ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
10 minuten werk? Spuit je schakel voor schakel dan?

Na de rit op de bok, of even achteruit lopen (samen met iemand) en inspuiten.
Lukt mij zelfs met alleen een jiffy, en dan ben ik binnen een minuut kla
Nee, nog geen paddock en helemaal alleen.
Op zijn jiffy trekken zodat je achterwiel los van de grond is dan het wiel draaien en de spuitbus erop.
Quasje of tandenborstel kan ook.
 
Ik heb wel een ervaring uit de jaren "80. Een vriend van mijn smeerde zijn ketting nauwelijks, die was altijd droog. Hij deed er 22.000 km mee. Ik smeerde mijn ketting elke dag, en die ging 25.000 km mee. Het waren wel verschillende kettingen en verschillende motoren, maar toch...
 
Ik heb me ooit in een motorzaak om laten lullen om kettingspray op basis van teflon te gaan gebruiken. Zou minder bende op mijn velg, achterbrug en achterop zittende vrouw geven.
Hiervoor zou eerst het overtollige oude vet van mijn ketting moeten en daarna met die zooi inspuiten waarna ik alleen maar voordeel zou hebben.
De praktijk was echter dat ik vier smeerbeurten verder een ketting had wat het motorgebrul van mijn GPZ900R overstemde met een hartverscheurend gepiep en geknars.
De bus kreeg ik gratis ter kennismaking, voor de kettingset moest ik gewoon dokken. Niet alle innovatie is een verbetering....
 
Waar komt die mening vandaan dat je een o-ring of x -ring ketting niet hoeft te smeren ?
Er zitten ook nog tussenbusjes in de ketting die niet af gedicht worden door een ring.
Begrijp het het niet , te lui om te smeren en poetsen maar wel tanken . Wees dan een kerel en rij door met een lege tank. :+
 
Ik moet gemiddeld 1 keer per week even de ketting smeren. Nog geen 10 minuten werk

Hier ook geen bok en ook geen paddock, en dan is dit toch wel een hele makkelijk oplossing. 'Moet alleen het slangetje nog een keertje mooi uit het zicht werken.

IMG_20190623_122429894_HDR.jpg
 
Ik heb bij mijn laatste kettingfiets Muc-off kettingspray gebruikt,slingert er nauwelijks af en heb er 8000km mee gereden
zonder de ketting te hoeven stellen,ketting spray gebruiken altijd na een rit en inspuiten aan de binnenkant van de schakels,
dat deed ik om de 1000km.Of de ultieme oplossing,een motor met cardan aanschaffen :Y
 
Ik merk geen tussen smeren binnen/buitenzijde, warme/koude ketting. Ik laat de motor na een rit afkoelen en dan de ketting inspuiten, in de garage ermee voor volgende dag/week ofzo....spul heeft een vluchtige oplossing erin en het kettingvet wordt toch wel wel tussen de rollers opgenomen...lijkt mij.

En nog nooit zijn de rollers om de oren gevlogen....wel meegemaakt dat er ‘harde stukken’ in de ketting zaten, dus dat is een teken van kapotte o-ringen....en nee, geen verkeerde gebruik van een hogedrukspuit.
 
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?

Ik ben erg slecht in het onderhouden van een ketting, en ik durf hardop te zeggen dat een ketting wel degelijk gebaat is met juiste smering/onderhoudt.
 
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd

Hoe wordt de energie van je voortandwiel / kettingwiel doorgegeven naar je ketting? En van de ketting weer naar het achtertandwiel / kettingwiel? Via de rollers, en die liggen gewoon bloot. Droge rollers = Steeds sneller wordende slijtage en bijgeluiden.
 
Hier ook geen bok en ook geen paddock, en dan is dit toch wel een hele makkelijk oplossing. 'Moet alleen het slangetje nog een keertje mooi uit het zicht werken.
fotootje geleend van internet, ketting staat hier wel erg strak...Maar is dus mijn pro-oiler installatie, bijna onzichtbaar. Rode lijn is leiding die achter de kunststof beschermer ligt, en er bij de pijl ingaat om dan onder de ketting uit te komen. Bij een XR gaat dat perfect, lijkt wel alsof het hiervoor gemaakt was. Pro oiler gebruikt een pompje, en leidingen zijn maar 3.2mm buiten diameter. 3mm gaatjes geboord, spul opgewarmd, en in elkaar gestoken. Komt echt niet meer los vanwege het voorziene BMW ontwerp :)
pro oiler.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan