klassieke zijspanracer

@halflive, Jos heeft de machine ter beschikking gesteld en het filmpje gemaakt. De rest mocht ik lekker zelluf uitzoeken. Wel een gouwe gozer trouwens, kan altijd bij hem terecht en hij heeft veel handige contacten. En een heel goed technisch inzicht.

@Hellracer, Als ik het goed begrepen heb worden de meeste thrusters van dit bedrijf aangedreven door dieselmotoren.
 
Ik vind het gewoon geniaal, een freesje, een paralellogram en een tastertje. Zo 1:1 van het blok overnemen. Veel mooier als met een kraspen van de oude pakking overnemen of met inkt overnemen.

Ik was in de veronderstelling dat die thrusters allemaal elektrisch waren, maar ook dat ligt voornamelijk aan mijn bewerkte kennis van die wereld.
 
Nou, het voornemen om komende zaterdag in Dodewaard te gaan rijden heb ik alweer vakkundig om zeep geholpen. Ik had vandaag vrij omdat ik nog wat vakantiedagen af te fakkelen heb bij mijn huidige werkgever. Toen ik vanmiddag wat in de tuin aan het werk was heb ik mijn arm opengehaald aan een plaat glas wat een wond opleverde die met 12 hechtingen moest worden gerepareerd.-O-

Ik besef overigens heel goed dat dit heel klein leed is vergeleken met wat er deze morgen in Oss is gebeurd.
 
Ik vind het gewoon geniaal, een freesje, een paralellogram en een tastertje. Zo 1:1 van het blok overnemen. Veel mooier als met een kraspen van de oude pakking overnemen of met inkt overnemen.

Ik was in de veronderstelling dat die thrusters allemaal elektrisch waren, maar ook dat ligt voornamelijk aan mijn bewerkte kennis van die wereld.
Ik moet daar ook nog slim in worden hoor, de boegschroeven waar ik indertijd mee werkte waren behoorlijk anders.
 
Woon je zo ruim dat je glastuinbouw in de tuin hebt? 😉

Wel zwaar irritant zo'n tegenvaller... Beterschap
 
Dankjewel. Ik heb een tuin van 150 vierkante meter, er zijn er hier in het westen zat die het met minder moeten doen.
 
Hey Steven! Nog wat gebeurd aan jouw kant?

Vaste baan aangeboden gekregen... verder niet veel bijzonders op motorfiets gebied, gaat gewoon niet echt hard omdat ik erg weinig vrije tijd heb momenteel... wel een leuk oud SSP 10mtr match-geweer gescoord voor weinig.... ga daar volgende week zaterdag eerste wedstrijd mee schieten.
Kortom alles gaat lekker zijn gangetje, af en toe een stukkie electrische troep voor de guzzi verzinnen... maar vooral veel werken...

Jij heel veel beterschap en succes met de nieuwe job
 
Het zag er naar uit dat we dit jaar niet meer zouden rijden omdat afgelopen weekend de camper van Wim naar de dealer moest en voor mijn Combo'tje is de gesloten tandemas aanhanger toch echt een beetje te veel van het goede. Gisteren toch nog de kans gehad een paar rondjes met de Suzuki te rijden. Arm is voldoende hersteld en met medewerking van mijn nu vorige werkgever (bus beschikbaar gesteld) konden we afreizen naar Oosterwolde waar de SAM een wedstrijd organiseerde. Helemaal goed is het niet gegaan, maar positief was dat de koperen koppakking naar behoren werkt. Maar, zoals zo vaak in de racerij, heb je één probleem opgelost komt er wel een ander voor in de plaats. Na een paar rondjes viel het vermogen weg en nadat we de bougies eruit gehaald hadden zagen we een keurig rond gaatje in de bovenkant van één van de zuigers-O- We hebben verder nog niets gedemonteerd en hebben ook nog geen foto's gemaakt, die houden jullie te goed. Toch hebben we een positief gevoel overgehouden aan deze wedstrijd, hij loopt nu echt hard, het probleem met de koppakking lijkt opgelost en dat detonatieprobleem krijgen we er wel uit.:P
 
Wij hebben bij de brommer race ook div zuigers met een gat gehad.

Wat bleek achteraf een slechte massa naar de bobine toe was het probleem
 
Ik zal de masskabel naar de bobines eens controleren. Overigens zie ik niet hoe dat de oorzaak van het detoneren zou kunnen zijn. Ik denk eerder aan een te vroeg ontstekingstijdstip en/of een te arm mengsel.
 
Zuigers met racegaten..... zijn toch alleen maar lichterO-).... had in mijn cafe-racertje destijds ook zo'n speciaal zuigertje... was alleen geen tweetakt; dus de oorzaak was iets eenvoudiger te achterhalen_O-

De uitlaatklep was afgebroken en had de bodem uit de zuiger geslagen (en de kop kon je gebruiken om muntgeld in te bewaren......)

Maar wel goed dat je weer lekker gereden heb.. zou ik ook weer eens moeten proberen.....
 
Ik zal de masskabel naar de bobines eens controleren. Overigens zie ik niet hoe dat de oorzaak van het detoneren zou kunnen zijn. Ik denk eerder aan een te vroeg ontstekingstijdstip en/of een te arm mengsel.

Omdat de massa zeer slecht was ging hij vonken wanneer hij zelf wou.... je kan de gevolgen zelf wel invullen....
 
Omdat de massa zeer slecht was ging hij vonken wanneer hij zelf wou.... je kan de gevolgen zelf wel invullen....
Dan heb je waarschijnlijk een bobine gehad waarbij de de ontsteking in de bobine is geïntegreerd. Als de massa van een afzonderlijke bobine niet goed is gaattie echt niet op een ander tijdstip vonken. Hooguit slecht vonken.
 
Even goed terugdenken, het is al een paar jaar geleden....

Het ging om een race scooter, waar de massa naar het blok kwam via de achter rem kabel op dat moment.... de rest van het blok hangt geïsoleerd. Dus massa met een dikke weerstand.

Op dat moment moesten we met een ontsteking rijden met een vast ontsteking tijdstip. Dat was idd een combinatie van bobine en cdi unit in 1.

Klopt precies wat je zegt dus!

Maar het kan nog veel meer oorzaken hebben natuurlijk! Ben benieuwd!
 
Ah ok drm kwamen jullie na 2 rondes niet meer door.
Had jullie later nog opgezocht maar jullie waren al weg.

Dat hij hard liep viel wel op want jullie hadden in 1 rondje wel een heel groot gat naar jullie voorganger dicht gereden zeg.
Staat hij veel te arm?
 
De kans dat hij te arm staat is reëel. We hebben afgelopen winter de kop flink onder handen genomen en aan de afstelling niks gedaan. Dat ging ook lastig omdat we elke keer als we een paar rondjes hadden gereden de koppakking er uit hadden liggen. Bovendien hebben we veel vaker met de BMW gereden dan met de Soes.
 
Langs deze weg wil ik iedereen een welgemeend voorspoedig nieuwjaar wensen. Ik doe dat vanuit Nieuw Zeeland waar ik gedurende januari op vakantie ben samen met mijn vriendin Jane, die hier heeft gewoond. Oud en nieuw hebben we "gevierd" op het vliegveld van Bejing.
Als ik terug ben zal ik weer wat meer gaan bijhouden v.w.b alle perikelen omtrent het racegebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan