Kleinere/kortere motorrijders: welke motor rijd jij?

Full_J

Euro 98
26 jul 2017
34
10
Hey hallo,

Ben benieuwd welke motoren jullie allemaal rijden en met welke lengte, misschien leuk om daarbij ervaringen te delen met elkaar :D

Laat ik maar beginnen:

Ben zelf 1,68m en rijd sinds kort op een Yamaha Tracer 700 na overgestapt te zijn van een oude Honda Hornet 600.

Stukje hoger en wat meer anticiperen met mijn voet neerzetten, maar bevalt zeker goed!
 
1.63 en korte benen -O-
Begonnen op een verlaagde Yamaha diversion 600 , daarna Honda CBF 600 en nu een verlaagde Suzuki GSX650F

NB verhoogde Daytona-laarzen zijn ook een hele goede investering.

Bij mijn huidige motor kreeg ik trouwens wel problemen met het opbokken; uiteindelijk heb ik bij een ouderwetsche smid (die trouwens ook motor rijdt en ook wel wat motorreparaties doet) de middenbok laten verlagen. Scheelt een heel stuk.
 
Laatst bewerkt:
1m61 met korte beentjes (naar verhouding) en ik rijd een onverlaagde GS500 '02. Ik heb er wel een R6 rear shock in gelepeld en dat scheelt net een belangrijk beetje hoogte. Met beide voeten tegelijk komen alle tenen aan de grond, maar de voorvoeten niet.

Ik vind 't zo wel prima, al is 't met mijn motorschoenen net wat meer behelpen dan met m'n laarzen (Sidi, klein hakje). Ik merk wel dat echt alles vrij veel scheelt, zeg maar. Op platte sneakers zal ik bijvoorbeeld nooit opstappen want dan kan ik eigenlijk niet goed aan de grond.

Als ik ga proefrijden vind ik 't niet erg als de motor wat hoger is. Zo ben ik ook een keer op een Zero geklommen. Vent van de zaak keek ernaar, "Tja. Als jij 't aandurft doe ik alsof ik 't niet gezien heb!" :P Daarop kon ik echt alleen bij de grond als ik m'n andere knie zowat op de tank of 't zadel trok. Het is extra irritant als 't steppie van een motor recht onder m'n heup zit - dan moet ik of ernaast, of ervoor, of erachter m'n voet neerzetten, en dat is allemaal niet de kortste weg naar beneden. Dat vind ik erg vervelend omhoog houden bij 't stoplicht.

Onverlaagde motoren waarop ik heb gereden:
Suzuki GS500,
Suzuki GSX550ES,
Honda CB500,
Yamaha XJ 6 N,
KTM Duke 390,
KTM Duke 790,
BMW R nineT Racer,
BMW R 1200 R,
BMW G310,
Husqvarna Svartpilen 401,
Ducati Scrambler 800 Icon,
Ducati Monster 821,
Triumph Bonneville T100,
Harley Davidson 2018 Street Rod,
Zero SR.

Kortom: laat je vooral niet beperken! *O*
 
Laatst bewerkt:
167... Ik rijd (straks) op een RD200. Motor met een verhaal en dus niet specifiek om formaat gekozen, maar wel heel blij dat het om een klein model gaat ;)
 
172 cm , maar ondervond nooit last om voeten langs beide zijden op de grond te zetten . De hoogste zitters waren de beide yam,s , xjr en tdm met kleine 80 cm van zit naar grond . Ik heb meer last van mijn geplooide benen op de voetsteunen . Moet regelmatig de benen strekken .
 
1m72, rij VFR, Kan met m'n tippen op de grond, maar voor zo'n zware fiets is het toch wel link.
Zal in de zomer mijn zadel bijschaven aan de zijkanten zodat het makkelijker is om mijn beide voeten op de grond te krijgen. Misschien helpt het ook mijn mijn zelfvertrouwen in en op de motor :)
 
1.67 - Suzuki Gladius
Tweedehands aanschaf en was al verlaagd, maar ik vraag me af of dat voor mij bij deze fiets ook echt nodig was geweest.
 
1.86 - Bandit 1250 SA (standaard)
zadel in hoogste stand
rij met bergschoenen
heb normale benen en ze zijn nog mooi ook :+
 
Ghehehe, oke.
Overal in de wereld ben je met 1,65 m van gemiddelde lengte, alleen in Nederland zegt met “klein” en dat is best raar. Alsof Nederland de norm zet.
Voor vrouwen misschien maar over de gemiddelde lengte voor mannen ligt hoger, ergens tussen de 1.75 en 1.80 gok ik. Gezien de meeste motoren voor de doelgroep man ontworpen worden ben je met een lengte onder dat gemiddelde een kleine rijder. Ongeacht man of vrouw.

Dat daargelaten ben ik in mijn omgeving nog altijd de kleinste, zowel tussen de Nederlandse vrienden/collega's als tussen vrienden uit het buitenland. Volgens mij is Nederland allang niet meer het enige land met veel lange mensen.
 
Ik was ooit 1.72 nu 170 rijd Triumph rocket 3 , 2 voeten plat aan de grond kan net met een vrij breed zadel maar dan sta ik meer dan ik zit.
 
Ik ben niet al te groot (1m73), maar ook niet echt klein.
Toch heb ik de laatste jaren moeite met het kiezen van een passende motor.
Bij het kiezen van de juiste motor heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een ergonomische calculator: https://cycle-ergo.com.

In het algemeen kan ik stellen, dat er vaak weinig mogelijkheden zijn de ergonomie van een motorfiets aan te passen aan je eigen lichaam, ook als de zithoogte correct is.
Er zijn dingen mogelijk als stuurverhogers, balhoofd wat laten zakken en aanpassingen aan het linksysteem, maar vaak heeft dat negatieve invloed op de rijeigenschappen.

Bij mijn huidige motorfiets, een cruiser, zou ik graag de floorboards een paar graden laten kantelen: kan niet.
Bij mijn vorige motorfiets (sport-toer) had ik graag de handvatten een paar graden naar binnen gedraaid: kon niet.

In het algemeen concludeer ik, dat voor kortere en langere mensen weinig aanpassingen mogelijk zijn en het dus zaak is bij aanschaf hierop alert te zijn.
Echter de door mij ervaren klachten treden pas op bij langere ritten (> 8 uur/dag) en dat is moeilijk bij een proefrit te constateren. Wat meer stelmogelijkheden zou wenselijk zijn.
 
Ik ben niet al te groot (1m73), maar ook niet echt klein.
Toch heb ik de laatste jaren moeite met het kiezen van een passende motor.
Bij het kiezen van de juiste motor heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een ergonomische calculator: https://cycle-ergo.com.
korte pootjes zeker?
In het algemeen kan ik stellen, dat er vaak weinig mogelijkheden zijn de ergonomie van een motorfiets aan te passen aan je eigen lichaam, ook als de zithoogte correct is.
Er zijn dingen mogelijk als stuurverhogers, balhoofd wat laten zakken en aanpassingen aan het linksysteem, maar vaak heeft dat negatieve invloed op de rijeigenschappen.
Negatief beïnvloeden? Dat valt denk ik best mee er is echt nog een hoop marge voordat het echt negatief word. Zeker met het huidige verkeer merk je er niks van.
Bij mijn huidige motorfiets, een cruiser, zou ik graag de floorboards een paar graden laten kantelen: kan niet.
Bij mijn vorige motorfiets (sport-toer) had ik graag de handvatten een paar graden naar binnen gedraaid: kon niet.
een stuur kun je ook op smaak laten (ver)maken
In het algemeen concludeer ik, dat voor kortere en langere mensen weinig aanpassingen mogelijk zijn en het dus zaak is bij aanschaf hierop alert te zijn.
Echter de door mij ervaren klachten treden pas op bij langere ritten (> 8 uur/dag) en dat is moeilijk bij een proefrit te constateren. Wat meer stelmogelijkheden zou wenselijk zijn.
Ik merk er maar weinig van en mijn bbl is 74cm, een motor rechtop houden doe ik moeiteloos. En om te draaien stap ik af.
 
Met mijn korte benen en stijve heupen rijd ik op een Royal Enfield:
1399056

Zonder achterzitje (scheelt weer 15 cm) perfect.
 
Ben een man en vaak de kortste (verwijst heel verdrietig naar de link van RG-gamma) :$

Mijn excuses, ik was ervan uitgegaan dat je een vrouw bent.


Dan ben ik benieuwd waar ze al die lui gestopt hebben wanneer ik in het buitenland ben😂

En ik ben benieuwd naar sinds wanneer Turkije bij Europa hoort.. de beste man kwam ook nog eens uit een plaats naast de grens bij Syrië.
 
Terug
Bovenaan Onderaan