klassieke zijspanracer

Als bakkeniste uiteraard! Dit jaar wellicht nog een paar leuke evenementen rijden. Raalte, soerendonk.
 
Mooi dat dit topic weer opgefrist wordt, krijgen we weer wat techniek in het zijspandeel
 
Afgelopen zondag heeft Wim samen met de andere bakkenist een wedstrijd in Mill gereden. Het lijkt er nu toch op dat de kinderziektes voor wat betreft het dry-sump oliesysteem eindelijk zijn overwonnen. De BMW draait probleemloos zijn rondjes. Het enige probleem dat is opgetreden was dat de rotor van de ontsteking zich had losgewerkt van de krukas waardoor de motor ermee nokte zonder verdere schade. Dit gebeurde in de derde(laatste)manche, maar deze werd voortijdig met de rode vlag gestopt omdat er een bermbrandje was ontstaan. Dit was weer veroorzaakt door Janita, de dochter van Cor van Soest die als bakkenist bij haar vader rond rijdt met een slide-pad op haar bevallige derrière. In die bewuste slide-pad is echter een stukje magnesium verwerkt wat voor een prachtige vonkenregen zorgt als ze uithangt. Met eerder genoemd brandje als gevolg... :P
Doordat de laatste manche voortijdig werd afgebroken telde deze niet mee voor de uitslag en kon Wim een beker mee naar huis nemen.
De volgende wedstrijd is komende zondag in Zeeland (bij Uden) en dan zit ik weer in de bak.
full
 
Het was leuk gisteren in Zeeland. Het ging niet helemaal vlekkeloos doordat de rotor van de ontsteking (weer) los ging zitten, endandoetietniemeer :( . Maar nadat we alles weer gemonteerd hadden met Loctite bleef alles zitten en hebben we heerlijk gereden.
Komend weekend was het de bedoeling om met de Suzuki in Veenendaal te gaan rijden, maar ik leefde in de stellige overtuiging dat die wedstrijd op zondag zou worden verreden. Fout dus :$ . Wim wil met de Suzuki alleen met mij rijden maar ik moet die zaterdag werken. Nu gaat hij met echtgenote Sylvia naar de Gamma races in Assen waar Sylvia's zoon meedoet in de zijspanklasse. Ook leuk :Y . De volgende race wordt nu Basse op 1 september waar wij met de Suzuki gaan rijden en Sylvia's zoon met onze BMW gaat rijden.
 
Het was leuk gisteren in Zeeland. Het ging niet helemaal vlekkeloos doordat de rotor van de ontsteking (weer) los ging zitten, endandoetietniemeer :( . Maar nadat we alles weer gemonteerd hadden met Loctite bleef alles zitten en hebben we heerlijk gereden.
Komend weekend was het de bedoeling om met de Suzuki in Veenendaal te gaan rijden, maar ik leefde in de stellige overtuiging dat die wedstrijd op zondag zou worden verreden. Fout dus :$ . Wim wil met de Suzuki alleen met mij rijden maar ik moet die zaterdag werken. Nu gaat hij met echtgenote Sylvia naar de Gamma races in Assen waar Sylvia's zoon meedoet in de zijspanklasse. Ook leuk :Y . De volgende race wordt nu Basse op 1 september waar wij met de Suzuki gaan rijden en Sylvia's zoon met onze BMW gaat rijden.
Leuk zie je......
 
Sorry voor de late berichtgeving omtrent de wedstrijd in Basse. Om te beginnen werd het niet de wedstrijd die we in gedachten hadden en bovendien werden mijn gedachten nogal beheerst door iets heel anders, namelijk de vraag of ik wel of niet over moest stappen naar een andere baan.
Het was dus de bedoeling dat de zoon van Sylvia met de BMW zou rijden, dus zouden we die eerst klaar zetten. Dat ging niet helemaal volgens plan. Afgezien van een probleem in het begin van het seizoen (een losgelopen drijfstangbout die voor veel schade zorgde) hebben we geen problemen meer gehad en in Zeeland hebben we na een prima verlopen laatste wedstrijd het span ingeladen. Toen we de BMW in Basse weer wilden starten wilde krukas maar moeizaam rond en in eerste instantie dachten we nog aan een lege accu maar al gauw kwam het besef dat de krukas bijna niet rond te draaien was.
Gelukkig konden wij rijden met de Suzuki en die deed het gelukkig goed. Echter, nadat we alles controleerden kwamen we er achter dat er geen water meer in het expansievat zat. Dus opvullen, proefdraaien en er achter komen dat het water uit de middelste uitlaat spoot. Koppakking naar de k....
Omdat we daar al eerder problemen mee gehad hebben hebben we besloten de originele klingerit pakking te vervangen door één van roodkoper.
Die zijn niet te te koop dus dan maar iets waar we in het zijspanforum van houden, zelluf maken! :P
Wim heeft de pakking door een collega laten natekenen in CAD en een goede vriend van ons, Brabantse ondernemer Jos wist een watersnijbedrijf bij hem in de buurt die voor een net prijsje de pakking kon maken*O* Vol goede moed daar heen gereden en vervolgens kregen ze daar het bestand dat ik had meegekregen niet geopend-O- Goede raad was duur maar later kwam Jos met een een idee. Hij heeft een bedrijf waar o.a. grafstenen worden gemaakt en hij heeft een graveermachine om teksten te graveren en volgens hem moest het mogelijk zijn met dat ding een pakking te maken. De machine is niet computergestuurd maar werkt lekker ouderwets met sjablonen die je met een stift moet volgen. Nadat we de graveerbeitel hadden vervangen door een dun stiftfreesje ging dat inderdaad super!
Na een paar uur ijverig doorrommelen krijg je dan dit.
koppakking.jpg

Bovendien waren bij de originele pakking de gaten voor de cilinders 5 (!) mm. groter dan de boring en kwamen ook qua plaats niet goed overeen met de cilinderboring.
DSC03182.JPG

Dat kon nu in één moeite aangepast worden.
DSC03184.JPG

Inmiddels is de pakking gemonteerd en komende zaterdag is het de bedoeling dat we in Dodewaard nog een keer gaan rijden. Fingers crossed!
 
Laatst bewerkt:
Mooi man, lekker creatief denken! Even een pakking op de grafsteen kopieerder maken!

Ben je er over het al dan niet overstappen van baan ook uit gekomen?
 
Vol goede moed daar heen gereden en vervolgens kregen ze daar het bestand dat ik had meegekregen niet geopend-O-

Waarschijnlijk opgeslagen in een nieuwere versie CAD, daar kan een "oudere" versie dan niet mee overweg.... -O-

Wel fantastisch opgelost !!:t:t


Edit: en succes met de overpeinzingen.
 
Ook met de nieuwe baan ben ik er uitgekomen, ik ga op 1 oktober bij mijn nieuwe werkgever aan de gang.
 
Spannend! Wat ga je doen en waar?
Prachtig trouwens, even een koppakking maken met een grafsteen frezer, briljant verhaal.
 
Ik ga weer een beetje terug naar mijn oude stiel. Ik heb voor ik in de buitenboordmotoren zat bij een bedrijf gewerkt dat boegschroeven maakte voor grotere schepen, denk aan schepen vanaf zo'n 80 meter. Ik was daar vaak onderweg en deed dan service en reparatie ter plaatse, zowel elektrisch al mechanisch.
Het bedrijf waar ik nu ga werken maakt aandrijvingen voor iets kleinere werkvaartuigen en veerponten. Ze maken wat bekend staat als thrusters, een type aandrijving dat onder het schip hangt en zowel dient als voortstuwing en als roer. In eerste instantie zal ik aan de slag gaan in de fabriek in Rotterdam en hopelijk later ook weer naar buiten. Ze leveren hun produkten over de hele wereld, o.a. Afrika.
I.v.m. woonwerk verkeer heb ik gisteren een handzaam pekelfietsje gekocht, een Yamaha Diversion 600. En nee, daar komt geen zijspan aan:P
 
Die thrusters, is dat volledig hydraulisch of half electrisch? Ik ken een bedrijf in R'dam dat hybride oplossingen hiervoor bouwt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan