Ketting advies

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Ik rij een Thundercat uit 1994, het hele jaar door (pekel, regen ect.) en een flink aantal km!

Mijn oog is gevallen voor de VX of de ZVM-X van D.I.D.
Gezien het prijsverschil van 60 euro is dit voor mij een reden om af te vragen waar ik het beste aan doe om aan te schaffen.

De winter gaat er ook maximaal gereden worden. Is het dan wel verstandig om dat extra geld uit te geven aan een ZVM-X aangezien het materiaal net zo hard aangetast gaat worden als een VX?
 
Daar kom je inderdaad niet zo snel achter. Bovendien kan het juiste advies per jaar verschillen, al naar gelang de weersomstandigheden. Maar die weet je pas achteraf.
 
De aantasting door weersinvloeden lijkt mij hetzelfde voor beide types.
Door smering kun je redelijkerwijs aantasting langer uitstellen.
De sterkte van de ketting en kettingwielen lijkt mij ook meer gerelateerd aan het vermogen van de motor en de krachten die daardoor op de ketting komt te staan.
 
Met een gesloten kettingkast heb je juist geen weersinvloeden op je set.. Dat is het idee ervan.
Een klodder fliessfett er in en je hebt er geen omkijken naar.
Ik hoef op mijn gesloten-kettingkast fietsen ook veel minder de kettingspanning te verstellen.
 
kettingsmeersysteem is een enorme winst in de levensduur van een kettingset. En dat hoeft niet perse een dure oplossing te zijn. Google bijvoorbeeld eens op: push button chain oiler.
Toch maar gaan inlezen over een systeem als dat inderdaad. Dankje!

Ik was even benieuwd naar de meningen van MF motorrijders wat betreft die kettingen.

Hier een uitleg over deze kettingen:

https://www.jossmit.nl/contents/nl/d12956_Uitleg_kettingen.html
Lijkt me duidelijk.

.:t
 
Met bijvoorbeeld de Loobman Chain Oiler (ook een push-button-systeem van 3 tientjes) kan je probleemloos de winter rondrijden zonder roest op de ketting.
Wel regelmatig denozzle nakijken op verstopping, en af en toe een doekje met olie langs de buitenkant van de schakels halen.
 
Met bijvoorbeeld de Loobman Chain Oiler (ook een push-button-systeem van 3 tientjes) kan je probleemloos de winter rondrijden zonder roest op de ketting.
Wel regelmatig denozzle nakijken op verstopping, en af en toe een doekje met olie langs de buitenkant van de schakels halen.
mooi, nog een medestander! en niet de eerste de beste nog wel.
delf heb ik het push-button-smeersysteem als hobby zelf gefabriekt. en de nozzle (stukje messing buis van aliexpress...)op de onderloop van de ketting net na het voortandwiel geplaatst. lekker uit het zicht en de olie heeft wat langer de tijd om zich (beter) te verdelen.
 
Aangezien we toch al een tijdje over smeren bezig zijn kan deze vraag wel even dacht ik:

Naar aanleiding van dit topic ben ik me ook een beetje te verdiepen in de kettingsmeersystemen. Wat ik veel zie is dat het slangetje waar de olie uit komt op onderstaande manier gemonteerd wordt:

Nemo%202%20_3.jpg


Maar zo smeer je toch maar één zijde? Nu spuit ik met mijn spuitbus altijd een ronde linker-, en een ronde de rechterkant van de ketting. Zou je om hetzelfde te bereiken dan niet een versie met twee slangetjes moeten hebben, één links en één rechts van het tandwiel? Of is het op bovenstaande manier voldoende?
 
Aangezien we toch al een tijdje over smeren bezig zijn kan deze vraag wel even dacht ik:

Naar aanleiding van dit topic ben ik me ook een beetje te verdiepen in de kettingsmeersystemen. Wat ik veel zie is dat het slangetje waar de olie uit komt op onderstaande manier gemonteerd wordt:

Nemo%202%20_3.jpg


Maar zo smeer je toch maar één zijde? Nu spuit ik met mijn spuitbus altijd een ronde linker-, en een ronde de rechterkant van de ketting. Zou je om hetzelfde te bereiken dan niet een versie met twee slangetjes moeten hebben, één links en één rechts van het tandwiel? Of is het op bovenstaande manier voldoende?

https://www.scottoiler.com/products/accessories/scorpion-dual-injector/
 
De olie aan 1 zijde op het tandwiel smeren werkt prima.
De olie wordt vanzelf verdeeld over de hele rollen.
Je kan het slangetje ook zodanig plaatsen dat de olie voor het tandwiel op de ketting druppelt.
 
Laatst bewerkt:
De olie aan 1 zijde op het tandwiel smeren werkt prima.
De olie wordt vanzelf verdeeld over de hele rollen.
Je kan het slangetje ook zodanig plaatsen dat de olie voor het tandwiel op de ketting druppelt.

Alleen zijn het niet de rollen die je moet smeren maar de O-ringen tussen de schakels, dus dan is zo'n dubbele uitgang wel ideaal.
 
Aangezien we toch al een tijdje over smeren bezig zijn kan deze vraag wel even dacht ik:

Naar aanleiding van dit topic ben ik me ook een beetje te verdiepen in de kettingsmeersystemen. Wat ik veel zie is dat het slangetje waar de olie uit komt op onderstaande manier gemonteerd wordt:

.....

Maar zo smeer je toch maar één zijde? Nu spuit ik met mijn spuitbus altijd een ronde linker-, en een ronde de rechterkant van de ketting. Zou je om hetzelfde te bereiken dan niet een versie met twee slangetjes moeten hebben, één links en één rechts van het tandwiel? Of is het op bovenstaande manier voldoende?
Zelfs die goedkope Loobman waar ik het over had (die van 3 tientjes) heeft een dual-nozzle. En het slimme van dat ding is dat hij 2 uiteinden van tie-wraps gebruikt om over het kettingwiel te laten slepen. Dat mag rustig slijten, en als je hem raakt bij montage van een wiel, dan gaat er niets kapot.
 
Zelfs die goedkope Loobman waar ik het over had (die van 3 tientjes) heeft een dual-nozzle. En het slimme van dat ding is dat hij 2 uiteinden van tie-wraps gebruikt om over het kettingwiel te laten slepen. Dat mag rustig slijten, en als je hem raakt bij montage van een wiel, dan gaat er niets kapot.
Dat is nu een echt doordachte oplossing, zonder daar exotische (en dure) materialen voor hoeven toe te passen! Het betere DIY-werk wat mij betreft, hulde!
 
Terug
Bovenaan Onderaan