Ketting advies

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Ik rij een Thundercat uit 1994, het hele jaar door (pekel, regen ect.) en een flink aantal km!

Mijn oog is gevallen voor de VX of de ZVM-X van D.I.D.
Gezien het prijsverschil van 60 euro is dit voor mij een reden om af te vragen waar ik het beste aan doe om aan te schaffen.

De winter gaat er ook maximaal gereden worden. Is het dan wel verstandig om dat extra geld uit te geven aan een ZVM-X aangezien het materiaal net zo hard aangetast gaat worden als een VX?
 
Oldschool industrie ketting dus
Zo een zat er op een brikkie wat ik ooit gehad heb. Was niet kapot te krijgen, lompe dikke ketting, maar inderdaad DIK in het vet. Je voelde het meteen als hij niet lekker gesmeerd was. Rauw gevoel.
 
Klopt, meestal x-ring.
Maar ook die geven weerstand, de normale gebruiker merkt het niet, maar als je echt alles uit je motor wil halen...

Maar dat geldt ook alleen maar als je heel regelmatig de ketting volledig schoonmaakt en uitkookt in olie. Als je dat niet doet ben je met een ketting met X-/O-ringen beter af.
 
Ik heb die loobman gehad.. maar ik vind dat je de knop ingedrukt moet houden om de olie naar je ketting te krijgen een groot nadeel.. na tien seconden kan je deze wel loslaten en gaat er een deel wel naar je ketting toe. Het werkt immers op zwaartekracht. Daarbij gaat het in de winter zal het minder snel naar de ketting gaan, doordat je olie dikker is. Daarnaast met die ty-rapjes nabij je achtertandwiel trekken redelijk veel vuil aan waardoor je die continue in de gaten moet houden, dat ze niet van plek komen of verstopt zitten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan