Klassieker uit Amerika op NL kenteken zetten

mathh

MF veteraan
12 jul 2005
4.848
221
Beek (Lb)
Ik heb een Kawasaki uit 1976 die begin jaren ‘90 in NL is ingevoerd en waar destijds alle kosten voor betaald zijn (invoerrechten en BTW). Bij de motor heb ik een Oregon Vehicle Certificate of Title (van de vorige eigenaar) en een EU document waarop de betaalde kosten staan vermeld samen met de voertuiggegevens. Kan ik met deze formulieren gewoon een kentekenkeuring aanvragen of heb ik meer nodig?
En moet de motor rijklaar bij de keuring worden aangeleverd of is dat niet meer nodig?

De motor heeft al die tijd in verschillende verzamelingen gestaan en er zitten bijna 30 jaar oude nieuwe uitlaten op dus starten vind ik een beetje zonde.
Ik wil hem op kenteken hebben omdat ik er van uit ga dat zoiets binnen afzienbare tijd niet meer mogelijk is (van Belgie heb ik al gehoord dat het daar niet meer kan).
 
Martell heeft gelijk, de motor is nooit in de EU op kenteken geweest. Als dat wel zo was had ik geen enkel probleem want dan hoef je hem alleen maar te laten zien, beide nrs worden genoteerd, wielbasis gemeten klaar. Meer mogen ze dan niet.
@Martell: wanneer heb jij de laatste niet EU motor gedaan? En waar?
 
Martell heeft gelijk, de motor is nooit in de EU op kenteken geweest. Als dat wel zo was had ik geen enkel probleem want dan hoef je hem alleen maar te laten zien, beide nrs worden genoteerd, wielbasis gemeten klaar. Meer mogen ze dan niet.
@Martell: wanneer heb jij de laatste niet EU motor gedaan? En waar?
er is nl maar 1 plek waar je terecht kan. Lelystad.
Dat was toen, en nu nog steeds...

Toelatingskeuring motor | RDW
 
Helaas. Was dat maar waar.

Als een voertuig niet eerder in een eu land een kenteken heeft gehad, ziet rdw het als een nieuw voertuig. Los van het feit of er al duizenden van in NL rondrijden.

De RDW maakt bij goedkeuring van voertuigen onderscheid tussen voertuigen met en voertuigen zonder typegoedkeuring. Voertuigen met een typegoedkeuring zijn voertuigen die in grote aantallen worden gebouwd volgens Europese voorschriften en die zonder verdere keuring kunnen worden toegelaten tot de weg. Voertuigen zonder typegoedkeuring kunnen ook worden toegelaten tot de weg, maar moeten eerst individueel worden goedgekeurd. Hier vindt u informatie over de individuele goedkeuring van voertuigen. U krijgt hiermee te maken bij:
  • toelatingskeuring van een niet eerder in Europa geregistreerd voertuig;
  • toelatingskeuring van een zelfbouwvoertuig;
  • wijzigingskeuring van een voertuig;

Ik ben op de RDW site nog eens naar je eerste citaat gaan zoeken. Ik vond het vreemd dat ik iets over het hoofd had gezien. Op die pagina staat het volgende:

“Als u een motor heeft gekocht buiten landen uit de lidstaten van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie EVA of u heeft zelf een motor gebouwd en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet de motor goedkeuren om te mogen rijden op de Nederlandse weg.
Heeft uw motor een Europese typegoedkeuring of heeft uw motor een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2006, dan geldt voor u de informatie in het artikel: Nederlands kenteken aanvragen voor voertuig uit de EU. U kunt bij de fabrikant navragen of uw motor een Europese typegoedkeuring heeft”

Precies dat vet gedrukte gedeelte blijft me op het verkeerde been zetten... waren die van jouw ook van voor 2006?
 
Ik ben op de RDW site nog eens naar je eerste citaat gaan zoeken. Ik vond het vreemd dat ik iets over het hoofd had gezien. Op die pagina staat het volgende:

“Als u een motor heeft gekocht buiten landen uit de lidstaten van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie EVA of u heeft zelf een motor gebouwd en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet de motor goedkeuren om te mogen rijden op de Nederlandse weg.
Heeft uw motor een Europese typegoedkeuring of heeft uw motor een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2006, dan geldt voor u de informatie in het artikel: Nederlands kenteken aanvragen voor voertuig uit de EU. U kunt bij de fabrikant navragen of uw motor een Europese typegoedkeuring heeft”

Precies dat vet gedrukte gedeelte blijft me op het verkeerde been zetten... waren die van jouw ook van voor 2006?
Ja en nee.

van 1986 tot 2011 (of zoiets)

Die laatste was een Harley met US title. Gewoon stock model, wat identiek uit de showroom kwam in NL. Hoop gezeik mee gehad, want voldeed niet echt aan de toelatingseisen tijden individuele keuring (geluid uitlaat, jiffy beveiliging...)
 
De motor heeft nog helemaal geen eerste toelating, dus die zaken zijn niet van toepassing. Datum van NL plaat = datum eerste toelating.

Volgens mij klopt dit niet, er zijn 3 datums (zomaar een voorbeeld, een Volvo ingevierd uit de
States):

Historie

Datum aanvang tenaamstelling:23-03-2017

Datum eerste afgifte Nederland:04-07-2000

Datum eerste toelating:28-02-1974
 
Vandaag ben ik naar de Interclassics beurs in Maastricht geweest. Daar stond een stand van de RDW waar 2 keurmeesters van de vestiging Elsloo aanwezig waren. Ik heb daar mijn vraag gedeponeerd en ze verteld dat ik niet helemaal wijs kom uit de site. Volgens hun is het keuren geen probleem, het keuzemenu voor de keuring werd op hun computer aangeklikt, netjes aangegeven dat ie van buiten de EU en EVA komt, dat het een motorfiets is en dat ie van voor 1978 is (andere opties waren van `1978 tot 2006` en `jonger dan 2006`). Vervolgens de gegevens ingetikt en toen vestiging Elsloo gekozen waar ik vervolgens volgende week al terecht zou kunnen. De verlichting moet wel aangepast zijn en de banden mogen oud zijn maar moeten goed zijn, dus geen canvas dat door komt of gescheurd of geen profiel. Over het wel of niet starten werd gezegd dat de motor officieel moet lopen maar dat ze snapten dat er een nieuwe uitlaat op zit en dat ik daarom de motor liever niet start. Dat de motor absoluut origineel is zal ook helpen. Maar gezien het RDW logo op hun shirt moeten ze een officieel antwoord geven ;) . Een proefrit wordt er absoluut niet mee gemaakt. Tevens kreeg ik de tip zoveel mogelijk documentatie van dit type mee te nemen zoals frame/motornummerlijsten en een werkplaatshandboek voor eventuele technische informatie.
We gaan het dus meemaken, ik ben nu de carbs aan het reinigen en daarna moet ik de tank roestvrij maken en dan wordt een afspraak gemaakt. Daarna meld ik me hier weer om het resultaat te delen en of alles ook zo gelopen is.
 
Vandaag ben ik naar de Interclassics beurs in Maastricht geweest. Daar stond een stand van de RDW waar 2 keurmeesters van de vestiging Elsloo aanwezig waren. Ik heb daar mijn vraag gedeponeerd en ze verteld dat ik niet helemaal wijs kom uit de site. Volgens hun is het keuren geen probleem, het keuzemenu voor de keuring werd op hun computer aangeklikt, netjes aangegeven dat ie van buiten de EU en EVA komt, dat het een motorfiets is en dat ie van voor 1978 is (andere opties waren van `1978 tot 2006` en `jonger dan 2006`). Vervolgens de gegevens ingetikt en toen vestiging Elsloo gekozen waar ik vervolgens volgende week al terecht zou kunnen. De verlichting moet wel aangepast zijn en de banden mogen oud zijn maar moeten goed zijn, dus geen canvas dat door komt of gescheurd of geen profiel. Over het wel of niet starten werd gezegd dat de motor officieel moet lopen maar dat ze snapten dat er een nieuwe uitlaat op zit en dat ik daarom de motor liever niet start. Dat de motor absoluut origineel is zal ook helpen. Maar gezien het RDW logo op hun shirt moeten ze een officieel antwoord geven ;) . Een proefrit wordt er absoluut niet mee gemaakt. Tevens kreeg ik de tip zoveel mogelijk documentatie van dit type mee te nemen zoals frame/motornummerlijsten en een werkplaatshandboek voor eventuele technische informatie.
We gaan het dus meemaken, ik ben nu de carbs aan het reinigen en daarna moet ik de tank roestvrij maken en dan wordt een afspraak gemaakt. Daarna meld ik me hier weer om het resultaat te delen en of alles ook zo gelopen is.
:t

Netjes geholpen :Y
 
Misschien een beetje off-topic, maar misschien wel een goede raad voor allerlei problemen/vragen met het RDW.

Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe(!) motor, waarbij echter op de kentekenkaart merk en type verkeerd vermeld stonden.
De rest klopte wel (incl. VIN).
Bij aflevering werd gemeld, dat ik binnen twee weken een nieuwe kaart zou krijgen. Niet dus.

Geclaimd bij dealer en importeur: het zou opgelost worden.
Na veel gemail en gebel: geen resultaat.

Gemaild naar RDW: niets zeggend antwoord.

Gebeld naar RDW: mijn probleem kon niet bestaan.

Bezoek gebracht aan lokaal RDW station: Kaart werd uiteindelijk ingenomen, vervangend tijdelijk formulier gekregen en na een kleine twee weken had ik de juiste gegevens op de nieuwe kaart staan.
Het bleek dat de importeur duidelijk wel getracht had dit te corrigeren. Om voor mijn onduidelijke reden is hem dat niet gelukt of door RDW de juiste actie ondernomen.
Voor mij was het geheel vreemd: het VIN gaf immers duidelijk het juiste merk, model en uitvoering weer.

Advies: ga naar een RDW station en leg daar je probleem voor en vertrek niet eerder dan nadat het probleem in behandeling is genomen..
Navraag in mijn omgeving leerde me, dat dit (bijna) altijd goed werkt.
 
Misschien een beetje off-topic, maar misschien wel een goede raad voor allerlei problemen/vragen met het RDW.

Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe(!) motor, waarbij echter op de kentekenkaart merk en type verkeerd vermeld stonden.
De rest klopte wel (incl. VIN).
Bij aflevering werd gemeld, dat ik binnen twee weken een nieuwe kaart zou krijgen. Niet dus.

Geclaimd bij dealer en importeur: het zou opgelost worden.
Na veel gemail en gebel: geen resultaat.

Gemaild naar RDW: niets zeggend antwoord.

Gebeld naar RDW: mijn probleem kon niet bestaan.

Bezoek gebracht aan lokaal RDW station: Kaart werd uiteindelijk ingenomen, vervangend tijdelijk formulier gekregen en na een kleine twee weken had ik de juiste gegevens op de nieuwe kaart staan.
Het bleek dat de importeur duidelijk wel getracht had dit te corrigeren. Om voor mijn onduidelijke reden is hem dat niet gelukt of door RDW de juiste actie ondernomen.
Voor mij was het geheel vreemd: het VIN gaf immers duidelijk het juiste merk, model en uitvoering weer.

Advies: ga naar een RDW station en leg daar je probleem voor en vertrek niet eerder dan nadat het probleem in behandeling is genomen..
Navraag in mijn omgeving leerde me, dat dit (bijna) altijd goed werkt.

Iets wat heel vaak niet gecontroleerd wordt..... de papieren. Ik heb het zelf meegemaakt met een klassieke auto uit Engeland: naar de keuring bij RDW, wordt afgekeurd, nummer klopt niet: ga maar terug maar Engeland. Na tientallen mails en maanden later kreeg ik eindelijk een bevestiging van de DVLA dat men daar ooit in 1982 een cijfer van de Vin foutief had ingeklopt. Dat kon men aantonen omdat ze een kopie van de factuur van ingebruikname in hun bestand hadden. De fout werd dus door niemand geconstateerd bij de jaarlijkse MOT’s en diverse nieuwe eigenaars. Dat kan heel vervelende gevolgen hebben want ik vraag me af of de RDW zo’n groot archief heeft ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook off topic, er worden af en toe foutjes gemaakt bij het RDW. ruim 20 jaar geleden een KTM enduro op naam gehad. Verkocht aan dorpsgenoot. na een paar maanden accept giro; wegenbelasting :? Weggegooid. Later, aanmaning en verhoging :? Even bellen; luister ik heb die motor verkocht. mmmm zei de man, wat is het kenteken ? oh ik zie het; de motor staat sinds ..... op naam van ..... ik zei, dat klopt dus waarom sturen jullie mij die zooi ???? Ja er gaat ergens iets niet goed .
Joh , je meent het :) Vraagt ie om een kopie vrijwaring met een begeleidend briefje op te sturen :( Ehhh, jij kijkt in de computer en ziet dat ie niet meer op mijn naam staat en dan moet ik die moeite gaan doen om die papiertjes op te sturen 8)7 Ehhh je zoekt het maar lekker uit .
 
Terug
Bovenaan Onderaan