klassieke zijspanracer

het begin ziet er in ieder geval al sjiek uit zeg! en een goed begin is het halve werk toch ?
 
En afgelast.
full

@ QBird, dit geeft meteen antwoord op je vraag, de vork scharniert op de zelfde manier als bij een BMW motorfiets, met twee korte stiften die in conische lagers vallen. De cardanas steekt door het sleufgat voor in de vork. Doordat de vork veel korter is dan de BMW vork zit de kruiskoppeling een heel stuk voor de vork (zie foto van een bestaand span) Vergeet ook niet dat veerweg niet heel lang wordt, zo'n 4 a 5 cm.
full
 
Klem is wel de bedoeling, maar er komt achter de as nog een bevestigingspunt voor de schokbreker en we moeten nog even bekijken hoe dat uitpakt.
De doorvoer voor de cardanas blijft zo, misschien dat het op de foto wat vertekend maar heel groot is die sleuf niet.
 
Ja ik zie wat je bedoelt. Die kruiskoppeling zou ik persoonlijk wel afschermen want als dat wat te pakken krijgt zit je onderbroek dwars in je bilnaad.. :o
 
Ja ik zie wat je bedoelt. Die kruiskoppeling zou ik persoonlijk wel afschermen want als dat wat te pakken krijgt zit je onderbroek dwars in je bilnaad.. :o


Je vergeet dat er nog een polyester seat/kneeler tray op het frame komt te liggen, op bovenstaande foto is die gedemonteerd. Met dat ding gemonteerd is de kruiskoppeling en cardan etc. geheel afgeschermd.
 
aparte constructie zo met het draaipunt van de achterbrug op een heel andere plek dan de kruiskoppeling....
ik snap wel dat het met een korte veerweg wel zal werken, maar een opmerkelijke keuze is het wel...


wat is eigenlijk de achterliggende constructieve gedachte om die achterbrug zo kort mogelijk te maken?
 
wat is eigenlijk de achterliggende constructieve gedachte om die achterbrug zo kort mogelijk te maken?

Lijkt me een stijvere constructie, dan een lange achterbrug. Daar zal het wel om te doen zijn?
 
aparte constructie zo met het draaipunt van de achterbrug op een heel andere plek dan de kruiskoppeling....
ik snap wel dat het met een korte veerweg wel zal werken, maar een opmerkelijke keuze is het wel...


wat is eigenlijk de achterliggende constructieve gedachte om die achterbrug zo kort mogelijk te maken?

Ik denk omdat het op het cirquit om korte veerweg en wegligging gaat. Korte brug past bij klein wieluku.
 
Toch een heel andere wereld dat circuitspul.

Speed = grib(+wegligging) * power(vermogen en koppel)

Het woord comfort is dan ver te zoeken denk ik.

Spartaanse bezigheid.

;)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn een paar redenen om de vork zo kort te maken. Inderdaad is een korte vork veel stijver dan een lange. Ook de constructie van het frame speelt mee, de draaipunten van de vork staan op een dwarsbalk waar ook de as van het zijspanwiel op komt te zitten. De vork is hart op hart 360mm. lang, dus de voorloop van het zijspanwiel is ook 360mm. Maak je de vork langer wordt ook de voorloop veel groter of je moet een veel ingewikkelder constructie maken voor de zijspanwielas. Ook heb je zo wat extra ruimte achter het blok waar je bijv. een accu of een benzinepomp kwijt kan. BMW blokken worden nogal eens voorzien van dry-sump, dan kan de olietank mooi achter de versnellingsbak.
 
En gaan jullie het kuipwerk ook zelf maken?
Wim heeft in Engeland een bedrijfje gevonden dat een hele mooie stroomlijn kan leveren voor een hele nette prijs en hier in Nederland is ook wel wat te vinden. De zit is een ander verhaal, meestal past het van geen kant. Dus dat wordt of een bestaande zit aanpassen en daar een mal van trekken of helemaal iets nieuws maken. Gelukkig heb ik daar wel wat ervaring mee.
 
Doordacht concept. :) Een stijf frame lijkt me absoluut noodzakelijk bij die hoge snelheden.

Als je dat BMW blok dry-sump maakt hoe drijf je dan de extra benodigde oliepomp aan? :?

;)
 
Hoi Leo,
Ik heb je topic doorgelezen....ziet er goed uit gozer!!!! :} :}

Dat gaat helemaal goed komen!!!
Over het rijwielgedeelte maak ik mij totaal geen zorgen, dat wordt heel snel.
Mocht je motorisch toch wat tekort komen, bouw ik er wel een leuk lief turbosysteempje op ;)

Ga het volgen en kom snel even langs.

Ga zo door!!

Groeten, Frans

PS. Goed om je weer met je hobby (levensstijl) bezig te zien!!!!
 
Laatst bewerkt:
Doordacht concept. :) Een stijf frame lijkt me absoluut noodzakelijk bij die hoge snelheden.

Als je dat BMW blok dry-sump maakt hoe drijf je dan de extra benodigde oliepomp aan? :?

;)
Bij een dry-sump op een BMW wordt de extra pomp meestal door de nokkenas aangedreven en komt op de plaats van de originele ontsteking. Een alternatieve ontsteking komt dan op de krukas.
 
Leuke Fronius, is het een TIG of MIG. Naar mijn mening de beste lasmachines, we hebben er ook op het werk. Daar kun je zeker een kwaliteitslasje mee leggen.
 
Leuke Fronius, is het een TIG of MIG. Naar mijn mening de beste lasmachines, we hebben er ook op het werk. Daar kun je zeker een kwaliteitslasje mee leggen.

Die heb ik ook één! *D
En sinds de vakkundige reparatie door Zeepok last het geweldig.


Dus als mijn laswerk niet goed is ligt het aan mij..... :$

BTW Leotje, het spul ligt klaar..............
 
Laatst bewerkt:
Bij een dry-sump op een BMW wordt de extra pomp meestal door de nokkenas aangedreven en komt op de plaats van de originele ontsteking. Een alternatieve ontsteking komt dan op de krukas.


Leo bedankt voor je uitleg. Zeer leerzaam.

Als je het toerental verhoogd dan kun je last krijgen van zwevende kleppen bij een onderliggende nokas. Ga je daar nog iets aan doen of blijf je braaf uit het rood. ;)

Wat voor versnellingsbak krijgt de combi? Ik zat te denken aan close ratio met een lange 1e en 2e versnelling. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan