Ketting te lang?

Bladerer

MF'er
18 dec 2018
72
33
Hoi allemaal,

Ik heb laatst een tweedehands BMW F650GS uit 2012 gekocht met 28000km op de teller. Volgens het onderhoudsoverzicht is de ketting nog geen 6dkm geleden vervangen maar hij staat vrij slap en de stelschroeven staan al zo goed als op hun einde.

Ik heb de kettingspeling en de slijtage volgens het WPH nagekeken en volgens dit boek zou de lengte van de ketting gemeten over 9 schakels niet meer dan 14,7 cm mogen zijn. Ik kom echter niet verder dan 13,2 cm. De ketting en de tandwielen zien er ook nog als nieuw uit.

Hoe kan het dan toch dat de stelschroeven al bijna op de max staan? Zou een ketting te lang kunnen zijn? En valt daar nog wat aan te (laten) doen door er een schakel tussenuit te halen, of moet ik dan direct een hele nieuwe kettingset plaatsen?

Enkele foto’s

1392976


1392977


1392978
 
Zo op het oog vind ik die ketting erg strak staan. De motor staat op de bok en is niet belast, zodra je hem van de bok haalt en er op gaat zitten komt de ketting nog strakker te staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Haha, nee dat is me bekend👍 Morgen lekker de tijd om alles nog even goed op mijn gemak af te stellen. Komt goed.

Ik heb nu krap 3cm speling, maar wil idd nog wel wat meer speling om goed binnen de 3-4 cm te zitten.
 
Haha, nee dat is me bekend👍 Morgen lekker de tijd om alles nog even goed op mijn gemak af te stellen. Komt goed.

Ik heb nu krap 3cm speling, maar wil idd nog wel wat meer speling om goed binnen de 3-4 cm te zitten.
Je moet geen 3cm rek hebben maar 3cm speling. Het ziet er uit alsof hij gewoon strak staat zonder enige speling.
 
Mannen rustig rustig, hij zit maar staat inderdaad nog te strak😂 zoals ik daarstraks al zei ik had hem eronder na het werk toen het al donker was.

Morgen ga ik hem op de juiste spanning brengen en dan hanteer ik uiteraard de juiste instellingen. Ik zal een definitieve foto posten zodra hij 100% klaar is.

Hij heeft nu overigens toch echt 2cm+ speling.
 
Op het oog is het vrijwel niet te zien, laat staan op een foto. Maar geloof me, onderstaande foto (op de bok) heeft echt een dikke 3,6cm speling.

Op de zijstandaard (onbelast) is het misschien maar 1-2 Mm minder. Maar gemeten op de in het WPH voorgeschreven manier zit ik precies midden de 3-4 cm die BMW voorschrijft.

Tijdens het rijden geen trilling waargenomen en alles klinkt en voelt goed. Nu ben ik met mijn 120+ wel aan de zware kant, dus vraag me af of 0,5cm extra richting de 4cm misschien toch valt aan te raden?

1396233


1396235


1396236


Wie heeft die ketting gemonteerd en geklonken?

Ik zelf.
 
De beste manier is om er zelf even op te gaan zitten, de motor een beetje in zijn vering laten wippen en iemand anders laten kijken of de ketting op geen enkel moment volkomen strak staat. Als hij dat wel doet, gaat die ketting extra slijten (rekken), de tandwielen slijten en de lagers van je achterwiel krijgen het zwaar te verduren.

Je eigen gewicht maakt niet uit. Als de motor inveert wordt de afstand tussen het voorste en achterste kettingwiel iets groter. Op een bepaald moment van inveren is die afstand maximaal en dat bereik je met een flinke hobbel, ongeacht het eigen gewicht.

Hoe groot dat verschil is hangt heel erg van de motorfiets af. All- en Off-roads hebben er veel meer last van dan racers. Daarom is het ook belangrijk aan te houden wat de handleiding van je motor zegt. En dan niet alleen de speling die je moet hebben, maar ook de wijze waarop je die moet meten. Dat kan zijn met de wielen onbelast, maar ook met de wielen op de grond en de berijder er op.

De foto vertekent inderdaad wel heel erg. De ketting lijkt als een snaar te staan, maar op de 2e foto met de vinger erbij blijkt er toch wel speling in te zitten.
 
De handleiding schrijft voor onbelast in zijn neutraal op de zijstandaard. Ik zit binnen de grenzen via die norm.

Ik zal morgen met vrouwlief die test eens doen om te kijken of hij op alle momenten wat speling houd. Zo niet, dan kan ik hem nog een heel klein beetje slapper zetten misschien. Bedankt voor de tip👍

Hij lijkt inderdaad als een snaar, maar zonder enige moeite til ik hem zo op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan