Ketting te lang?

Bladerer

MF'er
18 dec 2018
72
33
Hoi allemaal,

Ik heb laatst een tweedehands BMW F650GS uit 2012 gekocht met 28000km op de teller. Volgens het onderhoudsoverzicht is de ketting nog geen 6dkm geleden vervangen maar hij staat vrij slap en de stelschroeven staan al zo goed als op hun einde.

Ik heb de kettingspeling en de slijtage volgens het WPH nagekeken en volgens dit boek zou de lengte van de ketting gemeten over 9 schakels niet meer dan 14,7 cm mogen zijn. Ik kom echter niet verder dan 13,2 cm. De ketting en de tandwielen zien er ook nog als nieuw uit.

Hoe kan het dan toch dat de stelschroeven al bijna op de max staan? Zou een ketting te lang kunnen zijn? En valt daar nog wat aan te (laten) doen door er een schakel tussenuit te halen, of moet ik dan direct een hele nieuwe kettingset plaatsen?

Enkele foto’s

1392976


1392977


1392978
 
Voor 17 tanden
Achter 46 tanden.

Afgaande op andere voorbeelden die ik voorbij had zien komen van versleten tandwielen vond ik die van mij nog wel OK.

De rek op de ketting, gemeten over 9 schakels (methode volgens het WPH) 13,2 cm. Dat is ruim binnen de marge.

Onderstaand nog wat (betere) foto’s, ik hoor graag of jullie denken dat ze wel of niet versleten zijn, ik heb geen referentiekader.

Ik ja. De schakels overigens nog geen halve mm van het achter kettingwiel af trekken.

1393458


1393460


1393461


1393462
 
Hoi allemaal,

Ik heb laatst een tweedehands BMW F650GS uit 2012 gekocht met 28000km op de teller. Volgens het onderhoudsoverzicht is de ketting nog geen 6dkm geleden vervangen maar hij staat vrij slap en de stelschroeven staan al zo goed als op hun einde.

Ik heb de kettingspeling en de slijtage volgens het WPH nagekeken en volgens dit boek zou de lengte van de ketting gemeten over 9 schakels niet meer dan 14,7 cm mogen zijn. Ik kom echter niet verder dan 13,2 cm. De ketting en de tandwielen zien er ook nog als nieuw uit.

Mijn DID 530 ketting mag maximaal 0,6 % langer worden.Bij jouw meting is dat 11% . Je zou je meting over kunnen doen.
 
Gamma en 8.8?
Meestal is het 4.6 ....

Hi Gents, zeker geen Gamma bout. Volgens het WPH gewoon de standaard bout van het rotax blok zover ik kan vinden.

BF is het type en 8.8 geeft de treksterkte aan. Aangezien treksterkte voor deze bout totaal niet aan de orde is, lijkt de 8.8 mij een prima keuze.

Ik heb de bout eens losgehaald om te zien wat erachter zat, netjes de twee standaard ringen. Zag er allemaal normaal en goed uit.

De ketting heb ik nageteld, en het achter tandwiel ook 3x opnieuw, want het blijft een wat speciale combinatie zo lijkt het.

Voor (zoals eerder gemeld) 17 tanden.
Achter (echt wel 3x opnieuw geteld) 47 tanden
Aantal schakels is 120 (ook die heb ik wel 4x opnieuw geteld want DID heeft het inderdaad over 116.

Na lang zoeken op een aantal schakels de tekst “Regina” gevonden. Wat dan wel weer logisch lijkt omdat deze verwijst naar de fabrikant Regina (Link)

Ook die fabrikant heeft het echter over 116 schakels als standaard, dit is dus wel een wat afwijkend geheel.

Wat zou het voordeel zijn van 6 extra tanden achter en een langere ketting? Meer kracht onderin voor snel optrekken?
 
met de gegevens die ik nu had gevonden ook de maintenance manual van Regina er op nageslagen.
Zij zeggen dat wanneer de ketting gemeten over 16 schakels maximaal 256,50mm zou mogen zijn.
Helaas heb ik geen schuifmaat die mij in staat stelt om die lengte te meten, maar gemeten over 8 schakels kom ik op 121,2mm.

Voor het gemak x 2 --> 242,4.
Dan zou ik binnen specificaties dus nog 14,1mm mogen rekken alvorens te vervangen?
Dat is 5,8% rek. Lijkt mij wat veel, maar zou dat kunnen kloppen?

1393596
 
De limiet voor een O-ring ketting, en dat is het ga ik gemakshalve maar even vanuit. Zou dus maximaal 256,50mm mogen zijn.

Ik heb 16 schakels en dus idd 17 pinnen geteld en toen gemeten van buitenkant schakelplaat omdat ik niet bij de rollers kom met de rolmaat. Afstand buitenkant plaatje tot de roller is 2,2mm.

Ik meet, maar oordeel zelf obv onderstaande foto, 265,50 Mm. Dat minus 2 x 2,2mm is dan 261,1mm.

1393826


Al met al dus 4,6mm langer dan de max.
Een klein verschil, misschien toch “weer” verkeerd gemeten. Of toch echt kuis versleten na al minder dan 10dkm?

Of in het ergste geval niet vervangen maar wel in het onderhoudsoverzicht gezet.
 
Een Regina ketting kan zelfs binnen 3000 kilometer geheel versleten zijn. Daar lijkt het echter niet op. Kijk eens hoe ver je de ketting van het achtertandwiel kunt tillen. De meeste o-ring kettingen zijn allang onbruikbaar voordat de maximale lengte bereikt is. De schakels roesten vast als de o-ringen lek zijn. De ketting wordt dan weer korter.
 
Net met de beschermkap eraf even laten draaien en dan valt op dat de ketting per rondgang soms een soort van hobbeltje maakt.

Loopt gewoon niet lekker, denk dat ik maar een nieuwe set bestel met de standaard maten want ik vertrouw dit niet. Niet zo’n zin om straks Mn hele blok in de soep te draaien.

Zal wel gewoon een standaard DID set worden met weer het standaard aantal tanden voor en achter.

Bedankt allemaal voor de hulp👍
 
Net met de beschermkap eraf even laten draaien en dan valt op dat de ketting per rondgang soms een soort van hobbeltje maakt.

Loopt gewoon niet lekker, denk dat ik maar een nieuwe set bestel met de standaard maten want ik vertrouw dit niet. Niet zo’n zin om straks Mn hele blok in de soep te draaien.

Zal wel gewoon een standaard DID set worden met weer het standaard aantal tanden voor en achter.

Bedankt allemaal voor de hulp👍
Dat zal wel een vaste schakel zijn. Het vet achter de o-ring is dan verdwenen.
Kan ook zijn dat het de klinkschakel is, dat die verkeerd geklonken is.
 
Nieuwe ketting en tandwielen van DID zijn besteld. Benieuwd of het idd beter zal gaan wanneer die eronder liggen. Jullie horen het nog van me. Tot zover bedankt allemaal voor de feedback👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan