Keuzestress, Suzuki GSF1200S Bandit vs Honda VFR800Fi

Rubman

Rookie
20 sep 2018
10
2
Door een ongeluk waarbij mijn motor een VFR 750 uit '95 total loss is verklaard ben ik op zoek naar een vervangende tweewieler die mij de komende jaren kan rondcrossen.
Naast dagelijks Woon-Werk verkeer zal er ook zo af en toe een plezierrondje gereden worden en ook in de warmere dagen mijn vriendin mee achterop zitten (die op de 750 niet op haar comfortabelst zat)

Nu zit ik echter in een dubio er zijn namelijk 2 gegadigden voor mij met ik denk wat flinke verschillen.
#1
Een Suzuki GSF1200S Bandit uit 2005 (~€3500) met ongeveer 22000 op de teller.
Verder voorzien van een Leovince sport uitlaat en touring scherm
Deze staat te koop bij de motorzaak die op het ogenblik mijn eigen motor in behandeling heeft en mijn eigenlijk altijd met alles prima geholpen heeft qua afhandeling en zaken betreffende motor en kleding etc.

#2
Een Honda VFR 800 FI uit 2001 (~€2000) met ongeveer 58000 op de teller.
Deze is voorzien van het volgende
- Hyperpro achterveer en voorvorkveren (december 2014 geplaatst);
- Conisch balhoofd lager (ook december 2014 gemonteerd);
- Krauser kofferset (zijkoffers);
- Safetylight module, waarmee de knipperlichten achter meebranden bij gebruik van de rem en tevens 6 verschillende knipperpatronen (knipperlichten) gebruikt kunnen worden;
- Donkere bubble ruit van F.Fabbri;
- Spiegels met geïntegreerde led knipperlichten;

Duoseat cover
Staat te koop bij een particulier en zou ik sowieso willen laten nakijken door de motorzaak waar nu mijn andere zaken lopen.

Verschillen zijn vrij evident namelijk 4 in lijn vs een 4 cilinder V blok, maar waar het mij met name om gaat is het rijgedrag voor Woon-Werk en plezierritjes.
En hoe de zithouding is voor een passagier.
 
Ik weet niet of een bandit 1200 wel (veel) beter zit voor de duo dan een VFR.
Wel weet ik dat die VFR veel mooier is!
Als je voor het comfort van de duozit wil gaan, ga je best eerder naar tourings kijken, of sport/tourings, een GSX 1250 F zou dan volgens mij comfortabeler zijn voor de duo zit dan de bandit, of een VFR 1200 (al dan niet met automaat) ... maar die twee laatsten, en zeker de laatste, liggen wel in hogere prijsklassen dan de prijzen die jij opnoemt, dus weet niet of ze binnen je (vooropgestelde) budget vallen natuurlijk.
... blijft een VFR toch steeds een pak mooier, een VFR blijft toch wel iets apart, iets speciaals.
Als je wegens je woon werk naar het verbruik gaat kijken, is de bandit (en nog meer de GSX 1250 F) beter, maar is verbruik geen punt voor je, zou ik alweer naar de VFR neigen ...

... zoveel factoren ... zoveel keuzes ... niet altijd gemakkelijk ...

Het ligt er verder ook aan hoe groot je "liefde" voor een VFR is. Ik rijdt enorm graag op GSX 750 F (kijk maar naar mijn lijstje onderaan :P ), en denk nu ook aan verandering (lichter, wegens de torenhoge brandstofprijs in België), en terwijl ik er nog maar aan denk, mis ik mijn GSX F al ...

Btw, zo een GSX F is ook niet slecht, behoort tot de zuinigste motoren in zijn klasse, en ook de meest betrouwbare. Zowat de beste motor ooit gebouwd bij Suzuki, zeggen ze bij Suzuki zelf. Goed bij prijs, en ook licht sportief (tot circuit rijden in lagere groepen zelfs) is ook goed te doen.
Je moet wel met het uiterlijk kunnen leven, je vind ze aartslelijk, of je vind ze mooi, er bestaat geen tussenin :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige dat ik kan toevoegen is dat je met een Bandit1200 nog aardig sportief kunt rijden, en door de zithouding is rustig rijden ook geen probleem.
 
Na het kort rijden van mijn '96 VFR750 ben ik overgestapt op een Yamaha TDM, en nog nooit spijt van gehad!
 
Kijk ook eens naar een Honda CBR1100XX Super Blackbird.
De rij-eigenschappen van de VFR800 en het motorvermogen (en meer) van de Bandit.
 
Ik zou zelf ook de Bandit 1200 zeggen maar dat heeft vooral met de zithouding te maken en met de verhouding cilinderinhoud/pk.
Aan de andere kant is een VFR super betrouwbaar. Het is vooral de spanningsregelaar die roet in eten kan/zal gooien bij een VFR.

Beide kunnen probleemloos een passagier meeslepen maar de Bandit zal het met meer gemak doen dan een VFR. Die 1200 cc doet echt wel wat. Ik verwacht ook dat een passagier op de Bandit comfortabeler zit.

De VFR daarentegen zal waarschijnlijk leuker/speelser rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan