klassieke zijspanracer

:? in de tijdsgeest hoort er een BMW boxer-blok in of een tweetakt.... (TZ500 :P )
TZ500........daar droom ik nog wel eens van......als ik zwaar getafeld heb :X
Volgend stilleven is maar een kleine greep van de verfrommelde TZ onderdelen die ik gehad heb.
full

Nee, dan toch maar een BMW.
 
Het span van Noud v.d. Aa. Hier een plaatje van een Konig blok. Inderdaad Halflive, veel kompakter gaat niet.
full

Probleem was, omdat het een buitenboordmotor was, de koeling. Bij een buitenboordmotor wordt er koud water direct de motor ingejaagd (je vaart er per slot van rekening op) en in een race motor moet je gebruik maken van een gesloten koelsysteem. Het gietwerk van de Konig was niet erg waterdicht en thermische problemen traden vaak op. Ook heb je bij een b.b.motor niet de snelle toerenwisselingen die je krijgt als je er een versnellingsbak aan hangt, en daar houdt de grote inlaatschijf niet zo van.(de Konig heeft een roterende inlaat.) De inlaatschijf wordt aangedreven door die tandriem-om-een-hoekje.
 
Laatst bewerkt:
Het span van Noud v.d. Aa. Hier een plaatje van een Konig blok. Inderdaad Halflive, veel kompakter gaat niet.[afbeelding]
Probleem was, omdat het een buitenboordmotor was, de koeling. Bij een buitenboordmotor wordt er koud water direct de motor ingejaagd (je vaart er per slot van rekening op) en in een race motor moet je gebruik maken van een gesloten koelsysteem. Het gietwerk van de Konig was niet erg waterdicht en thermische problemen traden vaak op. Ook heb je bij een b.b.motor niet de snelle toerenwisselingen die je krijgt als je er een versnellingsbak aan hangt, en daar houdt de grote inlaatschijf niet zo van.(de Konig heeft een roterende inlaat.) De inlaatschijf wordt aangedreven door die tandriem-om-een-hoekje.


Een CVT zou deze motor een stuk rustiger en misschien betrouwbaarder hebben gemaakt. Maar ja een echte coureur wil natuurlijk niet met een pienter pookje aan de start verschijnen. De duwband die als spin- off destijds is doorontwikkeld werd al verboden door de FIA in de formule 1 races (met 4 wielen). Dit geeft toch wel te denken. ;)
 
Een CVT zou deze motor een stuk rustiger en misschien betrouwbaarder hebben gemaakt. Maar ja een echte coureur wil natuurlijk niet met een pienter pookje aan de start verschijnen. De duwband die als spin- off destijds is doorontwikkeld werd al verboden door de FIA in de formule 1 races (met 4 wielen). Dit geeft toch wel te denken. ;)
Mag vast niet, de Formule auto's van DAF mochten ook niet meeracen omdat ze te snel waren voor de concurrentie })
 
Achtervork zit in elkaar gehecht. Met een beetje mazzel zou hij voor het weekeinde afgelast kunnen zijn. (beetje jammer dat mijn werkgever ook nog van me verwacht dat ik zo nu en dan eens langs kom) |(
full
 
Leo hoe ga je de boel recht houden met het aflassen. :]

De meest geijkte methode is voorverwarmen en keren tijdens het lassen. Maar ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt. ;)
 
Mooi hoor. Maak je nog een brug op die vork?
Waarschijnlijk niet. De vork is veel korter in vergelijking met een gewone motorfietsvork dus ik denk niet dat het nodig is.Op de verbindingsbuizen tussen de twee vorkpoten worden nog plaatjes gelast.
 
Ziet er allemaal netjes uit Leo!
Waar zijn jullie van plan te gaan rijden?
We willen toch wel proberen komend seizoen te rijden, maar als dat niet lukt is is het geen halszaak. Wim heeft zijn moderne span nog en kan dus nog rijden. Mij gaat het vooral om het bouwen.
Edit; Ik zie net waar, ik dacht wanneer. Waar het gezellig is. *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Leo hoe ga je de boel recht houden met het aflassen. :]

De meest geijkte methode is voorverwarmen en keren tijdens het lassen. Maar ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt. ;)
Keren gaat juist heel makkelijk. De vork kan 180 graden gedraaid worden. (zodat de cardan naar voren wijst)
 
Om torsie te voorkomen. Maar zoals Leo al noemt, zal dat bij een korte, speciaal voor de race gebouwde vork door materiaalkeuze en detaillering ook wel te voorkomen zijn.

De rechtse poot is origineel BMW en BMW's buigen nergens voor :+

Maar het schiet lekker op, Leo.....complimenten
 
Leo, Hoe loopt de aandrijf-as nu van de tunnel door het scharnierpunt heen? Moet daar nog een beker c.q kelk aan komen om de kruiskoppeling in te laten verdwijnen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan