klassieke zijspanracer

Ferm Bakker junior uit Genemuiden ;) Sinds aantal jaren in Zwolle volgens mij.
 
Leo bedankt voor je uitleg. Zeer leerzaam.

Als je het toerental verhoogd dan kun je last krijgen van zwevende kleppen bij een onderliggende nokas. Ga je daar nog iets aan doen of blijf je braaf uit het rood. ;)

Wat voor versnellingsbak krijgt de combi? Ik zat te denken aan close ratio met een lange 1e en 2e versnelling. :]
We gaan eerst kijken hoe het rijwielgedeelte zich gedraagt, daarna kijken we wel wat we aan blok/versnellingsbak moeten veranderen.
@Jozzi, TIG. Het meeste wordt TIG gelast.(de MIG staat er onder)
 
Zwevende kleppen zijn geen probleem. De BOTT racers gingen over de 8000 toeren heen. Het maximaal vermogen geeft hij al eerder. Die BOTT racers hadden 115pk, dat is voor een amateur moeilijk genoeg om er uit te halen, 90 is al heel mooi.
 
Bij een keer mis schakelen met de grote moto guzzi uit de oude doos kun je al een paar kromme klepstelen hebben vandaar mijn opmerking over zwevende kleppen. Maar de praktijk wijst dus uit dat het bij de boxers niet snel gebeurd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zwevende kleppen zijn geen probleem. De BOTT racers gingen over de 8000 toeren heen. Het maximaal vermogen geeft hij al eerder. Die BOTT racers hadden 115pk, dat is voor een amateur moeilijk genoeg om er uit te halen, 90 is al heel mooi.


een tweeklepper BMW boxer met 115 pk aan het achterwiel :? :N

Wat was de cilinderinhoud dan? 1100+ cc denk ik minimaal...
 
Wat een mooi medium is dit forum toch!! Ik had net dit onderwerp gestart toen ik onderstaand bericht ontving:


Hallo Leo

Ik zat net je nieuwe topic te lezen. Dat wordt wel een heel mooi project zo.

Ik las ook dat je al een blok hebt. Ik weet niet wat voor blok dat is maar ik heb hier al jaren een blok van een R90S onder de werkbank liggen.

Dit blok kwam uit een motor van een vriend en we waren van plan hier een mooie caferacer van te maken. Hij zou betalen en ik sleutelen.

Door omstandigheden is dat niet doorgegaan en het blok is onder de werkbank verdwenen. Het contact met die vriend is verwaterd en dus ligt het blok daar maar.

Maar dat blok is wel helemaal gereviseerd. Krukas geslepen, nieuwe lagers, nieuwe zuigers, noem maar op, alles behalve de oliepomp is nieuw.
Er is destijds voor 2 of 3 duizend gulden nieuw spul ingegaan.
Ook heb ik de bovenkant van het blok al vakkundig afgeslepen zodat hij perfect in jouw racer gaat passen.

Het blok heeft nooit gelopen en ligt al 10 jaar onder de werkbank. Het zou wel helemaal uit elkaar moeten om alles eens goed te bekijken. Er is nog wat los spul bij zoals cardan delen e.d.

Ik had eigenlijk het plan om daar ooit zelf nog eens iets mee te doen maar door omstandigheden gaat dat er niet van komen. Die omstandigheden leg ik nog wel eens uit!

Als je interesse hebt zou ik eens met hem moeten overleggen wat hij er nog voor wil hebben, het is tenslotte zijn motorblok, maar ik denk niet dat dat de hoofdprijs zal zijn.
Je zou eventueel ook een bod kunnen doen dan kan ik dat aan hem voorleggen.

Laat maar horen wat je ervan denkt en succes met je project

Groeten,
Slijptol


Dus contact opgenomen met Slijptol en een prijs overeengekomen en vandaag de spullen opgehaald.

TADAAAA :9~ *O* *O* *O* *O*
full

Slijptol, :} :} :}
 
een tweeklepper BMW boxer met 115 pk aan het achterwiel :? :N

Wat was de cilinderinhoud dan? 1100+ cc denk ik minimaal...
Er waren Duitserd die dat haalden. De BOTT had geen beperking op cilinderinhoud, dus zolang als je het tussen de tapeinden kwijt kunt kan je doorkotteren.
Ik heb bij Rudi Ottenhof de krukas van zijn BOTT racer naast die van de 1100 vierklepper gehouden, dan moet je zoeken naar de verschillen. Rudi haalde volgens mij de 115 pk ook niet. Maar met de verhalen maakte hij dat weer goed.
Omdat de BOTT racers een korte slag krukas gebruikten moest je trouwens wel flink kotteren in de cilinders om weer boven de 1000cc te komen.

~[edit] ik heb net Google en een paar fora geprobeerd, maar kan niets vinden over de BOTT racers van 20 jaar geleden |(
Op mijn werk heb ik nog een paar oude Kixstarts (de zwart/witte) liggen, misschien staat daar nog iets in.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig, maar zou zo'n pb toch niet hier neerzetten. Is immers door die persoon als pb bedoeld.
Maar wellicht vind Slijptol het niet erg, het is een prachtig aanbod van hem en jij bent er mee gediend. Mooi dat't zo kan hier.
 
Nee, niet erg....
We hebben het erover gehad en ik ben blij dat het blok zo goed terecht komt. Ik ga zeker eens kijken als ze ermee gaan racen.



PS

Allemaal met de slijptol gedaan.... mooi hè *D
 
Laatst bewerkt:
Maar die kleppendeksels kunnen echt niet :N
Nu wil het geluk dat ik hier een set mooie vierkante heb liggen, die wil ik best kosteloos ruilen. Gewoon omdat ik jullie zo aardig vind O-)
 
Das mooi slieptolle, ik kan ook veel met een Slijptol, maar jij blijft superieur ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar die kleppendeksels kunnen echt niet :N
Nu wil het geluk dat ik hier een set mooie vierkante heb liggen, die wil ik best kosteloos ruilen. Gewoon omdat ik jullie zo aardig vind O-)


Die kleppendeksels zijn nou juist het mooiste van alles.. *:)
 
Prachtig, maar zou zo'n pb toch niet hier neerzetten. Is immers door die persoon als pb bedoeld.
Maar wellicht vind Slijptol het niet erg, het is een prachtig aanbod van hem en jij bent er mee gediend. Mooi dat't zo kan hier.
Je hebt natuurlijk gelijk JFJ, maar in dit geval vond ik het mooi passen en zoals Slijptol al aangaf hebben we dat eerst even overlegd.
 
Wat een mooi medium is dit forum toch!! Ik had net dit onderwerp gestart toen ik onderstaand bericht ontving:


Hallo Leo

Ik zat net je nieuwe topic te lezen. Dat wordt wel een heel mooi project zo.

Ik las ook dat je al een blok hebt. Ik weet niet wat voor blok dat is maar ik heb hier al jaren een blok van een R90S onder de werkbank liggen.

Dit blok kwam uit een motor van een vriend en we waren van plan hier een mooie caferacer van te maken. Hij zou betalen en ik sleutelen.

Door omstandigheden is dat niet doorgegaan en het blok is onder de werkbank verdwenen. Het contact met die vriend is verwaterd en dus ligt het blok daar maar.

Maar dat blok is wel helemaal gereviseerd. Krukas geslepen, nieuwe lagers, nieuwe zuigers, noem maar op, alles behalve de oliepomp is nieuw.
Er is destijds voor 2 of 3 duizend gulden nieuw spul ingegaan.
Ook heb ik de bovenkant van het blok al vakkundig afgeslepen zodat hij perfect in jouw racer gaat passen.

Het blok heeft nooit gelopen en ligt al 10 jaar onder de werkbank. Het zou wel helemaal uit elkaar moeten om alles eens goed te bekijken. Er is nog wat los spul bij zoals cardan delen e.d.

Ik had eigenlijk het plan om daar ooit zelf nog eens iets mee te doen maar door omstandigheden gaat dat er niet van komen. Die omstandigheden leg ik nog wel eens uit!

Als je interesse hebt zou ik eens met hem moeten overleggen wat hij er nog voor wil hebben, het is tenslotte zijn motorblok, maar ik denk niet dat dat de hoofdprijs zal zijn.
Je zou eventueel ook een bod kunnen doen dan kan ik dat aan hem voorleggen.

Laat maar horen wat je ervan denkt en succes met je project

Groeten,
Slijptol


Dus contact opgenomen met Slijptol en een prijs overeengekomen en vandaag de spullen opgehaald.

TADAAAA :9~ *O* *O* *O* *O*
[afbeelding]
Slijptol, :} :} :}


Mooie vangst :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan