klassieke zijspanracer

dit jaar 40 jarig zijspanrace-jubileum, Leo?
 

Bijlagen

  • 50813569_953720754820006_4620182649149849600_n.jpg
    50813569_953720754820006_4620182649149849600_n.jpg
    160 KB · Weergaven: 17
Leuk zeg, die oude deelnemerslijst! Was inderdaad mijn eerste jaar. Begon in Amsterdam op sportpark Sloten, de wielerbaan aldaar. Dit jaar zou mijn 40 jarig jubileum kunnen zijn ware het niet dat 2006 míjn laatste jaar bij de moderne spannen was en ik daarna een paar jaar niet met race zijspannen heb gespeeld totdat we het onzalige plan opgevat hebben om bij de klassiekers wat te gaan doen.
 
Nummer 9 (Jo) heb ik nog gekend. Die had een revisiebedrijf waar ik altijd heen ging met mijn hobby spul. Die is een paar jaar terug overleden helaas.
 
Leuk zeg, die oude deelnemerslijst! Was inderdaad mijn eerste jaar. Begon in Amsterdam op sportpark Sloten, de wielerbaan aldaar. Dit jaar zou mijn 40 jarig jubileum kunnen zijn ware het niet dat 2006 míjn laatste jaar bij de moderne spannen was en ik daarna een paar jaar niet met race zijspannen heb gespeeld totdat we het onzalige plan opgevat hebben om bij de klassiekers wat te gaan doen.
Ja een wedsrijd in sloten...........mooi einde voor mij. Wel een paar jaar later. Dat wel. En groot dat ti nu is...:)
 
Nummer 9 (Jo) heb ik nog gekend. Die had een revisiebedrijf waar ik altijd heen ging met mijn hobby spul. Die is een paar jaar terug overleden helaas.
Jo heb ik goed gekend. Ik heb in 90 en 91 met het laatste zijspan wat hij heeft gebouwd gereden.
 
Zelfs oma is oud geworden, tijd om dit topic af te stoffen. Zowel de BMW als de Suzuki zijn weer opnieuw opgebouwd, voornamelijk dankzij Wim omdat mijn nieuwe baan behoorlijk veel tijd opslokt. Tel daarbij de nodige wat moeizame familieomstandigheden bij op, dan blijft er niet veel tijd over om met zijspannen in de weer te zijn. Maar dat gaat wel weer veranderen en we willen er een mooi seizoen van maken.

Aan het eind van het seizoen was dit de stand van zaken.
20181118_135134.jpg
 
De Suzuki liep snoeihard maar dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. We hebben de cilinderkop flink aangepast en we reden al met een stuk minder voorontsteking dan standaard (2,5 ipv 3,7 mm. voor BDP) maar kennelijk toch nog niet laat genoeg. Dit werd bevestigd toen ik op de oldtimerbeurs in Houten Meindert Wiegel tegen het lijf liep en even met hem stond te babbelen. Meindert rijd met een Suzuki T500. Die heeft de zelfde boring/slag verhouding als een GT750, eigenlijk is een GT750 een anderhalve T500. Meindert zei meteen, voorontsteking niet groter dan 2,0 mm. We gaan 30 maart testen op het circuit van Mettet, België
 
Prachtig weer gehad, lekker gereden en natuurlijk ook een beetje gesleuteld, maar niet te veel.
IMG-20190330-WA0001.jpg

De Suzuki is gelukkig heel gebleven, geen spoor van detonatie meer. Het enige wat we aan de afstelling veranderd hebben is het ontstekingstijdstip, dat is van 2,5 naar 2mm. gegaan.
Bij de BMW trad een probleem op waar Wim 2 jaar geleden veel mee geworsteld heeft, olielekkage bij het vliegwiel waardoor de koppeling begon te slippen.
Het trad steeds op bij hetzelfde blok en ondanks experimenteren met verschillende keerringen bleef het probleem bestaan. Nu hebben we dat probleem dus weer. Onderweg in de auto bedacht dat het helemaal de keerring niet hoeft te zijn die lekt. Over de krukas zit een bus geschoven waar de keerring op loopt en waar ook het axiale lager tegen aan loopt. Beetje lastig om dat zo voor je te zien maar ik heb jammer genoeg geen plaatje bij de hand. Iemand die wel eens aan een BMW blok heeft gesleuteld weet vast wel waar ik het over heb. In die bus zit een O-ring die er voor moet zorgen dat er geen olie tussen de kruktap en de bus door kan kruipen......
 
Laatst bewerkt:
Je beweert nu dat er in het lager met nummer drie een O-ring zit? Of er tegenaan?
1382677

Of moet er in de stomp van de kruk een O-ring zitten?
 
Nee. Dat plaatje heb ik ook en daar staat het niet op. Het gaat om dit onderdeel.
IMG-20190401-WA0003.jpg
IMG-20190401-WA0004.jpg
 
We hebben er inmiddels drie wedstrijden op zitten in het nieuwe seizoen en we zijn blij te kunnen melden dat de olie lekkage waar we in het begin geplaagd door werden onder controle is. De laatste twee wedstrijden zijn we zelfs op het podium geëindigd! Nu zegt dat niet zo heel veel, ik heb al eens uitgelegd dat het er niet om gaat wie het snelst is maar wie het meest regelmatig zijn rondjes rijdt. Wij vinden dat niet zo belangrijk, wij willen gewoon lekker rond brommen. Toch zal ik niet ontkennen dat het best leuk is als je na de wedstrijd op het podium (in het geval van Tubbergen een picnictafel) geroepen wordt. Hier met dank aan Erwin (EHE) een filmpje van Tubbergen. Kortom, de BMW gaat goed, Nu de Suzuki nog. Die hebben we vanavond van nieuwe vlotternaalden voorzien waardoor het veel te rijk draaien bij lage toeren verholpen lijkt te zijn. We hadden ook geen last van waterlekkage meer.
Komende zaterdag hebben we eerst nog een wedstrijd in Wemeldinge waar we met de BMW rijden en de zaterdag daarop gaan we de Suzuki proberen in Gramsbergen.
 
die telefoon van me maakt niet alleen rare foto's... hij maakt ook nog eens niet scherpe filmpjes ...... :r

misschien moet ik m maar eens laten vallen of zwemles gaan geven...

Het was wel super leuk om zo weer eens langs de baan te staan en uren lang daarna door te ouwehoeren over motoren en techniek!!!

jammer dat Gramsbergen tegelijk valt met het 3S weekend en dat we net toevallig niet die zaterdag Gramsbergen aan doen, want had die schreeuwende tweetakt echt heel graag in het eggie willen zien rijden
 
die telefoon van me maakt niet alleen rare foto's... hij maakt ook nog eens niet scherpe filmpjes ...... :r

misschien moet ik m maar eens laten vallen of zwemles gaan geven...

Het was wel super leuk om zo weer eens langs de baan te staan en uren lang daarna door te ouwehoeren over motoren en techniek!!!

jammer dat Gramsbergen tegelijk valt met het 3S weekend en dat we net toevallig niet die zaterdag Gramsbergen aan doen, want had die schreeuwende tweetakt echt heel graag in het eggie willen zien rijden
Ja, da's jammer. Maar we kunnen het studie weekeind ook niet missen............._O-
 
Het is te hopen dat we die schreeuwende tweetakt vaker gaan uitlaten. Probleem is alleen dat het merendeel van de wedstrijden die we dit seizoen rijden van de HMV is en daar laten ze geen Japanse motoren toe. Gramsbergen is een CRT wedstrijd.
 
Het is te hopen dat we die schreeuwende tweetakt vaker gaan uitlaten. Probleem is alleen dat het merendeel van de wedstrijden die we dit seizoen rijden van de HMV is en daar laten ze geen Japanse motoren toe. Gramsbergen is een CRT wedstrijd.
Das toch eeuwig zonde! Ook de japanners horen bij de historie.......... Of je dat nou leuk vindt of niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan