Ketting tandwiel achter los?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.672
1.718
Zuid-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Mijn motor maakt soms gekke geluiden bij laagtoerig in z'n 2 rijden. Daarnaast voel ik soms iets in de aandrijving. Dus de boel losgehaald en gaan kijken. In het filmpje is te zien dat de ketting niet recht loopt. Ook te zien dat ik het kettingwiel kan bewegen ten opzichte van het wiel.


Ik ga de boel verder lostrekken. Nog tips of oordelen over de oorzaak?

P.s. net gekocht, nu zo'n 1000km mee gereden.
 
Oeps, ik had niet in de gaten dat een lager zover heen kon gaan zonder dat er allerlei alarmbellen afgaan bij de rijder. En zo scheef, lijkt wel een Ali-special 😱

Neem de transmissie dempers ook even mee naar Molenaar. Kan zijn dat ze nog oké zijn, kan zijn dat die ook de nodige klappen gehad hebben.
 
Een voor mij nieuwe motor en pas mijn 2e motor, nog niet gewend aan welke geluiden wel- en niet normaal zijn. Toen er geluiden op begonnen te treden had ik moeite om het te reproduceren. Toch maar los getrokken. Dit is het resultaat ;)

Als het een 2 RS lager is dan is die seal onbelangrijk en kan je die er met een beetje geluk heel uit halen.
Die oude lager buitenring kan een groter probleem zijn,maar dat zou je eventueel bij Molenaar kunnen vragen of hun
die er uit kunnen halen.
Ga niet zelf lopen kloten als je niet weet wat je moet doen ,want als je wat beschadigd heb je kans dat het nieuwe lager niet meer past.

Moeten de resten er uit geperst worden of zijn er huis tuin en keukentrucs waarmee je het netjes kan?
 
Een voor mij nieuwe motor en pas mijn 2e motor, nog niet gewend aan welke geluiden wel- en niet normaal zijn.
Dit is al langer dan 1000 km aan de gang, de vorige eigenaar heeft dat ook moeten merken zou ik denken. Of hij heeft het gemerkt, gefixt met genoemde Ali lager en toen het ding snel verkocht. Als dit alles is wat iemand tegen komt bij een tweedehands aangeschafte motor dan valt het erg mee. Dit is nog makkelijk en zonder flinke kosten te maken. Geniet van je TDM :)
 
Dat genieten gaat goed, top apparaat! Is helaas niet alles, de emulsion tubes (Nederlands?) zijn waarschijnlijk versleten waardoor de motor licht hapert bij weinig gas tussen de 3500 en 5000 toeren. Geen last van bij doorgassen. Moet nog de ballen ontwikkelen om aan de carburateurs te beginnen, ben niet zo technisch aangelegd.
 
de emulsion tubes (Nederlands?)
Gasbuizen waar de naalden inzitten.

Als je er toch mee bezig bent/gaat zou ik meteen de chokeplunjers vervangen.
Die slijten nogal en zorgen voor een hoog brandstofmisbruik.


Maar zijn je transmissierubbers nog wel goed?
Doordat je tandwielhuis zo ernstig beweegt slijten de rubbers.
(Bij het verwijderen zal er waarschijnlijk veel rubbergruis los gekomen zijn)
 
Gasbuizen waar de naalden inzitten.

Als je er toch mee bezig bent/gaat zou ik meteen de chokeplunjers vervangen.
Die slijten nogal en zorgen voor een hoog brandstofmisbruik.

Ga er rekening mee houden

Maar zijn je transmissierubbers nog wel goed?
Doordat je tandwielhuis zo ernstig beweegt slijten de rubbers.
(Bij het verwijderen zal er waarschijnlijk veel rubbergruis los gekomen zijn)

Er kwam geen stof uit. Rubbers nog niet verwijderd maar geen beschadigingen gezien. Zal ze er zo nog even uitvissen en nauwkeurig inspecteren.
 
Rubbers zijn prima. Voortandwiel daarentegen...
IMG_20190323_181343.jpg
 
Optillen op het achterkettingwiel of kijken hoe krom je de ketting kan buigen als hij plat op de grond ligt. Als hijlanguit ligt kan je ook kijken hoever je hem "langer en korter " kan maken, indouwen en uittrekken zegmaar. Dat mag echt maar minimaaal zijn. Bij een goede vette ketting zal dat ook als die versleten is haast niet lukken
 
Waarom niet?
We hebben ook afdelingen in Australie, Tsjechie, Frankrijk, Itlaië, Polen, Spanje en nu ook België.

Maar deze site is 1 van de weinige die de maten van de lagers weergeeft.
Daar gebruik ik hem wel vaker voor en soms (niet altijd) bestel ik bij ze.
Tja waarom niet,persoonlijk sponsor ik liever de lokale economie,dan houden we ook nog motorzaken
waar we naar toe kunnen,die mannen hebben het toch al niet breed.
Ik bestel alleen maar in het buitenland als het hier niet te krijgen is.:Y
 
Tja waarom niet,persoonlijk sponsor ik liever de lokale economie,dan houden we ook nog motorzaken
waar we naar toe kunnen,die mannen hebben het toch al niet breed.
Ik bestel alleen maar in het buitenland als het hier niet te krijgen is.:Y
Als je het hier niet kan krijgen moet je eens kijken of je een keer wat kan kopen ;) Dat heeft voor mij tot gevolg dat ik alleen maar Thuringer Bratwürst en Edelweiß Hefe Weize moet importeren

En voor zo'n standaardlagertje rij ik 4 minuten om via Sanders in zoetermeer... Als Hans van Wijk het al niet op voorraad heeft... Bakkie, Ouwehoerpraatje... daarvoor zit je toch nondeju op die motor?
 
Potverdikkie, de Honda CB-1 heeft gewoon dezelfde front sprocket als deze fiets, en laat ik er daar nog één van hebben liggen.

Anders had ik hem gewoon omgedraaid hoor.

Ja dat is de bedoeling,speling daarop kan ook klappen in de bak veroorzaaken,een heel klein beetje is niet erg,
maar het mag niet te veel zijn.

Dat zit dan wel goed. Hij gaat moeiteloos in en uit het wiel maar kan niet hoorbaar draaien tov het wiel. Zeg 1 of 2 mm speling gemeten aan de rand van het tandwiel tov het wiel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan