klassieke zijspanracer

Ik ben er zeker aanwezig.
Heerlijk dagje geur snuiven,en genieten van demper loos racen:]*O*
Kinders gaan verplicht mee:Y

Ik heb de kinderen ook wel eens verplicht mee genomen, die vonden dat stiekem toch best leuk (met oorkappen op)
 
Verplicht kinderen meenemen ben ik al een paar jaar mee gestopt.
t Boeit mij doorgaans veel langer dan hen en dat geeft alleen maar wederzijdse frustraties.
Ze mogen mee, maar niks moet
 
Verplicht kinderen meenemen ben ik al een paar jaar mee gestopt.
t Boeit mij doorgaans veel langer dan hen en dat geeft alleen maar wederzijdse frustraties.
Ze mogen mee, maar niks moet

"verplicht" is ook wel een heel erg groot woord in deze.
 
Wemeldinge staat wel op de planning dit jaar. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik daar geweest ben, en Zaterdag ga ik echt weer proberen om daar een kijkje te nemen. Zin in.
 
Weet jij toevallig ook een schema? Wil de zijspannen wel zien, de rest lijkt mij teveel op sport en interesseert me niet.
 
Trainingen beginnen altijd om 10:00 uur, zijspannen meestal als laatste klasse zo vanaf 11:30/11:45 uur. Demo's beginnen vervolgens vanaf 13:00 uur , 1e manche spannen zo rond 14:45/15:00 uur meestal en dan de 2e manche ergens tussen 17:00/17:30 uur. Klopt toch ongeveer Leo?
 
Alles is wel mooi daar, de eerste start is al om 12.30, ik ben er ook het is voor mij om de hoek, dus op de fiets er heen.
Veel te zien, ook tussen de motoren van de bezoekers staat veel moois te zien soms!
 
Alles weer goed gegaan in Wemeldinge. Motor loopt goed en is snel. De baan in Wemeldinge was leuk om te rijden, linksom vind ik sowieso leuk en het is niet zo'n typisch haaksehoekenindustrieterreincircuit. Wim is overigens niet zo'n liefhebber van linkerbochten al heb ik niet de indruk dat dat echt een probleem is.
Beetje jammer was het weer dat nogal wisselvallig was. De dag startte met een loodgrijze lucht en regen en dat duurde tot de middag, maar toen klaarde het echt op. Helaas was de enige korte regenbui 's middags precies op het moment dat de zijspannen moesten rijden. We hebben in beide wedstrijden ons eigen tempo kunnen rijden en dit was het resultaat.
Wemeldinge 2019.jpg


Het was de eerste keer dat we een eerste plaats uit het vuur hebben gesleept.

De bedoeling is dat we deze week een ander blok in het BMW span gaan hangen. Wim heeft een blok opgebouwd met grotere cilinders (boring 98) maar met een krukas van een R65 zodat de cilinderinhoud uitkomt op 927 cc. Op die manier zou het blok flink wat meer toeren kunnen draaien. Geert Knevelman reed ook met zo'n blok. Voor de racedemo's in Nederland is dat allemaal niet nodig maar we willen ook graag wat wedstrijden in België rijden en Hengelo staat ook nog op het lijstje en dan willen we ook echt mee kunnen doen. Maar eerst staat komend weekend Gramsbergen op het programma waar we met de Suzuki gaan rijden.
Tot slot nog even een klein stukje film van Wemeldinge.
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling is dat we deze week een ander blok in het BMW span gaan hangen. Wim heeft een blok opgebouwd met grotere cilinders (boring 98) maar met een krukas van een R65 zodat de cilinderinhoud uitkomt op 927 cc. Op die manier zou het blok flink wat meer toeren kunnen draaien. Geert Knevelman reed ook met zo'n blok. Voor de racedemo's in Nederland is dat allemaal niet nodig maar we willen ook graag wat wedstrijden in België rijden en Hengelo staat ook nog op het lijstje en dan willen we ook echt mee kunnen doen. Maar eerst staat komend weekend Gramsbergen op het programma waar we met de Suzuki gaan rijden.
Tot slot nog even een klein stukje film van Wemeldinge.

Boring 98 x slag 61,5, vrij extreem voor luchtgekoelde tweeklepper met stoterstangen. Een Ducati 916 bijvoorbeeld heeft 94 x 66.
Ik zou het juist niet in toeren zoeken maar zoals de Amerikanen zeggen "Cubic inches, don't leave home without 'em..." - dus 98 boring bij standaard slag van 70,6 geeft dan 1065 - die duiden ze geloof ik meestal al aan als een "1070" kit. Bij de zuiderburen geen probleem, daar mag je tot 1300cc namelijk.
 
Ik zou het ook niet doen. De korte slag krukas werd gebuikt voor de solo racers. De paar centimeter geven net wat meer grondspeling in de bochten. Dat is dus geen winst voor een zijspan. Toerentalwinst verwacht ik ook niet omdat de kleppen de beperkende factor zijn, niet de zuigersnelheid. De max blijft ergens rond de 8500rpm.
Het is mogelijk om meer dan 100pk uit een boxer te persen maar dan zou ik eerst gaan zoeken in zaken als rechte inlaatkanalen.
 
hmmm, mijn v50 Monza zit standaard op 74x57 en liep in de eerste 3 versnellingen 9700 toeren. Dat is ook een stoterstangen blokje.. Zit nu een fabrieksrace kitje op.. Dat zijn afgedraaide v65 cylinders en aangepasts zuigers, daarmee heeft het huilertje een boring van 80mm... Uiteraard heeft dat blok nog geen klap gelopen....
 
Op zich wel een geruststellende gedachte voor de V35, die mocht met 8 kleppen 9000 toeren draaien, ik vond dat met de huidige tweeklepskoppen een beetje eng. Maar de BMW heeft wel iets grotere en zwaardere kleppen.
 
Daar zitten wel kleinere kleppen in. Bij ons zijn overigens wel de klepveren aangepast. De set heeft Wim van Knevelman overgenomen, de cilinders zijn aangepast aan de korteslag krukas dus we kunnen ze niet gebruiken met de normale krukas.
 
Daar zitten wel kleinere kleppen in. Bij ons zijn overigens wel de klepveren aangepast. De set heeft Wim van Knevelman overgenomen, de cilinders zijn aangepast aan de korteslag krukas dus we kunnen ze niet gebruiken met de normale krukas.

Die kleinere kleppen zijn juist een probleem; het is een 5mm klepsteel met een relatief groot klep-oppervlak waardoor controleren van de klepspeling bij de kleine guzzi's van heel veel belang is. de klepsteel heeft de neiging om "langer" te worden waardoor de klepspeling verdwijnt (zo heeft een guzzioot het mij destijds tenminste uit gelegd .. en het klinkt logisch. dunne steel + verdwijnende speling = langere klep)

als je (zoals ik het laatste jaar dat de 500 gebruikt is) denkt "ach zoveel heb ik dit jaar niet gereden.... die kleppen kan ik ook volgende week controleren............" dan geef je een keer gas en hoor je alleen maar een hoop mechanisch geratel en is het vermogen weg.......... oorzaak? 1 afgebroken uitlaatklep, resultaat? een kop die je als kleingeld standaard kunt gebruiken, een zuiger zonder bodem en wat leuke beschadigingen aan de nikalsil cylinderwand (vandaar het fabrieks-race kitje.... moest toch alles nieuw hebben)
De kop is overigens wel nog hergebruikt; die is volledig opgelast en opnieuw gevlakt (de kop van een V50 is vlak, de verbrandingskamer zit in de zuiger, de kleppen staan recht)
De rechte kleppen zijn waarschijnlijk bedoeld om een relatief compacte kop te krijgen die voor een stoterstangen blok veel toeren kan draaien met grote klep-opening en veel overlap, de kleppen kunnen namelijk zelfs als ze gaan zweven niet in elkaar haken.
 
Die kleinere kleppen zijn juist een probleem; het is een 5mm klepsteel met een relatief groot klep-oppervlak waardoor controleren van de klepspeling bij de kleine guzzi's van heel veel belang is. de klepsteel heeft de neiging om "langer" te worden waardoor de klepspeling verdwijnt (zo heeft een guzzioot het mij destijds tenminste uit gelegd .. en het klinkt logisch. dunne steel + verdwijnende speling = langere klep)

als je (zoals ik het laatste jaar dat de 500 gebruikt is) denkt "ach zoveel heb ik dit jaar niet gereden.... die kleppen kan ik ook volgende week controleren............" dan geef je een keer gas en hoor je alleen maar een hoop mechanisch geratel en is het vermogen weg.......... oorzaak? 1 afgebroken uitlaatklep, resultaat? een kop die je als kleingeld standaard kunt gebruiken, een zuiger zonder bodem en wat leuke beschadigingen aan de nikalsil cylinderwand (vandaar het fabrieks-race kitje.... moest toch alles nieuw hebben)
De kop is overigens wel nog hergebruikt; die is volledig opgelast en opnieuw gevlakt (de kop van een V50 is vlak, de verbrandingskamer zit in de zuiger, de kleppen staan recht)
De rechte kleppen zijn waarschijnlijk bedoeld om een relatief compacte kop te krijgen die voor een stoterstangen blok veel toeren kan draaien met grote klep-opening en veel overlap, de kleppen kunnen namelijk zelfs als ze gaan zweven niet in elkaar haken.
Ik heb er inderdaad niet aan gedacht dat de klepstelen bij een kleine Guzzi ook een stuk dunner zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan