
klant: ja echt!
ik half uur rijden naar klant op de snelweg, zet de noodschakelaar goed en start de motor.
klant: hoe kan dat nou!


en het was geen blondje en geen vrouw!
Dit herken ik ook uit mijn werk, mn de scootmobielen.
 
Klepspeling van deze blokken wordt echt altijd alleen maar kleiner. Ik ben regelmatig uitlaatkleppen met 0.00 tegengekomen. Inlaatkleppen gaan wel langer goed
Vind jij het ook zo kut om die inlaatnokkenas op goeie timing te krijgen als het blok in het frame hangt?

De combinatie van de hoek waarin je kijkt en de hoek waarmee je de nokkenas naar beneden drukt en dat dat ding nog ietsje draait als je de nokkenasklemmen vast zet zorgt er bij mij voor dat het meestal niet in 1 keer goed gaat.
 
Klopt, je hebt ook niet het idee dat die nokkenas goed ligt tot de kleppen zijn ingedrukt door het aandraaien van de kappen, dat scheelt gewoon een tand. Gelukkig heb je aardig wat kettingspeling zolang de kettinspanner en geleiders nog niet op hun plek zitten. En doordat die tanden zo stomp zijn verschiet hij ook zomaar een tand,.
 
Terug
Bovenaan Onderaan