Keuze motor

SimonD

Rookie
12 nov 2014
10
0
Beste iedereen,

Zoals vermeld in mijn voorstel topic heb ik recentelijk mijn A2 rijbewijs behaald.
Nu in het zoeken naar een motor loop ik toch tegen wat dingen aan.

Om te beginnen heb ik een budget van rond de 3000 euro maar betaal liever wat meer als dit betekent dat ik misschien wat minder onderhoud heb.
Ik ben vrij kort (1,68) met korte benen dus hoogte is vrij snel een probleem ik heb gelest op een cbf600 en dit ging redelijk.

Nu zoek ik een motor die aan een aantal dingen voldoet natuurlijk de 35kw regel maar wil dit dan wel op kenteken hebben staan.
Omdat mijn plan is het hele jaar door te rijden zoek ik een motor met ABS tijdens het lessen heb ik hier ook nooit gebruik van gemaakt maar het is meer het gevoel .

Kwa soort motor heb ik een vrij brede smaak. Ik vind van all road tot naked leuk maar heb wel graag een motor welke lichtelijk comfortabel is ik denk hierbij aan hoe de cbf600 zat en rijd.
Ik vind het belangrijker hoe de motor stuurt en rijd dan de stijl.


Nu kom ik al gouw op de volgende modellen
Suzuki gs500
Kawaski er5
Honda cbf600
Honda cbf500

Helaas hebben de eerste 2 geen ABS zijn er nog meer modellen die ik misschien over het hoofd zie?

Met vriendelijke groet,
Simon Donders
 
Kawasaki ER6, al dan niet met kuipje
Suzuki GSF650, idem
Suzuki SV650, idem
Yamaha FZ6, idem

Overigens zijn voor de meeste motoren wel verlagingssetjes te koop.

Als je een probleemloze motor wilt hebben met ABS zou je imo je budget misschien iets moeten verruimen. Let in ieder geval op de staat van onderhoud: je zoekt in een populaire prijsklasse, waarin je helaas nog weleens wat achterstallig onderhoud aantreft. Dat is niet erg, want kan verholpen worden, maar brengt wel kosten met zich mee.

Als je tijdens lessen nooit je ABS gebruikt hebt - wat ik vreemd vind, want ik zou verwachten dat een beetje rijschool je laat ervaren wat dat systeem doet - dan heb je het in de realiteit wss ook niet nodig. Toegeven, ik vind het leuk als het erop zit, maar een must is het niet. ABS is immers geen wondermiddel: voor de kortste remweg moet je ook met ABS gewoon tegen de blokkeergrens remmen, eroverheen kost meters.

Welkom trouwens!
 
Laatst bewerkt:
Motoren met abs zijn wel te vinden voor 3k, alleen dan zul je naar wat lichtere modellen moeten kijken volgens mij... 250 tot 500cc max denk ik
 
Die BMW F650GS zijn rond de 2500 verkrijgbaar. De nieuwe is zowieso 35kW. De oudere modellen liggen er misschien wat boven.
 
Wat denk je van een CBR 250 R met ABS? Voor dat geld koop je een vrij jonge motor die heel fijn stuurt. En nog heel erg zuinig ook.
Of een KTM Duke 200.
 
je lengte gaat geen probleem geven, normaal moet je bijna elke motor met minstens je tenen raken.
uit jouw lijstje zou ik voor de cbf600sa gaan, als je het hele jaar rijd wil je toch wat meer bescherming tegen wind en regen en deze staan vaak niet te duur op het internet.
 
Beste iedereen,

Allereerst bedankt voor alle antwoorden!

Ik ben nog steeds druk opzoek en aan het informeren al lijkt niemand de nieuwe regelgeving echt te kennen ook de meeste motoragente niet.

nu heb ik laatste bij een zaak wat informatie opgevraagd over een cbf600 en hier kwam het volgende uit:
Voor de duidelijkheid de zaak heeft mij super geholpen en ben niks anders als positief over ze maar meer tet verduidelijking.

"Goede middag Simon,

Afgelopen weekend heb ik mij weer verder verdiept in de materie en vanmorgen ben ik daar n.a.v. jouw mail verder mee gegaan.
Slotconclusie van het hele verhaal is helaas dat het niet gaat lukken.
Een van de nieuwe regels bij het terugbrengen van het vermogen is dat het oorspronkelijke vermogen niet meer mag zijn dan 2x het beoogde lagere vermogen. Dus bij 35 kw max 70 kw en bij 25kKw max 50 kw.
De Honda CBF600 zit standaard op 55kKw en dat is dus teveel volgens de nieuwe regels sinds 19-1-2013.

Dit betekent helaas dat er vrijwel geen interessante motoren meer zijn die aan de wetgeving voldoen.
Voor motoren die al op 25 kw staan gelden de oude regels nog wel.

Helaas kan ik je op dit moment dus geen passende motor aanbieden buiten de nieuwe motoren die standaard 35 kw hebben.
Mocht er binnenkort iets binnenkomen wat in jouw straatje past laat ik dat uiteraard weten."


kan het kloppen wat de beste man zegt?
zo word de keus inderdaad wel heel beperkt tot bijna alleen de nieuwe modellen wat ik zelf zonde vind gezien ik dan over 2 jaar een enorme afschrijving hierop heb gedaan als ik een volle motor wil kopen.

Ik hoop dat jullie hier wat verduidelijking in hebben.
Groeten Simon
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het niet, 55kw kan toch perfect op 35 kw?

of ben je misschien van belgie ? want bij ons geld eens 55kw op kenteken altijd 55kw op kenteken
 
Beste,

Ik kom gewoon uit nederland ;)
Wat jij zegt klopt in mijn belevenis inderdaad de reactie die der staat is van een motor dealer en ik vroeg mij af in hoeverre dit klopte.
De regels zijn erg onduidelijk en niemand geeft hetzelfde antwoord zelfs het RDW zelf niet.

ik ben benieuwd wat andere mensen zeggen.
 
Het zijn idd kromme regels. Want waarom zou een 20 jarige geen 70kW mogen rijden? Pure klets eigenlijk.
Zover A2 regels:
- 35 kW of lager origineel
- 36-70 kW origineel 'moet' je terugvoeren tot 35 kW of lager (want het moet ook voldoen aan max 0,20 kW/kg)
De regel is eigenlijk: Alles tussen de 35,0 en 70,0 'moet' je officieel terugvoeren naar 35 kW (met de 0,20 regel ofc). Alles boven de 70,0 kan je wel knijpen naar 35, maar dat is illegaal volgens de wet.
Dus 70,1 kW? --> vette pech

Extra (non-legale) opties:
*- 36+ kW niet terugvoeren en hopen dat je niet wordt aangehouden of een ongeluk overkomt.
*- 70+ kW terugvoeren naar 35kW met max 0,20 kW/kg en hopen dat bij aanhouding een agent treft die er niet zo veel verstand van heeft. Ook ongelukken zo veel mogelijk voorkomen, maar dat geldt voor alle motorrijders.

De laatste 2 raad ik ten alle tijden af, want je schiet er toch niks mee op. Je kan er allemaal maar op verliezen. Echter zijn toch mensen die het doen.
Voor de CBF600 die origineel 57 kW heeft en 202 kg weegt, kan je em prima terugvoeren op 35 kW (0,17 kW/kg), want
a) 57kW (oorsprongelijke vermogen) is niet 2x meer dan 35 kW (verlagerde vermogen)
b) zit onder 0,20 kW/kg
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Een duidelijke uitleg.
Om het nog wat gecompliceerder te maken ging het in dit geval over de cbf600 doormiddel van zijn 2de type goedkeuring terug te zetten naar 25kw om het zo goedkoop op kenteken te krijgen zodat ik er mee op weg mag.
Ook dit vind een vereiste gezien het hele uitdraai verhaal het nog lastiger maakt.

Heeft de dealer hiermee dan wel een punt of niet
 
Dat is idd een scherpe vraag, maar zover ik het weet is dit wel mogelijk. Door even op internet te zoeken ben ik het volgende tegengekomen:
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW onder het kopje 35 kW wetgeving en Minister past motorrijbewijs A2 wetgeving aan tabelletje.
Ik denk dat die oorspronkelijke vermogen die niet meer dan 2x verlaagde vermogen bedoeld is voor 70 kW --> 35 kW aangezien een overgroot deel meestal met zo veel mogelijk vermogen wilt rijden. Ik durf dit niet met zekerheid te bevestigen of dat voor je een CBF600 25 kW mag rijden. Ik kan het voor de zekerheid aan mijn instructeur vragen als je wilt, die heeft berenveel ervaring en verstand met dit soort dingen. Echter verwacht ik pas antwoord vrijdag middag van hem.
 
Als je dit kan vragen graag.

Ik heb het recentelijk aan een motor agent in breda gevraagd als de 2de type goedkeuring ook nog geldig is voor het nieuwe a2 rijbewijs hij kwam niet verder als zeggen dat er maar 2 type rijbewijzen zijn...

De volgende agent kwam iets verder maar gaf het ook op bij het 2de type goedkeuring verhaal en al helemaal toen ik het voorbeeld van de gsxr600 erbij haalde.

na 2 keer het rdw gebeld te hebben heb ik ook daar 2 verschillende verhalen gehoord tel daarbij op de 14 verhalen van verschillende dealers en het word allemaal erg vaag.

Mischien toch maar kijken hoeveel speel ruimte der in de prijs van een nieuwe honda cb500 zit
 
Jij hebt toch helemaal niets te maken met 25kW? Dat is een heel andere regeling en daar val jij niet onder. Jij mag rijden op een motor die origineel max 70kW is en die is teruggevoerd tot max 35kW. Dus die Honda CBf600 zou geen probleem moeten zijn, want die is standaard minder dan 70kW.
 
Het gaat ook niet over het 25 kw het gaat over de 2de type goedkeuring van motoren voor 25 kw
Waneer een motor deze bezit kan de dealer hem via de importeur terugzetten zonder het hele iks keuringsverhaal wat een hoop geld bespaart gezien ik niet mee een uitdraai wil rijden.

Ik bespraar liever bijna 450 euro dan dat ik 10kw extra rijd
 
Jij hebt puur te maken met de 35kW regeling, 25kW gaat eruit op 19 januari 2015.
 
Als ik het dus goed begrijp wanneer je een 2dehands motor zoekt moet deze dus na 19januari al onder de 35kw zijn of moet je deze via de iks keuring (400nogwat euro ) laten herkeuren.
De 2de type goedkeuring waarvan de importeur zegt dat nog kan kan dan dus niet meer .

Dan word de 2dehands keus voor aankomende A2 rijders wel erg beperkt tot een aantal oudjes en een hele nieuwe.
Ik houd het op geldklopperij jammer

Bedankt voor alle informatie
 
Toen ik bij de dealer aankwam zei een werknemer ook dat met een 25kw goedkeuring (dus 25kw op kenteken) ik gewoon op een cbr600 mocht rijden. Volgens mij is dit ook niet het geval en moet je met je A2 een standaard 35kw of minder motor aanschaffen, of inderdaag <70kw laten terugzetten op 35kw & laten keuren voor dat abnormaal hoge bedrag wat je zelf al noemt.
 
Maar een CBR600 heeft nooit ( de nieuwere modellen niet de F) een 2de type goedkeuring voor 25Kw gehad.
Een honda CBF 600 heeft deze wel denk maar aan de enorme hoeveelheid lesmotoren die er rondrijden op 25Kw.

Als ik het zo bekijk zou ik natuurlijk wel kunnen kijken naar een oude CBF600 welke al op 25Kw staat.
Ik heb tenslotte ook op een 25kw cbf600 gelest dit moet dan wel mogen
Zoiets als dit zou dus nog wel mogen?
http://www.motoportecht.nl/epages/M...tPath=/Shops/Motoport/Products/RHC00036417934


Zat de oprichter van de startmotoren site hier niet op het forum? weet hij meer over deze kwestie
 
Laatst bewerkt:
Dat is Monomuis, maar ik heb al een paar dagen niet van hem gehoord. Ik zal hem er eens bij roepen. :+

Ik denk niet dat je problemen krijgt met die CBF600 die op 25kW staat op het kenteken.
 
Wat wil je precies weten? Een CBF600 heeft iets van 57kW.
Wil je 'm op 35kW rijden of 25kW? CBR600RR mag idd niet met A2, ook niet met het oude 25kW-rijbewijs.
 
Beste monomuis,

Het gaat inderdaad om de CBF600 ik zou deze op 25kw willen hebben puur om het feit dat dit door de dealer gedaan kan worden zonder deze te hoeven herkeuren.

Ergens in het midden van het topic staat echter een reactie van een honda dealer welke verklaart dat dit niet meer mogelijk is.

2 dingen kletst deze dealer uit zijn nek of heeft die gelijk.
Wanneer hij namelijk gelijk heeft zijn er nog weinig oudere motoren over die er wel aan voldoen om via hun oude 2de type goedkeuring(25kw) terug te worden gezet en ben je haast overgeleverd aan een model van de laatste 2 jaar.
 
Beste SimonD,

Ik heb het nagevraagd voor je en het is zoals ik het vermoedde. De ''oorspronkelijke vermogen mag niet 2x meer zijn dat het afgeleide vermogen'' geldt voor de 70 kW --> 35 kW. Dus je mag een CBF 600 die origineel 57 kW heeft, terugvoeren naar 25 kW.
* Kortom, Alles tussen de 36-70 kW (oorspronkelijke vermogen) 'moet' je terugvoeren naar 35 kW of lager (0,20 kW/kg max).
* Alles onder de 35 kW (oorspronkelijke vermogen) zit je al goed en hoef je niks te doen.
* Alles boven de 70 kW --> dikke pech voor A1 & A2

Hoop dat je hier iets aan hebt :)
mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan