Kleppen stellen Honda Fireblade

Djeepert

MF veteraan
18 aug 2007
6.218
22
Zuid-Holland
Beste lezer,

Zoals zoveel deze winter ga ik zelf de kleppen stellen van mijn motor '06 CBR1000. Alert gemaakt door verschillende recente topics, lekker met een werkplaats, tijd en een haynes manual aan de slag gaan. Wat kan er fout gaan...

Alles gemeten en gesteld volgens de handleiding, alleen twijfel ik nu of de nokkenassen goed staan. Het vreemde is dat het mij ook niet lukt om ze anders te zetten. Nu heb ik een paar foto's gemaakt, aan jullie het oordeel of hij zo goed staat.
Tijd.jpg
in1.jpg


Ik besef me dat de "ex" heel lastig te zien is.. Ik zou eventueel een filmpje kunnen maken. Of hebben jullie nog tips?

(de koppelingsdeksel is beschadigd door een schuivertje, komt nog een ander op)
 

Bijlagen

  • ex1.jpg
    ex1.jpg
    322,6 KB · Weergaven: 114
  • ex2.jpg
    ex2.jpg
    315,7 KB · Weergaven: 104
Weet je zeker dat je de nokkenassen op de zelfde manier heb gemonteerd, als dat ze zijn gedemonteerd?
Je krukas draait 2 rondjes, en je nokkenas draait dan 1 rondje.
Dus als de krukas op de markering staat, kan je nokkenas markering op 2 manieren staan.
Met inlaatas markering IN/EX, uitlaatas IN/EX zoals op de foto, of
met inlaatas markering EX/IN, uitlaatas EX/IN.
Als je ze dus op de ene manier demonteert, en de andere manier weer monteert staat die in de verkeerde slag, dan start die niet
Heeft dat ding geen waisted spark dan?
 
Weet je zeker dat je de nokkenassen op de zelfde manier heb gemonteerd, als dat ze zijn gedemonteerd?
Je krukas draait 2 rondjes, en je nokkenas draait dan 1 rondje.
Dus als de krukas op de markering staat, kan je nokkenas markering op 2 manieren staan.
Met inlaatas markering IN/EX, uitlaatas IN/EX zoals op de foto, of
met inlaatas markering EX/IN, uitlaatas EX/IN.
Als je ze dus op de ene manier demonteert, en de andere manier weer monteert staat die in de verkeerde slag, dan start die niet

Ik heb ze gedemonteerd, op IN/EX en IN/EX, zoals Haynes voorschrijft. En ook weer op die manier gemonteerd.

Hoe weet de ontsteking of zuiger 1 in de arbeidsslag staat? Zit de pick up dan op de nokkenas of deelt hij de puls door 2 ?

Nokkenas en krukas, als ik het goed gelezen heb.
Dan is bovenstaande zeker niet van toepassing..?

Kunnen die kettingwielen van de nokkenassen af en versteld worden? Zonder enige vorm van kennis is dat wat ik zie met die gaten en boutjes van de kettingwielen.
Dat kan, maar dat heb ik niet gedaan.

timing nokkenassen grdriedubbelchecked ?
Na het advies op de eerste post van mij, zou het goed moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets dacht ik al. Zijn er motorfietsen waarbij het wel belangrijk is als de krukas 360 graden verdraait is?

Nee. Of er wordt gevonkt (en eventueel ingespoten) elke 360 graden krukasrotatie (en hoeveel bobines en hoeveel vonken die geven doet er niet toe), of er wordt elke 720 graden gevonkt en ingespoten en heeft de ECU een nokkenassensor.

Het kan ook zijn dat alleen de inspuiting of alleen de ontsteking elke 720 graden plaatsvindt, maar ook dan is er een sensor aanwezig. Bij contact uit vergeet de ECU namelijk expres hoe de nokkenassen staan. Anders zou de motor ook niet meer starten als je de krukas met de hand een slag verdraait (zonder aan de nokkenassen te zitten) of je het contact een keer uitzet terwijl je nog niet helemaal uitgerold bent op de motor.
 
Na het advies op de eerste post van mij, zou het goed moeten zitten.

het zeggen helpt niet, het effectief controleren wel.

je zegt dat je het uiteindelijk met B07 zijn methode goed gekregen hebt, maar hij sprak niet over de uitlaatnokkenas. heb je die ook goed gezet ? heel toevallig staat de sensor namelijk op de uitlaat nokkenas ...
 
Dodemansschakelaar! (zal de eerste x niet zijn O-) )

Al meerdere keren aan en uit gezet. En ook weer aan dus.

Vonken je bougies wel?
Buiten de cilinder wel.

het zeggen helpt niet, het effectief controleren wel.

je zegt dat je het uiteindelijk met B07 zijn methode goed gekregen hebt, maar hij sprak niet over de uitlaatnokkenas. heb je die ook goed gezet ? heel toevallig staat de sensor namelijk op de uitlaat nokkenas ...

Terrechte opmerking. Ik heb In en ex beide horizontaal gezet. Ketting op spanning gezet en rond gedraaid. Stonden daarna nog steeds op tijd.

Of hij zou nu opeens versprongen moeten zijn.

Ik bedacht me vanavond dat ik de voorkant eraf heb gehad, hierin zit de tipsensor. Die zit al die tijd er wel gewoon weer op, maar moet die nog gereset worden oid?
 
Ik bedacht me vanavond dat ik de voorkant eraf heb gehad, hierin zit de tipsensor. Die zit al die tijd er wel gewoon weer op, maar moet die nog gereset worden oid?

Geen idee of die gereset moet worden.
Het is wel belangrijk dat die sensor recht gemonteert zit, en niet scheef/ondersteboven ofzo:)
Ik geloof dat die de onsteking, of brandstofpomp afsluit als de motor om valt.
Ontsteking, en brandstof heb je, dus denk niet dat het aan die sensor ligt.
 
Zit er een zelfdiagnose systeem op?
Een hele basale. Maar hij geeft geen foutmelding in het dashboard, zal hier van het weekend naar kijken

Ik zie dat de T bij jou op de markeering staat, klopt dat wel?
Als ik naar een CBR 1000 uit 2008 kijk, staat de markering niet op de T, maar tussen T en de F.
Hier een voorbeeld:
Ik zal het nog even nalezen, maar ik dacht dat hij op het eerste streepje na de T moest staan.

Ook een domme vraag misschien, maar is je accu wel vol genoeg, probeer anders eens startkabels.
Geen domme vraag, accu hangt aan de druppellader en heeft ook aan de snel lader gehangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan